• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

افزایش تولید نیکل به منظور استفاده در خودروهای الکتریکی

  • کد خبر : 15300
  • 14 فروردین 1402 - 8:53
افزایش تولید نیکل به منظور استفاده در خودروهای الکتریکی
بر اساس گزارش گروه بین‌المللی مطالعات نیکل «INSG»، وضعیت بازار جهانی نیکل در سال 2022 از حالت کسری به حالت مازاد تغییر پیدا کرد.

بر اساس گزارش گروه بین‌المللی مطالعات نیکل «INSG»، وضعیت بازار جهانی نیکل در سال ۲۰۲۲ از حالت کسری به حالت مازاد تغییر پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، گروه بین‌المللی مطالعات نیکل پیش‌بینی می‌کند که عرضه نیکل که یک عنصر مهم مورد استفاده در باتری خودروهای الکتریکی «EV» است، در سال ۲۰۲۲ از حدود ۱۱۲ هزار تن حجم تقاضا فراتر رفت که بزرگ‌ترین حجم مازاد از سال ۲۰۱۴ محسوب می‌شود.

با نگاهی به بورس فلزات لندن «LME» جایی که ذخایر نیکل ثبت‌شده از ابتدای ماه ژانویه ۲۰۲۳ تقریبا ۲۰ درصد کاهش یافته و قیمت سه ماهه همچنان در حدود ۲۵ هزار دلار در هر تن است، امکان دانستن این موضوع وجود نخواهد داشت.

با این حال، بورس فلزات لندن به طور فزاینده‌ای از آنچه در زنجیره تامین بازار فیزیکی در سال ۲۰۲۲ رخ داد، خود را جدا کرده است.

هاو مک‌کی، معاون تحلیل بازار و اقتصاد شرکت «BHP Group» به عنوان یک تولیدکننده بزرگ نیکل، بیان کرد: واقعیت این است که مکانیسم تعیین قیمت جهانی برای این فلز مهم در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر به خوبی عمل نمی‌کند.

این مسئله که بورس فلزات لندن به عنوان قیمت مبنا برای این فلز عمل می‌کند، دیگر کارآمد نیست؛ چراکه در ماه مارس ۲۰۲۲ این بورس با کاهش شدید ذخایر نیکل در انبارهای خود مواجه شد.

افزایش صادرات نیکل اندونزی

پویایی بازار در سال ۲۰۲۲ برای فلز نیکل در اندونزی اتفاق افتاد؛ جایی که دولت تصمیم گرفت این کشور را به قطب اصلی تولید فلزات موجود در باتری‌ها تبدیل کند.

بر اساس گزارش گروه بین‌المللی مطالعات نیکل، حجم تولید نیکل استخراج شده اندونزی با ۴۸ درصد افزایش، به یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن در سال ۲۰۲۲ رسید. این کشور اکنون حدود نیمی از تولید جهانی نیکل را به خود اختصاص داده است.

با افزایش استخراج از معادن و روند روبه‌رشد فرآوری فلزات، حجم تولید چدن نیکل «NPI» با رشد ۳۲ درصدی و حجم تولید محصولات واسطه نیکل، تقریبا سه برابر شد و به ۲۸۸ هزار تن در سال ۲۰۲۲ رسید.

واحد‌های ذوب اندونزی در حال تولید نیکل در طیف گسترده‌ای از اشکال مشغول فعالیت هستند زیرا سازمان‌های نظارتی با آزمایش تبدیل سنگ معدن کم‌عیار این کشور به یک ماده شیمیایی که می‌تواند توسط سازندگان باتری‌ خودروهای الکتریکی به‌کار رود، استفاده می‌کنند.

شرکت‌های چینی در قلب این انقلاب صنعتی قرار دارند و واردات نیکل به چین، بازتابی از این تغییرات محسوب می‌شود. واردات نیکل مات اندونزی که مطابق با نیازهای زنجیره تامین باتری طراحی شده است، از صفر در سال ۲۰۲۱ به ۱۶۸ هزار تن در سال ۲۰۲۲ رسید.

حجم محموله‌های محصولات واسطه اندونزی مانند اکسید نیکل و رسوب هیدروکسید مخلوط «MHP» از ۵۶ هزار تن در سال ۲۰۲۱ به ۴۶۰ هزار تن افزایش یافت. حجم صادرات چدن نیکل اندونزی به چین با افزایش ۷۲ درصدی در سال ۲۰۲۲، به پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید.

با توجه به اینکه روند افزایش سرمایه‌گذاری در اندونزی از جمله تولیدکنندگان و باتری‌سازان غربی که به دنبال رقابت با تولیدکنندگان چینی هستند همچنان ادامه دارد، افزایش روند روبه‌رشد صادرات نیکل از این کشور نیز تداوم خواهد داشت.

نوسان قیمتی نیکل با غلظت ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر یا کمتر

مشکل این است که هیچ یک از تولیدات نیکل اندونزی به گونه‌ای نیست که در بورس فلزات لندن یا بورس آتی شانگهای که فلزات تصفیه‌شده با غلظت ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر را معامله می‌کنند، قابل عرضه باشد.

قیمت نیکل بورس فلزات لندن منعکس‌کننده پویایی بازار فلزات با غلظت ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر بوده که بیش از یک سال است در محدودیت قرار دارد و به شدت تحت تاثیر جریان اخبار وضعیت صادرات فلزات روسیه است.

شرکت «Nornickel» که تاکنون بخش عمده‌ای از آن هنوز مورد تحریم قرار نگرفته است، در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۱۸ هزار و ۹۷۰ تن نیکل تولید کرد که همه آن به شکل فلز تصفیه‌شده بود.

با این حال، با افزایش تولید نیکل با غلظت کمتر از ۹۹٫۸ درصد اندونزی، پویایی بازار نیکل با غلظت ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر کاهش می‌یابد. حدود ۷۰ درصد از زنجیره تامین بازار فیزیکی نیکل اکنون با تخفیف نسبت به قیمت مبنای بورس فلزات لندن قیمت‌گذاری شده است. در ماه‌های اخیر با افزایش حجم عرضه نیکل اندونزی در بازار، تخفیف‌ها برای محصولاتی مانند مات نیکل و فرونیکل افزایش یافته است.

در واقع، تفکیک روند تخفیف در قیمت‌گذاری در بازار فیزیکی با سیستم قیمت‌گذاری بورس فلزات لندن در برخی از بخش‌های بازار چنان آشکار شده است که در آن فعالان بازار روش‌های کاملا متفاوتی را آزمایش می‌کنند.

در همین رابطه، موسسه «Fastmarkets» به روند بازگشت به قراردادهای قیمت ثابت در بازار فرونیکل تولیدکنندگان غربی، استفاده از فرمول چدن نیکل با پرداخت پریمیوم در بازار چین و ظهور سیستم قیمت‌گذاری مستقل رسوب هیدروکسید مخلوط اشاره کرد. اکنون دیگر نه یک مبنای قیمت برای فلز نیکل بلکه چندین مبنای قیمتی برای آن وجود دارد.

عملکرد نادرست مبنای قیمت‌گذاری

شرکت «BHP» خواستار بازنگری در قوانین موقعیت‌های فروش و خرید تحویل محصول در بازار فیزیکی بورس فلزات لندن است. بورس فلزات لندن اعلام کرد فعالانه به دنبال راه‌هایی برای تغییر روند نوسانی بازار نیکل است.

با این حال، بورس فلزات لندن در گذشته برای طراحی یک سیستم تنظیم قرارداد فلزات با غلظت کمتر از ۹۹٫۸ درصد، به دلیل فقدان یک مبنای قیمت‌گذاری استاندارد در بازار فیزیکی برای تولید یک محصول قابل عرضه تلاش خود را کرده است.

در عین حال، سیستم فعلی تنظیم قرارداد فلزات با غلظت ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر بورس فلزات لندن، از عدم نقدینگی مزمن و نوسانات بالا در پی آشفتگی بازار در ماه مارس ۲۰۲۲ رنج می‌برد. از زمانی که بورس فلزات لندن سیستم معاملات فلزات را به مدت ۶ روز متوقف کرد، بسیاری از مشارکت‌کنندگان بازار قید این بورس را زدند.

حجم نیکل بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۸ درصد کاهش یافت و حجم فعالیت و ثبت قرارداد این بورس در ماه ژانویه ۲۰۲۲ حدود ۶۰ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ بود. از سرگیری معاملات در ماه آینده در بازارهای آسیایی این بورس ممکن است به احیای جایگاه بورس فلزات لندن در بستن قراردادهای نیکل کمک کند.

در همین منوال، دیگر بورس‌ها منتظر ورود به صحنه به منظور گرفتن جایگاه بورس فلزات لندن هستند. بورس کالای «CME» قصد دارد یک سیستم ثبت قرارداد نیکل را راه‌اندازی کند که با قیمت‌های جمع آوری شده از یک پلتفرم که توسط هلدینگ «Global Commodities Holdings» مستقر در بریتانیا راه‌اندازی می‌شود، عملیات قیمت‌گذاری را انجام دهد.

این هلدینگ یک شاخص قیمت نیکل با غلظت ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر را بر اساس معاملات انجام شده در بازار فیزیکی مشابه شاخص قیمت‌گذاری محصولات در سیستم «global COAL» خود ایجاد می‌کند.

این ایده، قیمت‌گذاری نیکل را با قیمت‌گذاری محموله‌های بازار فیزیکی مجددا پیوند داده که اشاره به سیستم قیمت‌گذاری بورس فلزات لندن دارد. با این حال، امکان افزایش شکاف قیمت‌گذاری فلزات تصفیه‌شده وجود دارد. در همین حال، مشکل قیمت‌گذاری نیکل با غلظت ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر حادتر می‌شود.

قطع ارتباط بین دو بخش از بازار، یکی از دلایل اصلی کاهش ثبت قراردادها در ماه مارس ۲۰۲۲ بود. تهاجم روسیه به اوکراین ممکن است یکی از عوامل تاثیرگذار بر این موضوع بوده باشد اما مازاد حجم به علت موقعیت‌های فروش گسترده گروه «Tsingshan» در برابر تولیدات اندونزی بود که هیچ یک از آن‌ها به انبارهای بورس فلزات لندن عرضه نشد.

این امکان هم وجود دارد که تولیدکنندگان نیکل با غلظت ۹۹٫۸ درصد یا بیشتر با پوشش ریسک قیمت‌ها در بازار و عدم مبادله محصولات خود موجب کمبود در بازار شوند. یک بازار فیزیکی که به طور فزاینده‌ای متنوع است، به یک ابزار پوشش ریسک بهتری نیاز دارد. به همین دلیل دیر یا زود افزایش تولید نیکل اندونزی موجب افزایش شکاف عمیق‌تر در سیستم قیمت‌گذاری جهانی خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=15300

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.