• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

افزایش حجم واردات زغال سنگ استرالیا به چین

  • کد خبر : 16740
  • 30 فروردین 1402 - 15:07
افزایش حجم واردات زغال سنگ استرالیا به چین
در روز 17 آپریل 2023، پس از پایان ممنوعیت غیررسمی واردات سوخت توسط بزرگ‌ترین واردکننده سوخت در جهان توسط دومین کشتی حمل کالا، استرالیا ممکن است به تامین‌کننده زغال‌سنگ چین تبدیل شود.

در روز ۱۷ آپریل ۲۰۲۳، پس از پایان ممنوعیت غیررسمی واردات سوخت توسط بزرگ‌ترین واردکننده سوخت در جهان توسط دومین کشتی حمل کالا، استرالیا ممکن است به تامین‌کننده زغال‌سنگ چین تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، حجم واردات زغال سنگ به چین در ماه مارس ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود در سه سال اخیر رسید. داده‌های رسمی حجم واردات ۴۱٫۱۷ میلیون تن را به این کشور نشان می‌دهد که ۱۵۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

حجم واردات زغال سنگ به چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، حدود ۱۰۱٫۸ میلیون تن بود که تقریبا دو برابر میزان واردات در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ بود؛ چراکه حجم تقاضا برای سوخت مورد استفاده برای تولید برق و تولید فولاد افزایش یافت. دلیل این افزایش را می‌توان بازگشت فعالیت‌های مرتبط با تولید در چین به حالت عادی پس از پایان یافتن سیاست سختگیرانه کووید صفر در این کشور در ماه دسامبر ۲۰۲۳ عنوان کرد.

اگرچه ارقام اولیه دریافتی از گمرک چین در روز ۱۳ آپریل ۲۰۲۳ به تفکیک کشور مبدا یا مبنای کیفیت زغال‌سنگ اشاره‌ای نمی‌کند اما داده‌های گردآوری شده توسط تحلیلگران شرکت «Kpler» نشان از افزایش واردات از استرالیا دارد.

حجم واردات زغال‌سنگ چین از استرالیا ۲٫۷۳ میلیون تن بود که ۲٫۱۳ میلیون تن آن زغال سنگ حرارتی مورد استفاده در نیروگاه‌ها و ۴۱۷ هزار و ۵۷۶ تن زغال‌سنگ کک‌شو مورد استفاده برای تولید فولاد بود.

شرکت «Kpler» تاکید کرد: نوع زغال‌سنگ وارداتی با حجم حدود ۱۸۴ هزار و ۱۷۹ تن، هیچ یک از زغال‌سنگ‌های حرارتی یا زغال‌‎سنگ‌های کک‌شو نبود.

حجم واردات از استرالیا در ماه فوریه ۲۰۲۳، حدود ۹۱۰ هزار و ۹۲۱ تن بود که حدود ۷۴۰ هزار و ۵۳۶ تن آن زغال‌سنگ حرارتی و حجم ۱۱۰ هزار و ۱۸۱ تن آن زغال سنگ کک‌شو بود.

حجم واردات در ماه مارس ۲۰۲۳، بیشترین میزان واردات چین از استرالیا از ماه نوامبر ۲۰۲۰ بود که حدود ۲٫۶۴ میلیون تن و آخرین ماهی بود که چین از استرالیا زغال‌سنگ وارد کرد. اعمال ممنوعیت غیررسمی واردات زغال‌سنگ از استرالیا توسط چین در اواسط سال ۲۰۲۰، به عنوان بخشی از مناقشه سیاسی با کشور استرالیا اعلام شد.

قبل از اعمال این ممنوعیت، استرالیا با صادرات ماهانه بین هفت تا ۱۰ میلیون تن، به عنوان دومین تامین‌کننده بزرگ زغال‌سنگ چین پس از اندونزی مطرح بود.

این ممنوعیت در سال ۲۰۲۳ به حالت تعلیق درآمد و به نظر می‌رسد که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات برق و گاز در چین محموله‌های زغال‌سنگ استرالیا را هنگام باز بودن پنجره آربیتراژ و مناسب بودن قیمت خریداری کرده‌اند.

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات برق و گاز در چین پیش‌تر خریداران عمده زغال‌سنگ حرارتی استرالیا با محتوای انرژی ۵٫۵۰۰ کیلو کالری در هر کیلوگرم بودند.

زغال‌سنگ حرارتی دارای محتوای انرژی بیشتری نسبت به زغال‌سنگ معمولی است که معمولا توسط کشور اندونزی تولید و عرضه می‌شود. محتوای انرژی زغال‌سنگ حرارتی کمتر از ۶ هزار کیلو کالری در هر کیلوگرم است و واردکنندگان عمده کشورهای شمال آسیا مانند ژاپن و کره جنوبی از متقاضیان این نوع از زغال‌سنگ هستند.

در هفته‌های اخیر، احتمال خرید زغال‌سنگ حرارتی استرالیا با محتوای انرژی پنج هزار و ۵۰۰ کیلو کالری در هر کیلوگرم مطرح شد که برای چین از نظر اقتصادی صرفه اقتصادی بیشتری به نسبت نوع تولیدی در داخل این کشور داشت.

قیمت زغال‌سنگ حرارتی استرالیا با محتوای انرژی پنج هزار و ۵۰۰ کیلو کالری در هر کیلوگرم با شرط تحویل در بندر نیوکاسل، طبق ارزیابی موسسه «Argus» در هفته منتهی به روز ۱۴ آوریل ۲۰۲۳، به ۱۱۶٫۶۵ دلار در هر تن رسید که کمترین میزان از ماه ژانویه ۲۰۲۲ بود که نشان از کاهش ۵۹ درصدی نسبت به بالاترین رکورد قیمتی ثبت شده یعنی ۲۸۴٫۲۰ دلار در اوایل ماه مارس ۲۰۲۲ پس از حمله روسیه به اوکراین داشت.

قیمت همین زغال‌سنگ حرارتی تولیدی در شهر «Qinhuangdao» چین که توسط شرکت «SteelHome» ارزیابی شد، در روز ۱۷ آپریل ۲۰۲۲ به حدود یک هزار و ۱۰ یوان (۱۴۶٫۸۰ دلار) در هر تن رسید.

حتی با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل‌ونقل و عوارض گمرکی، این احتمال وجود دارد که قیمت زغال‌سنگ حرارتی استرالیا با نوع تولیدی آن در داخل چین رقابتی باشد. مهم‌تر از آن، احتمالا این نوع از زغال‌سنگ حرارتی به راحتی در دسترس خریداران قرار می‌گیرد تا با آن بتوانند انرژی مورد برای نیروگاه‌های خود را تامین کنند.

این مزیت زغال‌سنگ حرارتی استرالیا موجب خرید آن توسط متقاضیان چینی شد. شرکت «Kpler» تخمین می‌زند که حجم واردات زغال‌سنگ در ماه آپریل ۲۰۲۳، به ۵٫۰۴ میلیون تن برسد که سهم زغال‌سنگ حرارتی ۴٫۷۲ میلیون تن است.

ادامه روند پایدار تمایل چین به خرید زغال‌سنگ از استرالیا یا صرفا یک فرصت‌طلبی 

سوالی که در اذهان درباره زغال‌سنگ حمل شده از طریق راه دریا به وجود آمده، این است که آیا تمایل مجدد چین به خرید زغال‌سنگ از استرالیا روندی پایدار خواهد بود یا اینکه اگر عامل مقرون به صرفه بودن آن را در نظر نگیریم، صرفا خریدی فرصت‌طلبانه محسوب می‌شود.

این طور که به نظر می‌رسد، بعید است که محموله‌های زغال‌سنگ استرالیا با محموله‌های دیگر کشورها جایگزین شود؛ چراکه ویژگی‌های متفاوتی با زغال‌سنگ تولید شده در اندونزی دارد. معمولا این نوع از زغال‌سنگ به تقاضای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات برق و گاز مستقر در جنوب چین وارد می‌شوند و با ترکیب آن با  زغال‌سنگ تولید چین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زغال‌سنگ حرارتی وارداتی از استرالیا به چین می‌تواند با محموله‌های وارداتی از روسیه، ایالات متحده آمریکا و آفریقای‌جنوبی رقابت کند اما دو صادرکننده آخر جز تامین‌کنندگان نسبتا جزیی زغال‌سنگ حرارتی چین هستند.

حجم واردات زغال‌سنگ حمل شده از طریق راه دریا از روسیه به چین، پس از تهاجم این کشور به اوکراین همچنان افزایشی است. در همین رابطه، تامین‌کنندگان روسیه مجبور به جست‌وجوی بازارهای جدید و ارائه تخفیف در ارسال محموله‌ها شدند.

کشور چین در ماه مارس ۲۰۲۳ حدود ۵٫۸۳ میلیون تن زغال‌سنگ از روسیه وارد کرد. به علاوه حجم واردات زغال‌سنگ به چین از ماه آپریل ۲۰۲۲ بین ۴٫۱ تا ۶٫۷ میلیون تن بوده است.

این بدان معنی است که واردات زغال‌سنگ حرارتی استرالیا توسط چین احتمالا تحت تاثیر قیمت عرضه داخلی این محصول خواهد بود که به نوبه خود تاثیر آن با توجه به اینکه دولت چین به منظور کنترل قیمت‌ها قصد دارد اقداماتی را اجرایی کند، بر عواملی چون عرضه و تقاضا بیشتر است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=16740

نوشته‌های مشابه

28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.