• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
مدیرعامل مجتمع فولاد کویر مطرح کرد

افزایش ظرفیت تولید با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید

  • کد خبر : 2228
  • 26 اردیبهشت 1400 - 17:28
افزایش ظرفیت تولید با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید
مدیرعامل مجتمع فولاد کویر گفت: نصب و راه‌اندازی تجهیزات و ماشین‌آلات جدید در شرکت فولاد کویر باعث شد تا ظرفیت تولید این شرکت بدون اضافه کردن خطوط تولید جدید از 900 هزار تن به یک میلیون و 200 هزار تن افزایش یابد.

مدیرعامل مجتمع فولاد کویر گفت: نصب و راه‌اندازی تجهیزات و ماشین‌آلات جدید در شرکت فولاد کویر باعث شد تا ظرفیت تولید این شرکت بدون اضافه کردن خطوط تولید جدید از ۹۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یابد.

احمد خوروش در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: از ابتدای سال گذشته تا پایان آن، شاهد تورم نرخ ارز و تورم قیمت در کشور بودیم. در نتیجه قیمت‌ها متاثر از افزایش بی‌رویه‌ای بود که متاسفانه در همه حوزه‌ها اتفاق افتاد.

وی در خصوص وضعیت نورد فولادی و میلگرد، افزود: حوزه نورد معمولا بیشترین تاثیر را از قیمت مواد اولیه دریافت می‌کند. باید توجه داشت که حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد بهای تمام شده نورد فولادی و به ویژه میلگرد به مواد اولیه یعنی شمش فولاد ارتباط دارد. اگر مواد اولیه حوزه نورد تامین شود، طبعا این حوزه می‌تواند در چرخه اقتصاد با اشتغال بسیار خوبی نقش موثری ایفا کند. علاوه‌براین، همه کشورهای همسایه ایران، خواهان صادرات مقاطع طویل از سوی ایران هستند و در حال حاضر نیز صادرات به این کشورها از رونق بسیار خوبی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت فولاد کویر خاطرنشان کرد: بسیاری از نوردکارانی که اکنون در وضعیت نسبتا مناسبی قرار دارند، طی یکی دو سال اخیر به کشورهای اطراف ایران صادرات خوبی داشته‌اند. در این رابطه، شرکت فولاد کویر به کشورهای دوردست حتی کشورهای آفریقایی و اروپایی نیز صادرات انجام داده است. این صادرات می‌تواند در آینده اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کند.

خوروش با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره تولید و اهمیت محصول نهایی، عنوان کرد: در همه کشورها، محصولات نهایی زنجیره صادر می‌شود و این امر از سوی دولت‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرد. متاسفانه در کشور ما آنچنان که باید و شاید حمایت لازم از صادرات محصولات نهایی نمی‌شود. به طور مثال، اگر سیاست‌های کشورهای چین یا ترکیه در رابطه با صادرات بررسی شود، مشخص خواهد شد صادرات محصولات نهایی فولادی به ویژه محصولات طویل از سوی این کشورها حمایت می‌شود؛ به طوری که به صادرات و صادرکنندگان حوزه محصولات طویل فولادی امتیازات ویژه‌ای داده می‌شود تا بتوانند در کشورهای متبوع خود اشتغال ایجاد کنند. ضمن اینکه کشورهای مورد اشاره از صادرات و خروج مواد خام جلوگیری می‌کنند.

وی با اشاره به تکمیل بودن زنجیره تولید فولاد در کشور، بیان کرد: در ایران از سنگ‌آهن تا محصولات نهایی و نوردی فولاد قابل تولید است. در حال حاضر نیز بخش عمده‌ای از حوزه محصولات نهایی صنعت فولاد کشور به نورد مقاطع طویل اختصاص یافته است و تخمین زده می‌شود در برخی مواقع حدود ۲۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده در این حوزه وجود داشته باشد. در صورتی که بتوان از این ظرفیت در جهت صادرات استفاده کرد، قطعا این حوزه می‌تواند ارزآوری بسیار خوبی برای کشور داشته باشد. در سال گذشته وضعیت حوزه نورد مقاطع طویل کشور نه مطلوب بود و نه نگران‌کننده! در سال ۱۳۹۹ صادرات به کمک این حوزه آمد و صادرات توانست جایگزین رکود در بازار داخلی شود.

تصب ماشین‌آلات جدید و افزایش ظرفیت تولید

مدیرعامل مجتمع فولاد کویر در خصوص وضعیت این شرکت تصریح کرد: شرکت فولاد کویر به دلیل تغییراتی که انجام داده و تکنولوژی‌های جدید که در این کارخانه نصب شده است، توانسته ماشین‌آلات جدیدی را به خط تولید خود بیاورد. به طوری که در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در رابطه با نوسازی ماشین‌آلات خود انجام داده است.

خوروش تاکید کرد: شرکت فولاد کویر تقریبا شرکتی صنعتی است و می‌تواند انواع میلگردهای آلیاژی را به طور کامل تولید کند. علاوه‌براین، به میلگردهای ساختمانی نیز توجه خاصی داریم. در نتیجه شرکت فولاد کویر نسبت به سایر نوردکاران همکار، از وضعیت بهتری برخوردار است. شرکت فولاد کویر در سال گذشته وضعیت بسیار مطلوبی داشت و سود بسیار خوب و قابل توجهی را برای سهامداران خود محقق کرده است.

وی مطرح کرد: ظرفیت نصب شده در شرکت فولاد کویر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده اما در سال گذشته به دلیل کمبود مواد اولیه کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید کرد و به تولید ۸۵۰ تا ۸۶۰ هزار تن انواع میلگرد دست یافت. گفتنی است که شرکت فولاد کویر سه خط تولید دارد که دو خط آن قادر به تولید میلگرد شاخه و یک خط آن به صورت کلاف صنعتی است. این دو خط (میلگرد شاخه و میلگرد کلاف) از تکنولوژی روز دنیا، با بالاترین سرعت و کمترین هزینه جانبی برای تولید میلگرد استفاده می‌کنند. به همین دلیل شرکت فولاد کویر نسبت به سایر تولیدکنندگان میلگرد از وضعیت نسبتا بهتری برخوردار بوده و متمایز است.

مدیرعامل شرکت فولاد کویر ابراز کرد: هر شرکت در هنگام کسب جواز بهره‌برداری از سازمان‌های مربوطه، با توجه به نصب ماشین‌آلات و تجهیزات، یک ظرفیت را به عنوان ظرفیت اسمی تولید قید می‌کند. در این رابطه ظرفیت تولید شرکت فولاد کویر قبلا ۹۰۰ هزار تن در پروانه بهره‌برداری قید شده بود زیرا این شرکت دو خط با ظرفیت‌های ۳۵۰ هزار تن و ۵۵۰ هزار تن در مجموع ۹۰۰ هزار تن در اختیار داشت اما به دلیل وارد کردن تکنولوژی‌های جدید و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه روی نوسازی خطوط تولید، توانست تغییراتی را در سیستم نوردکاری پدید آورد و سرعت تولید خود را با دستگاه‌های جدید بالا ببرد و به این ترتیب ظرفیت تولید این شرکت تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یافت. این یعنی شرکت فولاد کویر هم‌اکنون قابلیت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال انواع میلگرد را در صورت رسیدن به موقع مواد اولیه دارد.

به گفته خوروش، شرکت فولاد کویر در سال گذشته هم تولیدکننده برتر لقب گرفت و هم توانست در میان ۱۰۰ شرکت برتر کشور از نظر درآمدی قرار گیرد؛ ضمن اینکه عنوان صادرکننده برتر را نیز از آن خود کرده بود. بنابراین فولاد کویر از همه نظر توانست عناوین برتر تولیدی کشور را کسب کند.

وی با اشاره به تولیدات شرکت فولاد کویر، بیان کرد: ۴۰ تا ۵۰ درصد تولیدات این شرکت در سال ۱۳۹۹ به میلگردهای ساختمانی و ۶۰ درصد نیز میلگردهای صنعتی اختصاص داشت اما با توجه به سرمایه‌گذاری‌های سنگین این شرکت و نصب دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید، در اواخر سال جاری یا نهایتا اوایل سال آینده، خطوط تولید فولاد کویر تمام به میلگردهای صنعتی اختصاص خواهد یافت.

طرح تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شمش فولاد آلیاژی

مدیرعامل شرکت فولاد کویر در خصوص طرح احداث واحد شمش فولادی این شرکت به ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، خاطرنشان کرد: خوشبختانه از شهریور ماه سال گذشته اجرای طرح فولادسازی شرکت فولاد کویر کلید خورد و توانستیم در اواخر سال میلادی گذشته نیز در این خصوص با یکی از سازندگان مطرح خطوط تولید قراردادهای لازم را منعقد کردیم و تجهیزات لازم خریداری شده و در حال ارسال به کشور هستند. به نظر می‌رسد از خرداد ماه یا شهریور ماه نخستین ماشین‌آلات و تجهیزات این کارخانه نصب خواهند شد. البته امیدوار هستیم اتفاق غیرمترقبه‌ای در ارتباط با مسائل سیاسی رخ ندهد و بتوانیم سریع‌تر این محموله‌ها را از کشورهای سازنده به سمت ایران حمل شوند.

خوروش اضافه کرد: با بهره‌برداری از طرح فولادسازی، شرکت فولاد کویر به طور کامل از خرید شمش فولادی به عنوان ماده اولیه بی‌نیاز خواهد شد و به این ترتیب، فولاد کویر به بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد آلیاژی در کشور تبدیل خواهد شد. این طرح عملیاتی شده و تمام اطلاعات مربوط به هزینه‌ها و نحوه اجرای آن در کدال شرکت شفاف‌سازی شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به نیاز صنایع کشور و نیز اهمیت تولید فولاد آلیاژی، تمام ظرفیت واحد فولادسازی را به انواع فولادهای آلیاژی اختصاص خواهیم داد. چرا که فولاهای معمولی با گرید ساختمانی در بسیاری از کشورها تولید می‌شود. اگر بتوانیم تولید فولاد آلیاژی را در شرکت فولاد کویر محقق کنیم، قطعا این امر برای سهامداران و همه صنایع مصرف‌کننده فولاد آلیاژی در کشور مثمر ثمر خواهد بود زیرا با صادرات میلگردهای صنعتی و آلیاژی ارزآوری بسیار خوبی خواهیم داشت و از واردات میلگردهای صنعتی و آلیاژی به کشور جلوگیری خواهیم کرد.

بخش خصوصی را آزاد بگذاریم

مدیرعامل شرکت فولاد کویر تصریح کرد: تولیدکنندگان از دولت و سیاست‌گذاران تنها یک انتظار دارند و آن اینکه جلوی فعالیت بخش خصوصی گرفته نشود. چراکه بخش خصوصی با توجه به تحریم و شرایط اقتصادی به راحتی می‌تواند همه مشکلات اقتصادی کشور و صنعت را حل کند. بخش خصوصی بدون کمک از هیچ سازمان یا نهادی به فعالیت می‌پردازد و نیازی به کمک مالی ندارد. در حالی که بخش خصولتی و دولتی همواره نگاهی به کمک دولت دارد و از دولت برای فعالیت دستور می‌گیرد.

خوروش ادامه داد: تولیدکنندگان انتظار دارند سال ۱۴۰۰ واقعا سال رفع موانع تولید و پشتیبانی از تولید باشد و دیگر شاهد موانع جدید به ویژه برای بخش خصوصی نباشیم. بخش خصوصی از موضوعات مختلف آسیب می‌بیند؛ چراکه موانع مختلفی برای این بخش در تولید، تامین مواد اولیه، حمل و نقل و… درست می‌شود. اگر سیاست‌گذاران بخش خصوصی را یاری کنند و این بخش را در انجام فعالیت‌های روزمره آزاد بگذارند، بزرگ‌تری خدمت را به صنعت کشور کرده‌اند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2228

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد