• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی تولید لوله پروفیل نقده

افزایش عرضه ورق به کاهش قیمت و رکود می‌انجامد

  • کد خبر : 2450
  • 07 آذر 1400 - 12:02
افزایش عرضه ورق به کاهش قیمت و رکود می‌انجامد
مدیرعامل شرکت تعاونی تولید لوله پروفیل نقده گفت: با اینکه میزان عرضه ورق در بورس کالا افزایش یافت اما به دلیل کاهش تقاضا در مقابل عرضه، انتظار می‌رود قیمت‌ها کاهش یابند که همین امر می‌تواند تولیدکنندگان را وارد رکود کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید لوله پروفیل نقده گفت: با اینکه میزان عرضه ورق در بورس کالا افزایش یافت اما به دلیل کاهش تقاضا در مقابل عرضه، انتظار می‌رود قیمت‌ها کاهش یابند که همین امر می‌تواند تولیدکنندگان را وارد رکود کند.

سیامک محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: صنعت لوله و پروفیل فولادی کشور در رکود به سر می‌برد و حتی در سال جاری نسبت به سال گذشته، رونق این بازار کمتر شده و تقاضا نیز کم شده است. به نظر نمی‌رسد این بازار تا پایان سال جاری رونق یابد.

وی افزود: از آنجا که به فصل سرما وارد شدیم، تقاضای محصولات فولادی به ویژه در حوزه ساخت و ساز کم می‌شود و محصولاتی همچون، پروفیل، لوله و قوطی فولادی نیز با توجه به وضعیت فصلی تقاضای خود را از دست می‌دهند. علاوه‌براین، عدم ثبات قیمتی در این بازار زیاد است. از این رو برخی از مشتریان برای خرید دست نگه می‌دارند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید لوله پروفیل نقده خاطرنشان کرد: تا زمانی که قیمت‌ها ثبات پیدا نکند، به نظر نمی‌رسد بازار محصولات فولادی رونق یابد زیرا تولیدکننده در انتظار افزایش قیمت و مصرف‌کننده منتظر کاهش قیمت می‌ماند و هیچ کدام قادر به تصمیم‌گیری صحیح در این شرایط نیستند.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر، صنعت لوله و پروفیل از کمبود مواد اولیه رنج می‌برده و همین امر باعث شده است تا تقاضای مواد اولیه این صنعت یعنی ورق فولادی در بازار از عرضه آن بیشتر شود. به ویژه آنکه با توجه به نرخ ارز و نیز افزایش تعرفه ورق گرم، امکان واردات ورق فولادی به کشور وجود نداشت. به همین خاطر قیمت ورق و به تبع آن، قیمت پروفیل فولادی افزایشی بوده است.

افزایش عرضه ورق در بورس

محمدزاده تصریح کرد: اخیرا شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده ورق فولادی مورد نیاز صنعت لوله و پروفیل، اقدام به واردات ورق و عرضه تلفیقی ورق تولیدی و ورق وارداتی کرده است. این اقدام ممکن است مثبت باشد و به تامین مواد اولیه صنعت لوله و پروفیل کمک کند اما به دلیل افزایش عرضه، ممکن است قیمت مواد اولیه برخلاف انتظار بازار کاهش یابد و به تبع آن، قیمت محصولات لوله و پروفیل نیز با کاهش قیمت مواجه شوند زیرا مصرف‌کننده که افزایش عرضه ورق فولادی در بورس کالا و احتمالا کاهش قیمت را مشاهده می‌کند، انتظار دارد قیمت لوله و پروفیل نیز کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید لوله پروفیل نقده با اشاره به آخرین عرضه فولاد مبارکه در بورس کالا، بیان کرد: در این عرضه فولاد مبارکه حدود ۳۰۰ هزار تن ورق گرم فولادی را در بورس کالا عرضه کرده که حدود ۱۰۰ هزار تن از عرضه‌های قبلی این شرکت بیشتر است. در مقابل این میزان عرضه در ابتدای امر حدود ۲۲۰ هزار تن تقاضا وجود داشت؛ بنابراین برای دریافت مواد اولیه برخلاف عرضه‌های پیشین که میزان تقاضا از میزان عرضه بیشتر بود، رقابتی صورت نگرفت و معامله در همان قیمت عرضه انجام شد. این در حالی است که در عرضه‌های پیشین معمولا شاهد افزایش قیمت معامله نسبت به قیمت عرضه بودیم.

محمدزاده تاکید کرد: افزایش عرضه ورق فولادی در حالی رقم خورده است که به فصل سرد سال که در آن بر بازار محصولات فولادی رکود حاکم است، وارد شده‌ایم. ضمن اینکه ساعات کاری شرکت‌های تولید و بازرگانی کاهش می‌یابد و مصرف‌کننده که معمولا ساختمان‌سازها هستند نیز از ساعات کاری خود کم می‌کنند. این مسائل بر کاهش تقاضای فولاد در کشور اثر می‌گذارند.

وی اذعان کرد: امیدوار هستیم از اسفند ماه سال جاری به تدریج بازار از رکود خارج شود زیرا آن زمان، فصل سرد به تدریج به اتمام رسیده است و بازار خود را مهیای بهار و تابستان می‌کند که مصرف فولاد در آن افزایشی خواهد بود. این یعنی ممکن است در آن زمان شاهد افزایش تقاضا باشیم که به تبع آن، قیمت‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

کاهش تقاضا به دلیل عدم ثبت نام در سامانه جامع تجارت

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید لوله پروفیل نقده مطرح کرد: برنامه افزایش عرضه ورق فولادی در بازار به طور کلی مثبت ارزیابی می‌شود؛ چراکه این موضوع می‌تواند در آینده تامین مواد اولیه صنایع مصرف‌کننده ورق به ویژه حوزه لوله و پروفیل را تضمین کند. البته برنامه سوم آذر ماه، کمی غافلگیرکننده بود؛ چراکه برخلاف گذشته که معامله ۱۰ درصد به صورت نقدی و ۹۰ درصد اعتباری انجام می‌شد، ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد اعتباری صورت گرفت. همین امر باعث شد که بسیاری از شرکت‌ها آمادگی انجام معامله با شرایط جدید را نداشته باشند.

محمدزاده با اشاره به اجبار وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ثبت نام در سامانه جامع تجارت، خاطرنشان کرد: بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی نتوانسته‌اند به طور کامل در این سامانه ثبت نام کنند. به همین خاطر از ثبت تقاضا برای ورق گرم فولادی عرضه شده در بورس کالا باز ماندند و در کل در عرضه مورد اشاره، تقاضا کمتر از عرضه ثبت شد. این تقاضای کمتر نسبت به عرضه موجب می‌شود مصرف‌کننده نهایی گمان کند تقاضای بازار نسبت به ورق فولادی کم است.

با یک شیفت کاری فعالیت می‌کنیم

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید لوله پروفیل نقده در خصوص وضعیت این شرکت، گفت: شرکت ما ۱۷۰ هزار تن ظرفیت تولید در زمینه تولید لوله و پروفیل فولادی دارد و در حال حاضر، با حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت اسمی خود در یک شیفت کاری فعالیت می‌کند. محصولات شرکت تعاونی تولید لوله پروفیل نقده بیشتر قوطی‌های صنعتی و ساختمانی است. به دلیل اینکه بیشتر در این حوزه تقاضا داریم.

وی اظهار کرد: مواد اولیه شرکت ما ورق گرم است که اغلب ضخامت دو میلی‌متر دارد که بیشتر مواقع از بورس کالا تامین می‌شود و می‌توانیم مطابق با سهمیه تعیین شده، مواد اولیه را از بورس تامین کنیم. البته در مواقعی بنا به دلایلی همچون افزایش میزان تولید و افزایش سفارش دریافتی، قادر به خرید از بورس نیستیم که در این صورت ناچار به تامین مواد اولیه از بازار آزاد هستیم. به صورت تقریبی می‌توان گفت ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد اولیه از بورس و مابقی از بازار آزاد تامین می‌‌شود.

محمدزاده اذعان کرد: با اینکه قادر به تولید لوله‌های فولادی هستیم، اما این محصول را تولید نمی‌کنیم زیرا شرکت‌های مطرحی در کشور در زمینه تولید لوله‌های فولادی فعالیت می‌کنند و بازار این محصول را در اختیار گرفته‌اند. به همین دلیل مشتریان و مصرف‌کنندگان، اغلب به برندهای مطرح در این زمینه مراجعه می‌کنند و کمتر به دنبال شرکت‌های کوچک‌تر می‌روند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2450

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد