• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024

افزایش قیمت سنگ‌آهن به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی چین

  • کد خبر : 12074
  • 17 بهمن 1401 - 13:25
افزایش قیمت سنگ‌آهن به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی چین
طبق داده‌های قیمتی موسسه «Argus»، قیمت مبنای سنگ‌آهن به عنوان عنصر مهم در فولادسازی، پس از ثبت پایین‌ترین سطح خود در ماه ژوئن2022، حدود 50 درصد افزایش را در سال 2023 تجربه کرد.

طبق داده‌های قیمتی موسسه «Argus»، قیمت مبنای سنگ‌آهن به عنوان عنصر مهم در فولادسازی، پس از ثبت پایین‌ترین سطح خود در ماه ژوئن۲۰۲۲، حدود ۵۰ درصد افزایش را در سال ۲۰۲۳ تجربه کرد و به بیش از ۱۲۰ دلار در هر تن در بازار فیزیکی سنگ‌آهن با کیفیت بالا در شهر چینگ‌دائو چین رسید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از روزنامه «Financial Times»، پایان محدودیت‌های ویروس کرونا در چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کالاهای جهان باعث جهش قیمت در طیف وسیعی از فلزات مانند مس، فولاد و آلومینیوم در بخش املاک چین شده است، هر چند برخی تحلیلگران و معامله‌گران انتظار دارند این افزایش قیمت در طول سال ۲۰۲۳ تداوم نداشته باشد.

کارولین بین، اقتصاددان کالا در شرکت «Capital Economics» بیان کرد که انتظار می‌رود اقتصاد چین دوباره رشد اقتصادی را تجربه کند. از آنجایی که اقتصاد چین در حال رشد است و چشم‌انداز کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در اواخر سال به واقعیت تبدیل می‌شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت کالاهای پایه تا پایان سال ۲۰۲۳ روند افزایشی داشته باشد.

طبق داده‌های قیمتی موسسه «Argus»، قیمت مبنای سنگ‌آهن به عنوان عنصر مهم در فولادسازی پس از ثبت پایین‌ترین سطح خود در ماه ژوئن ۲۰۲۲، حدود ۵۰ درصد افزایش را در سال ۲۰۲۳ تجربه کرد و به بیش از ۱۲۰ دلار در هر تن در بازار فیزیکی سنگ‌آهن با کیفیت بالا در شهر چینگ‌دائو چین رسید.

انتظار می‌رود فعالیت‌های ذخیره‌سازی مجدد انبار کالاها، موجب افزایش تقاضا برای خرید فلزات شود زیرا متقاضیان این کالاهای پایه مانند کارخانه‌های فولادسازی، روند ذخیره‌سازی مجدد موجودی‌های انبار خود را از زمان رسیدن سطوح این موجودی‌ها به پایین‌ترین میزان آغاز می‌کنند.

«Siew Hua Seah»، سردبیر بخش بازار فلزات در موسسه «Argus» بیان کرد که کارخانه‌های چینی در ماه‌های اخیر موجودی‌های انبار محدود خود را حفظ کرده‌اند و اکنون در حال ذخیره‌سازی مجدد در انبارها هستند.

وی افزود که انتظارات برای افزایش تقاضا پس از تعطیلات سال نو چینی نیز حاکی از افزایش قیمت‌ها دارد.

افزایش قیمت سنگ‌آهن باعث افزایش ارزش سهام شرکت‌هایی مانند «BHP» شده است که سهام آن در بورس فلزات لندن در روز چهارشنبه ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسید.

علی‌رغم کاهش محدودیت های کووید ۱۹ در چین، چشم‌انداز اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۳ مبهم است. با این حال، این موضوع سبب می‌شود سایر تحلیلگران هشدار دهند که این رشد اقتصادی ممکن است موقتی باشد.

رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه اخیر کمتر از هدف‌گذاری تعیین شده بوده است. بر اساس گزارش بانک «Macquarie»، میزان ساخت‌وساز جدید در بخش املاک به عنوان محرک اصلی تقاضای کالاهای پایه در پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته قرار دارد. تاثیر بیماری کرونا بر نیروی کار نیز مشخص نیست و بیمارستان‌ها پر از بیماران مبتلا به این ویروس است.

تعطیلات آتی سال نو چینی که روز ۲۲ ژانویه ۲۰۲۳ بود، انتشار گزارش رشد اقتصادی چین را به تاخیر انداخت و دستیابی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد این کشور را دشوارتر کرد.

تام پرایس، رئیس بخش کالا در بانک «Liberum» عنوان کرد: در رابطه با این موضوع باید کمی محتاطانه سخن گفت؛ چراکه بخش‌های مصرفی کالاهای پایه همچون بخش املاک در حال رشد هستند. اکنون این سوال که آیا ساخت‌وساز می‌تواند به اندازه کافی بازیابی شود تا با میزان آن در سال ۲۰۲۳ در چین مطابقت داشته باشد، یکی از سوالات مهم برای بازار کالاهای پایه در بلندمدت است که باید به آن پاسخ داده شود.

مارکوس گاروی، رئیس استراتژی فلزات و کالاهای عمده در بانک «Macquarie» بیان کرد: بخش ساخت‌وساز بدون شک ضعیف عمل کرده است. سوال مهمی که در این حین مطرح می‌شود، این است که شروع ساخت‌وسازهای جدید تا چه میزان می‌تواند با رشد مواجه شود.

کالین همیلتون، تحلیلگر کالا در بانک «BMO Capital Markets» مطرح کرد: مدیران دارایی نیز به دلیل کاهش ارزش دلار و چشم‌انداز تیره اقتصادی در غرب، تخصیص‌ هزینه‌های خود به برخی کالاهای پایه را افزایش داده‌اند تا اندکی موجبات رشد اقتصادی فراهم شود.

با این حال، وی افزود: انتظار می‌رود وضعیت اقتصادی چین بهبود یابد و رشد اقتصادی دیگر کشورهای جهان روند روبه‌رشدی را تجربه نکند؛ گواه این مسئله وضعیت و سهم فعلی بازار فلزات در چین است.

قیمت مبنای آلومینیوم از روز ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است، این در حالی است که قیمت فلز روی حدود ۵ درصد در مدت مشابه افزایش یافته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12074

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.