• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

افزایش مجدد انتشار گازهای گلخانه‌ای آمریکا در سال ۲۰۲۲

  • کد خبر : 12596
  • 25 بهمن 1401 - 6:32
افزایش مجدد انتشار گازهای گلخانه‌ای آمریکا در سال ۲۰۲۲
انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات متحده آمریکا در سال 2022 دوباره افزایش یافت و این کشور را با وجود تصویب قانون انرژی پاک در سال 2021 بیش از پیش نسبت به اهداف خود تحت توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس عقب نگه داشت.

انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ دوباره افزایش یافت و این کشور را با وجود تصویب قانون انرژی پاک در سال ۲۰۲۱ بیش از پیش نسبت به اهداف خود تحت توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس عقب نگه داشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از روزنامه «Financial Times»، بر اساس برآوردهای اولیه شرکت «Rhodium Group»، انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۲ حدود ۱٫۳ درصد افزایش یافته که ناشی از افزایش شدید فعالیت در ساختمان‌سازی‌ها، صنعت و حمل‌ونقل آمریکا است. انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت برق اندکی کمتر بود که به دلیل جایگزینی گاز طبیعی به جای زغال‌سنگ در نیروگاه‌ها و افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بود.

مجموع انتشار ۵٫۶ میلیارد تنی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ این کشور را در جایگاه دومین کشور بزرگ منتشر‌کننده گازهای گلخانه‌ای پس از چین قرار داد.

افزایش ۷۴ میلیون تنی در انتشار گازهای گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن معادل ایالات متحده آمریکا در سال گذشته بیشتر از حجم کل انتشار گازهای گلخانه‌ای برخی از کشورهای اروپایی بود اما حجم آن بسیار کمتر از حجم انتشار ۳۵ میلیون تنی معادل افزایش ۶٫۵ درصدی ثبت‌شده در سال ۲۰۲۱ پس از کاهش قرنطینه‌های اعمال شده توسط مقامات دولتی کشورها در طول همه‌گیری ویروس کرونا بود.

شرکت «Rhodium Group» در گزارشی اعلام کرد که روند انتشار گازهای گلخانه‌ای با اهداف آب‌وهوایی تعیین‌شده توسط دولت وقت آمریکا با ریاست جمهوری جو بایدن هماهنگ نیست.

به گفته نویسندگان این گزارش، با افزایش جزئی انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۲، ایالات متحده آمریکا به نسبت زمان تعیین‌ شده برای دستیابی به اهدف تعیین شده در توافق آب‌وهوایی پاریس به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان ۵۰ تا ۵۲ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۳۰ عقب افتاده است. سال ۲۰۲۲، انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات متحده آمریکا تنها ۱۵٫۵ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۰۵ بود.

برنامه آب‌وهوایی آمریکا و جاه‌طلبی دولت جو بایدن برای گذار از سوخت‌های فسیلی به خصوص نفت در سال گذشته، به دلیل عمیق‌تر شدن بحران انرژی جهانی پیچیده شد و دولت این کشور را بر آن داشت تا خواستار عرضه سوخت بیشتر و آزادسازی میلیون‌ها بشکه نفت خام برای کاهش قیمت بنزین داخلی شود.

در همین رابطه حجم صادرات نفت آمریکا در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و مقامات دولتی پیش‌بینی می‌کنند که حجم تولید نفت خام این کشور در سال جاری به بالاترین حد خود برسد. به علاوه حجم تولید و صادرات گاز طبیعی در سال ۲۰۲۲ یک رکورد را به ثبت رساند.

شرکت «Rhodium Group» مطرح کرد که یارانه‌های عمده انرژی پاک اختصاص یافته که در قانون شاخص کاهش تورم توسط کنگره ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ تصویب شد، اگر دولت جو بایدن بتواند اجرای آن را سریع‌تر پیگیری کند، می‌تواند از اوایل امسال موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور شود.

این شرکت افزود که برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ به سیاست‌های سخت‌گیرانه بیشتری نیاز است. گزارش شرکت «Rhodium Group» بر اساس داده‌های اولیه اقتصادی و انرژی، اولین ارزیابی عمده از عملکرد انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۲ است.

همچنین برخی مدیران انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کردند که دستیابی به اهداف آب‌وهوایی دولت بایدن به اصلاحات در قوانین مجوز زیرساخت‌های ایالات متحده آمریکا بستگی دارد که تاکنون راه‌های گریز زیادی برای اجرا نکردن آن وجود داشت.

شرکت «Rhodium Group» بیان کرد که افزایش انتشار ۱٫۳ درصدی گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۲ کمتر از سرعت تخمینی رشد اقتصادی ۱٫۹ درصدی در همین سال بوده است که در تضاد شدید با اثر بازگشتی به شدت کربن‌زای اقتصاد در سال ۲۰۲۱، زمانی که استفاده مجدد از زغال سنگ در مدت زمان کوتاهی باعث افزایش آلودگی دی‌اکسید کربن معادل در بخش صنعت برق ایالات متحده آمریکا به میزان بیش از ۱۰۰ میلیون تن یا ۷ درصد شد، بود.

شرکت «Rhodium Group» تاکید کرد که در سال ۲۰۲۲، انتشار گازهای گلخانه‌ای در ساختمان‌ها به منظور گرمایش و سرمایش آن‌ها حدود ۶ درصد افزایش یافت. کاهش یک درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش صنعت برق در سال ۲۰۲۲ عمدتا به دلیل جایگزینی سوخت زغال‌سنگ با گاز طبیعی به عنوان یک سوخت با کربن‌زایی پایین و افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اواخر سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کردند که با افزایش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر، مجموع انتشار دی‌اکسید کربن جهانی ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۲ کمتر از یک درصد افزایش داشت.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12596

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.