• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت درخشان قطعه‌ساز سپاهان:

افزایش نرخ ارز، به سود بازار قطعات ریختگی آلومینیومی

  • کد خبر : 3680
  • 20 تیر 1398 - 16:56
افزایش نرخ ارز، به سود بازار قطعات ریختگی آلومینیومی
مدیرعامل شرکت درخشان قطعه‌ساز سپاهان که در زمینه ریختگری قطعات آلومینیومی فعالیت دارد، با اشاره به افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر صنعت ریختگری قطعات آلومینیومی، گفت: مهم‌ترین عاملی که موجب رونق بازار ریختگری قطعات آلومینیومی در کشور شده، افزایش نرخ ارز است؛ واردات قطعات ریختگی آلومینیومی برای خودروسازان از زمانی که نرخ ارز افزایش یافته، مقرون به صرفه نیست؛ به همین خاطر مصرف‌کنندگان قطعات آلومینیومی تمایل بیشتری به استفاده از محصولات داخلی پیدا کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت درخشان قطعه‌ساز سپاهان که در زمینه ریختگری قطعات آلومینیومی فعالیت دارد، با اشاره به افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر صنعت ریختگری قطعات آلومینیومی، گفت: مهم‌ترین عاملی که موجب رونق بازار ریختگری قطعات آلومینیومی در کشور شده، افزایش نرخ ارز است؛ واردات قطعات ریختگی آلومینیومی برای خودروسازان از زمانی که نرخ ارز افزایش یافته، مقرون به صرفه نیست؛ به همین خاطر مصرف‌کنندگان قطعات آلومینیومی تمایل بیشتری به استفاده از محصولات داخلی پیدا کرده‌اند.

سید محمد آیتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با اشاره به وضع مقررات منع واردات، اظهار داشت: وضع مقررات منع واردات با توجه به افزایش نرخ ارز، تاثیری بر وضعیت تولید در کشور ندارد چون در شرایط فعلی، هیچ واردکننده‌ای حاضر نمی‌شود در این زمینه فعالیت کند و خوشبختانه تولیدکنندگان می‌توانند محصولات خود را بدون داشتن رقیب بفروشند.

وی با اشاره به وضعیت بازار قطعات ریختگی آلومینیومی، بیان کرد: در حال حاضر وضعیت بازار بهتر از چند ماه پیش شده است و می‌توان تغییر و تحولاتی را در زمینه خرید و فروش قطعات ریختگی آلومینیومی مشاهده کرد.

تولیدکنندگان قطعات ریختگی سرمایه درگردش کافی ندارند

مدیرعامل شرکت درخشان قطعه‌ساز سپاهان با اشاره به تنها عاملی که در این چند سال اخیر توانسته مانع پیشرفت صنعت ریختگری آلومینیوم در کشور شود، توضیح داد: در حال حاضر مصرف‌کنندگان به تهیه و خرید قطعات از تولیدکنندگان داخلی روی آورده‌اند و به همین جهت مشکل تولیدی ما تاحدودی برطرف شده است اما بزرگ‌ترین معضل تولیدکنندگان داخلی در شرایط فعلی، گردش مالی است که راهکاری هنوز برای برطرف شدن آن اندیشیده نشده است.

آیتی به مهم‌ترین عاملی که می‌تواند موجب رونق بازار قطعات ریختگی در کشور شود، اشاره و خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر رونق بازار، تامین سرمایه در گردش و نقدینگی است که راه‌هایی همچون ارائه تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان پیشنهاد دادند که مفید نبود.

وی در ادامه افزود: تسهیلات بانکی با سود پایین، وعده‌ای بود که به صنعتگران دادند که نتوانستند آن را اجرایی کنند و به همین خاطر وضعیت تولید و منابع مالی ما هر سال کاهش می‌یابد و در حاضر نصف ظرفیت اسمی شرکت، تولید می‌کنیم.

شرکت‌های خودروساز قادر به پرداخت معوقات خود نیستند

مدیرعامل شرکت درخشان قطعه‌ساز سپاهان درخصوص مشکلات خودروسازان، عنوان کرد: شرکت‌های خودروساز چند سالی است که قادر به پرداخت معوقات خود نیستند و به همین خاطر شرکت‌های قطعه‌ساز وابسته به این صنعت، نتوانسته‌اند هزینه‌های خود را تامین کنند و در مسیر ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

آیتی با اشاره به تاخیر در پرداختی‌ها، بیان کرد: برخی از شرکت‌های تولیدکننده قطعات ریختگی سه سالی است که نتوانسته‌اند مطالبات خود را از شرکت‌های خودروساز دریافت کنند و این تاخیر قطعا موجب تعطیلی شرکت‌های تولیدکننده شده است.

کیفیت برتر قطعات ریختگی تولید داخل

وی درخصوص کیفیت قطعات ریختگی تولید شده در کشور، اذعان کرد: در این چند سال اخیر تولیدکنندگان داخلی به اندازه‌ای در زمینه ساخت و تولید قطعات ریختگی، فعالیت چمشگیری داشته‌اند که در حال حاضر نمی‌توان میان محصولات داخلی و خارجی فرقی گذاشت، علاوه بر اینکه تولیدات داخلی در برخی از زمینه‌ها برتر و باکیفیت‌تر از نمونه‌های مشابه خارجی است.

مدیرعامل شرکت درخشان قطعه‌ساز سپاهان در ادامه بیان کرد: کیفیت قطعات تولیدی در داخل کشور هم سطح تولیدات کشورهای اروپایی است و اگر مسائل سیاسی فعالیت ما را محدود نمی‌کرد، توان صادرات را نیز داشتیم.

آیتی به مزیت‌های کشور ما برای تولید قطعات ریختگی، اشاره کرد و گفت: ایران در زمینه تولید و صادرات قطعات ریختگی به دلیل داشتن مواد اولیه ارزان قیمت، نیروی کار با تجربه و دانش فنی مناسب با دستمزد پایین، شرایط بسیار مطلوبی دارد و راحت‌تر می‌تواند در مقایسه با رقبای خارجی خود، فعالیت کند.

وی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های اروپایی قبل از وضع تحریم‌های اخیر حوزه آلومینیوم خواستار خرید قطعات ریختگی بودند چون در ایران این قطعات، ۳۰ درصد ارزان‌تر از سایر کشورها تولید می‌شود.

فعالیت غیرقانونی برای فرار از مالیات

مدیرعامل شرکت درخشان قطعه‌ساز سپاهان درخصوص فعالیت کارگاه‌های غیرقانونی و بدون مجوز در کشور، مطرح کرد: در زمینه تولید قطعات خودرو مانند پوسته، سرسیلندر و … امکان فعالیت بدون مجوز و غیرقانونی وجود ندارد چون باید مراحل استاندارد و کنترل کیفیت در مورد آن‌ها انجام شود اما در زمینه تولید قطعات لوازم خانگی فعالیت کارگاه‌های بدون مجوز بیشتر از گذشته شده است.

آیتی به اخذ مالیات‌های سنگین از تولیدکنندگان اشاره و بیان کرد: مالیات‌های تعیین شده برای تولیدکنندگان قطعات ریختگی به اندازه‌ای سنگین و زیاد است که در اکثر مواقع با میزان سود بدست آمده، برابری می‌کند و به همین خاطر است که تولیدکنندگان قطعات ریختگی برای فرار از مالیات و سیستم‌های اشتباه بروکراسی در کشور، به فعالیت غیرقانونی تمایل پیدا کرده‌اند.

تکنولوژی‌های نوین ریخته‌گری را نداریم

وی درخصوص واردات تکنولوژی‌های نوین ریخته‌گری به کشور، اظهار کرد: تولیدکنندگان قادر نیستند تکنولوژی‌های نوین ریخته‌گری را خریداری کنند و امکان واردات دستگاه‌های جدید به کشور نیز وجود ندارد و تکنولوژی ساخت این دستگاه‌ها تنها در اختیار چند کشور خاص است.

مدیرعامل شرکت درخشان قطعه‌ساز سپاهان درخصوص تکنولوژی ساخت این دستگاه‌ها، خاطرنشان کرد: کشور چین نیز تلاش‌هایی در جهت ساخت تکنولوژی دایکست انجام داده است اما دستگاه‌های تولیدی توسط این کشور، کیفیت لازم را ندارد.

آیتی در ادامه عنوان کرد: تکنولوژی ساخت این دستگاه‌ها تنها در اختیار ایتالیا، آلمان و آمریکا قرار دارد و سایر کشورهای فعال در زمینه تولید قطعات ریختگی، دستگاه‌های مورد نیاز خود را باید از این چند کشور تهیه کنند.

وی به قدیمی بودن دستگاه‌های ریخته‌گری موجود در کشور اشاره کرد و توضیح داد: دستگاه‌های ریخته‌گری موجود در کشور بسیار قدیمی است و حداقل ۳۰ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد؛ قدیمی بودن دستگاه‌ها بر کیفیت محصول نیز تاثیر گذاشته، به گونه‌ای که ماشین‌آلات فرسوده تولیدی کشور امکان تولید در تناژ بالا را از صنعتگران گرفته است، در صورتی که اگر تسهیلات لازم به این صنعت برای به‌روز رسانی ماشین‌‎‌آلات خود، تعلق گیرد؛ این حوزه می‌تواند سودآوری بسیار بالایی برای کشور داشته باشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3680

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند