• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

افزایش نرخ بهره و هزینه‌های تامین مالی فلزات در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر

  • کد خبر : 17006
  • 05 اردیبهشت 1402 - 10:11
افزایش نرخ بهره و هزینه‌های تامین مالی فلزات در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر
افزایش هزینه‌های تامین مالی علی‌رغم در دسترس بودن بیشتر مواد اولیه با قیمت ارزان‌تر، حتی بر معامله‌گران فلزات در سطح خرد نیز تاثیرگذار خواهد بود.

افزایش هزینه‌های تامین مالی علی‌رغم در دسترس بودن بیشتر مواد اولیه با قیمت ارزان‌تر، حتی بر معامله‌گران فلزات در سطح خرد نیز تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، افزایش هزینه‌ها چالش‌هایی را برای فعالان بازار ایجاد کرده که به دنبال افزایش حجم تقاضای بلندمدت ناشی از گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر به وجود آمده است.

شرکت‌های معاملاتی مرتبط با فلزات مورد استفاده در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، با افزایش هزینه‌های تامین مالی در این تجارت روبه‌رو هستند که فشار بیشتری بر فعالیت‌های تجاری این شرکت‌ها وارد کرده است و برخی را مجبور به کاهش موجودی ذخایره این کالاها در انبار می‌کند.

بنابر گزارش‌های دریافتی حجم ذخایر فلزات از جمله فلزاتی که در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر حیاتی هستند، در تعدادی از انبارها کاهش یافته است.

یکی از معامله‌گران مواد اولیه جهت تولید باتری‌ها اعلام کرد که با این نرخ‌های بهره، در صورت فراهم بودن امکان فروش محصول برای تولیدکنندگان، ترجیح آن‌ها فروش عمده کالا در ازای دریافت پول نقد و عدم پذیرش هزینه تحویل کالا است.

ارزیابی قیمت موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد جهت تولید باتری، با شرط تحویل محصول در بندرهای چین، ژاپن و کره با تقبل هزینه ارسال کالا توسط تولیدکننده در روز پنجشنبه ۱۳ آپریل ۲۰۲۳، حدود ۳۶ تا ۴۰ دلار به ازای هر کیلوگرم بود که نسبت به قیمت ۵۸ تا ۶۳ دلار به ازای هر کیلوگرم در روز ۱۳ مارس ۲۰۲۳، روند کاهشی را نشان داد. گفتنی است که کربنات لیتیوم در بازه ماه‌های آپریل ۲۰۲۲ تا آپریل ۲۰۲۳، بیش از ۲۰ دلار در هر تن کاهش یافت.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای کبالت با گرید استاندارد، با شرط تحویل کالا در بندر روتردام، قیمت ۱۶٫۵۰ تا ۱۷٫۳۰ دلار در هر پوند در روز ۱۳ آپریل ۲۰۲۳ را نشان داد. قیمت‌ها در سال ۲۰۲۲ روند نزولی داشته اما اخیرا این روال روند معکوس به خود گرفته است. بنابراین قیمت‌ها در روز اول مارس ۲۰۲۳ در مقایسه با ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، به ۱۵٫۱۵ تا ۱۶٫۵۰ دلار در هر پوند نسبت به قیمت در روز ۱۳ آپریل ۲۰۲۳ افزایش یافت.

قیمت‌ کبالت در سال ۲۰۲۲ روند نزولی داشته اما اخیرا این روال روند معکوس به خود گرفته است.

قیمت‌ها به دلیل کاهش حجم تقاضا و افزایش حجم عرضه نسبت به سال ۲۰۲۲، روندی نزولی را تجربه کرد. این فلز با توجه به استفاده آن در وسایل نقلیه الکتریکی، برای رسیدن به اهداف کربن‌زدایی در کشورهای غربی حیاتی تلقی می‌شود. برخی از فعالان بازار به قیمت‌های پایین‌تر به عنوان نقطه آغازین بالقوه برای مواد اولیه مورد استفاده در زنجیره تامین فلزات به‌کار رفته در تولید باتری‌ها می‌نگرند.

علی‌رغم کاهش یا افزایش جایگاه یک محصول در بازار، تامین مالی آن همیشه چالش‌هایی را ایجاد می‌کند. به خصوص که نرخ بهره در اروپا و غرب در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است؛ چراکه بانک‌های مرکزی درصدد بوده با افزایش نرخ‌ها، تورم افسارگسیخته پس از شیوع گسترده ویروس کرونا را مهار کنند.

در ماه مارس ۲۰۲۳، بانک مرکزی اروپا «ECB» تصمیم گرفت سه نرخ بهره اصلی خود را به میزان ۰٫۵ درصد، بانک انگلستان حدود ۰٫۲۵ درصد و فدرال رزرو (بانک مرکزی) ایالات متحده آمریکا نرخ بهره هدف خود را حدود ۰٫۲۵ افزایش دهد. انتظار می‌رود که افزایش نرخ‌ بهره‌ها در یک دوره میان مدت ادامه داشته باشد.

در نظرسنجی بانک مرکزی اروپا از مشارکت‌کنندگان در اوایل سال ۲۰۲۳، پاسخ‌دهندگان پیش‌بینی کردند که نرخ بهره تامین مجدد سیستم مالی یورو به ۳ درصد در سه ماهه اول ۲۰۲۳ و حدود ۳٫۵ درصد در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ افزایش یابد. انتظار می‌رود که این رقم تا پایان سال ۲۰۲۳ در این محدوده باقی بماند و سپس در سال ۲۰۲۴ اندکی مقدار آن کاهش یابد و در سال ۲۰۲۵ به زیر ۳ درصد برسد.

در ماه مارس ۲۰۲۳، فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد که ممکن است در سال ۲۰۲۳، یک بار دیگر نرخ بهره افزایش پیدا کند. یکی از معامله‌گران خرد فلزات در اروپا بیان کرد: ممکن است معامله‌گران در تمامی سطوح بازار برای مقابله با شوک هزینه‌های تامین مالی، ذخایر انبار محصولات خود را کاهش دهند.

یکی دیگر از معامله‌گران خرد فلزات در اروپا عنوان کرد: برخی از تولیدکنندگان، بیش از حد محصولات با حاشیه سود پایین را در انبارهای خود ذخیره کرده‌اند. به همین خاطر هم‌اکنون با مشکلاتی مواجه شده‌اند که به نظر می‌آید خود در آن نقش داشته‌اند. یکی از مشارکت‌کنندگان بازار مطرح کرد: با چنین نرخ بهره‌هایی افزایش موجودی ذخیره انبارها به صرفه نبوده و هزینه‌بر است.

آسیب‌پذیری بیشتر معامله‌گران خرد و متوسط نسبت به تغییر نرخ بهره‌ها

کاهش ذخایر انبارها به دلیل افزایش نرخ بهره‌ها در صورتی که حجم تقاضا در کوتاه مدت افزایش یابد، فعالان بازار را در معرض ریسک صعودی قرار می‌دهد.

یکی از خرده فروشان فلزات مستقر در ایالات متحده آمریکا هشدار داد که به نظر می‌رسد این اتفاق زمینه را برای نوسانات قیمتی در اواخر سال ۲۰۲۳ فراهم کند.

معامله‌گری دیگر با اعلام مخالفت خود در این باره اعلام کرد: کاهش ذخایر انبارها منجر به نوسانات قیمتی خواهد شد. این معامله‌گر خاطرنشان کرد که به این زودی‌ها نوسانات قیمتی اتفاق نخواهد افتاد. به علاوه حمل کالا با استفاده از هواپیماهای مخصوص حمل بار آسیب پذیری کمتری به نسبت حمل کالا از طریق دریا در رابطه با نوسانات قیمتی و و وقوع مشکل در زنجیره تامین خواهد داشت.

با این حال، نوسانات قیمت در حال حاضر بر تامین مالی کالا تاثیر می‌گذارد. این موضوع توسط یکی از معامله‌گران مواد اولیه به‌کار رفته در تولید باتری‌ها مستقر در اروپا تایید شد.

به همین دلیل بانک‌ها نمی‌خواهند معامله‌گران مواد خریداری شده خود را در انبارها ذخیره کنند بلکه بانک‌ها تمایل دارند معامله‌گران این محموله‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن بفروشند. با این حال، تعیین افزایش نرخ بهره انجام این کار را برای معامله‌گران دشوار و چالش‌برانگیزتر کرده است.

تاثیر افزایش نرخ‌های بهره به ویژه بر روی معامله‌گران خرد تا متوسط مشهود بوده است. این تاثیر بر معامله‌گران در سطح کلان که می‌توانند از روابط بلندمدت و با ارزش بالای خود با وام‌دهندگان برای ادامه تامین خطوط اعتباری با نرخ‌های نسبتا مطلوب استفاده کنند، کمتر بوده است.

یکی از معامله‌گران در سطح کلان در اروپا بیان کرد: با توجه به داشتن خط اعتباری مناسب، افزایش نرخ بهره بر تامین مالی این معامله‌گر تاثیری نخواهد داشت.

یکی از معامله‌گران در یکی از شرکت‌های تولیدی بزرگ ابراز کرد: افرایش نرخ بهره به سود آن‌ها خواهد بود؛ چراکه دیگران برای تامین مالی به مشکل برخورده و این به معنای فضای رقابتی کمتر برای این تولیدکننده خواهد بود.

افزایش هزینه‌های تامین مالی هم‌زمان با کاهش نقدینگی

این افزایش نرخ بهره همچنین بر تمایل ریسک‌پذیری برخی معامله‌گران خاص در هنگام ارائه موقعیت خرید تاثیر گذاشته است اما اگر فرصت مناسبی جهت خرید محصول پیش بیاید، معامله‌گران می‌توانند مواد مورد نیاز خود را خریداری و آن را در انبار ذخیره کنند اما اکنون، هزینه تامین مالی کبالت می‌تواند در طول یک سال به ازای هر پوند یک دلار اضافه‌تر باشد. بنابراین تنها در صورتی باید از فرصت خرید استفاده کرد که پی برده شود قیمت کبالت در مدت ۱۰ ماه بازیابی خواهد شد.

بررسی موسسه «Fastmarkets» از یکی از معامله‌گران مستقر در اروپا، تجربه ضرر معاملاتی به دلیل افزایش هزینه‌های مالی را رد کرد.

یکی از مدیران شرکت‌های متوسط تجاری در اروپا که در تجارت برخی از فلزات فعال است، در اوایل ماه آپریل ۲۰۲۳ به موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد: به طور قطع افزایش نرخ‌های بهره بر کسب‌وکار آن‌ها تاثیر گذاشته است. به همین دلیل با توجه به افزایش هزینه‌های تامین مالی، انجام معاملات در سطح و حجم سابق برای این شرکت فعلا امکان‌پذیر نیست.

یکی از مدیران شرکت‌های فعال در معاملات سیلیکون، فلزی حیاتی که در صنعت آلومینیوم ثانویه و اقتصاد چرخشی پر کاربرد است، چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای از حجم معاملات پیش روی بازار محصولات پرتقاضا ارائه داد.

قیمت‌ سیلیکون در اروپا طی ماه‌های اخیر، روند نزولی خود را حفظ است؛ چرا که فعالان بازار از کاهش تقاضا و نقدینگی خبر می‌دهند.

ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت سیلیکون گرید ۴-۴-۱ با غلظت حداقل ۹۹ درصد با شرط تحویل محصول به بندر روتردام، رقم حدودی سه هزار تا سه هزار و ۳۰۰ یورو ( سه هزار و ۳۰۷ تا سه هزار و ۶۳۸ دلار) در هر تن را در روز ۶ آپریل ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت سه هزار و ۴۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ یورو به ازای هر تن در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۳، کاهش قابل‌ توجهی را به ثبت رساند.

به علاوه ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای قیمت سیلیکون گرید ۵-۵-۳ با غلظت حداقل ۹۸٫۵ درصد با شرط تحویل محصول به بندر روتردام، رقم حدودی دو هزار و ۶۰۰ تا دو هزار و ۹۰۰ یورو در هر تن را در روز ۶ آپریل ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به قیمت سه هزار و ۲۵۰ تا سه هزار و ۶۵۰ یورو در هر تن در روز ۶ ژانویه روند کاهشی را تجربه کرد.

به طور قطع می‌توان بیان کرد که افزایش نرخ بهره‌ها در به وجود آمدن شرایط کنونی نقش داشته‌اند. یکی از معامله‌گران آگاه از وضعیت بازار بیان کرد: بسیاری از معامله‌گران و شرکت‌های تولیدی متوسط، با مشکلات عملیاتی دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از وضعیت کنونی ایجاد شده در بازار واهمه دارند. برخی دیگر نیز روند نزولی و وضعیت نابسامان موقعیت‌های فروش و خرید بازار با در نظر گرفتن افزایش نرخ بهره‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

یک از مصرف‌کنندگان فلزات مرتبط با معامله‌گران خرد بازار در اروپا این موضوع را تایید و اظهار کرد که معامله‌گران در حال کاهش موجودی انبار ذخایر خود هستند؛ چراکه حاشیه سود آن‌ها تحت تاثیر کاهش حجم تقاضا و افزایش نرخ بهره قرار گرفته و کاهش یافته است.

واقعیت امر این است که معامله‌گران از ذخیره کالاهای خود در انبار‌ها صرفه نظر می‌کنند؛ چراکه در واقع حاشیه سود آن‌ها کاهش یافته است.

یکی دیگر از معامله‌گران آگاه از وضعیت بازار عنوان کرد: این وضعیت بر مصرف‌کنندگان نیز تاثیر گذاشته است و آن‌ها موجودی ذخایر انبار خود را کاهش داده و یا فقط به اندازه نیاز، محصولات را در انبارها ذخیره می‌کنند.

افزایش نرخ‌ بهره بر فلزات اساسی نیز تاثیر گذاشته است؛ به طوری که موسسه «Fastmarkets» گزارش می‌دهد افزایش هزینه‌های تامین مالی، باعث ایجاد نوسانات قیمتی در بازار مس تصفیه‌شده در اروپا شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17006

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.