• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

افزایش پنج برابری صادرات مس

  • کد خبر : 9370
  • 14 دی 1401 - 13:27
افزایش پنج برابری صادرات مس
وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه مس، 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام و موجب می‌شود که صادرات در این حوزه از حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار کنونی به بیش از 10 میلیارد دلار در پنج سال آینده افزایش یابد.

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه مس، ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام و موجب می‌شود که صادرات در این حوزه از حدود ۱٫۷ میلیارد کنونی به بیش از ۱۰ میلیارد دلار در پنج سال آینده افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران، سیدرضا فاطمی امین بیان کرد: هم‌اکنون حدود ۲۸۰ هزار تن تولید کاتد مس داریم که بنا بر این گذاشته شده است تا این میزان به بالای یک میلیون تن افزایش یابد. برای نیل به این هدف، افزایش ۷۵۰ هزار تنی تولید را از تابستان سال جاری آغاز کرده‌ایم که ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و تا سال ۱۴۰۶ به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: یکی از عوامل عقب‌ماندگی حوزه معدن، بحث اکتشاف به شمار می‌آید که با وجود ذخایر بسیار زیاد در کشور، اکتشاف به اندازه کافی انجام نشده است. در این باره از مهر ماه ۱۴۰۰، اکتشافات جدید از استان خراسان جنوبی آغاز شد و در باقی استان‌ها نیز در حال انجام است.

وزیر صمت ابراز کرد: عقب‌افتادگی دیگر در این حوزه، ماشین‌آلات است که با رشد تولید داخل و تجهیز معادن در حال جبران آن هستیم. یکی دیگر از عقب‌افتادگی‌ها در حوزه معدن این است که به اولویت‌های معدنی توجه کمتری شده که یکی از این اولویت‌ها، موضوع مس، معادن و ذخایر آن بوده است.

فاطمی امین مطرح کرد: ایران با دارا بودن یک درصد از جمعیت دنیا، بیش از ۶ درصد ذخایر مس دنیا را داراست. یعنی ۶ برابر جمعیت کشور مس داریم و با اکتشافاتی که تا اکنون انجام شده رتبه پنجم در دنیا را کسب کرده‌ایم که با تداوم کار اکتشاف، این رتبه نیز بهبود خواهد یافت.

وی با بیان اینکه مس از جمله مواد معدنی است که در سال‌های آینده تقاضای آن بیشتر می‌شود ادامه داد: برای تولید هر تن محصول در صنعت مس، حدود سه هزار دلار هزینه می‌شود؛ در حالی که ارزش آن در بازار بیش از هشت هزار دلار است و این قیمت هم به دلیل افزایش تقاضا می‌تواند به بیش از ۱۰ هزار دلار افزایش یابد. در این حوزه هم‌اکنون حدود ۲۸ هزار نفر اشتغال دارند که با برنامه توسعه آن، به بیش از ۸۰ هزار نفر افزایش پیدا می‌کند.

وزیر صمت با اشاره به طرح توسعه صنایع مس در کشور، خاطرنشان کرد: محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور نیز پیشنهاد داد که این طرح با قوت ادامه پیدا کند و یکی از تاکیدات هم این بود که مردم را در اجرا و سرمایه‌گذاری آن سهیم کنیم. این سیاست بسیار درست و اقدام موثری به لحاظ توزیع درآمد و توزیع ثروت در بین مردم است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9370

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

05اردیبهشت
جلسه معارفه کارکنان جدید شرکت پیشگامان فولاد جنوب برگزار شد
05اردیبهشت
شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت
در پایان هفته ابتدایی اردیبهشت 1403،

شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.