• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

افق روشن صبانور

  • کد خبر : 12496
  • 24 بهمن 1401 - 6:44
افق روشن صبانور
شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور از مهم‌ترین فعالان حلقه‌های نخست زنجیره فولاد، رسالت خود را با اکتشاف و بهره‌برداری از ذخایر سنگ‌آهن غرب کشور و تولید فرآورده‌های سنگ‌آهن آغاز کرد. این شرکت در سال جاری عملکرد مناسبی را در حوزه تولید و عرضه محصولات خود داشته است؛ به طوری که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال اهداف برنامه تولید محقق شوند.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور از مهم‌ترین فعالان حلقه‌های نخست زنجیره فولاد، رسالت خود را با اکتشاف و بهره‌برداری از ذخایر سنگ‌آهن غرب کشور و تولید فرآورده‌های سنگ‌آهن آغاز کرد. این شرکت در سال جاری عملکرد مناسبی را در حوزه تولید و عرضه محصولات خود داشته است؛ به طوری که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال اهداف برنامه تولید محقق شوند. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در چند سال گذشته با انجام پروژه‌های اکتشافی به نتایج امیدوارکننده‌ای دست یافته که این مسئله موجب شده است تا در صدد تعریف و اجرای پروژه‌های تکمیل زنجیره و خلق ارزش گام بردارد. ۶۰ هزار متر حفاری اکتشافی، ارتقای ظرفیت تولید گندله و کنسانتره به پنج میلیون تن، تنها بخشی از این برنامه‌ها و طرح‌ها به شمار می‌آیند. به نظر می‌رسد این شرکت با سرمایه‌گذاری‌هایی که در راستای تکمیل زنجیره ارزش انجام داده است، در سال‌های آینده، به نقش پررنگ‌تری در زنجیره فولاد دست خواهد یافت و آینده روشنی را برای خود و سهامدارانش رقم خواهد زد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، زنجیره فولاد ایران از دو دهه گذشته حرکت پرشتابی را روی ریل توسعه آغاز کرده و در مسیر رشد و پیشرفت قرار گرفته است. با این حال، کم‌توجهی به توسعه متوازن حلقه‌های این زنجیره در چند سال گذشته، موجب تبدیل شدن موضوع تامین مواد اولیه به یکی از نگرانی‌های صنعت فولاد کشور شده است و تداوم این مسئله در بلندمدت می‌تواند در روند تولید و سودآوری این صنعت استراتژیک اخلال ایجاد کند و به تهدید بزرگی برای تحقق اهداف آن تبدیل شود. حتی برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با تداوم روند فعلی، در سال‌های آتی حتی واردات سنگ‌‌آهن به منظور تامین ماده اولیه واحدهای فولادسازی دور از انتظار نخواهد بود. مسئله‌ای که اهمیت سرمایه‌گذاری و توسعه هرچه بیشتر حلقه‌های بالادستی زنجیره فولاد را دوچندان می‌سازد.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای فعال در حلقه‌های بالادستی زنجیره فولاد کشور شناخته می‌شود. این شرکت رسالت خود را با بهره‌برداری از پتانسیل‌های معدنی و تولید فرآورده‌های سنگ‌آهن آغاز کرده است و در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده گندله و کنسانتره سنگ‌آهن در غرب کشور محسوب می‌شود. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور همواره در تلاش برای توسعه فعالیت‌های اکتشافی و ارتقای ظرفیت تولید است که آثار و نتایج این تلاش ارزشمند در تعریف و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای و عملکرد تولید و فروش سال‌‎ها و ماه‌های اخیر این شرکت آشکار می‌شود.

تحقق برنامه تولید در صبانور

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در چند سال گذشته با رویکرد تامین بخشی از مواد اولیه فولادسازان کشور، در این عرصه خوش درخشیده است. در هد‌ف‌گذاری سال ۱۴۰۱ این شرکت، تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ‌آهن و ۵۰۰ هزار تن گندله پیش‌بینی شده است. با بررسی آمار تولید واحد تولید کنسانتره شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور می‌توان پیش‌بینی کرد که این برنامه در پایان سال محقق خواهد شد. مجموع تولید این محصول در ۹ ماهه سال جاری برابر با یک میلیون و ۹۰ هزار تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین بیشینه تولید کنسانتره این شرکت در آبان ماه به ثبت رسیده که برابر با ۱۴۶ هزار و ۷۳۶ تن بوده است. با این حال، تولید گندله شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور از مقدار هدف‌گذاری شده فاصله دارد. دلیل این جاماندگی از برنامه، انجام عملیات تعمیر و نگهداری در فصل تابستان است و همان طور که در آمار تولید گندله این شرکت مشاهده می‌شود، در سه ماهه دوم سال جاری کمترین میزان تولید این محصول به ثبت رسیده است. با اتمام عملیات نت، این واحد فعالیت خود را با حداکثر توان تولید آغاز کرد و در مجموع این شرکت در سه ماهه سوم سال موفق به تولید ۱۴۵ هزار تن گندله شد. دو کارخانه کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور واقع در استان همدان که به صورت پیوسته فعالیت می‌کنند، به ترتیب ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن و ۵۵۰ هزار تن محصول را دارند. ظرفیت کارخانه تولید کنسانتره شهرک واقع در استان کردستان نیز یک میلیون تن است.

در حوزه فروش نیز آمار وزنی فروش کنسانتره شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در بازه ۹ ماهه سال جاری برابر با ۳۶۵ هزار و ۳۵۸ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد کاهش یافته است. دلایل این مسئله را باید چالش‌های زیرساختی صنایع فولادسازی کشور به عنوان مصرف‌کنندگان محصولات شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور دانست. واحدهای فولادسازی کشور با قطعی برق در تابستان سال جاری، با معضل محدودیت‌های مصرف برق مواجه بودند که این امر منجر به کاهش تولید و افت تقاضای مقطعی زنجیره در بازار داخلی شد. گفتنی است در ۹ ماهه سال جاری، ۱۹۹ هزار و ۷۴۲ تن گندله توسط این مجموعه به فروش رفته است.

در هدف‌گذاری‌های استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن این شرکت نیز استخراج سه میلیون تن ماده معدنی پیش‌بینی شده که تاکنون بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن آن محقق شده است. در حالی که طی پنج سال گذشته، استخراج سنگ‌آهن این شرکت برابر یک میلیون تن بود. البته باید در نظر داشت شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، در کنار بهره‌برداری از ذخایر و خلق ارزش از منابع ارزشمند در دسترس خود، موضوع اکتشافات را به عنوان یکی از گلوگاه‌های اساسی زنجیره فولاد کشور اولویت اساسی خود قرار داده است. این شرکت برای سال ۱۴۰۱ خود، انجام ۶۰ هزار متر حفاری اکتشافی را برنامه‌ریزی کرده بود که تاکنون ۴۳ هزار متر از این میزان انجام شده است.

نقش‌آفرینی پررنگ صبانور در غرب کشور

نتایج مطالعات اکتشافی نشان می‌دهد بخش زیادی از ذخایر سنگ‌آهن ایران در غرب کشور قرار دارد که این مسئله موجب شده است تا شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور ماموریت خود را به منظور بهره‌برداری از این ذخایر آغاز کند. این شرکت تاکنون استخراج ماده معدنی از معادن سنگ آهن باباعلی، گلالی، صاحب و شهرک را آغاز کرده است که این معادن خوراک واحدهای تولید گندله و کنسانتره این شرکت را تامین می‌کنند. ذخایر فعلی معادن شناسایی‌شده غرب کشور ۵۵ میلیون تن برآورد می‌شود اما با توجه به پروژه‌های اکتشافی تعریف‌شده، پیش‌بینی می‌شود که میزان ذخیره آن‌ها به ۱۵۵ میلیون تن نیز افزایش یابد. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در راستای مدیریت هزینه‌های اکتشاف و افزایش راندمان عملیات، تکمیل و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی و حفاری را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با توجه به جایگاه استراتژیک خود در زنجیره فولاد و در راستای نقش‌آفرینی هرچه بیشتر در رشد این زنجیره، برنامه‌‎ها و پروژه‌های متعددی را نیز در قالب تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار خود قرار داده است. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به تولید چهار میلیون تن سنگ آهن دانه‌بندی، دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره و دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله سنگ‌آهن اشاره کرد. پروژه افزایش ظرفیت یک میلیون تنی واحد تولید کنسانتره در گلالی کردستان با هزینه هفت هزار میلیارد ريالی نیز تعریف شده که مجوزهای احداث این پروژه اخذ شده و مراحل اجرایی آن در حال پیگیری و انجام است. همچنین فاز اول پروژه گندله‌سازی شهرستان بیجار با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید. هزینه این طرح ۱۲ هزار میلیارد ريال برآورد می‌شود که از محل افزایش سرمایه تامین می‌شود. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در ادامه رویکرد تکمیل زنجیره ارزش، دو پروژه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن و واحد ذوب و نورد با ظرفیت یک میلیون تن را نیز همزمان با سایر طرح‌ها و برنامه‌ها پیش می‌برد. گفتنی است این دو پروژه با مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و مشارکت ۳۰ درصدی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور اجرا می‌شوند.

چنان که گفته شد، شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور طی چند سال گذشته طرح‌ها و پروژه‌های متعددی را آغاز کرده است که به بهره‌برداری رسیدن هر یک از آن‌ها گام بلندی در راستای تحقق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ محسوب می‌شود. در این سند ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد پیش‌بینی شده است که محقق شدن این مهم، مستلزم ارتقای ظرفیت تولید در کلیه حلقه‌های زنجیره است. با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای گسترده شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور که از حلقه نخست تا تولید فولاد را در بر می‌گیرد، این شرکت در چند سال آینده به یکی از بزرگ‌ترین واحدهای معدنی و صنعتی غرب کشور تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=12496

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.