• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
مدیرعامل شرکت صنایع فیض غدیر:

الکتروموتورهای خودرو باید با ورق سیلیکونی تولید شود

  • کد خبر : 4365
  • 06 آبان 1398 - 18:13
الکتروموتورهای خودرو باید با ورق سیلیکونی تولید شود
مدیرعامل شرکت صنایع فیض غدیر گفت: برای ایجاد جریان مغناطیسی بالا، در تولید موتورهای خودرو باید از ورق سیلیکونی استفاده شود اما مدیران شرکت‌های خودروساز در کشور با اینکه به کیفیت و تاثیر استفاده از ورق‌های معمولی، آگاه هستند، همچنان از ورق‌های بی‌کیفیت استفاده می‌کنند.

مدیرعامل شرکت صنایع فیض غدیر گفت: برای ایجاد جریان مغناطیسی بالا، در تولید موتورهای خودرو باید از ورق سیلیکونی استفاده شود اما مدیران شرکت‌های خودروساز در کشور با اینکه به کیفیت و تاثیر استفاده از ورق‌های معمولی، آگاه هستند، همچنان از ورق‌های بی‌کیفیت استفاده می‌کنند.

اسداله رحیمزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در خصوص موتورهای استاندارد تولید شده در جهان، اظهار داشت: طبق استانداردهای جهانی، باید از ورق‌های سیلیکونی برای تولید موتور استفاده کرد اما به دلیل قیمت بالای این ورق‌ها، تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند از ورق‌های معمولی استفاده کنند و همچنین، به جای سیم‌پیچ مسی در حال حاضر، از سیم‌پیچ‌های آلومینیومی نیز استفاده می‌شود که در نهایت محصول ارائه شده در بازار، استاندارد لازم را ندارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: استفاده از ورق‌های روغنی و سیم‌پیچ آلومینیومی در موتورها، در حال حاضر رایج شده است اما انجام چنین اقداماتی، راندمان موتور را به شدت کاهش می‌دهد.

راندمان در موتورهایی که با ورق ST تولید شده، بسیار کم است

مدیرعامل شرکت صنایع فیض غدیر در خصوص تاثیرات عدم استفاده از ورق سیلیکون استیل، توضیح داد: در موتورهایی که از ورق سیلیکونی استفاده نمی‌شود، عمر موتور کوتاه می‌شود و همچنین، افت الکتریکی بالایی را در اینگونه موتورها شاهد هستیم که در نهایت انتقال ولتاژ را با مشکل مواجه می‌کند و ممکن است موجب گرم شدن موتور نیز شود.

رحیم‌زاده در خصوص مزایای استفاده از ورق سیلیسیم‌دار (الکتریکی)، توضیح داد: در ورق‌های الکتریکی ماندگاری مغناطیس، بسیار کم و در ورق‌های معمولی ماندگاری مغناطیس، خیلی زیاد است و به همین خاطر، راندمان در موتورهایی که با ورق ST تولید شده است، به شدت کاهش می‌یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: در خودروهای داخلی از موتورهای فاقد استاندارد استفاده می‌شود که بهای آن، پرداخت هزینه بیشتر برای خرید سوخت و انرژی است و با اینکه تولید و واردات اینگونه موتورها توجیه اقتصادی ندارد اما مدیران شرکت‌های خودروساز، ترجیح می‌دهند که از موتورهای ارزان و فاقد کیفیت استفاده کنند.

میزان مصرف ورق الکتریکی بسیار کم است

مدیرعامل شرکت صنایع فیض غدیر با اشاره به عدم تولید ورق الکتریکی در داخل کشور، بیان کرد: ورق‌های الکتریکی مورد نیاز برای تولید موتور را باید وارد کنیم، چون هیچ کارخانه‌ای در کشور در زمینه تولید اینگونه ورق‌ها، فعالیت نمی‌کند و دلیل اصلی عدم تمایل به فعالیت در این حوزه، میزان تقاضا و مصرف کم ورق‌های سیلیکون استیل در کشور است.

رحیم‌زاده در مورد واردات ورق سیلیسیم‌دار، توضیح داد: در گذشته، واردات اینگونه ورق‌ها از قزاقستان، روسیه، چین و اوکراین انجام می‌شد اما ورق‌های تولید شده در ایتالیا و آلمان با کیفیت‌تر هستند.

شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، محصول بی‌کیفیت سفارش می‌دهند

وی در خصوص تقاضا برای خرید موتورهای با کیفیت در کشور، بیان کرد: شرکت‌های خودروساز، اغلب برای کاهش هزینه نهایی، موتورهای بی‌کیفیت سفارش می‌دهند تا میزان پرداختی کمتری بابت تولید یک خودرو پرداخت کرده باشند اما این اقدام آن‌ها، عواقب اقتصادی سنگینی برای مصرف‌کنندگان به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت صنایع فیض غدیر در ادامه افزود: نیاز به تولید ورق الکتریکی در کشور با توجه به حجم تولید خودرو و میزان مصرف شرکت‌های تولیدکننده موتور، مشخص می‌شود اما متاسفانه شرکت‌های تولیدکننده موتور، غالبا از ورق‌های معمولی به جای ورق سیلیکونی استفاده می‌کنند که در نهایت محصول بی‌کیفیت تولید و روانه بازار می‌شود.

امکان تولید ورق سیلیکون استیل در کشور وجود دارد

رحیم‌زاده در مورد امکان تولید ورق سیلیکونی در کشور، اذعان کرد: اگر شرکت‌های تولیدکننده خودرو و موتور از ورق‌های الکتریکی استفاده کنند، میزان تقاضا افزایش می‌یابد و زمینه برای تولید اینگونه ورق‌ها فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: امکان تولید ورق الکتریکی برای شرکت فولاد مبارکه وجود دارد و در صورتی که تولیدکنندگان تمایل به مصرف مواد اولیه با کیفیت داشته باشند، حتما این شرکت وارد حوزه تولید این محصول می‌شود.

کربن موجود در ورق‌ها، قیمت آن‌ها را تعیین می‌کند

مدیرعامل شرکت صنایع فیض غدیر در خصوص کربن موجود در ورق‌های سیلیکونی، عنوان کرد: ورق‌های الکتریکی باید کمترین میزان کربن را داشته باشد؛ چون کربن ماندگاری مغناطیس در ورق را افزایش میدهد؛ درصورتی که باید جریان مغناطیسی در اینگونه ورق‌ها بلافاصله تخلیه شود. به همین خاطر، از سیلیسیم استفاده می‌کنند که ماندگاری مغناطیس را کاهش دهند.

رحیم‌زاده در مورد محصولات تولیدی این کارخانه، بیان کرد: با شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا در زمینه ساخت موتورهای خودرو، همکاری داریم و همچنین الکتروموتورهای DC زیر یک اسب بخار مورد مصرف در صنایع حمل و نقل را نیز تولید می‌کنیم.

وی در خصوص بحث واردات، عنوان کرد: بیشتر محصولات وارداتی در حوزه ورق و موتور، از کشور چین است که کیفیت لازم را ندارد و طبق استانداردهای رایج دنیا ساخته نشده است اما مدیران شرکت‌های خودروسازی ترجیح می‌دهند محصولات فاقد کیفیت شرکت‌های چینی را خریداری و مصرف کنند و به همین خاطر، شرکت‌های تولیدکننده داخلی که در زمینه تولید موتور فعالیت می‌کنند، ورشکسته و در حال تعطیلی هستند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4365

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صحنه‌ای برای عرضه توانمندی‌ها نیست!
مدیرعامل شرکت مروارید رفاه مس کارمانیا:

صحنه‌ای برای عرضه توانمندی‌ها نیست!

05اردیبهشت
اقدام غیرمنتظره بانک مرکزی سوئیس در کاهش نرخ بهره بانکی
برخلاف پیش‌بینی اقتصاددانان رخ داد؛

اقدام غیرمنتظره بانک مرکزی سوئیس در کاهش نرخ بهره بانکی

05اردیبهشت
آلومینیوم، صنعتی باقدمت
مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

آلومینیوم، صنعتی باقدمت