• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مسعود پاکزاد، مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

امسال، سال جهش زیرساخت‌ها در منطقه ویژه پارسیان خواهد بود

  • کد خبر : 1710
  • 19 مرداد 1399 - 16:22
امسال، سال جهش زیرساخت‌ها در منطقه ویژه پارسیان خواهد بود
در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» نام‌گذاری شده، نقش زیرساخت‌ها در دستیابی به این هدف بسیار چشمگیر است و اساسا سرمایه‌گذاری و تولید بدون زیرساخت‌های اساسی کم‌بازده و بعضا بی‌معنا است. در این میان، مناطق ویژه اقتصادی نقش بسیار مهمی در توسعه و فراهم آوردن زیرساخت‌ها ایفا می‌کنند زیرا آب، برق، گاز جاده، ریل، بندر و... به عنوان زیرساخت در مناطق ویژه مهیا است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با حضور در این مناطق و تولید، به راحتی فعالیت کنند. در این رابطه خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با مسعود پاکزاد، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به گپ‌وگفت نشسته است. وی اعتقاد دارد که منطقه ویژه پارسیان در سال جهش تولید در حال فراهم آوردن و تکمیل همه زیرساخت‌ها است و جهش زیرساخت‌ها را در این منطقه برای حضور سرمایه‌گذاران، تولید و تجارت رقم خواهد زد. متن کامل این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» نام‌گذاری شده، نقش زیرساخت‌ها در دستیابی به این هدف بسیار چشمگیر است و اساسا سرمایه‌گذاری و تولید بدون زیرساخت‌های اساسی کم‌بازده و بعضا بی‌معنا است. در این میان، مناطق ویژه اقتصادی نقش بسیار مهمی در توسعه و فراهم آوردن زیرساخت‌ها ایفا می‌کنند زیرا آب، برق، گاز جاده، ریل، بندر و… به عنوان زیرساخت در مناطق ویژه مهیا است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با حضور در این مناطق و تولید، به راحتی فعالیت کنند. در این رابطه خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با مسعود پاکزاد، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به گپ‌وگفت نشسته است. وی اعتقاد دارد که منطقه ویژه پارسیان در سال جهش تولید در حال فراهم آوردن و تکمیل همه زیرساخت‌ها است و جهش زیرساخت‌ها را در این منطقه برای حضور سرمایه‌گذاران، تولید و تجارت رقم خواهد زد. متن کامل این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

اهمیت مناطق آزاد تجاری را در اقتصاد کشور چگونه ارزیابی می‌کنید و جایگاه منطقه ویژه اقتصادی پارسیان را در کشور چگونه می‌بینید؟

نقش اصلی مناطق ویژه اقتصادی در کشور می‌تواند جذب سرمایه‌گذاری، تسهیل‌گری در تولید و صادرات است. این وظایف باید به عنوان ماموریت مناطق ویژه مورد توجه قرار گیرند. در این رابطه منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به عنوان یک نقطه سوق‌الجیشی در کشور حدود ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت دارد و خط ساحلی آن با خلیج فارس حدود ۱۲ کیلومتر است. این منطقه با دارا بودن مرز مجاز دارای اسکله، بندر اختصاصی و گمرک بوده و زیرساخت‌ها در آن به سرعت فراهم می‌شوند.

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان چه پروژه‌های زیرساختی را در زمینه صادراتی دارد؟

بندر پارسیان در دل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان قرار گرفته است. این بندر به عنوان دروازه اصلی واردات مواد خام و صادرات محصولات تولیدی در نظر گرفته شده است. به طوری که این منطقه به نخستین و بزرگ‌ترین بندر تخصصی صنعتی، معدنی و تجاری در ایران تبدیل خواهد شد که می‌تواند نیازهای تخلیه و بارگیری چهار صنعت عمده انرژی‏‌بر به مواد اولیه و محصولات شامل پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم و سیمان واقع در پارسیان و منطقه را فراهم کند.

منطقه ویژه پارسیان یک پروژه عظیم بندری را در خود جای داده و به کمک قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تا کنون، ۹۰ میلیون یورو در پروژه اسکله هزینه کرده است. اسکله شماره ۵ بندر پارسیان با ظرفیت تخلیه و بارگیری چهار میلیون تن به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. در فاز نخست این پروژه چهار پست اسکله تعریف شده است. این پروژه در زمان تحریم آغاز شده و در زمان تحریم نیز به اتمام می­رسد که این امر نقطه قوت این پروژه محسوب می‌شود. این پروژه می‌تواند چراغی را برای منطقه ویژه پارسیان روشن کند. این اسکله‌ها شامل اسکله نفتی و پتروشیمی، فله، اسکله کانتینری، جنرال کارگو هستند. تمام تلاش ما نیز این خواهد بود که منطقه ویژه پارسیان با دارا بودن این اسکله‌ها، به مبدا مهم صادراتی کشور تبدیل شود.

مهم‌ترین پروژه‌های تولیدی در حوزه صنایع معدنی، فلزی و انرژی در منطقه ویژه پارسیان چه مواردی هستند؟

قرار است منطقه ویژه به یکی از مناطق مورد هدف سرمایه‌گذاری در زمینه صنایع پتروشیمی به میزان ۱۸ میلیون تن، صنایع فولادی به میزان چهار میلیون تن و صنایع آلومینیوم به میزان ۶۰۰ هزار تن، مواد اولیه صنعت آلومینیوم یعنی آلومینا که در این رابطه نیز سرمایه‌گذاری‌هایی جهت تامین زیرساخت‌های مورد نیاز آن‌ها یعنی برق و آب صورت گرفته است. ضمن اینکه نیاز این صنایع و منطقه ویژه پارسیان نیز روزانه ۷۵۰ هزار متر مکعب آب خواهد بود که این مهم نیز از طریق شیرین‌سازی آب دریا امکان‌پذیر خواهد بود.

یکی از سرمایه‌گذاری‌های مهم در منطقه ویژه پارسیان، احداث کارخانه لوله بدون درز است که در بخش فولاد تعریف خواهد شد. این پروژه ازجمله طرح‌های بسیار مهم در صنعت فولاد کشور و منطقه ویژه پارسیان است که فاز نخست آن در زمینی به مساحت ۸۰ هکتار پیش خواهد رفت.

برای تحقق چشم‌انداز فولاد زمینی به مساحت ۴۱۴ هکتار در نظر گرفته شده است که به زودی عملیات آماده‌سازی آن نیز برای سرمایه‌گذاران حوزه فولادی آغاز خواهد شد. این برنامه نویدبخش یک حرکت رو به جلو در صنعت فولاد و منطقه ویژه پارسیان برای دستیابی به اهداف افق ۱۴۰۴ کشور است.

در کنار این موارد، به سرعت در منطقه ویژه پارسیان، زیرساخت‌ها را برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم و تکمیل خواهیم کرد. این زیرساخت‌ها، شامل پروژه‌هایی خواهد بود که توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) به عنوان سازمان توسعه‌گرا راهبری خواهد شد. برای این منظور، ایستگاه تقلیل فشار گاز برای سرمایه‌گذاران چه در حوزه پتروشیمی و چه در سایر صنایع، بسیار مهم است. مناقصه این پروژه به ارزش ۲۱۸ میلیارد تومان به زودی برگزار خواهد شد.

در همین حال، پروژه‌های جاده پس‌کرانه، توسعه فیبر نوری، تکمیل خط انتقال برق، کنترل سیلاب و فاضلاب نیز به زودی اجرا و مناقصه‌های آن‌ها برگزار می‌شود.

در سال «جهش تولید» چه برنامه‌هایی را برای تحقق اهداف منطقه ویژه پارسیان در نظر گرفته‌اید؟ کدام برنامه‌ها محقق شده و کدام یک تا پایان سال به سرانجام می‌رسد؟

وظیفه ذاتی مناطق ویژه اقتصادی احداث زیرساخت‌ها است. این یعنی زمانی که زیرساخت‌ها و تسهیلات زیرساختی برای سرمایه‌گذاران فراهم شوند، قطعا سرمایه‌ها به منطقه ویژه پارسیان جذب خواهند شد. در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری«جهش تولید» نام‌گذاری شده، جهش زیرساخت‌ها را هدف‌گذاری کرده‌ایم. در این رابطه چندین پروژه بزرگ و اساسی را مدنظر قرار داده‌ایم که امیدوار هستیم این پروژه‌ها در سال جاری وارد بخش سرمایه‌گذاری و اجرایی شوند. یکی از این پروژه‌ها که وارد فاز عملیاتی می‌شوند، کارخانه لوله بدون درز است. پروژه‌های دیگر نیز احداث پایانه صادراتی محصولات فله و کارخانه تولید اسید فسفریک و مینری فاینری خواهد بود. مذاکرات برای احداث این پروژه‌ها وارد فاز نهایی شده و در شرف واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران هستیم. بلافاصله عملیات اجرایی این پروژه‌ها نیز آغاز شود.

اعتقاد مدیران منطقه ویژه پارسیان این است که سود اصلی مناطق ویژه باید در تولید باشد و بنابراین هدف نهایی منطقه نیز تولید خواهد بود. تمام تلاش ما این است که با صادرات محصولاتی که در منطقه ویژه پارسیان یا در سرزمین اصلی تولید می‌شوند، از طریق اسکله‌های موجود، از تولید در کشور حمایت کنیم که به زودی این مهم محقق خواهد شد. در کنار این موارد از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم که به حوزه‌های پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، پودر آلومینا، نیروگاه برق و… در منطقه ویژه پارسیان وارد شوند. چراکه این منطقه هاب سوم پتروشیمی ایران نام‌گذاری شده است. به طوری که تلاش می‌کنیم بهترین شرایط را برای سرمایه‌گذاران از نظر زمین، زیرساخت و مجوز فراهم ساخته و از آن‌ها حمایت کنیم.

برای رسیدن به اهدافی که در نظر گرفته‌اید، منطقه ویژه پارسیان به چه حمایت‌ها و توجهاتی نیاز دارد؟

برخی از پروژه‌هایی که برای منطقه ویژه در نظر گرفته‌ایم، به نوعی ملی محسوب می‌شوند. در کنار موضوعاتی مانند تحریم و فشار اقتصادی، باید توجه داشت که پروژه‌های بزرگی همچون احداث بندر و اسکله و صنایع انرژی‌بر، ملی هستند. در این رابطه، منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به عنوان یکی از اولویت‌های ایمیدرو مطرح است و به همین دلیل، همه ارکان دولت و مسئولان ذی‌ربط همکاری و هماهنگی‌های لازم را در جهت تحقق اهداف مدنظر با منطقه ویژه دارند تا بتوانیم این منطقه را در زیرساخت و سرمایه‌گذاری به نقطه مطلوب برسانیم.

اعتقاد داریم که منطقه ویژه اقتصادی پارسیان باید به گونه‌ای مدل توسعه‌ای را لحاظ کند که توسعه جوامع محلی نیز در آن گنجانده شود. به طوری که فنس­ها و مرزهای منطقه ویژه به لحاظ توسعه‌ای و جذب سرمایه‌گذاری باید نادیده گرفته شود. منطقه ویژه پارسیان که بخشی از فرهنگ، تاریخ و هویت کشور و استان هرمزگان محسوب می‌شود، باید بتواند با حضور فعال خود، در زندگی مردم تاثیرگذار باشد و جامعه این حضور را در مشاغل و آینده خود مشاهده کند. ایده ما این است که از مردم به عنوان شرکای اجتماعی خود یاد کنیم و معتقد هستیم که به عنوان یک پشتوانه و خدمت‌گذار در کنار مردم باشیم تا بتوانیم رضایت‌مندی اجتماعی را به ارمغان آوریم.

بندر پارسیان، نگین درخشان غرب هرمزگان بوده و جذابیت‌های سرمایه‌گذاری این منطقه در کشور کم‌نظیر است و هر سرمایه‌گذاری که در منطقه ویژه پارسیان صورت گیرد، قطعا با کمترین دوره ساخت و با بیشترین بازده سرمایه‌گذاری خواهد بود. امیدوار هستیم با زیرساخت‌هایی که در این منطقه در حال فراهم شدن بوده و بندر که در آستانه بهره‌برداری است، آینده درخشانی را برای سرمایه‌گذاری ترسیم کنیم. چراکه اعتقاد داریم که هر سرمایه‌گذار یک سفیر اقتصادی است و در خط مقدم «جهش تولید» قرار دارد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1710

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
پیشرفت چشمگیر پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به شهرستان اردکان
به همت شرکت معدنی و صنعتی چادرملو حاصل شد؛

پیشرفت چشمگیر پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به شهرستان اردکان

04اردیبهشت
این تازه آغاز راه است…
میرسینا امیرشنوا، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

این تازه آغاز راه است…

01اردیبهشت
گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲
علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲