• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح کرد:

امکان دستیابی ایران به رتبه ششم تولیدکنندگان برتر فولاد جهان

  • کد خبر : 10699
  • 02 بهمن 1401 - 12:32
امکان دستیابی ایران به رتبه ششم تولیدکنندگان برتر فولاد جهان
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، دستیابی کشورمان به رتبه ششم تولیدکنندگان برتر فولاد جهان را امکان‌پذیر برشمرد، اما گفت: حرکت به سمت تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالا باید در دستور کار باشد.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، دستیابی کشور به رتبه ششم تولیدکنندگان برتر فولاد جهان را امکان‌پذیر دانست و گفت: جهت تحقق این مهم، باید حرکت به سمت تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالا در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از ایرنا، بهمن قاسمی بیان کرد: امروز کشورهای برتر تولیدکننده فولاد به دنبال تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالا و صنایع های‌تک هستند. بر این اساس ما هم باید از خام‌فروشی و نیمه‌خام‌فروشی به این سمت و سو حرکت کنیم زیرا ارزش افزوده بالاتری برای ما به دنبال خواهد داشت. در این زمینه باید ابتدا به تامین زیرساخت‌های مورد نیاز به‌ ویژه تامین آب، برق، گاز و جاده‌های دسترسی پرداخت.

وی تصریح‌ کرد: اگر سیاست‌گذاری مناسبی برای صادرات محصولات نهایی این بخش داشته باشیم، اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بالاتری به دنبال خواهد داشت و ضمن ارزآوری برای کشور، از ظرفیت‌های خالی واحدها استفاده خواهد شد.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، عدم تامین زیرساخت‌ها را پاشنه‌آشیل تولید فولاد کشور برشمرد که می‌تواند دستیابی به هدف ۵۵ میلیون تنی فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ را با چالش همراه کند و تصریح کرد: در صورت تامین زیرساخت‌ها، سال آینده به راحتی به تولید ۳۵ میلیون تن فولاد خواهیم رسید.

قاسمی، سرانه مصرف فولاد هر ایرانی را ۲۰۰ کیلوگرم برشمرد که نصف متوسط جهانی است و یادآور شد: رکود ساخت‌و‌سازها طی سال‌های گذشته، دلیل این مسئله بوده است.

وی ابراز کرد: صنعت فولاد ایران، فناوری و دانش مورد نیاز را از شرکت‌های بزرگ جهان همچون دانیلی، نیپون و… اخذ کرده است، همچنین با تحقق برنامه‌های داخلی‌سازی در سال‌های گذشته در بسیاری شرکت‌ها، درصد خودکفایی در این صنعت بالاست و حتی قادر به تولید بسیاری تجهیزات مورد نیاز در داخل هستیم. با این حال در مباحث بومی‌سازی باید صرفه اقتصادی را در نظر داشت.

این مقام صنفی، در ادامه به محدودیت‌های گاز و برق در واحدهای فولادی و نوردی اشاره کرد و گفت: در این زمینه هرچند تابع شرایط کشور و تامین نیاز بخش خانگی به عنوان یک اولویت هستیم اما می‌توان با برنامه‌هایی همچون نوبت‌بندی برای صنایع و شرکت‌ها، موجبات برنامه‌ریزی بهتر برای مواجهه با این چالش را فراهم کرد.

قاسمی در ادامه ضمن اشاره به ورود شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی به ساخت نیروگاه برای تامین برق، مطرح کرد: این مهم برای شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم نیست. ضمن اینکه موضوع تولید برق یک بحث تخصصی است و پیچیدگی‌های خاص خود را داراست.

وی همچنین ورود بخش برخی شرکت‌های خصوصی فولادی و نوردی به تامین آب مورد نیاز از پساب را یادآور شد و تاکید کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت فولادساز بخش خصوصی کشور با خریداری پساب شهر بوئین‌زهرا، تمام آب مورد نیاز خود را بدون فشار آوردن به سایر منابع سطحی و زیرزمینی تامین می‌کند.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مشکل دیگر فرآوری واحدها را عرضه اندک و قطره‌چکانی مواد اولیه در بورس کالا عنوان کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=10699

نوشته‌های مشابه

27فروردین
رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس
آرامش به بازار سرمایه برگشت؛

رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس

27فروردین
قیمت طلای جهانی صعودی شد
همگام با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه،

قیمت طلای جهانی صعودی شد

27فروردین
صادرات غیرنفتی ایران به افغانستان افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.