• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت سرب پیشرو پاسارگاد کبیر:

امکان رشد را از صنعت سرب و روی گرفته‌اند

  • کد خبر : 5795
  • 18 اردیبهشت 1400 - 20:33
امکان رشد را از صنعت سرب و روی گرفته‌اند
مدیرعامل شرکت سرب پیشرو پاسارگاد کبیر گفت: کمبود مواد اولیه و ممنوعیت‌های صادراتی، دو مشکل عمده صنعت سرب و روی است که هر روز قوانینی مختلفی در این خصوص وضع و وعده‌های گوناگونی نیز داده می‌شود اما حاصل آن چیزی جز خسارت برای تولیدکنندگان نیست.
مدیرعامل شرکت سرب پیشرو پاسارگاد کبیر گفت: کمبود مواد اولیه و ممنوعیت‌های صادراتی، دو مشکل عمده صنعت سرب و روی است که هر روز قوانینی مختلفی در این خصوص وضع و وعده‌های گوناگونی نیز داده می‌شود اما حاصل آن چیزی جز خسارت برای تولیدکنندگان نیست.

مرتضی رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۶، شرکت سرب پیشرو پاسارگاد کبیر در زمینه بازیافت سرب و تولید شمش سرب هم از ضایعات و هم از باتری فرسوده در حال فعالیت است.

وی افزود: ظرفیت تولید ۹ هزار تن در سال در پروانه بهره‌برداری قید شده است که متاسفانه به علت چالش‌هایی که در سال ۱۳۹۹ در صنعت سرب و روی کشور و دیگر صنایع به وجود آمد، به طور کلی در یک شیفت کاری مشغول به تولید بوده و از تنها ۱۰ درصد ظرفیت تولید خود استفاده می‌کنیم.

وعده تامین مواد اولیه از انگوران داده شده است

این تولیدکننده شمش سرب یادآور شد: به طور کلی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلی که ما و اکثر تولیدکنندگان با آن روبه‌رو هستیم، کمبود مواد اولیه مورد نیاز است. حدود دو سال پیش به همراه چند تن از تولیدکنندگان در مناقصه معدن انگوران برای تحویل‌گیری مواد اولیه از این معدن شرکت کردیم و برنده این مناقصه نیز شدیم اما متاسفانه مواد اولیه‌ای به ما تعلق نگرفت و مبلغ پرداخت شده از جانب شرکت سرب پیشرو پاسارگاد کبیر از معدن انگوران، برگردانده شد و تاکنون در تامین مواد اولیه خود مسیر پرتنش را طی کرده‌ایم. در این بین، وعده‌هایی مبنی بر تامین مواد اولیه در تابستان سال جاری داده شده است که امیدوار هستیم این وعده جامه عمل بر تن کند و بتوانیم مجدد فعالیت تولیدی خود را از سر بگیریم.

عدم ثبات مدیریتی

رمضانی گفت: اگر در سیستم مدیریتی صنعت سرب و روی کشور ثبات ایجاد و همچنین نوسانات بی‌رویه ارز کنترل شود، قطعا بسیاری از مشکلات صنعت سرب و روی به طور کامل رفع خواهد شد. هر روز به صورت مکرر، قوانینی وضع می‌شود که متاسفانه توجیه منطقی پشت آن‌ها نیست و به سادگی توسط قوانین بعدی که روزهای بعد از آن وضع خواهد شد، نقض می‌شود. متاسفانه باید متذکر شد برای تصمیم‌گیری‌ها متخصص وجود ندارد و این بزرگ‌ترین معضل مدیریتی و اقتصادی کشور است.

وی اضافه کرد: علاوه‌براین، قوانینی که در زمینه صادرات محصولات سرب و روی کشور وضع شد و به نوعی سدی در برابر تجارت با کشورهای دیگر است، یکی دیگر از معضلات پیش روی این صنعت به حساب می‌آید. تولیدکننده‌ای که با وجود تمام مجوزهای قانونی در حال صادرات محصول خود بود، با دپو شدن محصولات در یک بندر تجاری روبه‌رو شد و تا کنون نیز نتوانسته است موفقیتی در این راه کسب کند و محصول خود را از کشور خارج کند.

استفاده از ماشین‌آلات ایرانی

مدیرعامل شرکت سرب پیشرو پاسارگاد کبیر در خصوص تکنولوژی مورد استفاده در خطوط تولید این شرکت، خاطرنشان کرد: تمام دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که در خطوط تولید قرار گرفته‌اند ایرانی است و به هیچ عنوان از تجهیز خارجی استفاده نکرده‌ایم. البته تصمیم به وارد کردن یک دستگاه کوانتومتر گرفته شد که متاسفانه به علت نوسانات قیمت دلار و کمبود بودجه، فعلا این قضیه منتفی شده است و منتظر هستیم تا کمی شرایط آرام‌تر، نوسانات دلاری کمتر و قوانین موثرتر و بهتر وضع شود تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.

باید ثبات قیمت وجود داشته باشد

رمضانی در مورد توقع خود به عنوان یک تولیدکننده در صنعت سرب و روی کشور، تصریح کرد: در هر صنعت، هر تولیدکننده باید از بابت آینده مالی تولید خود مطمئن باشد؛ متاسفانه مدیریت در خصوص نرخ دلار تاکنون در کشور صورت نگرفته و وقتی اقدام به تامین مواد اولیه، تولید و فروش محصولات می‌کنیم، قیمت تمام شده محصول امروز تا فردا تغییر می‌کند و بسیاری از مشتریان نیز حاضر به پرداخت مابه‌التفاوت قیمت نیستند؛ این اتفاق، جز ضرر برای تولیدکننده، عایدی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع، باید اقدام به حذف قانون‌های دست‌وپاگیر تولید کنند که فقط سدی در برابر تولید است و هیچ کمکی در جهت پیشرفت و افزایش آن نمی‌کنند. تولیدکننده توقعی به جز کمک دولت و مسئولین برای ادامه فعالیت خود نداشته و ندارد؛ امیدوار هستیم به تنها خواسته این قشر از جامعه اهمیت داده شود.

خود را ملزم به حفظ امنیت محیط زیست می‌دانیم

این تولیدکننده شمش سرب در پاسخ به این سوال که در کنار تمام چالش‌های سال ۱۳۹۹، از سوی سازمان محیط زیست توبیخ شده‌اند یا خیر، تاکید کرد: تمامی موارد حفظ محیط زیست را رعایت کردیم و همه دستگاه‌های ما به علت مدرن بودن، دارای سیستم‌های فیلتراسیون به‌روز است و تاکنون از سوی این سازمان اخطاری مبنی بر تهدید بودن برای امنیت محیط زیست، دریافت نکرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت سرب پیشرو پاسارگاد کبیر در ارتباط با دپوی باتری فرسوده، اظهار کرد: دپوی باتری فرسوده، ارتباط مستقیم با واردات آن دارد؛ در حال حاضر تا انتهای فصل بهار که به علت بی‌ثباتی در نرخ دلار و همچنین ممنوعیت واردات، نمی‌توان به واردات باتری فرسوده فکر کرد اما در صورت امکان، به صورت ماهیانه اقدام به دپو می‌شود.

رمضانی همچنین در خصوص استحصال سرب از باتری فرسوده، عنوان کرد: استاندارد جهانی استحصال سرب از باتری فرسوده، ۴۹٫۵ درصد است و گفتنی است که این کم و زیاد بودن میزان استحصال در واحدهای تولیدی، بستگی به توان و تکنولوژی مورد استفاده آن‌ها است. کارخانه‌ها بسته به توانایی که دارند می‌توانند از ۴۹٫۵ درصد بیشتر هم استحصال سرب انجام دهند و در نتیجه محصول بیشتری تولید و به فروش برسانند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5795
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد