• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت سازه صبح آریا:

امیدی به آینده تولید نداریم

  • کد خبر : 8335
  • 09 مرداد 1401 - 22:59
امیدی به آینده تولید نداریم
مدیرعامل شرکت سازه صبح آریا گفت: در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان محصولات مسی به دلیل کمبود مواد اولیه و سرمایه در گردش ناچار به توقف تولید شده‌اند، شاهد افزایش تولید و گسترش صادرات توسط شرکت‌های ترکیه‌ای هستیم.
مدیرعامل شرکت سازه صبح آریا گفت: در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان محصولات مسی به دلیل کمبود مواد اولیه و سرمایه در گردش ناچار به توقف تولید شده‌اند، شاهد افزایش تولید و گسترش صادرات توسط شرکت‌های ترکیه‌ای هستیم.

مهدی حسین‌پناهی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: علی‌رغم اینکه محصولات خاصی مسی مانند لوله، میله، تسمه و نوار در شرکت سازه صبح آریا تولید می‌شد اما به دلیل نوسان قیمت مواد اولیه و همچنین کمبود سرمایه در گردش، ناچار به تعطیلی مجموعه شدیم. 

وی افزود: در آن زمان، مواد اولیه مورد نیاز خود را که شامل کاتد و گاهی اوقات نیز ضایعات سیم و کابل مسی بود، از مس سرچشمه تهیه می‌کردیم و مشکلی در این زمینه نداشتیم. انواع مقاطع مسی شامل میلگرد، شش‌پر، چهار پهلو و تسمه مسی به روش اکستروژن در مجموعه تولید می‌شد. در این روش، مذاب پس از ریخته شدن در قالب‌های مخصوص، به ابعاد مورد نظر شکل می‌گیرد و سپس عملیات حرارتی در دمای یک هزار و ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد صورت می‌پذیرد. در ادامه قطعه اکسترود شده با به کارگیری از نیروی فشاری دستگاه، در اشکال گوناگون تولید و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه تمام تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز در مجموعه، توسط خود ما ساخته می‌شد و کیفیت آن به مراتب بهتر از نمونه‌های مشابه خارجی بود.

نوسان قیمت مس در بازار داخی

مدیرعامل شرکت سازه صبح آریا عنوان کرد: در حالی که می‌توانستیم انواع قطعات مسی را با بهترین کیفیت در داخل مجموعه تولید کنیم اما متاسفانه نوسان قیمت باعث مس باعث تعطیلی مجموعه شد. ما تولید را زمانی آغاز کردیم که قیمت مس در حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود و در ادامه قیمت آن به حدود ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم نیز رسید. متاسفانه از آنجایی که قیمت‌گذاری مس بر اساس بورس فلزات لندن انجام می‌شود و دلار نیز همواره با نوسان همراه بوده است، بر همین اساس نمی‌توان برنامه‌ریزی مشخصی برای تامین مواد اولیه و تولید کرد. همزمان با نوسان قیمت مس در بازارهای جهانی، رقابت ۱۰ تا ۱۵ درصدی در بورس کالای ایران برای تامین کاتد شکل می‌گیرد و همین مسئله منجر به افزایش قیمت آن در بازار می‌شود. از سوی دیگر، واردات بی‌رویه محصولات مشابه و البته بی‌کیفیت خارجی، به تولید داخل ضربه زده است و مشخص نیست که چرا از واردات این محصولات جلوگیری نمی‌شود.

حسین‌پناهی تصریح کرد: خوشبختانه انواع مقاطع استاندارد و باکیفیت مسی توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود که به راحتی قابلیت رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی به ویژه ترکیه‌ای را دارد اما متاسفانه حمایت نکردن دولت و همچنین دستورالعمل‌های مختلف صادراتی، توانایی رقابت را از آن‌ها سلب کرده است. زمانی که یک تولیدکننده اقدام به خرید حجم بالایی از کاتد مس برای تولید محصول خود می‌کند، امیدوار است که بتواند به سودآوری مطلوبی نیز پس از فروش محصول نهایی دست پیدا کند. نوسان قیمت مس در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت، تمام معاملات این فرد را بهم خواهد زد و ممکن است با ضرر هم مواجه شود. در واقع اگر یک تولیدکننده به دنبال فروش موفق در این شرایط است، باید سرمایه در گردش کافی برای تولید داشته باشد تا بتواند در هر شرایطی به فعالیت خود ادامه دهد. این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان با کمبود نقدینگی و همچنین سرمایه در گردش مواجه هستند و به همین دلیل ناچار به توقف تولید و تعطیلی مجموعه می‌شوند.

تعطیلی واحدهای کوچک‌مقیاس مسی

وی در ادامه به تعطیلی روزافزون واحدهای تولیدکننده مقاطع مسی اشاره کرد و گفت: همزمان با افزایش هزینه‌های تولید، بسیاری از تولیدکنندگان ناچار به کاهش شدید تولید و حتی تعطیلی مجموعه شده‌اند. ما پس از دو سال پیگیری‌های منظم و هزینه هنگفت، موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری در سال ۱۳۹۳ شدیم و توانستیم عملکرد خوبی در زمان فعالیت مجموعه داشته باشیم اما سنگ‌اندازی‌های مسئولان و حمایت نکردن از تولید باعث شد فعالیت خود را متوقف کنیم؛ اگرچه حدود ۴۰ سال تجربه در این عرصه داشته‌ایم و اگر شرایط در ادامه بهبود پیدا کند، تولید را از سر خواهیم گرفت. متاسفانه هیچ حمایتی از مجموعه ما در آن زمان نشد و همین مسئله باعث شد دلسرد از ادامه فعالیت خود شویم.

این فعال صنعت مس ضمن اشاره به نقش تحریم در صنعت، مطرح کرد: تحریم، منجر به مشکلات اقتصادی و به دنبال آن افزایش نرخ ارز طی سالیان اخیر شده است؛ اگرچه بسیاری از فعالان صنعتی همزمان با اعمال تحریم‌ها، موفق به بومی‌سازی بسیاری از قطعات و تجهیزات شده‌اند اما در حال حاضر مسئولانی در راس امور هستند که آگاهی و شناخت کافی از تولید و حتی دغدغه‌های تولیدکنندگان ندارند و همین مسئله باعث شده است که تولید به ورطه نابودی کشیده شود. بسیاری از همکاران قدیمی ما ناچار به تعطیلی شرکت خود شده‌اند و  در حال فعالیت در مشاغل غیر مولد مانند بنگاه‌داری، ساختمان‌سازی و … هستند. در حال حاضر تولیدکننده، مصرف کننده شده است و بسیاری از نیروهای انسانی به دنبال مهاجرت و ادامه فعالیت در سایر کشورها هستند.

ضرورت توسعه آموزرش در کشور

حسین‌پناهی ضمن اشاره به اهمیت آموزش در بخش تولید، تاکید کرد: آموزش، مقوله مهمی است که باید در مدارس و دانشگاه‌ها توسعه داده شود. تحقق این مهم، حمایت مسئولان و برنامه‌ریزی در بلندمدت را می‌طلبد و  ضرورت دارد آموزش در دستور کار مسئولان قرار بگیرد. جوانان علاقمندی در داخل کشور پرورش یافته‌اند که مشتاق به ادامه تحصیل و فعالیت در حوزه دانش‌بنیان هستند و اگر شرایط لازم برای آن‌ها فراهم شود، می‌توانند به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند. البته افرادی که علاقمند به فعالیت در بخش تولید هستند، باید بررسی‌های لازم را از هر لحاظ انجام دهند و در صورتی که اطمینان کامل به دست آوردند، وارد این عرصه شوند. در غیر این صورت ممکن است با مشکلات فراوانی در آینده مواجه شوند که به جسم و روح آن‌ها آسیب خواهد زد.

وی در خصوص دریافت تسهیلات بانکی برای ادامه تولید، اذعان کرد: زمانی که ما با چالش کمبود مواد اولیه مواجه شدیم، به دنبال دریافت وام با مبلغی در حدود ۱۳ میلیارد تومان بودیم که نه تنها پس از دو سال رفت و آمد موفق به اخذ آن نشدیم بلکه مسئولان بانک اعلام کردند که موظف به پرداخت سود ۲۸ درصدی در ازای دریافت آن هستیم. ضمن اینکه باید سند ملکی شهری معتبر در رهن بانک می‌گذاشتیم که انجام آن امکان‌پذیر نبود و بر همین اساس تصمیم گرفتیم شرکت را تعطیل کنیم. شرایط تولید به نحوی شده است که دریافت وام نیز تاثیر چندانی در کاهش مشکلات نخواهد داشت و اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، شاهد نابودی واحدهای تولیدی در آینده نزدیک خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت سازه صبح آریا در پایان یادآور شد: متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل تامین نشدن ماده اولیه و همچنین سرمایه در گردش کافی، ناچار به کاهش تولید و تعدیل نیروی انسانی شده‌اند که این مسئله در نهایت منجر به افزایش مشکلات در سطح جامعه خواهد شد و امیدوار هستیم مسئولان توجه بیشتری به جوانان و نیروهای انسانی علاقمند به فعالیت در تولیدکنند.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8335

نوشته‌های مشابه