• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت تعاونی تولید صنعت آلومینیوم گیلان:

انرژی مزیت رقابتی برای تولیدکنندگان داخلی بود

  • کد خبر : 13715
  • 10 اسفند 1401 - 3:51
انرژی مزیت رقابتی برای تولیدکنندگان داخلی بود
مدیرعامل شرکت تعاونی تولید صنعت آلومینیوم گیلان، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: متاسفانه به دلیل افزایش بهای انرژی و قطعی مکرر برق و گاز واحد‌های صنعتی، در کنار هزینه‌های روبه افزایش تامین مواد اولیه و همچنین هزینه‌های ثابت تولید، تولیدکنندگان توانایی ادامه مسیر را ندارند؛ همچنین مشکلات کمبود سرمایه در گردش و رکود در بازار مصرف، سنگینی مشکلات را بر دوش صنعتگران دو چندان کرده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید صنعت آلومینیوم گیلان، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: متاسفانه به دلیل افزایش بهای انرژی و قطعی مکرر برق و گاز واحد‌های صنعتی، در کنار هزینه‌های روبه افزایش تامین مواد اولیه و همچنین هزینه‌های ثابت تولید، تولیدکنندگان توانایی ادامه مسیر را ندارند؛ همچنین مشکلات کمبود سرمایه در گردش و رکود در بازار مصرف، سنگینی مشکلات را بر دوش صنعتگران دو چندان کرده است.

البرز علی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، بیان کرد: این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۸۶ در شهرک صنعتی رشت با تولید پروفیل آلومینیومی ساختمانی و محصولات کرتنوال شروع کرد؛ لازم به ذکر است که خط تولید این مجموعه شامل تمام مراحل تولید از ریخته‌گری بیلت آلومینیوم تا رنگ‌آمیزی پودری پروفیل می‌شود. مواد اولیه مورد استفاده در این مجموعه برای تولید محصولات، ضایعات و شمش آلومینیوم است که با توجه به نوع محصول درخواستی مشتری، انتخاب و مصرف می‌شوند.

هزینه‌های سربه فلک کشیده تولید

وی با اشاره به اینکه تامین انرژی، اصلی‌ترین چالشی است که این مجموعه با آن مواجه است، مطرح کرد: افزایش بهای گاز و قطعی برق و گاز از موانع جدی در مقابل افزایش تولید و توسعه واحد‌های صنعتی هستند و هم‌اکنون تولیدکنندگان برای ادامه مسیر تحت فشار قرار دارند. قطعی گاز در سال جاری نسبت به سال گذشته تاثیرات زیادی بر روند تولید داشته است به طوری که در حال حاضر دو روز در هفته گاز مجموعه قطع می‌شود. با این شرایط، بسیاری از واحد‌های صنعتی دیگری که در شهرک صنعتی رشت واقع شده‌اند، قادر به ادامه تولید نیستند و در شرف تعطیلی قرار دارند. در رابطه با قطعی برق هم شرایط بدین صورت بوده و مدیریت ساعات خاموشی برق هم تاثیر چندانی برای جلوگیری از خسارت وارد شده به واحد‌های صنعتی نداشته است زیرا با قطعی برق، هزینه‌های ثابت مجموعه مانند حقوق نیروی انسانی علی‌رغم اینکه روند تولید متوقف شده است باید پرداخت شود. محدودیت‌های تامین انرژی و هزینه‌های ثابت تولید با توجه به کاهش میزان تولید محصولات باعث شده‌اند تا تولیدکنندگان متضرر شوند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید صنعت آلومینیوم گیلان با اشاره به رکود در بازار مصرف، ابراز کرد: میزان تقاضا و فروش برای محصولات نه تنها برای این مجموعه بلکه برای اکثر تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی، نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. نوسان بهای ضایعات و شمش آلومینیوم در بازار که به صورت هفتگی روند صعودی دارند باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده است. همچنین در یک برهه زمانی به دلیل ارسال ضایعات آلومینیوم به سایر استان‌ها با محدودیت در تامین مواد اولیه روبه‌رو بودیم اما خوشبختانه اکنون این مشکل رفع شده است؛ البته شاهد رشد روز‌افزون قیمت‌ها در بازار هستیم به طوری که طی سه روز قیمت ضایعات آلومینیوم ۱۵ درصد افزایش یافت.

علی‌نژاد در همین راستا ادامه داد: در پی افزایش قیمت مواد اولیه که بر هزینه نهایی محصول تاثیر‌گذار است، مشتریان تمایل به خریداری محصولاتی با قیمت کمتر همچون «UPVC» دارند؛ همچنین تعدد برند‌های مختلف فعال در این زمینه و ارائه طیف گسترده‌ای از قیمت‌ها هم بر این موضوع تاثیر‌گذار بوده است. در صورتی که کیفیت پروفیل آلومینیومی، دوام و ماندگاری آن در شرایط آ‌ب‌و‌هوایی متفاوت قابل مقایسه با این محصولات نیست؛ علاوه‌براین آلومینیوم، فلزی با کاربرد‌های فراوان است که می‌توان آن را بازیافت کرده و دوباره به چرخه تولید بازگرداند. همچنین وجود محصولات خارجی به دلیل قیمت پایین‌تر باعث شدید‌تر شدن فضای رقابتی در بازار مصرف شده است. به عنوان مثال کشور ترکیه توانسته است با ارائه محصولاتی با قیمت پایین‌تر، رقابت را برای تولیدکنندگان داخلی در بازار مصرف دشوار‌تر کند. راهکار‌هایی که می‌تواند باعث خروج از این شرایط شود، تامین و کاهش قیمت انرژی واحد‌های صنعتی و کاهش قیمت مواد اولیه است.

راه‌حل در دستان تولیدکنندگان داخلی

وی در خصوص استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات ساخت داخل، تصریح کرد: خوشبختانه در رابطه با تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات خط تولید پروفیل با مشکلی مواجه نیستیم، همچنین در واحد رنگ‌آمیزی پروفیل هم به دلیل استفاده از ماشین‌آلات ساخت داخل با چالشی مواجه نیستیم. در رابطه با قالب‌های فولادی مورد استفاده در فرایند پرس اکستروژن در یک برهه زمانی با مشکل شکسته شدن آن‌ها حین فرایند تولید مواجه بودیم اما با پیگیری‌هایی که در این زمینه داشتیم اکنون با خریداری قالب‌های با کیفیت بالاتر از یک تولیدکننده داخلی، دیگر با این مسئله روبه‌رو نیستیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولید صنعت آلومینیوم گیلان در پایان خاطرنشان کرد: مشکلات مالی و عدم وجود سرمایه در گردش کافی باعث شده تا نتوانیم با تمام ظرفیت خود مشغول به‌کار باشیم اما در تلاش هستیم این مشکلات را رفع کرده و میزان تولید خود را افزایش دهیم. البته به دلیل عدم حمایت از صنعت آلومینیوم و حل نشدن مشکلات اکثر واحد‌های تولیدی که در نهایت تعطیلی آن‌ها را به همراه دارد، چشم‌انداز روشنی برای این صنعت پیش‌بینی نمی‌شود و ما هم با این شرایط به آینده امیدوار نیستیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=13715

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.