• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت توسعه برق ایران تاکید کرد:

اهمیت رعایت اصول استاندارد در تولید کابل‌های خودنگهدار

  • کد خبر : 7660
  • 04 اسفند 1400 - 19:04
اهمیت رعایت اصول استاندارد در تولید کابل‌های خودنگهدار
مدیرعامل شرکت توسعه برق ایران گفت: کابل‌ خودنگهدار آلومینیومی در واقع یک محصول خاص و منحصربه‌فرد در صنعت سیم و کابل است که به دلیل کاربرد آن در خطوط انتقال برق، باید تمام مشخصه‌های استانداردها در تولید آن رعایت شود.
مدیرعامل شرکت توسعه برق ایران گفت: کابل‌ خودنگهدار آلومینیومی در واقع یک محصول خاص و منحصربه‌فرد در صنعت سیم و کابل است که به دلیل کاربرد آن در خطوط انتقال برق، باید تمام مشخصه‌های استانداردها در تولید آن رعایت شود.

حسین حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت توسعه برق ایران از سال ۱۳۸۲ در زمینه تولید انواع کابل‌های خودنگهدار آلومینیومی در زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع واقع در شهرک صنعتی شمس‌آباد فعالیت می‌کند. شرکت توانیر، مشتری اصلی محصولات تولیدی این مجموعه است و ۷۰ نفر در شرکت توسعه برق ایران به صورت مستقیم مشغول به کار هستند.

وی در خصوص میزان ظرفیت تولید  شرکت توسعه برق ایران، بیان کرد: ظرفیت روزانه تولید مجموعه، ۲۲ تن است که امکان افزایش آن در صورت تامین مواد اولیه و سفارش مشتری وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه برق ایران در ارتباط با کاربرد محصولات تولید شده در این شرکت، عنوان کرد: کابل‌های خودنگهدار آلومینیومی در شبکه توزیع برق کشور استفاده می‌شود. استفاده از این کابل‌ها در شبکه توزیع نیروگاه‌های برق، ضمن جلوگیری از سرقت سیم‌ و کابل‌های مسی، میزان تلفات و خسارت‌های مالی و جانی ناشی از این امر را از ۲۰ درصد به حدود ۵ درصد کاهش می‌دهد. در حال حاضر، برآورد مالی حاصل از سرقت کابل‌های مسی در کشور حداقل یک هزار میلیارد تومان است که با توجه به ارزان‌تر بودن قیمت آلومینیوم، این کابل‌های خودنگهدار می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع کابل‌های مسی گران‌قیمت باشد.

وابستگی قیمت مواد اولیه به بازارهای بین‌المللی

حاجی بابایی در ادامه به نحوه تامین ماده اولیه و چالش‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و گفت: اصلی‌ترین ماده اولیه مورد نیاز ما، شمش آلومینیومی ۹۹٫۸ درصد است که آن را از بورس کالای ایران تامین می‌کنیم. روکش کابلی مورد استفاده در کابل‌ها نیز از جنس XLPE است که از چند شرکت تولیدکننده داخلی خریداری می‌شود.

وی اضافه کرد: عدم ثبات قیمت، مهم‌ترین چالشی است که در تامین مواد اولیه با آن مواجه هستیم. با فرض اینکه شرایط تولید در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن از نظر نیروی انسانی، انرژی، تجهیزات و ماشین‌آلات و… قرار داشته باشد، تغییر روزانه قیمت آلومینیوم که بر اساس قیمت‌گذاری این فلز در بورس فلزات لندن رخ می‌دهد، تمام برنامه‌های تولید را مختل می‌کند. اگر قرار است قیمت‌گذاری بر اساس آخرین تغییرات در بورس فلزات لندن انجام شود، بنابراین باید سایر هزینه‌ها مانند دستمزد کارگران نیز به نرخ دلار محاسبه و پرداخت شود. قیمت جهانی آلومینیوم در طی چند ماه اخیر، رشد چشمگیری داشته و از مرز سه هزار دلار عبور کرده است. از سوی دیگر، قیمت مواد پتروشیمی نیز افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است و با توجه به این شرایط، باید یک ساز و کار داخلی در راستای تعیین قیمت مواد اولیه تعریف شود تا تولیدکننده با خیال آسوده‌تری بتواند فعالیت کند.

این تولیدکننده تاکید کرد: اگر یک دستورالعمل مشخص برای قیمت‌گذاری در بازار داخلی کشور تعریف شود، امکان رقابت نیز فراهم خواهد شد و تولیدکنندگان می‌توانند در راستای توسعه و پیشرفت خود و همچنین افزایش ظرفیت تولید، با یکدیگر به رقابت بپردازند. چراکه رقابت سالم در گرو تامین مواد اولیه مورد نیاز است و بر همین اساس، باید یک رویه مستقل از بازارهای جهانی جهت تعیین قیمت مواد اولیه تعریف شود.

مدیرعامل شرکت توسعه برق ایران در ارتباط با تکنولوژی و فرایند تولید محصول، مطرح کرد: ابتدا مفتول یا راد آلومینیومی به دست آمده، تحت عملیات کشش قرار می‌گیرد و بنا به سفارش مشتری، به سایزهای مختلف تبدیل می‌شود. سپس رشته مفتول‌های حاصل با توجه به ابعاد کابل مورد نظر تابانده و فشرده می‌شود. در ادامه، پس از روکش‌کاری، محصول نهایی به صورت قرقره، بسته‌بندی و برای مشتریان ارسال می‌شود. عمده ماشین‌آلات مورد استفاده در مجموعه ما، محصول کشورهای ژاپن و چین است و ماشین‌آلات داخلی مورد استفاده نیز از برترین شرکت‌های تولیدکننده در کشور خریداری شده است.

مطابق استانداردهای جهانی محصول تولید می‌کنیم

حاجی بابایی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه مقایسه شما از کیفیت محصولات تولیدی در شرکت توسعه برق ایران با نمونه‌های داخلی و خارجی مشابه چیست، اذعان کرد: در این مجموعه، کابل‌های خودنگهدار آلومینیومی با بالاترین میزان کیفیت و استاندارد تولید می‌شود. در همین راستا، آزمایشگاه مجهز و پیشرفته‌ای را در نظر گرفته‌ایم و نمایندگان وزارت نیرو، نظارت دائم و مستمر بر فرایند استانداردسازی محصولات دارند. این در حالی است که استاندارد کابل‌های تولیدی در مجموعه، برگرفته از ۱۰ تا ۱۲ دستورالعمل‌ مختلف جهانی در این زمینه است و بر همین اساس می‌توان گفت ما با رعایت ۹۹ درصدی استانداردهای بین‌‎المللی، به راحتی توانایی رقابت با محصولات خارجی مشابه را داریم.

سودجویی دلالان با عرضه محصولات تقلبی

وی در ادامه ضمن اشاره به اهمیت رعایت استاندارد در تولید محصول در داخل کشور، تصریح کرد: کابل‌ خودنگهدار آلومینیومی در واقع یک محصول خاص و منحصربه‌فرد در صنعت سیم و کابل است که باید تمام مشخصه‌های استانداردها در تولید آن رعایت شود. در حال حاضر، برای تولید پنج هزار کیلومتر از این محصول در بازه زمانی ۶ ماهه، با وزارت نیرو قرارداد منعقد کرده‌ایم و چاره‌ای جز تولید کابل با کیفیت و استاندارد جهت استفاده در صنعت برق کشور نداریم. این در حالی است که نمونه بی‌کیفیت و غیراستاندارد این محصول با قیمت کمتر در بازار آزاد موجود است و متاسفانه بسیاری از مصرف‌کنندگان این محصول، کمیت را به کیفیت ترجیح می‌دهند و به دنبال خرید محصول ارزان‌ قیمت هستند. اگر ما ناچار به خرید محصولی از بازار شویم که خود توانایی تولید آن را نداریم، همواره سعی در خرید باکیفیت‌ترین نمونه موجود آن در بازار می‌کنیم. ممکن است از یک محصول مشخص، چند نمونه با مهر سازمان ملی استاندارد در بازار وجود داشته باشد اما مهم این است که با داشتن دانش و اطلاعات کافی، بهترین محصول خریداری شود. در حال حاضر، حضور دلالان در بازار سیم و کابل سبب شده است مصرف‌کنندگان از خرید محصول استاندارد منصرف شوند و کابل‌های ارزان قیمت غیر استاندارد را خریداری می‌کنند. متاسفانه همین معضل، تاثیر منفی بر عملکرد تولیدکنندگان واقعی سیم و کابل گذاشته است. بنابراین باید اقدامات و بررسی‌های لازم در راستای جمع‌آوری محصولات تقلبی از بازار سیم و کابل انجام شود تا شاهد کمترین میزان اثرگذاری نقش دلالان بر فعالیت تولیدکنندگان محصولات با کیفیت  باشیم.

تولید، پنجه به پنجه تحریم

مدیرعامل شرکت توسعه برق ایران در ادامه به تاثیر تحریم‌های اعمال شده در صنعت سیم و کابل کشور اشاره کرد و گفت: جو روانی ایجاد شده نسبت به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور باعث شده است بسیاری بر این باور باشند که کشور ما در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین حالت ممکن قرار دارد. این در حالی است که به دنبال اعمال تحریم‌های ظالمانه، بسیاری از فعالان صنعتی در حوزه‌های مختلف مانند صنعت سیم و کابل در راستای خودکفایی در تولید قدم برداشته‌اند و اکنون شاهد نتایج مثبت این امر در محصولات تولید شده هستیم. اگرچه لازم به ذکر است که نباید در چنین شرایطی از کیفیت این محصولات نیز غافل شد و تولیدکنندگان همواره باید نگاه ویژه‌ای به کیفیت محصولات تولیدی خود داشته باشند تا صنعت کشور، در چنین شرایط سخت تحریمی، از واردات نمونه‌های مشابه بی‌نیاز شود. همچنین دولت و مسئولان باید بازنگری اساسی در نحوه قیمت‌گذاری انواع مواد اولیه داشته باشند تا بتوانیم آثار تحریم‌ها در صنعت را هرچه بیشتر کمرنگ‌‌ کنیم.

عوارض صادرات باید کاهش یابد

حاجی بابایی در ارتباط با فعالیت شرکت توسعه برق ایران در حوزه صادرات، اذعان کرد: عراق، کشور هدف ما در حوزه صادرات است. با توجه به موقعیت استراتژیک کشور و شرایط سیاسی منطقه، حوزه صادرات با چالش‌های فراوانی مواجه شده است و بر همین اساس، دولت باید برای تولیدکنندگانی که اقدام به صادرات محصول خود می‌کنند، تسهیلات ویژه‌ای را در نظر بگیرد. کاهش و یا معافیت از پرداخت عوارض صادراتی، می‌تواند یکی از همین موارد باشد تا تولیدکنندگان به فعالیت در حوزه صادرات تشویق شوند. قوانین مرتبط با حوزه صادرات در کشورهای همسایه، بسیار ساده‌تر از قوانین موجود در کشور ما است و اگر از جانب سیاست‌گذاران تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده نشود، شاهد قاچاق محصول به کشورهایی مانند ترکیه خواهیم بود.

این تولیدکننده، چشم‌انداز صنعت سیم و کابل کشور را مثبت برشمرد و تاکید کرد: از آنجایی که تولید سیم و کابل نقش بسزایی در صنعت کشور دارد، بنابراین اگر وزارتخانه‌های صمت و امور خارجه در راستای تسهیل شرایط صادرات قدم بردارند و عوارض صادرات را به حداقل برسانند، می‌توانیم ضمن تامین نیاز داخلی کشور در آینده نزدیک، شاهد رشد و پیشرفت در حوزه صادرات این محصول مهم باشیم.

وی در خصوص اجرای طرح توسعه این شرکت، عنوان کرد: با توجه به نقش کلیدی کابل‌های آلومینیومی خودنگهدار در صنعت برق، به دنبال افزودن ماشین‌آلات جدید و رشد ظرفیت تولید هستیم. اگرچه این مسئله بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد و امیدوار هستیم با بهبود اوضاع، هرچه سریع‌تر این طرح اجرایی شود.

طلب ۷۵ میلیارد تومانی از وزرات نیرو

مدیرعامل شرکت توسعه برق ایران در پایان خاطرنشان کرد: خواهان آن هستیم که وزارت نیرو هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت مطالبات ما اقدام کند زیرا ۷۵ میلیارد تومان از این وزارتخانه طلبکار هستیم و اگر نقدینگی مورد نیاز مجموعه تا پایان سال تامین نشود، در تولید این محصول مهم دچار مشکل خواهیم شد. تولید نشدن لازم و کافی کابل‌های آلومینیومی خودنگهدار، ضربه سختی به بدنه صنعت برق کشور وارد خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7660

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است