• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان:

اولین تولیدکننده الکترود مسی در کشور هستیم

  • کد خبر : 3234
  • 20 خرداد 1399 - 17:31
اولین تولیدکننده الکترود مسی در کشور هستیم
مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان گفت: ما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان تا کنون توانستیم در تولید و بومی‌سازی برخی قطعات و محصولات کاربردی در صنعت، موفق ظاهر شویم. الکترودهای مسی یکی از این محصولات بوده که برای اولین بار تولید و عرضه شد. این محصول در صنایع فولادی وظیفه انتقال حرارت را دارد که پیش از این، از کشور ایتالیا تامین می‌شد.

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان گفت: ما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان تا کنون توانستیم در تولید و بومی‌سازی برخی قطعات و محصولات کاربردی در صنعت، موفق ظاهر شویم. الکترودهای مسی یکی از این محصولات بوده که برای اولین بار تولید و عرضه شد. این محصول در صنایع فولادی وظیفه انتقال حرارت را دارد که پیش از این، از کشور ایتالیا تامین می‌شد.

مجید رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: جدیدترین دستاورد شرکت دانش پرتو نقش جهان، تولید الکترود مسی بوده و همان‌طور که از نام آن مشخص است، این قطعه از مس ساخته می‌شود. مهم‌ترین ویژگی مس، انتقال حرارت و رسانایی بالای آن است و برای اینکه این خاصیت به بهترین شکل ممکن عملی شود، این فلز باید فشرده شده و دانه‌بندی آن به حدی ریز شود که بتواند انتقال حرارت را به خوبی انجام دهد. برای این منظور، به فناوری و تکنولوژی خاصی نیاز است که بتوان مس را جهت ساخت الکترود آماده کرد.

وی افزود: شرکت دانش پرتو نقش جهان، مجموعه‌ای دانش بنیان بوده و می‌توان گفت از صفر تا صد تکنولوژی ساخت این نوع الکترود متعلق به این شرکت است، البته از نمونه خارجی این نوع محصول اقتباس کرده‌ایم اما به طور کلی با تکیه بر دانش فنی و مهارت متخصصان مجموعه توانستیم مسی را تولید کنیم که انتقال حرارت را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان بیان کرد: سیستم کولینگ این قطعه باید نسبت به دمای ۱۸۶۰ درجه سانتی‌گراد سرباره که از روی آن عبور می‌کند، مقاوم باشد که این امر نیز حاصل شده است. ما اولین تولیدکننده این نوع محصول هستیم که توانسته‌ایم کشور را در خصوص الکترود مسی به خودکفایی برسانیم. سازندگان خارجی این محصول، دو کشور ایتالیا و آلمان هستند و بیشترین فروش نیز متعلق به آن‌ها است. پیش از بومی‌سازی الکترود مسی، این محصول از یک شرکت ایتالیا وارد می‌شد.

الکترود‌های مسی شرکت «دانش پرتو نقش جهان» قابلیت صادرات دارند

رحیمی تصریح کرد: وزن حدودی الکترود مسی ۳٫۵ تن است و به دانش فنی و تکنولوژی خاصی جهت تولید نیار دارد که توانستیم آن را در کشور محقق سازیم. هزینه خرید نمونه خارجی الکترود مسی یک و نیم میلیارد تومان ارزیابی می‌شود که علاوه بر هزینه، نقل و انتقالات مالی و تحریم‌ها خرید و معامله دو کشور را بسیار دشوار کرده است که ما توانستیم با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان محصول را تولید و روانه بازار کنیم. محصول تولیدی شرکت از نظر کیفیت با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند و قابلیت صادرات نیز دارد، اما متاسفانه با بسته شدن درهای کشور و اعمال تحریم‌ها، عرضه محصول در بازارهای خارجی عملا غیر ممکن شده است. با این وجود چندین سفارش از کشورهای مختلف در خصوص الکترود مسی و سایر قطعات تولیدی مجموعه داشتیم اما تا کنون و با وجود مشکلات ذکر شده موفق به صادرات نشدیم.

وی ادامه داد: در راستای تسهیل صادرات و معامله با سایر کشورها از صندوق نوآوری و شکوفایی درخواست کمک کرده‌ایم و در انتظار راهکارهای پیشنهادی آن‌ها هستیم. کشورهای آلمان، ایتالیا ازجمله مشتریان خارجی ما هستند که تمایل به مشارکت دارند اما بسته بودن مرزهای کشور، عرصه را برای فعالیت‌های بین‌المللی تنگ کرده است. قیمت نهایی محصول تولیدی ما به مراتب از نمونه خارجی کمتر است و چون کیفیت لازم را نیز دارد، بسیاری از مجموعه‌های فولادی دنیا را برای خرید این محصول ایرانی ترغیب می‌کند و امیدوار هستیم که در آینده نزدیک در بازارهای جهانی جایگاه مطلوبی را از آن خود کنیم.

تولید هشت محصول نوع یک

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان عنوان کرد: در مجموعه دانش پرتو نقش جهان، علاوه بر الکترودهای مسی، سایر قطعات مانند Lounder، Cooling element،  KT Cooling، Blouk luns  و فرم دو جداره کوره بلند ذوب‌آهن را نیز تولید می‌کنیم. این قطعات در صنعت مس و در صنایع فولادسازی کاربرد دارند که برای اولین بار در ایران، توسط پرسنل مجرب این مجموعه تولید می‌شود. در واقع، ما صاحب تکنولوژی هشت محصول تولیدی نوع یک در کشور هستیم و در مجموع، ظرفیت کلی تولید مجموعه یک هزار و ۵۰۰ تن در سال برآورد شده است. الکترودهای مسی در صنعت فولادسازی و در کوره‌های قوس الکتریکی فوق سنگین ۱۰۰ تا ۲۴۰ تن به کار گرفته می‌شوند.

رحیمی در رابطه با برنامه‌های توسعه‌ای مجموعه، توضیح داد: اولین و مهم‌ترین تصمیم ما، آغاز صادرات و تعاملات بین‌المللی است. باید این شرکت و محصولات دانش بنیان آن، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی شرکت‌های دانش‌بنیان، به صنایع مادر کشور شناسانده شود که بتوانیم جامعه بزرگ‌تری از صنعت را پشتیبانی کنیم و به نیازهای آن‌ها پاسخ دهیم.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر، شرکت‌های فولاد هرمزگان، فولاد خوزستان، فولاد ایرانیان و بسیاری دیگر از فولادسازان مجموعه دانش پرتو نقش جهان را نمی‌شناسند و باید متولی صنعت، شرکت‌های تولیدی همچون ما را معرفی کند و به تولید بیشتر محصولاتی که بومی‌سازی شده‌اند، کمک کند. در این صورت می‌توانیم طبق نیاز بازار، طرح توسعه‌ای را برای مجموعه ترسیم کنیم و یا به عبارت بهتر طرح‌های تعیین شده را تکمیل کرده و ظرفیت تولید قطعات و الکترودهای مسی را بر اساس میزان سفارش‌های مشتری افزایش دهیم.

گشایش مسیرهای بین‌المللی​، با حمایت دولت ممکن خواهد بود

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش جهان اذعان کرد: اگر صادرات محصول تسهیل گردد، ما می‌توانیم برای کشور ارزآوری داشته باشیم. به لحاظ اینکه ایران دارای معادن مس پرعیار و غنی بوده و به طور کلی مواد اولیه مرغوب در کشور به وفور موجود است و از این جهت در دنیا صاحب مقام هستیم، در نتیجه می‌توان به پشتوانه مواد اولیه ناب و دانش فنی محصولی منحصربه‌فرد و مقرون‌به‌صرفه را تولید کرد. این موضوع نیاز به گشایش مسیرهای بین‌المللی دارد که فقط با حضور یک حامی دولتی قابل حل است.

رحیمی در پایان به مشکلات موجود در صنعت قطعه‌سازی اشاره کرد و یادآور شد: معضل اساسی ما، عدم پرداخت مطالبات توسط شرکت‌های دولتی است و این موضوع به مرور زمان موجب کاهش نقدینگی مجموعه‌های تولیدی همچون ما می‌شود. به طور کلی، کمبود سرمایه را در تمام شرایط احساس می‌کنیم و به این دلیل، اغلب طرح‌های توسعه‌ای خود را متوقف کرده‌ایم. در رابطه با موضوع صادرات، مشکلاتی مانند سوئیفت و نقل و انتقالات مالی و ارزی بیشتر احساس می‌شود. عدم حمایت سازمان‌های دولتی همچون وزارت صمت نیز از دغدغه‌های دیگر قشر تولیدکننده محسوب می‌شود. معاونت فنی نهاد ریاست جمهوری باید با وزارت صمت وارد همکاری جدیدی شود و این نهادها از این طریق، شرکت‌های دانش‌بنیادی که محصولات جدید تولید می‌کنند را به مشتریان معرفی کنند و در واقع، زنجیره بین تولیدکننده و مصرف‌کننده را تکمیل کنند. در کنار تمام این مشکلات، شیوع ویروس کرونا چالش‌های جدیدی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد که تطبیق برنامه‌ها با شرایط تازه، به زمان نیاز دارد و ما نیز منتظر بهبودی وضعیت کنونی هستیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3234

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت