• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس مطرح کرد:

ایجاد اشتغال ۳۰ هزار نفری، در طرح توسعه آهن و فولاد خلیج فارس

  • کد خبر : 4919
  • 01 مهر 1398 - 12:46
ایجاد اشتغال ۳۰ هزار نفری، در طرح توسعه آهن و فولاد خلیج فارس
مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس با اشاره به اینکه تمام کمبودها با اجرای طرح 10 میلیون تنی توسعه آهن و فولاد جبران می‌شود، گفت: شرکت ما در کنار شرکت‌های فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب کیش، فولاد مبارکه و مادکوش در طرح توسعه آهن و فولاد خلیج فارس حضور دارد و امیدواریم با اجرای کامل این طرح گام بزرگی را در ارتقای صنایع ملی، به خصوص زنجیره تولید فولاد و همچنین ایجاد اشتغال 30 هزار نفری برداریم.
مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس با اشاره به اینکه تمام کمبودها با اجرای طرح ۱۰ میلیون تنی توسعه آهن و فولاد جبران می‌شود، گفت: شرکت ما در کنار شرکت‌های فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب کیش، فولاد مبارکه و مادکوش در طرح توسعه آهن و فولاد خلیج فارس حضور دارد و امیدواریم با اجرای کامل این طرح گام بزرگی را در ارتقای صنایع ملی، به خصوص زنجیره تولید فولاد و همچنین ایجاد اشتغال ۳۰ هزار نفری برداریم.
 مرتضی یزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: ظرفیت واحد تولیدی آهن اسفنجی شرکت ما در فاز اول، ۱٫۵ میلیون تن در سال بوده و اکنون با ۷۰ درصد ظرفیت، تولید می‌کنیم. در نظر داریم طبق برنامه تا در شش ماه دوم سال، با وجود تمامی موانع و مشکلات، اقدام به افزایش ظرفیت ۷۰۰ هزار تنی کنیم که البته بخشی از این برنامه محقق شده است. به هر حال، کارخانه آهن اسفنجی ما نوپا بوده و در تلاش هستیم که این واحد به ظرفیت اسمی خود برسد.
وی افزود: یکی از برنامه‌هایی که در دستور کار قرار داده‌ایم مشارکت در طرح ۱۰ میلیون تنی توسعه آهن و فولاد در بندرعباس است که شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب کیش، مادکوش، گل‌گهر و همچنین ایمیدرو، منطقه ویژه خلیج فارس و شرکت ملی فولاد در این طرح حضور دارند. همگی در تلاش هستیم تا با اجرای کامل این طرح، بتوانیم تمام کمبودهای موجود را جبران کرده و امکان جذب ۳۰ هزار نفر نیروی انسانی را فراهم آوریم. در چشم انداز توسعه فولاد در بندرعباس، تولید ۱۰ میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده که حدود ٥.٥ میلیون تن آن در حال حاضر تولید می‌شود.
مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در خصوص خط تولید آهن اسفنجی، بیان کرد: ما از روش میدرکس در کارخانه تولید آهن اسفنجی استفاده می‌کنیم و مانند کارخانه‌های مشابه دیگر، بهینه‌سازی مصرف انرژی را در دستور کار قرار داده‌ایم. خوشبختانه ۸۰ درصد این روش در داخل ایران قابلیت اجرا دارد و بومی‌سازی کامل این روش احیا نیز، نیازمند خودکفایی در متریال و تکنولوژی خاص آن است که کارخانه‌های فولادسازی در این خصوص فعالیت‌هایی انجام داده‌اند.
یزدخواستی در پاسخ به این سوال که برای تامین مواد اولیه تولید آهن اسفنجی، با چه چالش‌هایی مواجه هستید، اذعان کرد: ما گندله مورد نیاز خود را از شرکت های داخلی تهیه می‌کنیم؛ تمام تولیدکنندگان آهن اسفنجی در کشور برای تامین گندله مورد نیاز خود، دچار مشکل هستند اما خوشبختانه با توقف صادرات این محصول و همچنین پیگیری‌هایی که از سوی وزارت صمت صورت گرفته، امیدواریم وضعیت رو به بهبودی برود.
اهمیت استراتژیک منطقه ویژه خلیج فارس
وی در خصوص پیشینه این شرکت فولادی، تصریح کرد: شرکت صبا فولاد خلیج فارس در سال ۸۳ فعالیت خود را برای احداث یک کارخانه فولادسازی به‏ ظرفیت اسمی ۴٫۵ میلیون تن آهن اسفنجی و ۴٫۵ میلیون تن بیلت و اسلب در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس آغاز کرد. منطقه ویژه خلیج فارس به دلیل داشتن امکانات بندری، ریلی، جاده‏ای، تجهیزات تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نزدیکی به معادن سنگ‌آهن گل‌گهر که تولیدکننده عمده گندله در کشور است، اهمیت استراتژیک بالایی دارد.
مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس در ادامه بیان کرد: این شرکت ابتدا توسط مدیران هندی که توسط سهامدار هندی (آریا اینفراستراکچر هلدینگز لیمیتد) انتخاب شده بودند، اداره می‌شد اما در سال ۸۷ به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد و در سال ۸۸ نام آن از فولاد ایسار پارس به صبا فولاد خلیج فارس تغییر یافت. در همین سال، قرارداد واحد احیا به ظرفیت ۱٫۵ میلیون تن در سال آهن HBI و هات شارژ به کوره ذوب با شرکت ایریتک به صورت EPC منعقد شد.
یزدخواستی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گندله مورد نیاز را از کشورهای دیگر تامین کرد یا خیر، تصریح کرد: در حال حاضر، واردات گندله سنگ‌آهن با توجه به قیمت آن در بازار جهانی و همچنین هزینه حمل به داخل کشور، برای شرکت ما مقرون‌به‌صرفه نیست.
انتهای پیام//
لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4919
  • نویسنده : پویا رجبی

نوشته‌های مشابه