• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت اکسیدسازان روی ایرانیان:

بازار، ضررهای سنگینی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند

  • کد خبر : 7363
  • 27 آبان 1400 - 15:20
بازار، ضررهای سنگینی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند
مدیرعامل شرکت اکسیدسازان روی ایرانیان گفت: در شرایطی که بازار به دلیل نوسانات نرخ ارز، در شرایط مطلوبی قرار ندارد، بسیاری از تولیدکنندگان شمش مس هنوز مطالبات خود را از مشتریان دریافت نکرده‌اند و این در حالی است که قیمت مس نیز روند افزایشی را طی می‌کند که این امر، تولیدکننده را با ضرر مواجه می‌‌سازد.
مدیرعامل شرکت اکسیدسازان روی ایرانیان گفت: در شرایطی که بازار به دلیل نوسانات نرخ ارز، در شرایط مطلوبی قرار ندارد، بسیاری از تولیدکنندگان شمش مس هنوز مطالبات خود را از مشتریان دریافت نکرده‌اند و این در حالی است که قیمت مس نیز روند افزایشی را طی می‌کند که این امر، تولیدکننده را با ضرر مواجه می‌‌سازد.

زین‌العابدین مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی«فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت اکسیدسازان روی ایرانیان با هدف تولید شمش مس و اکسید روی فعالیت خود را در سال ۱۳۹۵ در شهرک صنعتی ناجی زنجان آغاز کرده است. در حال حاضر، تعداد ۲۰ نیروی انسانی فعال به صورت مستقیم و پنج نفر نیز به صورت غیر مستقیم در این مجموعه مشغول فعالیت هستند.

ظرفیت ۲۰ هزار تنی تولید شمش مس

مدیرعامل شرکت اکسیدسازان روی ایرانیان درباره ظرفیت تولید این شرکت، افزود: ظرفیت سالانه تولید شمش مس ۲۰ هزار تن و اکسید روی هشت هزار تن است. این در حالی است که تعدادی از کوره‌های موجود در کارخانه به دلیل برخی از مشکلات، از مدار تولید خارج شده‌اند و در صورت رفع این معضلات، امکان افزایش ظرفیت تولید و نیز نیروی انسانی شاغل در مجموعه وجود دارد.

وی در خصوص نحوه تامین ماده اولیه، بیان کرد: ماده اولیه مورد استفاده در این مجموعه، سرباره‌ برنجی و خاک‌ حاوی مس و روی است. سرباره‌ برنجی را از کارخانه‌هایی که ذوب برنج انجام می‌دهند نظیر تولیدکنندگان مقاطع برنجی یا واحدهایی که به ریخته‌گری‌ قطعات برنجی مشغول هستند، خریداری می‌کنیم. خاک حاوی مس و روی نیز از طریق واردات از کشورهای همسایه نظیر ترکیه تامین می‌شود.

تامین ماده اولیه رقابتی شده است

مرادی در ادامه به چالش‌های موجود در زمینه تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت: بازار مواد اولیه در این حوزه کاملا رقابتی و محدود است و متاسفانه ما در این زمینه با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم. اگر خاک مورد نیاز شرکت با وجود شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها به کشور وارد شود نیز سازمان‌ محیط زیست از ارسال آن به کارخانه جلوگیری می‌کند. این محصول به برخی دلایل همچون بالا بودن غلظت سرب موجود در خاک از سوی کارشناسان سازمان محیط زیست  ممنوع شده است و گاهی به کشور مبدا بازگشت داده‌ می‌شود که این مسئله به هیچ وجه به نفع تولیدکننده نیست و کاملا هزینه‌بر خواهد بود. بنابراین نگاه کارشناسانه در این خصوص توسط سازمان محیط زیست، می‌تواند به تامین خاک مورد نیاز شرکت‌ها کمک فراوانی کند.

تولید محصولات استاندارد

مدیرعامل شرکت اکسیدسازان روی ایرانیان در ارتباط با فرایند تولید و تکنولوژی به کار گرفته شده در این شرکت، بیان کرد: محصولات مورد نظر در شرکت به روش پیرومتالورژی تولید می‌شوند. سرباره‌های برنجی مورد استفاده در مجموعه، حاوی مس و روی است که مس موجود را پس از ذوب در کوره به شکل شمش ریخته‌گری می‌کنیم. روی موجود در سرباره برنجی نیر در اثر حرارت به اکسید روی تبدیل شده و به صورت غبار از کوره خارج می‌شود و سپس در بگ فیلتر، این غبار از گاز خروجی فیلتر شده و جمع‌آوری می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه ارزیابی شما از مقایسه محصولات مسی تولید داخل با نمونه‌های خارجی چیست، اذعان کرد: دانش اکثر فعالیت‌های صورت گرفته در این مجموعه جهت تولید محصول، برگرفته از کشورهای خارجی نظیر ترکیه و سوئد است. در حال حاضر، خوشبختانه پیشرفت چشمگیری از لحاظ تجربی رخ داده است و در حدود ۶ الی هفت سال از کشورهای همسایه جلو افتاده‌ایم.

مرادی در همین راستا، اظهار کرد: با وجود اینکه پیشرفت قابل توجهی در حوزه تولید شمس مس به دست آمده، اما متاسفانه مسئولین ذی‌ربط توجه چندانی به این حوزه نداشته و شرایط روز به روز در حال پسرفت است. سازمان‌های مربوطه در استان زنجان، حمایت‌های لازم در این زمینه را به عمل نمی‌آورند و سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای رقم خورده است که ما آرزو می‌کنیم هیچ حمایتی از مجموعه اکسیدسازان روی ایرانیان نشود و ما فعالیت خود را همان‌طور که می‌دانیم، پیش ببریم.

افزایش چند برابری قیمت انرژی و ماده اولیه

این تولیدکننده شمش مس در پاسخ به این سوال که با چه مشکلاتی در زمینه تولید محصول مواجه هستید، تاکید کرد: یکی از مشکلات مهمی که در این زمینه با آن روبه‌رو هستیم، بحث هزینه‌ گاز بوده زیرا در کمال تعجب هزینه گاز مصرفی شرکت به یک باره چندین برابر شده است. جالب اینکه میزان مبلغ گاز مصرفی شرکت در قبض صادر شده برای یک ماه، ۱۲ برابر ماه قبل شده و ما پس از دوندگی و پیگیری‌های فراوان موفق شدیم این میزان را به سه برابر کاهش دهیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که کوره‌های تولید محصول در شرکت، وابسته به انرژی گاز است و اگر با قطعی آن مواجه شویم، ناچار به تعطیلی مجموعه خواهیم شد. یکی دیگر از مشکلات موجود، افزایش شدید قیمت آجر ضایعاتی است که در کوره‌های ذوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. مبلغ خرید این محصول در سال‌های گذشته برای مصرف ۶ ماه شرکت، در حدود ۳۰ میلیون تومان بود که در حال حاضر به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. جالب است بدانید که برخی از محصولات مورد نیاز شرکت با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مواجه شده‌اند. یک فولدینگ کوره در گذشته با قیمت ۲۵۰ هزار تومان خریدای می‌شد و در حال حاضر مبلغ خرید آن دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. طبیعتا این افزایش قیمت‌ها تاثیر خود را بر واحدهای بالادستی ما نیز خواهد گذاشت و آن‌ها نیز دچار ضررهای مالی فراوانی خواهند شد؛ چراکه این فرایند به نوعی زنجیروار به یکدیگر متصل است.

توقف صادرات به ترکیه

مدیرعامل شرکت اکسیدسازان روی ایرانیان در ارتباط با تاثیر تحریم‌ها بر عملکرد این شرکت، عنوان کرد: باور اکثریت بر این است که تحریم، عامل اصلی مشکلات موجود در صنعت کشور است. در حالی که تحریم داخلی، باعث ایجاد چنین شرایطی شده است و در واقع ما دچار نوعی خودتحریمی در صنعت شده‌ایم. تنها مشتری محصولات ما در داخل کشور، مجتمع مس سرچشمه است و به دلیل ممنوعیت صادرات، هیچ فعالیتی در این حوزه نداریم. این در حالی است که پیش‌تر محصولات ما به کشور ترکیه صادر می‌شد و در حال حاضر، به دلیل اعمال تحریم‌ها و کوتاهی برخی مسئولین ذی‌‍ربط، امکان صادرات وجود ندارد. در حالی که ترکیه خواهان محصولات ما است و برخی موانع موجود از تحقق یافتن این امر جلوگیری می‌کند.

وی در خصوص برنامه طرح توسعه این شرکت، تصریح کرد: تمام تلاش ما در مجموعه اکسیدسازان روی ایرانیان، حفظ روند تولید است. یعنی ابتدا تلاش می‌کنیم نیروی انسانی شاغل در مجموعه را حفظ کنیم و سپس با افزایش میزان ظرفیت تولید، تعداد نیروی انسانی را هم افزایش دهیم. طرح توسعه شرکت است اما با عدم تایید و صدور مجوز نهایی از جانب سازمان‌های مربوطه مواجه شده‌ایم که امیدوار هستیم این مشکل تا پایان سال جاری حل شود.

جای خالی مسئولان در کنار تولیدکنندگان

مرادی ضمن اشاره به وضعیت نامناسب بازار در سال جاری نسبت به سال‌های قبل، اذعان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و نوسان نرخ ارز، وضعیت بازار در شرایط مطلوبی قرار ندارد. بسیاری از شرکت‌های فعال در زمینه تولید شمش مسی، اقدام به فروش محصول خود کرده و هنوز پولی را از این بابت دریافت نکرده‌اند. در چنین شرایطی و همزمان با افزایش نرخ دلار، قیمت مس نیز افزایش یافته و امکان تهیه آن به قیمت قبل وجود ندارد. بنابراین تولیدکننده شمش با ضرر مالی مواجه می‌شود و شرکت‌های توزیع‌کننده نیز محصولات خود را با قیمت بالاتری در بازار به فروش می‌رسانند.

مدیرعامل شرکت اکسیدسازان روی ایرانیان در پایان خاطرنشان کرد: هدف ما از فعالیت در این حوزه، چیزی جز خدمت به صنعت با تولید شمش باکیفیت و مرغوب نیست. لذا از مسئولان مختلف در سطح استان و کشور تقاضا داریم همکاری‌های لازم را با تمامی صنعتگران داشته باشند و با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور، در کنار تولیدکنندگان حضور یابند. حضور متخصصان در زمینه‌های مختلف صنعتی می‌تواند به رونق این حوزه مهم کمک فراوانی بکند و یقینا مشکلات موجود با همدلی تولیدکنندگان و مسئولان حل خواهد شد. تولیدکننده بخش مهمی از صنعت این کشور است و هدفی جز تولید و کمک به پیشرفت کشور ندارد که در این زمینه نیازمند حمایت و یاری مسئولان است.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7363

نوشته‌های مشابه