• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر بنگاه ضایعاتی فیض‌آبادی:

بازار با ثبات اما بی‌رونق است

  • کد خبر : 3423
  • 25 بهمن 1399 - 12:20
بازار با ثبات اما بی‌رونق است
مدیر بنگاه ضایعاتی فیض‌آبادی گفت: در حال حاضر با یک بازار نسبتا پایدار روبه‌رو هستیم اما با این وجود، شاهد رونق سابق نیستیم و قیمت‌ها بر فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی تاثیر منفی گذاشته است که این امر از تعداد مشتریان انواع ضایعات مسی و برنجی خواهد کاست.

مدیر بنگاه ضایعاتی فیض‌آبادی گفت: در حال حاضر با یک بازار نسبتا پایدار روبه‌رو هستیم اما با این وجود، شاهد رونق سابق نیستیم و قیمت‌ها بر فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی تاثیر منفی گذاشته است که این امر از تعداد مشتریان انواع ضایعات مسی و برنجی خواهد کاست.

آیت فیض‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: قیمت‌گذاری انواع ضایعات مسی و برنجی رابطه مستقیمی با افت و خیز نرخ ارز دارد و می‌توان گفت نوسان قیمت دلار مهم‌ترین چالش بازار ضایعات محسوب می‌شود. علاوه بر این موضوع، میزان عرضه و تقاضای جهانی نیز بر قیمت مس تاثیر می‌گذارد؛ به گونه‌ای که با افزایش میزان تقاضا، شاهد اوج‌گیری نرخ مس هستیم که این مسئله بر قیمت‌ داخلی فلز سرخ و ضایعات حاصل از آن نیز موثر است. به طور کلی، قیمت مس در ایران تحت تاثیر دو عامل قیمت جهانی مس و نرخ دلار در حال نوسان است.

وی افزود: قیمت جهانی و داخلی این فلز استراتژیک در حال حاضر به ثبات نسبی رسیده است که دلیل عمده آن نیز فروکش کردن حواشی انتخابات ایالت متحده امریکا و عادی شدن شرایط شیوع ویروس کرونا است. در ابتدای سال نو میلادی روند رو به رشد قیمت مس را نظاره‌گر بودیم؛ تا جایی که فلز سرخ وارد کانال هشت هزار دلار شده بود اما اکنون در کانال هفت هزار دلار با افت و خیز اندکی به ثبات رسیده است.

مدیر بنگاه ضایعاتی فیض‌آبادی تصریح کرد: ما خریدار و فروشنده انواع ضایعات مسی و برنجی هستیم و هر تولیدکننده‌ای که با این فلزات سر و کار دارد، به نوعی مصرف‌کننده ضایعات مس و برنج نیز هستند. ضایعات مس ذوبی بیشترین متقاضی را دارد زیرا از نظر میزان عیار مس و همچنین قیمت، برای تولیدکنندگان مقرون‌به‌صرفه‌تر است. ضایعات مس کابلی خالص است و به دلیل قیمت بالای آن، مشتری و مصرف کمتری در صنعت دارد.

فیض‌آبادی ابراز کرد: در یکی دو ماه گذشته بازار ضایعات در رکود کامل بود اما در شرایط فعلی بازار به حالت عادی بازگشته و خرید و فروش انواع ضایعات در حال انجام بوده و به نوعی می‌توان گفت بازار به ثبات موقتی رسیده است. قیمت‌ها قطعا مسیر کاهشی را نخواهند داشت و در آینده نیز با شیب ملایمی روند صعودی را خواهند پیمود. میزان خرید و فروش از سر گرفته شده است اما نسبت به سال‌ و ماه‌های گذشته رونق کمتری دارد و این موضوع بیشتر به دلیل کم کار شدن بنگاه‌های شهرستانی است که افزایش قیمت‌ها و همچنین همه‌گیری ویروس کرونا بر میزان فعالیت آن‌ها تاثیر بیشتری نسبت به بنگاه‌های مستقر در پایتخت داشته است.

وی در پایان مطرح کرد: اوج‌گیری قیمت‌ها، بزرگ‌ترین نگرانی صنعت مس و بنگاه‌های ضایعاتی تلقی می‌شود. قیمت هر کیلوگرم مس از ۶۰ هزار تومان به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است و در چنین وضعیتی، بسیاری از واحدهای تولیدی از فعالیت و تولید دست کشیده‌اند و برخی از آن‌ها نیز مجموعه خود را تعطیل کرده‌اند که این موضوع موجب شده ضایعات کمتری تولید شود. در ادامه احتمال دارد، از تعداد مشتریان انواع قراضه مسی و برنجی نیز کاسته شود که امیدوار هستیم در آینده نزدیک بتوانیم در یک شرایط مطلوب و باثبات به رونق سابق بازگردیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3423

نوشته‌های مشابه