• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیر بنگاه ضایعاتی برادران حیرتی:

بازار داخلی، پیرو نوسانات ارزی است

  • کد خبر : 3420
  • 02 دی 1399 - 12:01
بازار داخلی، پیرو نوسانات ارزی است
مدیر بنگاه ضایعاتی برادران حیرتی گفت: بازار فلزات بیش از آنکه از تغییرات قیمتی بورس‌ها و بازارهای جهانی، تاثیر بپذیرد، متاثر از نوسانات نرخ ارز و جو روانی حاکم بر عرضه و تقاضا است.

مدیر بنگاه ضایعاتی برادران حیرتی گفت: بازار فلزات بیش از آنکه از تغییرات قیمتی بورس‌ها و بازارهای جهانی، تاثیر بپذیرد، متاثر از نوسانات نرخ ارز و جو روانی حاکم بر عرضه و تقاضا است.

مرتضی حیرتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: عمده فعالیت ما در حوزه خرید و فروش ضایعات مسی به خصوص مس آرمیچری است که عمده معاملات این بنگاه به این نوع ضایعات مربوط می‌شود. اغلب ضایعات را از دوره‌گردها و کارخانه‌هایی که به هر نحوی با مس سر و کار دارند، خریداری می‌کنیم و در مقابل، تولیدکنندگانی که محصولات مسی تولید می‌کنند، ضایعات را به عنوان ماده اولیه از ما خریداری می‌کنند. ضایعات مسی در صنایعی همچون خودروسازی، ابزارآلات، لوازم پزشکی، وسایل الکترونیکی، سیم و کابل و دیگر صنایع وابسته کاربرد دارد. گفتنی است که بازار ضایعات مسی نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا بسیار گسترده بوده و در تمام دوران‌ها پویا و فعال است.

وی افزود: بازار معاملاتی ضایعات فلزی در تمام ادوار مطلوب بوده است و با وجود اینکه میزان خرید و فروش با نوساناتی روبه‌رو بوده اما هیچگاه بازار به صورت کامل راکد نشده است و مشتریان همواره برای تداوم تولید به مواد اولیه نیاز دارند. زمانی که قیمت‌ها مسیر صعودی در پیش می‌گیرند، میزان عرضه و تقاضا کاهش می‌یابد و در زمان ثبات یا افت نسبی قیمت، معاملات به نقطه اوج خود باز می‌گردند.

ضایعات ماده خام به حساب می‌آید

مدیر بنگاه ضایعاتی برادران حیرتی تصریح کرد: از چند سال گذشته تاکنون، صادرات ضایعات مسی نیز با ممنوعیت مواجه شده است؛ چراکه ضایعات، برای صنایع مختلف ماده اولیه به حساب می‌آید و اولویت مصرف آن با تولیدکنندگان داخلی است. به طور کلی، مواد خام معدنی و ضایعات باید به محصولات با ارزش افزوده بالا تبدیل شوند و با صادرات محصولات به دست آمده، برای کشور ارزآوری داشت.

وی در مورد مشکلات بازار ضایعات، بیان کرد: فرایند داد و ستد ضایعات مس با چالش خاصی مواجه نیست و تنها دغدغه بنگاه‌داران عدم وجود قانون در این صنف است زیرا برای قیمت‌گذاری‌ها نظارت مستقیم و دقیقی توسط سازمان‌های مربوطه صورت نمی‌گیرد و با تغییرات نرخ ارز و قیمت‌ جهانی فلزات، بازار ضایعات بی‌مهابا دچار تنش و نوسان می‌شود. در این بین، فروشنده، خریدار و بنگاه‌دار سه قیمت مختلف بیان می‌کنند و از طرفی شاهد چند نرخی شدن یک نوع ضایعات در سطح بازار نیز می‌شویم. در چنین آشفته بازاری اطمینان افراد نسبت به یکدیگر به حداقل می‌رسد و مسئله عدم ارائه فاکتور از سوی فروشندگان بار ضایعاتی به بنگاه‌داران نیز وجود دارد.

عیار قراضه، قیمت آن را تعیین می‌کند

وی مطح کرد: قیمت‌گذاری ضایعات رابطه مستقیمی با میزان خلوص و عیار آن‌ها دارد و هرچه از میزان مس و خلوص بیشتری برخوردار باشد قطعا قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود، به عنوان مثال، ضایعات سیم و کابل قرمز به دلیل عیار بالا در صنایع حساسی مورد استفاده قرار می‌گیرد قیمت بالاتری نسبت به سایر قراضه‌ها دارند. به طور کلی، قیمت ضایعات تحت تاثیر رخدادهای داخلی و خارجی بوده اما میزان عرضه و تقاضا عامل اصلی تعیین‌کننده در سطح بازار است. موضوع صادرات باعث بازگشت ارز به کشور و فروش داخلی نیز موجب جریان ریال در سطح بازار می‌شود که این موضوع رابطه مستقیمی با میزان عرضه و تقاضا در سطح بازار داخلی دارد.

این مدیر بنگاه ضایعاتی ادامه داد: در گذشته که قیمت مس در حالت متعادل قرار داشت مشتریان می‌توانستند مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت مدت‌دار و اعتباری خریداری کنند اما با افزایش قیمت‌ها معاملات به سمت نقد سوق یافته و کمتر کسی خرید و فروش خود را براساس اعتبار و مدت‌دار پیش می‌برد. بنابراین بسیاری از واحدهای تولیدی با رشد قیمت‌ها در تامین مواد اولیه وارد تنگنا شده‌اند و تا حدودی می‌توان گفت میزان تقاضا برای ضایعات نسبت به گذشته کاهش داشته است.

جهش احتمالی قیمت مس در آستانه سال نو میلادی

حیرتی اذعان کرد: میزان خرید و فروش ضایعات مسی و برنجی در بنگاه ما متغیر است و عملا نمی‌توان گفت به طور میانگین چه میزان معامله صورت می‌گیرد. برخی روزها با حجم بالای تقاضا مواجه هستیم و در روزهای دیگر، حداقل میزان معامله را داریم. همان‌طور که گفته شد میزان عرضه و تقاضا در قیمت نهایی ضایعات نقش بسزای ایفا می‌کنند. پیش از اوج‌گیری نوسانات نرخ ارز، قیمت جهانی مس را رصد می‌کردیم و بر اساس آن، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دادیم اما در حال حاضر، قیمت‌های داخلی فارغ از بورس فلزات لندن تغییر می‌کنند و اغلب به میزان معاملات و نرخ ارز وابسته است. تاثیر قیمت جهانی بر بازار باثبات قابل ارزیابی است اما در چنین بازار پرنوسانی، قطعا نوسانات جهانی در حاشیه به سر می‌برند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق روال هر سال با نزدیک شدن به انتهای سال میلادی قیمت جهانی مس روند رو به رشدی را در پیش می‌گیرد و گاهی اوقات اعتصاب معدنکاران شیلی نیز چاشنی این روند می‌شود. در سال جاری، کشف واکسن کرونا نیز به بازارهای جهانی رونق بخشیده و موجب شده کشور چین با افزایش امید به آینده، میزان بیشتری کاتد مسخریداری کند. در مجموع باید گفت که مس تا ایام سال نو میلادی روند رشد قیمت را طی خواهد کرد و احتمال دارد به کانال قیمتی هشت هزار دلار برسد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3420

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد