• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
معاون مدیرعامل شرکت فولاد جاوید بناب

بازار صادراتی عراق را در اختیار گرفتیم

  • کد خبر : 2480
  • 24 آذر 1400 - 18:53
بازار صادراتی عراق را در اختیار گرفتیم
معاون مدیرعامل شرکت فولاد جاوید بناب گفت: نبشی‌های شرکت فولاد جاوید بناب با استانداردهای روز اروپایی تولید می‌شوند و طی چهار سال گذشته توانستیم بخش عمده بازار صادراتی عراق را در اختیار بگیریم.

معاون مدیرعامل شرکت فولاد جاوید بناب گفت: نبشی‌های شرکت فولاد جاوید بناب با استانداردهای روز اروپایی تولید می‌شوند و طی چهار سال گذشته توانستیم بخش عمده بازار صادراتی عراق را در اختیار بگیریم.

اصغر سلیمان سالم در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: شرکت فولاد جاوید بناب در سال ۱۳۸۳ تولید خود را آغاز کرده است و در حال حاضر با فعالیت در دو شیفت کاری و در اختیار داشتن حدود ۲۰۰ نفر پرسنل، نبشی فولادی گرم نوردیده تولید می‌کند و حدود ۷۰ هزار تن ظرفیت اسمی تولید دارد. تولید شرکت در حال حاضر روزانه ۲۵۰ تن بوده و میزان تولید ماهانه حدود ۶ هزار تن است.

عراق، هدف اصلی صادرات

وی افزود: حدود ۸۰ درصد محصولات شرکت فولاد جاوید بناب در بازارهای صادراتی و ۲۰ درصد آن نیز در بازار داخلی به فروش می‌رسد. بازار صادرات شرکت نیز عمدتا کشورهای همسایه است. گفتنی است که بر اساس آمار، حدود ۸۰ درصد بازار کشور عراق در اختیار شرکت فولاد جاوید بناب قرار دارد. البته بخشی از محصول شرکت ما به ترکیه و دیگر کشورها صادر می‌شود. ضمن اینکه ترکیه خود یک تولیدکننده بزرگ محصولات فولادی است و رقیب ما به شمار می‌رود.

معاون مدیرعامل شرکت فولاد جاوید بناب خاطرنشان کرد: دیگر مقاصد صادراتی شرکت فولاد جاوید بناب، کشورهای ارمنستان، ترکمنستان، گرجستان، افغانستان، پاکستان و امارات هستند که البته هدف از صادرات به امارات دستیابی به بازارهای کشورهای آفریقایی است. علاوه بر موارد یاد شده، یک قرارداد نیز با روسیه به امضا رساندیم. با اینکه روسیه خود یکی از قطب‌های مطرح تولید فولاد در دنیا محسوب می‌شود اما این کشور به دلیل قیمت پایین‌تر محصولات فولادی کشور ما، تمایل به واردات دارد؛ البته تحریم مشکلاتی برای صادرات به این کشور به وجود آورده است. چراکه طرف روسی قصد دارد با ال‌سی خرید را انجام دهد اما به دلیل اینکه کشور ما تحریم است، نمی‌توانیم با ال‌سی کار کنیم و بانک‌های کشور ما این اقدام را انجام نمی‌دهند.

با تمام ظرفیت محصول تولید می‌کنیم

سلیمان سالم تصریح کرد: در حال حاضر تقریبا ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی شرکت فعال است و با تمام توان محصول تولید می‌کنیم اما دو فاز جدید در دست اقدام داریم که قرار است در یکی از این طرح‌ها، از سال آینده ناودانی به عنوان دیگر محصول فولادی، به سبد محصولات شرکت اضافه شود. همچنین در یک فاز دیگر، نبشی سایز بزرگ به سبد محصولات شرکت فولاد جاوید بناب اضافه می‌شود.

معاون مدیرعامل شرکت فولاد جاوید بناب بیان کرد: در حال حاضر، نبشی با سایزهای ۴۰، ۵۰ و ۶۰ در شرکت فولاد جاوید بناب تولید می‌شود. در پروژه جدید، قرار است نبشی‌های سنگین‌تر یعنی سایزهای ۷۰ و ۸۰ را تولید کنیم.

خودتحریمی در صادرات، بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان است

سلیمان سالم در خصوص چالش‌های این شرکت، گفت: تولیدکنندگان همواره با چالش مواجه هستند. یکی از چالش‌ها در زمینه صادرات است. به طوری که قوانین و مقررات صادراتی بعضا به صورت روزانه تغییر می‌کند و ممکن است در یک روز جلوی صادرات گرفته شود و روز دیگر صادرات آزاد می‌شود. همچنین صادرات محصولات فولادی منوط به عرضه در بورس کالا شده است. بورس نیز ساز و کار خود را دارد و در صورتی که یک تولیدکننده نتواند مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغ شده، محصول خود را در بورس کالا عرضه کند، مجوز صادرات نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، مطابق با شیوه‌نامه‌های کنونی باید بخشی از محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنیم. محصول عمده شرکت فولاد جاوید بناب نبشی است اما نکته مهم این است که نبشی حتی ۲ درصد از محصولات فولادی کشور هم نیست. ضمن اینکه مصرف نبشی در کشور ما بسیار کم بوده و حتی بیشتر مواقع عرضه این محصول در بورس بدون متقاضی می‌ماند. بنابراین باید مازاد عرضه در بورس صادر شود.

سلیمان سالم عنوان کرد: سهمیه‌ای که برای عرضه شرکت فولاد جاوید بناب در بورس کالا در نظر گرفته‌اند، حدود دو هزار و ۵۰۰ تن در ماه یعنی حدود ۴۰ درصد میزان تولید است. در حالی که ممکن است مصرف نبشی کشور حتی دو هزار و ۵۰۰ تن در ماه هم نباشد. بنابراین نیازی به این میزان عرضه در بورس کالا، آن هم از سوی یک تولیدکننده نیست.

معاون مدیرعامل شرکت فولاد جاوید بناب اذعان کرد: اغلب خریداران نبشی و برخی محصولات فولادی از بورس کالا، دلالان هستند و در این بازار جولان می‌دهند. مصرف‌کنندگان در این بازار کمتر حضور می‌یابند. در صورتی که مصرف‌کننده واقعی در بورس حضور داشته باشد، نبشی فولادی را برای پروژه‌های خود خریداری می‌کند اما دلال وقتی محصول تولیدکننده را از بورس خریداری می‌کند، آن را با نام شرکت‌های دیگر صادر می‌کند.

وی اظهار کرد: متاسفانه دلالان محصولات فولادی را با قیمت پایین از برخی تولیدکنندگان خریداری می‌کنند و با قیمت دیگر تولیدکنندگان برند، صادرات را انجام می‌دهند. در صورتی که این روند صحیح نیست و تولیدکننده باید محصول خود را صادر و از عواید آن استفاده کند.

سلیمان سالم خاطرنشان کرد: عدم عرضه مکفی در بورس متناسب با دستورالعمل‌های فولادی باعث می‌شود تا جلوی صادرات گرفته شود. حتی اگر در بورس هم عرضه کنیم، اغلب خریداران هم شرکت‌های بازرگانی و دلالان هستند که صادرات را انجام می‌دهند.

مواد اولیه بدون مشکل تامین می‌شود

معاون مدیرعامل شرکت فولاد جاوید بناب با اشاره به وضعیت تامین مواد اولیه، بیان کرد: مواد اولیه را هم از بازار آزاد و هم از بورس کالا تهیه می‌کنیم که بورس کالا نیز قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد و این موضوع را رعایت می‌کنیم. با این حال، برای تامین مواد اولیه با توجه به حجم تولید مشکل چندانی نداریم.

قابلت تولید با چند استاندارد را داریم

سلیمان سالم در خصوص مهم‌ترین مزیت‌های محصولات شرکت فولاد جاوید بناب، عنوان کرد: محصولات شرکت ما با توجه به درخواست و سفارش مشتریان تولید می‌شود. هنگامی که یک شرکت با مشتریان خارجی سر و کار دارد، ممکن است محصولاتی خارج از استانداردهای موجود تولید کند. شرکت فولاد جاوید بناب برای فروش محصولات خود در بازارهای صادراتی، با استانداردهای بین‌المللی به ویژه اروپایی محصول تولید می‌کند.

وی تصریح کرد: تولید محصول خارج از استاندارد به نوعی یک معضل محسوب می‌شود و باید برای تولید محصول با اداره استاندارد در ارتباط باشیم زیرا با توجه به فعالیت در ایران، سازمان استاندارد توقع دارد محصولات خود را مطابق با استاندارد ایران تولید کنیم. در حالی که استانداردهای صادراتی به ویژه اروپایی نسبت به استانداردهای داخلی دقیق‌تر هستند و نکات و مسائل ریزتر و جزیی‌تری دارد. ضمن اینکه تعداد سایزهایی که می‌توان مطابق با استاندارد اروپایی تولید کرد، از استاندارد داخلی بیشتر است.

معاون مدیرعامل شرکت فولاد جاوید بناب ابراز کرد: تولید به مقصد صادرات به نوعی افتخار محسوب می‌شود و شرکت ما می‌تواند محصولاتی با استانداردهای روز دنیا به ویژه استانداردهای اروپایی تولید و صادر کند. با این حال، مشتریان کشورهای همسایه نیز خواهان سایزهای مورد نیاز خود هستند. به همین دلیل دست شرکت ما برای تولید محصولات با استانداردهای گوناگون بازتر است.

چابکی در تولید و عرضه در بازار

سلیمان سالم مطرح کرد: شرکت فولاد جاوید بناب از نظر تولید و قیمت تمام شده بسیار چابک است و با سرعت قیمت خود را مطابق با بازار تغییر می‌دهد. باید توجه داشت که قیمت بازار ممکن است به صورت لحظه‌ای تغییر کند. تغییر سریع قیمت محصولات شرکت نیز باعث چابکی در بازار می‌شود.

وی ادامه داد: با اینکه صادرات را از سال ۱۳۹۶ به صورت جدی شروع کردیم اما بازار عراق را تقریبا در اختیار گرفتیم و حدود ۸۰ درصد نیاز بازار این کشور را به نبشی تامین می‌کنیم. به همین دلیل اغلب مشتریان عراقی برای تامین نبشی به شرکت ما مراجعه می‌کنند.

صدور بخشنامه‌های غیرکارشناسی

معاون مدیرعامل شرکت فولاد جاوید بناب با گلایه نسبت به برخی مشکلات داخلی اظهار کرد: اغلب مشکلات کشور ناشی از خودتحریمی است. در صورتی که خودتحریمی‌ها به اتمام برسند، تحریم کمترین اثر را بر کشور خواهد داشت. اگر راه‌های تولیدکنندگان ایرانی بسته شود، در صورتی که خودتحریمی وجود نداشته باشد، تولیدکننده راه خود را باز می‌کند.

سلیمان سالم اضافه کرد: تلقی بسیاری از تولیدکنندگان این است که برخی مسئولین نسبت به موضوعات اساسی تولید آگاهی ندارند و این موضوع باعث می‌شود برای مسائل مرتبط با تولید، نظرات غیر کارشناسی داده شود. این نظرات غیر کارشناسی به صدور برخی قوانین و مقررات و دستورالعمل‌ها می‌انجامد که باعث می‌شود تولید متوقف شود.

وی اظهار کرد: در سال جاری صادرات شرکت فولاد جاوید بناب بنا به همین قوانین و مقررات دست و پاگیر متوقف شده بود و گمرک کالای شرکت ما را ترخیص نمی‌کرد. به طوری که محصولات شرکت ما در گمرک به ازای هر شب توقف، یک میلیون تومان مشمول جریمه ‌شد. در صورتی که ۳۰ محموله بار را از شرکت ما در مرز نگه دارند، باید روزانه ۳۰ میلیون تومان جریمه پرداخت می‌کردیم که رقم سنگینی است. این زیان‌ها برای تولیدکنندگان به دلیل صدور دستورالعمل‌های سلیقه‌ای و غیر کارشناسی شده وارد آمد.

معاون مدیرعامل شرکت فولاد جاوید بناب بیان کرد: متاسفانه در صدور دستورالعمل‌ها و قوانین و مقررات برنامه‌ریزی صورت نمی‌گیرد و برخی از آن‌ها یک شبه صادر می‌شوند. اگر در صدور دستورالعمل‌ها وضعیت تولیدکنندگان به ویژه برای صادرات، با دیده مساعد در نظر گرفته شود، بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان حل خواهد شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2480

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد