• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر کارخانه ظروف کاندید:

بازار ظروف آلومینیومی دچار رکود شده است

  • کد خبر : 6846
  • 24 آبان 1400 - 11:01
بازار ظروف آلومینیومی دچار رکود شده است
مدیر کارخانه ظروف کاندید گفت: عمده صنایع پایین‌دستی آلومینیوم، با نوسانات قیمت این فلز و سایر مواد مصرفی، دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما مهم‌ترین معضلی که این شرکت با آن مواجه بوده، رکود بازار ظروف آلومینیومی است که برای حل آن، تولید محصولات نیم‌ساخته و عرضه آن به شرکت‌های همکار را جزو برنامه‌های تولیدی خود قرار داده‌ایم.
مدیر کارخانه ظروف کاندید گفت: عمده صنایع پایین‌دستی آلومینیوم، با نوسانات قیمت این فلز و سایر مواد مصرفی، دست‌وپنجه نرم می‌کنند اما مهم‌ترین معضلی که این شرکت با آن مواجه بوده، رکود بازار ظروف آلومینیومی است که برای حل آن، تولید محصولات نیم‌ساخته و عرضه آن به شرکت‌های همکار را جزو برنامه‌های تولیدی خود قرار داده‌ایم.

محمدرضا ملک‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت آذین گستر شفق با نام تجاری کاندید در زمینه تولید ظروف آلومینیومی به روش دایکست فعالیت می‌کند. این ظروف دارای پوشش تفلون، سرامیک و گرانیت هستند.

وی افزود: برای پوشش دادن ظروف آلومینیومی تولید شده در این شرکت، ماده پوشش‌دهنده داخل کابین‌های پاشش تزریق و روی ظروف پاشیده می‌شود. سپس عملیات پخت ظروف صورت می‌گیرد و بعد از آن ماشین‌کاری انجام می‌شود. در نهایت، ظروف آلومینیومی آبکاری شده، بسته‌بندی و آماده ارسال به بازار و فروش می‌شوند.

تولید کمتر از ظرفیت اسمی

مدیر کارخانه ظروف کاندید گفت: ظرفیت تولید ظروف آلومینیومی این کارخانه، سالانه ۵۰ هزار تن است که در حال حاضر، در حدود ۲۰ هزار تن محصول تولید می‌شود.

ملک‌پور بیشترین چالشی که این کارخانه در روند تولید با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند را نوسانات قیمت آلومینیوم و مواد اولیه دانست و مطرح کرد: به جز بحث نوسانات قیمتی که در همه حوزه‌ها وجود دارد، در حوزه تامین مواد اولیه، با معضلاتی در بحث ترخیص مواد وارداتی از گمرک مواجه هستیم زیرا مواد آبکاری مورد استفاده از طریق واردات تامین می‌شود و چالش در این زمینه، تولید را از برنامه تبیین شده، دور کرده است.

وی بیان کرد: از مواد اولیه‌ وارداتی که برای پوشش ظروف آلومینیومی استفاده می‌کنیم، می‌توان به گرانیت، تفلون، سرامیک و بایوگرانیت اشاره کرد. شمش آلومینیومی مورد نیاز خود را نیز از شرکت‌های داخلی تامین می‌کنیم.

مدیر کارخانه ظروف کاندید اضافه کرد: شمش آلومینیوم آلیاژی مورد نیاز خود را از یکی از شرکت‌های تولیدکننده این محصول که در منطقه قلعه حسن خان تهران مستقر است، تهیه می‌کنیم.

رکود بازار ظروف آلومینیومی

ملک‌پور عنوان کرد: در بررسی وضعیت بازار فروش محصولات طی هشت ماه نخست سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۱۳۹۹، باید گفت متاسفانه موجودی محصولات تولید شده که در انبار ذخیره شده‌اند بالا رفته و وضعیت فروش مطلوبی را مانند سال گذشته نتوانسته‌ایم تجربه کنیم. البته سیاستی را به کار گرفته‌ایم تا خطوط تولید را با همان میزان تیراژ تولید سرپا نگه داریم و آن سیاست، حفظ برند به عنوان یک (Original equipment manufacturer) OEM بوده است. این رویکرد باعث می‌شود به عنوان تامین‌کننده برخی شرکت‌های همکار وارد عمل شویم و مشتریان تقریبا ثابتی داشته باشیم. اگر این مسیر را انتخاب نمی‌کردیم، مجبور به تعطیلی شرکت یا اخراج کارگران می‌شدیم.

واردات دستگاه‌های دست دوم

مدیر کارخانه ظروف کاندید در ارتباط با تکنولوژی مورد استفاده برای تولید ظروف آلومینیومی، اذعان کرد: برای تولید این محصولات از تکنولوژی دایکست استفاده می‌کنیم. اکثر دستگاه‌های خطوط تولید، خارجی و متعلق به اروپای شرقی هستند که به صورت دست دوم وارد و در صورت نیاز تعمیر می‌شوند و سپس مورد استفاده قرار خواهند گرفت. علت ورود این دستگاه‌ها به صورت دست دوم هم تحریم برای واردات تجهیزات نو است.

وی ادامه داد: باید تاکید داشت که واردات همین تجهیزات دست دوم نیز دردسرهای مخصوص به خود را دارد. همچنین بعضی از این دستگاه‌ها در داخل کشور وجود دارد و در کارخانه‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته‌ است اما قدمت بسیاری از آن‌ها به زمان جنگ جهانی دوم برمی‌گردد!

بومی‌سازی قطعات ماشین‌آلات

ملک‌پور در تکمیل صحبت خود خاطرنشان کرد: در باره تامین قطعات یدکی دستگاه‌های وارداتی نیز باید گفت طی سال‌ها تلاش توانسته‌ایم قطعات مورد نیاز را بومی‌سازی کنیم تا نیاز به واردات آن نداشته باشیم. آلومینیوم مذاب با فشار هیدرولیکی وارد قالب دایکست می‌شود و بعد از سرد شدن و طی کردن مراحل مربوط، قالب را باز می‌‌کنیم. یک قطعه به عنوان مثال قابلمه آلومینیومی طبق قالبی که داخل دستگاه بوده، تولید می‌شود. جک‌ها، سنسورها و تابلوهای برقی که در دستگاه‌های دایکست وجود دارند، به آن میزان پیچیده نیستند که در تامین قطعات یدکی آن‌ها دچار معضلی باشیم و تقریبا ۸۰ تا ۹۰ درصد قطعات این خط تولید را می‌توان به راحتی بومی‌سازی کرد.

وی افزود: به عنوان مثال، صفحه برش متعلق به دستگاه خارجی اما اگر بعد از چند سال کار کردن، دچار خرابی شود، آن را می‌توانیم با قطعه چینی مشابه موجود در بازار تعویض کنیم که معمولا این تعویض هر دو سال یک بار انجام می‌شود.

علی‌رغم کاهش تولید، نگاه توسعه‌ای داریم

مدیر کارخانه ظروف کاندید در خصوص وضعیت تولید هشت ماهه سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: به طور میانگین به نسبت ظرفیت تولید سال ۱۳۹۹ توانستیم ۸۰ هزار عدد ظرف آلومینیومی در ماه تولید کنیم اما در سال جاری، به طور میانگین ماهانه ۵۰ تا ۶۰ هزار عدد محصول توانستیم تولید کنیم. بیشترین چالشی که برای تولید داشتیم، به وجود آمدن رکود در بازار بود.

ملک‌پور ادامه داد: زمانی که بازار فروکش کرد یعنی تقاضا کاهش یافت، تعداد تقاضاکنندگان برای خرید ظروف آلومینیومی افت پیدا کرد و انبارها از ظروف آلومینیومی اشباع شدند، مجبور شدیم میزان تولید خود را کاهش دهیم و به عنوان مثال به جای ۸۰ هزار قطعه، ۵۰ هزار قطعه ظرف آلومینیومی تولید کنیم. نزدیک به ۱۲۶ کارگر و نیروی متخصص در خطوط تولید کارخانه کاندید مشغول به کار هستند و تاکنون تعدیل نیرو نداشته‌ایم. ضمن اینکه برای توسعه فعالیت در حال جذب نیرو نیز هستیم. پیشرفت مجموعه و افزایش کمیت و کیفیت محصولات همواره برای ما حائز اهمیت بوده است.

وی در انتها در خصوص طرح توسعه‌ای شرکت کاندید، تصریح کرد: طی ماه‌های گذشته موفق به خریداری دستگاه‌های مدرن و جدید دایکست شدیم که اگر بتوانیم بدون مانع واردات این تجهیزات را انجام دهیم، افزایش میزان تولید را در اولویت برنامه‌های این شرکت خواهیم داشت و تیراژ تولید را بالا خواهیم برد.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6846
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه