• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت صدف افشان اراک:

بازار مملو از قالب‌های بی‌کیفیت چینی شده است

  • کد خبر : 8444
  • 30 شهریور 1401 - 14:33
بازار مملو از قالب‌های بی‌کیفیت چینی شده است
مدیرعامل شرکت صدف افشان اراک گفت: کارشکنی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و درخواست وثیقه‌های سنگین که از توان تولیدکنندگان خارج است همزمان با وادرات قالب‌های بی‌کیفیت، باعث شده است شرکت‌های تولیدکننده پروفیل آلومینیومی با مشکلات فراوانی روبه‌رو شوند.
مدیرعامل شرکت صدف افشان اراک گفت: کارشکنی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و درخواست وثیقه‌های سنگین که از توان تولیدکنندگان خارج است همزمان با وادرات قالب‌های بی‌کیفیت، باعث شده است شرکت‌های تولیدکننده پروفیل آلومینیومی با مشکلات فراوانی روبه‌رو شوند.

هادی دوخایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت صدف افشان اراک در سال ۱۳۷۶ با هدف تولید پروفیل آلومینیومی راه‌اندازی شده است و در حال حاضر مشغول تولید تیغه کرکره هستیم. در ۶  ماهه نخست سال جاری، تولید شرکت روند مثبتی را طی کرده است و با جود اینکه در دو شیفت کاری مشغول به کار هستیم اما تولیدات مجموعه باز هم پاسخگوی نیاز بازار نیست و در نظر داریم یک دستگاه چند منظوره دیگر نیز خریداری کنیم.

گسترش حمایت از تولید در دولت جدید

وی ضمن انتقاد از عملکرد دولت قبل در حمایت از بخش تولید، عنوان کرد: این شرکت در چهار ساله دوم دولت پیشین با مشکلات فراوانی روبه‌رو بود اما با آغاز به کار دولت جدید و حمایت مسئولان فعلی از تولید داخلی، با تزریق نقدینگی لازم به بازار و مرتفع کردن مشکلات موجود، شرایط برای تولیدکنندگان داخلی بهتر شده است؛ هرچند که همچنان سازمان امور مالیاتی کشور، سد بزرگی در برابر سرمایه‌گذاران داخلی است .

مدیرعامل شرکت صدف افشان اراک در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت، مطرح کرد: شمش مورد نیاز خود را با توجه به نقدینگی موجود، از بورس و یا بازار آزاد تامین می‌کنیم. ضمن اینکه با توجه به شرایط عرضه و تقاضای شمش، می‌توانیم از ضایعات آلومینیومی هم استفاده کنیم. در حال حاضر به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا برای شمش در بورس کالای ایران، قیمت آن با افزایش ۱۰ درصدی مواجه شده است و بر همین اساس بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند ماده اولیه مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند. ضمن اینکه برای خرید از بورس ملزم به تامین نقدینگی لازم طی مدت سه روز هستیم اما در بازار آزاد، امکان خرید با استفاده از چک‌های مدت‌دار نیز فراهم است.

دوخایی در ارتباط با فرایند تولید تیغه کرکره آلومینیومی، اذعان کرد: فرایند تولید همان اکستروژن است و پس از ذوب شمش و قالب‌گیری با استفاده از قالب‌های فولادی، محصول مورد نظر بر اساس سفارش مشتری رنگ‌کاری و برای مشتریان ارسال می‌شود. قالب‌های مورد استفاده در این فرایند از جنس  فولاد سخت است که با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیون تومان خریداری می‌شود.

کیفیت قالب‌های فولادی مناسب نیست

وی در ادامه با انتقاد از کیفیت قالب‌های فولادی وارداتی، گفت: قالب‌های فولادی پیش‌تر از کشور اوکراین وارد می‌شد اما با حمله روسیه به این کشور و ایجاد تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه، به ناچار واردات این قالب‌ها از کشور چین انجام می‌شود که متاسفانه از کیفیت ناچیزی برخوردار بوده و حتی ممکن است با اولین و کوچک‌ترین ضربه به آن شکسته شود. این مشکل بیشتر به دلیل عدم آبکاری و سخت‌کاری مناسب اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است که این فرایند توسط یکی از شرکت‌های داخلی در پایتخت انجام می‌شود و ممکن است مقاومت قالب پس از عملیات سخت‌کاری کاهش پیدا کند و آبکاری با دقت کافی صورت نپذیرد و در نهایت قالب حین فرایند تولید بشکند. ضمن اینکه جنس و قطر فیلرها نیز در این زمینه موثر است و در گذشته قطر فیلرها به یک تا دو میلی‌متر می‌رسید اما در حال حاضر قطر آن‌ها از ۰٫۳۵ تا ۰٫۴ شروع می‌شود و در ۰٫۵ میلی‌متری قالب‌ خارج می‌شود و در این صورت حتی اگه قالب نشکند، به دلیل افزایش قطر فیلر امکان استفاده از آن وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت صدف افشان اراک در ادامه به شرایط حاکم در بازار اشاره کرد و گفت: تیغه کرکره‌ها آلومینیومی به دلیل نازک بودن و ‌کیفیت پایین، مشتری خود را در بازارهای جهانی مثل ترکیه از دست داده‌اند و کیفیت لازم را برای تایید استاندارد جهانی ندارند اما در بازار داخلی، مشکل چندانی نداریم و شرایط بازار مطلوب است. ضمن اینکه محصولات شرکت صدف افشان از کیفیت مناسبی برخوردار و در بازارهای رقابتی حضور موفقی داشته است و حتی با وجود افزایش ۵۷ درصدی دستمزد نیروی انسانی در سال جدید ، مشکلی در جهت تامین هزینه‌های جاری شرکت و تولید محصول با کیفیت به وجود نیامده است.

در تامین انرژی مشکلی نداریم

دوخایی در ارتباط با چالش تامین انرژی، اذعان کرد: خوشبختانه در سال جدید برخلاف سال گذشته که با قطعی بی‌برنامه و طولانی‌مدت برق روبه‌رو بودیم، امسال قطعی برق با برنامه مشخص و از پیش اعلام شده و با زمان کمتری اتفاق افتاد و ضرر زیادی به تولید وارد نکرد. در خصوص گاز نیز با اینکه در مقطعی با افزایش سرسام‌آور تعرفه گاز مواجه شدیم اما با اعتراض و پیگیری تولیدکنندگان، این افزایش قیمت رنگ باخت و فعالان صنعتی را تا حدودی راضی نگه داشت.

وی در خصوص فعالیت در حوزه صادرات، تصریح کرد: با توجه به اینکه مازاد نیاز در بازار داخلی وجود دارد، ترجیح این شرکت بر رفع نیاز داخل است و نیازی حضور در بازارهای صادراتی نداریم اما بعضی از شرکت‌های ایرانی که قالب‌های فولادی خود را از ترکیه وارد و محصولات با کیفیت‌تری تولید می‌کنند، مشغول صادرات محصولات خود به کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و عراق هستند.

این تولیدکننده تیغه کرکره آلومینیومی ضمن اشاره به اهمیت به کارگیری از تکنولوژی روز تولید، اظهار کرد: در گذشته دستگاهای مورد نیاز با هزینه‌ای در حدود دو تا سه میلیارد تومان از کشور اسپانیا وارد می‌شدند اما با کاهش ارزش پول ملی، امروزه برای تهیه همان دستگاه‌ها باید هزینه‌ای معادل ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان پرداخت کرد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه شرکت‌ها نقدینگی لازم جهت واردات ماشین‌آلات و تجهیزات جدید را ندارند و بانک‌ها نیز برای پرداخت تسهیلات، وثیقه‌ها و ضمانت‌نامه‌های سنگین طلب می‌کنند، امکان سرمایه‌گذاری برای واردات تکنولوژی‌ جدید به داخل کشور فراهم نیست و به همین دلیل تولیدکنندگان از دانش و تکنولوژی ساخت داخل استفاده می‌کنند.

افزایش بی‌رویه قیمت قطعات یدکی

دوخایی در همین راستا اضافه کرد: ما از دستگاه‌ها و تجهیزات داخلی در خط تولید استفاده می‌کنیم. کاهش ارزش پول ملی روی قیمت دستگاه‌های ساخت داخل نیز  بسیار تاثیرگذار بوده است و دستگاهی که ما در سال ۱۳۸۷ به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان خریداری کرده‌ایم، امروز ناچار هستیم برای تعمیر یک قطعه کوچک همان دستگاه، مبلغی معادل قیمت خرید گذشته را پرداخت کنیم.

وی در خصوص حمایت دولت از بخش خصوصی، تصریح کرد: متاسفانه حمایت دولت به اندازه‌ای نیست که نیازهای شرکت‌های تولیدی را رفع کند و بانک‌ها در پرداخت تسهیلات حمایت از تولید کارشکنی می‌کنند. ما در اسفند ماه سال پیش، ضمانت‌نامه ۶ میلیارد تومانی نزد یکی از بانک‌ها ارائه کردیم و درخواست وام سه میلیارد تومانی داشتیم که تاکنون تنها موفق به دریافت یک میلیارد تومان از این مبلغ شده‌ایم و همچنان در تلاش هستیم دو میلیارد تومان باقی‌مانده را دریافت کنیم.

مدیرعامل شرکت صدف افشان اراک در ارتباط با چشم‌انداز صنعت آلومینیوم، گفت: اگر تولید مقاطع اختصاصی و صنعتی آلومینیوم افزایش پیدا کند، می‌توانیم به آینده این صنعت و سودآوری آن امیدوار باشیم اما تولید در، پنچره و پروفیل با توجه به رکود صنعت ساختمان‌سازی، سودآوری چندانی برای سرمایه‌گذاران این صنعت به همراه نخواهد داشت.

دوخایی ضمن اشاره به اهمیت توسعه تولید، خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرکت صدف افشان اراک در زمینه اشتغال‌زایی موفق عمل کرده است و در تلاش هستیم با به کارگیری از نیروی انسانی جوان و متخصص، ایده و طرح‌های جدیدی به بازار ارائه کنیم. اگرچه تحریم‌ها در صنعت آلومینیوم تاثیرگذار بوده است اما می‌توانیم با بومی‌سازی قطعات مورد نیاز، بی‌نیاز از واردات شویم.

وی در پایان یادآور شد: امیدوار هستیم دولت توجه بیشتری به بخش خصوصی داشته باشد و رفع مشکلات موجود را در دستور کار خود قرار دهد تا در آینده شاهد توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور باشیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8444

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است