• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

بازتاب جهانی کشف ذخایر لیتیومی در ایران

  • کد خبر : 14046
  • 15 اسفند 1401 - 7:24
بازتاب جهانی کشف ذخایر لیتیومی در ایران
یک روزنامه هندی (ایندیا اکسپرس) نوشت: کشف ذخایر عظیم لیتیوم، دستاورد بزرگی برای اقتصاد ایران است و این کشور را در جایگاه هفتمین کشور بزرگ دارنده ذخایر لیتیوم در جهان قرار می‌دهد.

یک روزنامه هندی (ایندیا اکسپرس) نوشت: کشف ذخایر عظیم لیتیوم، دستاورد بزرگی برای اقتصاد ایران است و این کشور را در جایگاه هفتمین کشور بزرگ دارنده ذخایر لیتیوم در جهان قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از ایرنا، یک مقام وزارت صنعت ایران اخیرا از کشف ذخایر لیتیوم در یکی از استان‌های کشور خبر داده است.

به گفته ابراهیم علی ملابیگی، مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت،هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن سنگ لیتیوم در استان همدان کشف شده است و انتظار می‌رود ذخایر بیشتری از این فلز کمیاب در ایران کشف شود.

این نخستین بار است که ذخایر لیتیوم در ایران کشف می‌شود و این کشف، دستاورد مهمی برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود که با چندین دهه تحریم از سوی آمریکا مواجه بوده است.

بر اساس آمار سازمان زمین‌شناسی آمریکا، بولیوی بزرگ‌ترین دارنده ذخایر لیتیوم در جهان است و ۲۱ میلیون تن از ذخایر این فلز را در اختیار دارد. آرژانتین با ۲۱ میلیون تن، شیلی با ۱۱ میلیون تن، استرالیا با هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تن، چین با ۶ میلیون ۸۰۰ هزار تن و هند با پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند. ایران با این کشف، در جایگاه هفتمین کشور جهان از نظر میزان ذخایر لیتیوم قرار می‌گیرد.

لیتیوم، فلز بسیار مهمی است که در آینده نقشی حیاتی و مهم در زندگی بشر خواهد داشت. این فلز هم‌اکنون در تولید باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیتیوم را در انواع وسایل الکترونیکی مانند گوشی تلفن همراه و اساسا هر چیزی که به باطری قابل شارژ نیاز دارد، می‌توان یافت. وزن کم در مقایسه با سایر فلزات و پتانسیل برتر الکتروشیمیایی، از جمله مزیت‌های خاص لیتیوم است. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است با افزایش تقاضا برای انرژی‌های پاک، تولید مواد معدنی مثل لیتیوم و کبالت تا سال ۲۰۵۰ حدودا ۶ برابر شود.

ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ تاکنون روابط پرتنشی با غرب داشته است. نخستین تحریم‌ها در سال ۱۹۷۹ توسط دولت آمریکا علیه ایران وضع شدند و از آن زمان تاکنون، انواع تحریم‌ها با عناوین مختلف توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ملت ایران وضع شده‌اند.

این تحریم‌ها که با هدف تاثیرگذاری بر سیاست‌های دولت ایران از جمله فعالیت‌های هسته‌ای این کشور تهیه و اجرا شده‌اند، هزینه‌هایی را به اقتصاد ایران و ملت این کشور تحمیل کرده‌اند. این تحریم‌ها در برابر حضور و مشارکت ایران در اقتصاد جهانی موانعی را ایجاد کرده‌اند و کمبودهایی را در بخش‌های مختلف از غذا گرفته تا کالاهای مصرفی و تکنولوژی برای ایران پدید آورده‌اند.در چنین فضایی، کشف ذخایر عظیم لیتیوم دستاورد بزرگی برای ایران محسوب می‌شود.

محمدهادی احمدی، مقام وزارت صنعت ایران ابراز کرد که این کشف فرصت صادراتی بزرگی را برای ایران فراهم می‌آورد و علاوه‌براین، طیف وسیعی از صنایع داخلی می‌توانند از این محصول در تولیدات خود استفاده کنند.

با این حال اگرچه کشف ذخایر لیتیوم حائز اهمیت است اما تنها زمانی این کشف سودمند خواهد شد که بتوان فلز ارزشمند لیتیوم را از آن برداشت کرد.

به گفته احمدی، چهار سال طول می‌کشد تا عملیات بهره‌برداری از معدن کشف شده اورانیوم که محدوده‌ای ۶ کیلومترمربعی را در برمی‌گیرد، آغاز شود. به‌علاوه ایران برای بهره‌برداری از این ذخایر، نیازمند دستیابی به تکنولوژی‌های جدید است که باید به آن دست یابد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14046

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
بزرگ‌ترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو در ایستگاه پایانی
قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد:

بزرگ‌ترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو در ایستگاه پایانی

04اردیبهشت
استخراج مواد معدنی حیاتی، کلید انتقال به انرژی‌های سبز

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.