• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

بازی شانس شرکت ریوتینتو در تصاحب معدن «Oyu Tolgoi»

  • کد خبر : 9241
  • 12 دی 1401 - 4:51
بازی شانس شرکت ریوتینتو در تصاحب معدن «Oyu Tolgoi»
مدیرعامل شرکت «Rio Tinto» در حال رویارویی با سرنوشتی است که احتمال دارد با وجود تلاش‌های فراوان این شرکت معدنی برای قانع ساختن اقلیت سهام‌داران شرکت «Turquoise Hill Resources» به منظور فروش سهام این شرکت که مالک اکثر پروژه‌های شاخص در مغولستان است، با شکست مواجه شود.

مدیرعامل شرکت «Rio Tinto» در حال رویارویی با سرنوشتی است که احتمال دارد با وجود تلاش‌های فراوان این شرکت معدنی برای قانع ساختن اقلیت سهام‌داران شرکت «Turquoise Hill Resources» به منظور فروش سهام این شرکت که مالک اکثر پروژه‌های شاخص در مغولستان است، با شکست مواجه شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، کانسار «Oyu Tolgoi»، یک معدن مس و طلا به ارزش حدودی ۱۰ میلیارد دلاری است که در نزدیکی مرز چین و در کشور مغولستان قرار داد و بیش از یک دهه است که استخراج از آن انجام می‌شود. بر اساس بررسی‌های انجام شده، کانسار «Oyu Tolgoi»، چهارمین کانسار بزرگ مس در دنیا است. به طور کلی مغولستان ۳۴ درصد از سهام این معدن را در دست دارد و مابقی سهام به شرکت «Turquoise Hill» که اکثریت سهام آن توسط شرکت «Rio Tinto» خریداری شده است، تعلق دارد.

بعد از حل و فصل میزان تعلق هر طرف سهام‌دار کانسار «Oyu Tolgoi»، در همین راستا جیکوب استاشولم تصمیم به اجرای دو اقدام مهم گرفت. با توجه به این‌که کل تولید ناخالص داخلی مغولستان تنها ۱۵ میلیارد دلار است، پرداخت حقوق صاحبان سهام این کشور از طریق اعطای وام دو میلیارد دلاری از سوی شرکت «Turquoise Hill» امکان‌پذیر شد. هزینه‌های بازپرداخت این وام به علاوه سود تعلق گرفته به آن بدین معنا است که مغولستان برای دریافت سود سهام از این پروژه باید سال‌ها منتظر بماند. برای جلوگیری از بی‌اعتبار شدن شرکت «Rio Tinto» به دلیل عملکرد ضعیف به عنوان ناظر در پروژه «Oyu Tolgoi» و ضربه اقتصادی که به مغولستان وارد شد، جیکوب استاشولم تصمیم گرفت بدهی‌های مغولستان را حذف کند.

از دیگر اقدام مهمی که جیکوب استاشولم انجام داد، می‌توان به خرید سهام اقلیت سهام‌داران ناراضی به فروش سهم خود در شرکت «Turquoise Hill» اشاره داشت. مالکیت ۵۱ درصدی شرکت «Rio Tinto» به این معنی است که در حال حاضر چهار میلیارد دلار از بدهی تثبیت شده مربوط به پروژه «Oyu Tolgoi» در ترازنامه این شرکت وجود دارد. عقد یک قرارداد موفق موجب می‌شود تا شرکت «Rio Tinto» درآمد بیشتری را کسب کند و حجم تولید مس جهانی این شرکت ۵۰ درصد افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۸، به حدود ۹۰۰ هزار تن برسد. این کار همچنین راهی برای خلاصی این شرکت از نقدهای صورت گرفته در مورد عملکرد شرکت «Rio Tinto» از سوی تعداد کمی از سهام‌داران خواهد بود.

قبل از اولین پیشنهاد جیکوب استاشولم در ماه مارس ۲۰۲۲، سهام شرکت «Turquoise Hill» حدود ۲۵ دلار کانادا (۱۸٫۳۵ دلار آمریکا) معامله می‌شد و ارزش خالص سهام آن سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود. برخی از سهام‌داران، از جمله شرکت «Pentwater Capital Management» که اکنون ۱۵ درصد از سهام شرکت «Turquoise Hill» را در اختیار دارد، از فروش سهام خود با پریمیوم اولیه ۳۶ درصد صرف نظر کرد. شرکت «Turquoise Hill» همچنین پیشنهاد ۴۰ دلار کانادا به ازای هر سهم را رد کرد. حتی زمانی که شرکت «Rio Tinto» پیشنهاد نهایی خود را به مبلغ ۴۳ دلار کانادا به ازای هر سهم در سپتامبر ۲۰۲۲ فاش کرد و ارزش خالص سهام شرکت «Turquoise Hill»   ۶میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار اعلام شد، شرکت‌های «Pentwater Capital Management» و شرکت «SailingStone Capital»، از خرید سهام شرکت «Turquoise Hill» منصرف شدند. با توجه به اینکه ارائه پیشنهاد منصفانه برای هر سهم از سوی هرکس معنا و مفهوم خاص خود را دارد، به همین دلیل اقلیتی از مخالفان فروش سهام شرکت «Turquoise Hill» توانستند با جلب نظر برخی از سهام‌داران شرکت‌های «Pentwater Capital Management» و شرکت «SailingStone Capital» باعث صرف نظر آن‌ها از خرید سهام این شرکت شوند.

استاشولم با استفاده از قانون اوراق بهادار کانادا به این دو شرکت‌ اجازه ‌داد تا ارزش‌گذاری‌های خود از سهام شرکت «Turquoise Hill» را در یک فرایند داوری تعیین کنند و در ازای آن از شرکت در فرایند رای‌گیری برای خرید سهام صرف نظر کنند؛ اگرچه شرکت «Rio Tinto» مطمئن نبود که از این روند چیزی نصیب این شرکت شود اما سایر سهام‌داران از انجام یک معامله انحصاری پر منفعت واهمه داشتند. بعد از اینکه ناظران کانادایی تصمیم به انجام تحقیقاتی در این رابطه گرفتند، فرایند رای‌گیری به تعویق افتاد. در روز ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲، شرکت «Rio Tinto» تصمیم خود را تغییر داد و معامله لغو شد.

توقف تلاش مضاعف برای خرید

با اعلام تغییر تصمیم شرکت «Rio Tinto»، جیکوب استاشولم احساس سردرگمی کرد اما همچنان امید خود برای خرید سهام شرکت «Turquoise Hill» را از دست نداد. وی بیان کرد که بدون شک سهام‌داران اقلیت شرکت «Turquoise Hill» باید پیشنهاد ۴۳ دلار کانادا به ازای هر سهم را بپذیرند. اگر سهام‌داران اقلیت این پیشنهاد را نپذیرند، شرکت «Rio Tinto» به پیشنهاد ۲۵ دلار کانادا به ازای هر سهم بازخواهد گشت. با توجه به اینکه ارزش خالص سهام شرکت «First Quantum Minerals» و قیمت مس هر دو از ماه مارس ۲۰۲۲ حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است، بنابراین قیمت هر سهم شرکت «Turquoise Hill» ممکن است به حدود ۲۰ دلار کانادا کاهش یابد.

با این حال، استاشولم بر تصمیم خود مبنی بر خرید سهام شرکت «Turquoise Hill» همچنان اصرار دارد. به دلیل افزایش هزینه‌ها و تاخیر در زمان استخراج، پروژه « Oyu Tolgoi» با شکاف تامین مالی بیش از سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری روبه‌رو است. صرف نظر از اینکه در فرایند رای‌گیری چه اتفاقی می‌افتد، استاشولم برای ادامه فعالیت در پروژه «Oyu Tolgoi» به سرمایه نیاز دارد. یکی از راه‌های انجام این کار، وجود مشکل حقوقی موجود در پروژه است که به استاشولم این شانس را می‌دهد که با یک تیر دو نشان بزند.

اگر سهام‌داران اقلیت به این پیشنهاد رای منفی دهند، شرکت «Rio Tinto» می‌تواند این مسئله را به عنوان مشکل حقوقی سهام شرکت «Turquoise Hill» مطرح کند. در این صورت، تمدید تاریخ سررسید بخشی از بدهی در حال افزایش شرکت «Rio Tinto» با در نظر گرفتن نیمی از شکاف مالی در سهام شرکت «Turquoise Hill» و پیشنهاد تخفیف ۴۰ درصدی به قیمت ۴۲ دلار کانادا ارائه شد که موجب کاهش ارزش‌گذاری سهام توسط شرکت «Pentwater Capital Management» از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد خواهد شد. با این حال، امکان مذاکره مجدد در مورد شرایط نحوه پرداخت بدهی‌ها همچنان بحث‌برانگیز است. اگر شرکت «Rio Tinto» مجبور به افزایش ارزش خالص سهام به مبلغ سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار با کاهش ۲۰ دلار کانادا به ازای هر سهم شود و شرکت «Pentwater Capital Management» نیز بار دیگر از مشارکت در فرایند رای‌گیری خودداری کند، ارزش‌گذاری سهام به ۵ درصد کاهش می‌یابد.

با توجه به ایجاد آشفتگی در روند خرید شهام شرکت «Turquoise Hill»، ممکن است استاشولم از پیش نکشیدن یک موضوع حقوقی در ابتدا پشیمان باشد. از ابتدا نیز مشخص بود که ممکن است شرکت «Pentwater Capital Management» منافع خود را ترجیح دهد و منجر به ایجاد مشکل برای شرکت «Rio Tinto» شود. این کشمکش‌ها برای خرید سهام شرکت «Turquoise Hill»، منجر به ایجاد خسارت به شرکت «Rio Tinto» شد. با این حال با در نظر گرفتن حداقل بدهی خالص شرکت «Rio Tinto»، این شرکت سرمایه کافی برای خرید بیشتر سهام «Turquoise Hill» را داشت.

با این حال، به راحتی می‌توان فهمید که چرا استاشولم از این فرصت استفاده کرد. به همین دلیل به دست آوردن ۴۹ درصد دیگر از سهام شرکت Turquoise Hill»» تنها راه برای بدست گرفتن آسان مدیریت پروژه «Oyu Tolgoi» بود. اگر سرمایه‌گذاران و سهام‌داران اقلیت به سادگی سهم خود را می‌فروختند، شرکت «Rio Tinto» ممکن بود نگرانی بیشتری هنگام مواجه با این شرکای سرسخت داشته باشد، این در حالی است که راضی کردن هیئت مدیره مستقل این شرکت نیز بخشی از روند سخت این ماجرا بود.

این عوامل ممکن بود مدیر عامل شرکت «Rio Tinto» را در صورت کنار کشیدن رقبا از رای‌گیری در خرید سهام شرکت «Turquoise Hill» نجات دهد اما در مقابل شکست در خرید سهام این شرکت، موجب وارد آمدن فشار بر بولد باتر به عنوان رئیس بخش مس شرکت «Rio Tinto» می‌شد. باتر، نقش مهمی در مذاکرات توافق اخیر با دولت مغولستان داشت. در عین حال در بیانیه مطبوعاتی شرکت «Rio Tinto» که در روز ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ ارائه شد، تنها از بولد باتر به عنوان نجات‌دهنده توافق و راضی‌کننده سهام‌داران اقلیت در معامله خرید سهام شرکت «Turquoise Hill» سخن به میان آمد اما در حقیقت استاشولم در هنگام اعلام پیشنهاد خرید در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ در کنار باتر حضور داشت.

نکته مهم این موضوع وجود هزاران پروژه‌های معدنی در سراسر جهان است که هر یکی با مشکلات خاص خود دست و پنجه نرم می‌کنند و ممکن است در مقابله با مشکلات همان کاری را که شرکت «Rio Tinto» به انجام آن اقدام ورزید، انجام دهد. البته نباید از حضور یک مدیر باهوش و ذکاوت در حل آسان‌تر مشکلات غافل شد. سهام‌داران شرکت «Rio Tinto» به زودی متوجه خواهند شد که استاشولم چه خدمت بزرگی به آن‌ها انجام داده است.

محتوای اخبار منتشر شده

سهام‌داران شرکت «Turquoise Hill Resources» در روز ۹ دسامبر ۲۰۲۲ در مورد پذیرش پیشنهاد شرکت «Rio Tinto» برای خرید ۴۹ درصد از سهام شرکتی که در حال حاضر مالکیت حقیقی و حقوقی آن را برعهده شرکت «Rio Tinto» نیست، رای دادند.

شرکت «Rio Tinto» به حمایت دو سوم سهام‌داران شرکت «Turquoise Hill» از جمله ۵۱ درصد سهام‌دارانی که از قبل مالکیت آن به شرکت «Rio Tinto» واگذار شده بود و همچنین بقیه سهام‌داران رای‌دهنده نیاز دارد.

بعد از ارائه دو پیشنهاد قبلی شرکت «Rio Tinto» پیشنهاد ۴۳ دلار کانادا (۳۱٫۶۴ دلار آمریکا) به ازای هر سهم با ارزش خالص سهام کلی سه میلیارد دلار را ارائه داد.

شرکت‌های «Pentwater Capital Management» و «SailingStone CapitalPartners» که به‌ ترتیب دارای ۱۵٫۲ درصد و ۲٫۲ درصد سهام شرکت کانادایی «Turquoise Hill» هستند، در برابر این پیشنهادات مقاومت کردند.

گفتنی است که هم‌اکنون شرکت «Rio Tinto»، مدیریت معدن مس و طلای «Oyu Tolgoi» در مغولستان را برعهده دارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9241

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.