• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل صابری

باید برای تسهیل صادرات برنامه‌ریزی کرد

  • کد خبر : 1467
  • 22 فروردین 1399 - 19:53
باید برای تسهیل صادرات برنامه‌ریزی کرد
مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل صابری گفت: سال گذشته تولیدکنندگان پروفیل توانستند با انجام صادرات، این صنعت را با وجود مشکلات فراوان مانند کمبود مواد اولیه، فشار تحریم و... حفظ کنند. در سال جاری نیز با توجه به اشباع بودن بازار کشور از پروفیل، تنها راه ایجاد رونق در تولید، صادرات است و باید برنامه‌ریزی‌ها بر تسهیل صادرات باشد.

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل صابری گفت: سال گذشته تولیدکنندگان پروفیل توانستند با انجام صادرات، این صنعت را با وجود مشکلات فراوان مانند کمبود مواد اولیه، فشار تحریم و… حفظ کنند. در سال جاری نیز با توجه به اشباع بودن بازار کشور از پروفیل، تنها راه ایجاد رونق در تولید، صادرات است و باید برنامه‌ریزی‌ها بر تسهیل صادرات باشد.

احمد صابری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: سال گذشته کشور ما تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت و صنعت پروفیل نیز متاثر از این تحریم‌ها بود. از این رو هدف نخست صنعتگران این عرصه، ادامه حیات و پایدار نگاه داشتن این صنعت بوده است که خوشبختانه این مهم حاصل شده و هنوز صنعت پروفیل کشور قادر به تولید انواع محصولات نوین مطابق با نیاز بازار است.

وی افزود: پایدار نگه داشتن تولید در شرایط تحریمی سال گذشته، هنری بود که صنعتگران پروفیل کشور توانستند با وجود مشکلات فراوان، این صنعت را حفظ کنند.

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل صابری اضافه کرد: سال گذشته که رونق تولید نام‌گذاری شد، سال نسبتا مناسبی برای صنعت پروفیل بود اما قطعا با اتخاذ تدابیری می‌توانست از این هم بهتر باشد. رونق کم این صنعت حاکی از پایداری صنعت پروفیل در مقابل مشکلات و حرکت رو به رشد آن بود. در سال گذشته برخی از تولیدکنندگان ماشین‌آلات و دستگاه‌های جدیدی را به خط تولید خود اضافه کردند. در همین حال صادرات محصولات پروفیلی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافت. ضمن اینکه برنامه‌ریزی‌های تولیدکنندگان این عرصه باعث افزایش امیدواری‌ها نسبت به آینده می‌شود.

صابری خاطرنشان کرد: طبعا همه تولیدکنندگان پروفیل از وضعیت موجود رضایت ندارند و کمبود مواد اولیه در این صنعت به شدت به چشم می‌خورد. در چنین وضعیتی نیز تولیدکنندگان باز هم برای ادامه تولید در سال جاری برنامه‌ریزی‌هایی صورت داده‌اند و چراغ صنعت پروفیل هنوز روشن است.

وی در خصوص فعالیت شرکت پروفیل صابری تصریح کرد: در ۶ ماه ابتدای سال گذشته، شرکت ما توانست با اتخاذ به موقع تدابیری، میزان تولید خود را به ۶۰ درصد ظرفیت اسمی برساند اما در ماه‌های پایانی سال به دلیل مشکلات ذکر شده و نیز نداشتن مجوز واردات مواد اولیه، میزان تولید کاهش یافت و نتوانستیم به همان میزان ۶ ماه نخست سال فعالیت کنیم.

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل صابری اذعان کرد: حتی اگر مجوز واردات نیز صادر می‌شد، به دلیل افزایش نرخ ارز، واردات ورق صرفه اقتصادی نداشت. به این مشکلات باید افزایش قیمت ورق تولید داخلی به بیش از قیمت‌های جهانی را نیز اضافه کرد. به عبارت بهتر، در اواخر سال ۱۳۹۸، توازن در بازار از بین رفت و بسیاری از تولیدکنندگان در ادامه فعالیت خود دچار مشکل شدند.

صابری ابراز امیدواری کرد که با بازگشت تعادل به بازار و کاهش قیمت ورق به سطح قیمت‌های جهانی، صادرات پروفیل بتواند به جهش تولید در این صنعت کمک کند و در عین حال با صدور مجوز واردات ورق از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، می‌توان میزان تولید را متناسب با ظرفیت اقتصادی واحدها افزایش داد.

وی تاکید کرد: صادرات تنها راه ایجاد رونق در تولید است و شرکت لوله و پروفیل صابری در سال گذشته، صادرات را در دستور کار خود قرار داد و از این رو، تولید پروفیل صادراتی در این شرکت انجام می‌شود. در این رابطه در سال گذشته یک دستگاه جدید در کارخانه با نگاه تولید صادراتی نصب کردیم. هر چند که در سال گذشته به دلیل کمبود ورق و کاهش میزان تولید، صادرات این شرکت کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت لوله و پروفیل صابری اظهار کرد: در یکی دو ماه پایانی سال، عرضه ورق در بورس کالا نسبت به تقاضا کاهش یافت و تولیدکنندگان نتوانستند متناسب با ظرفیت کار کنند. این در حالی است که در گذشته تولیدکنندگان می‌توانستند واردات به شرط صادرات انجام دهند و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت نکنند. اکنون با توجه به خرید داخلی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان گرفته می‌شود. البته اگر صادرات پروفیل با خرید داخلی مواد اولیه انجام شود، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به تولیدکننده بازگردانده می‌شود. هرچند که بازگرداندن آن از سوی سازمان مالیات با تاخیر بسیار است و بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند صادرات انجام ندهند.

صابری ابراز کرد: صادرات ورق از سوی شرکت فولاد مبارکه دشوار است و این شرکت با توجه به تحریم‌ها نمی‌تواند نسبت به صادرات اقدام کند. بنابراین تمام توجه خود را معطوف به بازار داخلی کرده است. در صورتی که این شرکت بتواند صادرات ورق را انجام دهد و ارزآوری داشته باشد، در عین حال واردات ورق به شرط صادرات نیز آزاد شود، تامین مواد اولیه ارزان و بیشتری برای تولیدکنندگان صورت خواهد گرفت و با تولید انبوه پروفیل، تولیدکنندگان قادر به رقابت بیشتری با تولیدکنندگان ترکیه خواهند بود.

وی در پایان گفت: امیدواریم در سال جاری واردات ورق به ویژه ورق‌های دو میلی‌متری و نازک‌تر از آن آزاد شود و تولیدکنندگان بتوانند میزان تولید خود را افزایش دهند و با انجام صادرات، «جهش تولید» را محقق سازند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1467

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند