• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
معاون تکنولوژی و توسعه شرکت صنایع مس شهید باهنر:

باید حضور خود را در بازارهای جهانی پررنگ‌تر کنیم

  • کد خبر : 3179
  • 10 اردیبهشت 1399 - 17:23
باید حضور خود را در بازارهای جهانی پررنگ‌تر کنیم
معاون تکنولوژی و توسعه شرکت صنایع مس شهید باهنر، گفت: از آنجا که میزان تولید لوله مسی در کشور بیش از تقاضای بازار برای مصرف این محصول بوده، چشم‌انداز صحیح برای این صنعت، تلاش در راستای افزایش صادرات لوله مسی به کشورهای منطقه، نظیر ترکیه و عمان است.

معاون تکنولوژی و توسعه شرکت صنایع مس شهید باهنر، گفت: از آنجا که میزان تولید لوله مسی در کشور بیش از تقاضای بازار برای مصرف این محصول بوده، چشم‌انداز صحیح برای این صنعت، تلاش در راستای افزایش صادرات لوله مسی به کشورهای منطقه، نظیر ترکیه و عمان است.

محمدجواد مقصودی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: محصولات مسی و غیر مسی شرکت صنایع شهید باهنر شامل تسمه، ورق، باسبار، لوله و مقاطع مسی و آلیاژی می‌شود. در این بین، لوله‌های مسی ازجمله مهم‌ترین محصولاتی است که بنا به نیاز بازار در سه گروه DLP، TPC و DHP توسط این شرکت تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود. مواد اولیه اصلی برای ساخت لوله، کاتد غیر لیچینگی از جنس مس با خلوص ۹۹٫۹۹ درصد است که آن را از شرکت‌های ملی صنایع مس ایران و مس خاتون‌ آباد تهیه می‌کنیم. همچنین آمیژان کاپرفسفر از مواد اولیه بوده که آن را از یک تولیدکننده داخلی تامین می‌کنیم. این ماده اولیه وظیفه تامین فسفر لازم جهت تولید لوله از آلیاژ Cu-DHP را بر عهده دارد.

وی در رابطه با فرآیند و تکنولوژی تولید لوله مسی، افزود: فرآیند تولید در کارخانه لوله مسی از نوع Cast & Roll است که به عنوان یکی از فرآیندهای به‌روز و کارآمد برای این نوع محصول به‌ شمار می‌آید. در این فرآیند تولید، شل‌های اولیه مسی به صورت مستقیم ریخته‌گری شده و سپس توسط فرآیند نورد سیاره‌ای به شکل قابل ملاحظه‌ای دچار کاهش قطر و ضخامت می‌شوند. در ادامه، عملیات کشش با پلاگ شناور، وظیفه رساندن لوله به ابعاد نهایی را بر عهده می‌گیرد. تبدیل لوله از حالت مستقیم به Level Wound، آنیل و بسته‌بندی مراحل بعدی تولید در این مجموعه را تشکیل می‌دهند. تجهیزات بکار رفته در این کارخانه محصول کشور آلمان و شرکت‌های SMS و OTTO JUNKER  است.

لوله‌ مسی مصارف متنوعی دارد

معاون تکنولوژی و توسعه مس باهنر، در پاسخ به این سوال که عمده مصرف‌کنندگان این محصول چه صنایعی هستند، توضیح داد: لوله‌های مسی بر اساس تقاضای بازار، مصارف گوناگونی دارند. به عنوان مثال، لوله‌های مسی TPC دارای هدایت الکتریکی بسیار بالایی هستند و در مصارف الکتریکی به کار گرفته می‌شوند و در تولید انواع کابلشو از این لوله استفاده می‌کنند. لوله مسی DHP و DLP علاوه بر هدایت حرارتی بالا، قابلیت جوشکاری نیز دارند، از این رو در تولید مبدل‌های حرارتی کاربرد دارند. قابل ذکر است که مبدل‌های حرارتی برای انتقال حرارت بین دو سیال استفاده می‌شوند و کاربرد متداول آن‌ها در آبگرمکن‌ها و سیستم‌های تهویه مطبوع است. به طور کلی، لوله‌های مسی در صنایع تهویه مطبوع، صنایع برودتی، لوله­‌کشی بهداشتی و کلیه صنایع دیگر که به لوله­‌های بدون درز و جوش‌­پذیر از جنس مس نیازمند هستند، استفاده می‌شود.

عرضه بیشتر از تقاضا شده است

مقصودی در خصوص مشکلات موجود در صنعت لوله مسی، تصریح کرد: در این صنعت مشکلات کوچک و بزرگ بسیاری وجود دارد که می‌توان گفت دامن‌گیر تمام تولیدکننده‌های کوچک و بزرگ شده است. با ممنوع اعلام کردن صادرات و اعمال تحریم‌های ظالمانه، فروش خارجی لوله‌های مسی نیز مانند سایر کالاها، به حداقل رسید و در چنین شرایطی عرضه بیش از تقاضا شده و رقابت بین تولیدکنندگان افزایش یافته است. به طور کلی مشکل اساسی در این صنعت، اشباع شدن بازار داخلی از لوله مسی به حساب می‌آید. معضل دوم، افزایش بی‌رویه قیمت مس نسبت به آلومینیوم است که در این صورت تولیدکنندگان به دلیل کمبود سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه مانند مس، مجبور به جایگزینی آلومینیوم به ‌جای مس می‌شوند. از طرفی مشتریان قدرت خرید سابق را ندارند و آن‌ها نیز آلومینیوم ارزان‌قیمت را به مس ترجیح می‌دهند.

فروش صادراتی محدود شده است

معاون تکنولوژی و توسعه مس باهنر عنوان کرد: شرکت صنایع مس شهید باهنر، به عنوان یک بنگاه اقتصادی و بزرگ‌ترین تامین‌کننده محصولات نیمه‌ساخته مسی و آلیاژهای مس شناخته شده است و توانسته بازار داخلی را به طور کامل با محصولات با کیفیت پوشش دهد. در حال حاضر، محصولات تولید شده در کارخانه لوله مسی، به کشور ترکیه صادر می‌شود؛ این در حالی است که ما تا سال گذشته و قبل از ایجاد محدودیت‌های صادراتی، به کشور تایوان نیز محصول صادر می‌کردیم.

تولید با رعایت تمام استاندارها

مقصودی عوامل موثر بر افزایش کیفیت لوله مسی را برشمرد و یادآور شد: برای تولید یک محصول با کیفیت، مولفه‌های گوناگونی موثر است که بر اساس اولویت می‌توان با به‌کارگیری صحیح آن‌ها محصولی با کیفیت را به بازار عرضه کرد. ازجمله مهم‌ترین این فاکتورها می‌توان به نوع مواد اولیه مرغوب مصرفی، بازنگری در ساختار کوره‌­های ذوب و نگهداری به منظور جلوگیری از ورود اکسیژن به مذاب، تامین ابزار با کیفیت و لازم برای ماشین­‌های براده­‌برداری سطحی و نورد سیاره­ای، تامین ابزار لازم برای ماشین تولید لوله‌­های شیاردار، ارتقای دانش فنی از طریق ارتباط با سازندگان تجهیزات و شرکت­‌های دارای دانش فنی، به‌روزرسانی تجهیزات و سیستم­‌های اتوماسیون صنعتی و نظارتی بر کیفیت محصول نهایی (نظیر تست Eddy Current) اشاره کرد که می‌توان گفت در شرکت باهنر تمام استانداردهای لازم جهت تولید رعایت می‌شود.

وی در خصوص چشم‌انداز صنعت لوله‌های مسی، بیان کرد: از آنجا که میزان تولید لوله مسی در کشور بیش از تقاضای بازار برای مصرف این محصول بوده، چشم‌انداز صحیح برای این صنعت، تلاش در راستای افزایش صادرات لوله مسی به کشورهای منطقه، نظیر ترکیه و عمان است. از طرح‌های توسعه‌ای این صنعت نیز می­‌توان به تولید لوله­‌های داخل شیاردار اشاره کرد که علاوه بر بازار مناسب در داخل و خارج، ارزش افزوده بالایی دارد. اجرایی شدن تولید لوله­‌های شیاردار نیازمند تهیه تجهیزات (ابزار شکل‌دهی مانند پلاگ مناسب) و دانش فنی روز دنیا است. شرکت ما نیز با تمام قوا سعی بر آن دارد با وجود تمام مشکلات و محدودیت‌ها، نزدیک به ظرفیت اسمی یعنی ۱۵ هزار تن در سال فعالیت تولیدی خود را ادامه دهد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3179

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند