• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
مدیر فنی و مهندسی شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی:

با بومی‌سازی از موانع تحریمی عبور کردیم

  • کد خبر : 3499
  • 07 بهمن 1399 - 12:18
با بومی‌سازی از موانع تحریمی عبور کردیم
مدیر فنی و مدیر مهندسی شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی گفت: پس از تشدید تحریم‌ها نیاز به قطعات و تجهیزات وارداتی بیش از پیش احساس شد و باید برای ادامه تولید در کشور، مشکلات و موانع را از سر راه برمی‌داشتیم؛ در نتیجه، به همت پرسنل ساعی شرکت و همکاری سایر شرکت‌های تولیدی فعال در کشور توانستیم خیل عظیمی از قطعات وارداتی را بومی‌سازی کنیم و در اختیار شرکت‌های بزرگی همچون شرکت ملی صنایع مس ایران قرار دهیم.

مدیر فنی و مدیر مهندسی شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی گفت: پس از تشدید تحریم‌ها نیاز به قطعات و تجهیزات وارداتی بیش از پیش احساس شد و باید برای ادامه تولید در کشور، مشکلات و موانع را از سر راه برمی‌داشتیم؛ در نتیجه، به همت پرسنل ساعی شرکت و همکاری سایر شرکت‌های تولیدی فعال در کشور توانستیم خیل عظیمی از قطعات وارداتی را بومی‌سازی کنیم و در اختیار شرکت‌های بزرگی همچون شرکت ملی صنایع مس ایران قرار دهیم.

محمد امامیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: وظیفه شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی، تدارکات شرکت ملی مس است و در زمینه‌های خرید داخلی، خرید خارجی و ساخت قطعات مورد نیاز صنایع مس فعالیت داریم. در واقع، به صورت انحصاری تامین قطعات شرکت ملی صنایع مس ایران را بر عهده داریم. شرکت مس سه زیر مجموعه بزرگ دارد که شامل مجتمع مس سونگون در استان آذربایجان شرقی، مس سرچشمه و مجتمع شهر بابک در استان کرمان می‌شود که تامین مایحتاج این مجموعه‌عا نیز بر عهده ما است.

وی افزود: قابل ذکر است که شرکت ملی مس کارخانه‌های دیگری نیز دارد که مجتمع‌های بزرگ وابسته به این شرکت واحدهای نام‌برده هستند. کارخانه‌ها قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را سفارش می‌دهند و در صورت وجود پتانسیل داخلی، ما از تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان فعال در کشور قطعات و تجهیزات لازم را خریداری می‌کنیم و در اختیار شرکت و واحدهای سفارش‌دهنده قرار می‌دهیم. در صورتی که بازار داخل قادر به تولید این قطعات نباشد اما قابل ابتیاع باشد آن را از بازار داخل تهیه می‌کنیم و اگر به طور کلی تولیدکنندگان و فروشندگان داخلی پاسخگوی نیاز شرکت‌های مسی نبودند در آن صورت وارد حوزه واردات و همکاری با شرکت‌های خارجی می‌شویم و تامین قطعات را انجام می‌دهیم و بحث حمل‌ونقل قطعات نیز بر عهده ما است.

در موفقیت مجتمع مس سونگون سهیم بودیم

مدیر فنی و مدیر مهندسی شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی تصریح کرد: عمده سهامدار شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی، صندوق بازنشستگی شرکت ملی مس است که به نوعی زیرمجموعه این شرکت مسی محسوب می‌شود. ما به عنوان یک شرکت خدماتی برنامه و اهداف کوتاه و بلند مدتی را تبیین کرده‌ایم؛ به عنوان مثال، نمایشگاه دائمی فیزیکی قطعات بومی‌سازی شده در شهر رفسنجان برپا است که بحث نیازمندی‌های شرکت مس که قطعاتی که بومی‌سازی شده و قابل حمل هستند در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شوند و برای قطعات و تجهیزاتی که امکان جابه‌جایی راحت را ندارند یک نمایشگاه مجازی در حال طراحی و اجرا است.

وی تاکید کرد: بعد از شدت گرفتن تحریم‌های صنایع فلزی، تهیه و وارد کردن قطعات و برخی تجهیزات با مشکل مواجه شد و از این رو مجتمع‌های زیرمجموعه شرکت مس جهت بومی‌سازی قطعات مورد نیاز خود وارد عمل شدند که در این بین شاهد موفقیت مجتمع مس سونگون بودیم که موفق به داخلی‌سازی تعداد زیادی قطعه شد که در این امر نیز شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی نیز سهم عظیمی داشته است. در واقعپف حلقه‌های زنجیره تامین را به هم متصل می‌کنیم؛ به طوری که کار از معدنکاری در معدن شروع می‌شود و بعد انبارها و سفارشات، بازرگانی و در نهایت سازنده قطعات همگی زنجیره‌وار در تولید یک قطعه بومی نقش دارند.

از کارآیی قطعات ساخته شده مطمئن می‌شویم

امامیان ابراز کرد: مجموعه‌ها اعلام نیازمندی می‌کنند و پس از موافقت با موضوع ساخت داخل، اطلاعات و نمونه فنی را در در اختیار ما قرار می‌دهند و ما کاری که در شرکت بازرگانی انجام می‌دهیم در واقع مهندسی معکوس است. طراحی، نقشه‌کشی، تهیه ITP و آماده‌سازی مدارک فنی ازجمله اموری است که در شرکت ما انجام می‌شود و از تامین‌کنندگان صاحب صلاحیت استعلام می‌گیریم و در نهایت قرارداد را با هر شخصی که برنده استعلام شد تنظیم می‌کنیم و بر فرایند ساخت قطعات ما نظارت می‌کنیم. بر اساس ITP که نوشته می‌شود برنامه بازرسی و زمانبندی ارائه می‌کنیم و در ایستگاه‌هایی که نیاز است حاضر می‌شویم و بازرسی لازم را انجام می‌دهیم. در نهایت، محصول نهایی را از تولیدکننده تحویل گرفته و در اختیار مشتری قرار می‌دهیم.

مدیر فنی و مدیر مهندسی شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی مطرح کرد: روند کلی کار به این شکل است که ابتدا نمونه‌سازی صورت می‌گیرد و بعد برای مشتری ارسال مس‌شود و در مجتمع‌ها آزمایش‌های کاربردی انجام می‌شود و اگر از لحاظ نصب و عملکرد و کارآیی رضایت‌بخش باشد، در مرحله بعد به تولید انبوه می‌رسیم. قابل ذکر است که در تمام مراحل تولید مشکل وجود دارد و در تامین مواد اولیه به ویژه مواد خاص که استفاده‌های دوگانه دارند با معضل مواجه هستیم اما به طور کلی در این زمینه کارهای مهم و جدی انجام شده است. تا جایی که امکان داشت از تولیدکنندگان داخلی حتی از سازندگان داخلی ورق فولادی نیز استفاده کردیم و هنگامی که تامین مواد اولیه در کشور ممکن نبوده مایحتاج خود را توسط شرکت‌های واسطه یا از خود تولیدکننده اصلی خریداری می‌کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، دو کشور چین و هند حاضر به همکاری با ما هستند اما کشورهای اروپایی و آمریکایی که تمایلی به معامله با طرف ایرانی را ندارند از طریق کشورهای واسطه وارد عمل می‌شویم. با تمام اوصاف قطعاتی نیز برای بومی‌سازی مد نظر ما بود که با هیچ راهی امکان تامین مواد اولیه آن نبود و در نهایت از ساخت آن منصرف شدیم و خود قطعه را با واسطه وارد کرده‌ایم.

امامیان یادآور شد: تعداد قطعاتی که بخواهیم بومی‌سازی کنیم بسیار زیاد است؛ به عنوان مثال، سال گذشته در مجتمع مس سونگون حدود هزار قلم کالا و قطعه را مورد بررسی قرار دادیم و از این تعداد ۳۰۰ مورد وارد واحد ساخت شد. در واقع، کارهای فرایند و طراحی آغاز شده و به نتیجه رسیده است. به عنوان مثال، انواع پمپ‌ها، کمپرسورها، شیرآلات صنعتی و قطعات ابزار دقیق ازجمله مواردی هستند که به تولید داخلی رسیده‌اند.

مدیر فنی و مدیر مهندسی شرکت خدمات بازرگانی معادن و فلزات غیرآهنی در پایان عنوان کرد: سعی می‌کنیم قطعه را عینا شبیه اصل آن بسازیم و تعداد معدودی را نیز مهندسی معکوس می‌کنیم یعنی از انتهای کار به اول به صورت معکوس حرکت می‌کنیم و از کارآیی به قطعه می‌رسیم اما در فرایند کپی‌سازی، محصول نهایی از روی یک قطعه ساخته می‌شود که ما در شرکت از از دو روش استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3499

نوشته‌های مشابه

28فروردین
استقرار سیستم‌های مدیریت نوین در سیمیدکو
28فروردین
قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید
در سایه افزایش تقاضای جهانی،

قیمت قلع به بالاترین میزان در «LME» رسید

28فروردین
هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم
مدیرعامل شرکت صانع دیرگداز آذربایجان:

هم‌پای تولیدکنندگان فولاد حرکت می‌کنیم