• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران

با سیاست‌گذاری‌های غلط، بازارهای صادراتی را از دست دادیم

  • کد خبر : 2243
  • 05 خرداد 1400 - 18:18
با سیاست‌گذاری‌های غلط، بازارهای صادراتی را از دست دادیم
رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران گفت: سیاست‌گذاری‌های غلط باعث شد که صادرات مواد اولیه فولادی به آسانی انجام شود و تولیدکنندگان محصولات نهایی فولادی با توجه به اعمال تعرفه‌های سنگین از سوی کشورهای منطقه، به تدریج این بازارها را از دست بدهند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران گفت: سیاست‌گذاری‌های غلط باعث شد که صادرات مواد اولیه فولادی به آسانی انجام شود و تولیدکنندگان محصولات نهایی فولادی با توجه به اعمال تعرفه‌های سنگین از سوی کشورهای منطقه، به تدریج این بازارها را از دست بدهند.

قاسمعلی جباری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: قطعا شرایط صنعت لوله و پروفیل کشور از شرایط اقتصادی کشور تبعیت می‌کند و جدا از آن نیست. باید توجه داشت یک اقتصاد دارای سیستم نظارتی باعث رونق اقتصادی می‌شود اما یک سیستم اقتصادی تحت کنترل عکس آن عمل می‌کند. حاشیه‌های صنایع فلزی بسیار زیاد شده و برخی قصد دارند به صورت بی‌مورد از این صنایع به نفع خود بهره‌برداری کنند. به طوری که بر وضعیت آشفته اقتصادی کشور دامن زده‌اند.

وی افزود: قیمت فلزات به نسبت تولید ناخالص داخلی کشور و سرانه درآمد بسیار بالا بوده و این موضوع باعث شده است که توان خرید فلزات اساسی در چند دهک از جامعه وجود نداشته باشد و فلزات تنها در دهک‌های خاصی مصرف می‌شود. در نتیجه فلزات در کشور ما به دلیل گرانی بیش از حد نمی‌تواند از رونق مناسب برخوردار باشد زیرا قیمت آن گران است. هنگامی که ۶ دهک جامعه توانایی خرید محصولات فلزی برای بهبود وضعیت زندگی خود را نداشته باشند، طبیعتا بخشی از صنایع فلزی از رده خارج می‌شوند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل خاطرنشان کرد: بسیاری از دهک‌های جامعه با توجه به گران شدن کالاها در کشور ازجمله لوله و پروفیل حتی در مصرف معمول مانند ساختمان، لوازم خانگی و… را ندارند و درنتیجه صنعت لوله و پروفیل در کشور دچار رکود شده و از رونق افتاده است. حتی در مورد پیش‌بینی سال جاری می‌توان گفت همه جامعه منتظر تحولات سیاسی در کشور ما و رویکرد اقتصادی رئیس جمهور آینده هستند. به طور کلی می‌توان گفت که اکنون شرایط خوبی بر صنعت لوله و پروفیل کشور حکم‌فرما نیست.

جباری اذعان کرد: شرایط اقتصادی کشور بسیار ناپایدار است؛ به طوری که نرخ از بالای ۳۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان در دو ماه قبل رسید و با انتشار اخبار مثبت از مذاکرات وین برای برجام، حتی نرخ ارز به حدود ۲۰ هزار تومان نیز سقوط کرد اما دوباره قیمت آن افزایش یافته است. تولیدکنندگان انتظار داشتند که کاهش نرخ ارز به عنوان یک شاخص اقتصادی، بر سایر مولفه‌های اقتصادی نیز اثر خود را بگذارد اما این اتفاق نیفتاد و موج ناامیدی تولیدکنندگان را فرا گرفته است. متاسفانه اقتصاد کشور ما شرطی شده و همواره انتظار تورم و افزایش قیمت وجود دارد و کوچک‌ترین کاهش قیمتی بلافاصله با افزایش قیمتی دوچندان جبران می‌شود.

به خام‌فروش تبدیل شده‌ایم!

رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی تاکید کرد: صنعت لوله و پروفیل در حال حاضر از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست. در حالی که کشور ما در منطقه خاورمیانه پیشتاز تولید محصولات فولادی به ویژه لوله و پروفیل بوده است. اعمال سیاست‌هایی بر این صنعت باعث شد صنایع لوله و پروفیل بازارهایی که با سختی در منطقه به دست آورده بودیم، از دست بدهیم. اگر واحدهای تولید لوله و پروفیل نتوانند صادرات انجام دهند، دیگر حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

وی عنوان کرد: متاسفانه شرایط خوبی برای صادرات محصولات فولادی کشور تعریف نشده است. در نتیجه به جای اینکه مسئولان با مذاکرات خود با کشورهای همسایه تعرفه‌های ترجیحی برای کالای فولادی ایرانی تنظیم کنند، هیچ اقدامی صورت نگرفت و در همین حال، بسیاری از کشورهای منطقه نیز تعرفه‌های سنگینی را روی محصولات فولادی ایرانی اعمال کردند. این تعرفه‌های مضاعف باعث شده‌اند تا محصولات نهایی فولاد ایران گران‌تر از محصولات دیگر تولیدکنندگان در دنیا باشد. بنابراین بازارهای منطقه‌ای از دست رفتند.

جباری با انتقاد از نوع صادرات محصولات فولادی ایران، تصریح کرد: کشور ما به یک خام‌فروش تبدیل شده است و با صادرات مواد اولیه از ایران به برخی کشورهای منطقه، این کشورها اقدام به تاسیس کارخانه کرده‌اند و دیگر نیازی به صادرات محصولات فولادی ایران ندارند.

عرضه و تقاضا باید شرایط بازار را تعیین کند

رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ضمن گلایه نسبت به عرضه مواد اولیه در بورس کالا، ابراز کرد: عرضه و تقاضا در بازار باید قیمت محصولات نهایی را تعیین کند. در گذشته عرضه و تقاضا جایگاه بهتری نسبت به وضع حاضر داشت.

وی ادامه داد: از زمان عرضه عمده مواد اولیه در بورس کالا، قیمت آن حداقل ۲۰ برابر افزایش یافته است. به طوری که سیاست عرضه در بورس به سود تولیدکننده و مصرف‌کننده نبوده است. بورس کالا در اقتصاد سالم جواب می‌دهد. در حالی که اقتصاد ایران و حتی عرضه و تقاضا در بورس به صورت دستوری تعیین می‌شود.

جباری اضافه کرد: با اینکه در یکی دو سال اخیر تلاش شده تولیدکنندگان ورق فولادی، محصولات خود را در بورس عرضه کنند اما همچنان بازار ورق ملتهب بوده و تعدد عرضه‌کنندگان باعث کاهش التهاب نشده است. هرچند که تولیدکنندگان ورق باید از دستورالعمل‌های صادره از نهادهای ذی‌ربط تبعیت و محصولات خود را در بورس بیاورند و عرضه و تقاضا را سالم کنند. با این حال، افزایش عرضه‌ها منجر به کاهش قیمت و اثر مثبت بر بازار نشده است.

مسئولان دست از دخالت در بازار بردارند

رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی از مسئولان درخواست که دست از دخالت در بازار بکشند و اجازه دهند عرضه و تقاضای بازار توسط تولیدکننده و مصرف‌کننده قیمت نهایی را تعیین کنند زیرا این بازار به دخالت و برخورد گازانبری با تولیدکنندگان نیاز ندارد.

به گفته وی، در بازار باید یک سیستم نظارت کیفی حکمفرما باشد تا هم عرضه و هم تقاضا در آن شفاف شوند و این در حالی است که برای این روند مزاحمت ایجاد می‌شود که این امر برای تولیدکنندگان هزینه ایجاد می‌کند.

جباری مطرح کرد: افزایش قیمت به دلیل تورم باعث شده است که تولیدکنندگان از پس هزینه‌های خود به ویژه صادرات برنیایند و ابتدا با کاهش تولید مواجه شوند و سپس با کاهش نیروی انسانی، اشتغال نیز از دست می‌رود. ضمن اینکه با از دست رفتن تدریجی بازارهای صادراتی که به طور سنتی بر آن حاکم بودیم، بازگشت به این بازار تقریبا غیر ممکن است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل خاطرنشان کرد: اگر مسئولان گمان می‌کنند که ایران، قطب صنایع فلزی در خاورمیانه است، باید به صنعتگرها اجازه دهد راه خود را در این بازار پیدا کنند و از دخالت و دستور در این بازار بپرهیزند. اگر هم قرار است برای صنعت تصمیم‌گیری شود، باید این امر در حضور صاحبان صنایع انجام شود.

وی تصریح کرد: ممنوعیت واردات و صادرات برای برخی کالاها باعث شده است تا تولیدکنندگان وابسته به این مسائل، به تدریج فعالیت اقتصادی خود را کنار بگذارند. به طور واضح اگر یک تولیدکننده بتواند بازار بهتری از بازار داخل بیابد، مبادرت به صادرات کند و در مقابل اگر یک تولیدکننده نیاز به واردات مواد اولیه داشته باشد، اقدام به واردات کند. اعمال تعرفه بر واردات، بازار کاذب در کشور ایجاد کرده و به افزایش قیمت‌ها به طور تصنعی منجر شده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2243

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد

04اردیبهشت
قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت
فلز سرخ بر مدار صعود؛

قیمت مس ۶۵ دلار افزایش یافت