• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
مدیرعامل شرکت فروگداز تبریز:

با چالش تامین براده چدنی مواجه هستیم

  • کد خبر : 8682
  • 29 آذر 1401 - 20:44
با چالش تامین براده چدنی مواجه هستیم
مدیرعامل شرکت فروگداز تبریز، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: تامین براده مورد نیاز تولیدکنندگان قطعات چدنی از طریق برگزای مزایده صورت می‌پذیرد که در این بین، حضور افرادی که هیچ کدام تولیدکننده واقعی نیز نیستند، منجر به ایجاد تنش در بازار براده و در نهایت نوسان قیمت این محصول می‌شود که البته در مزایدات اخیر، برگزارکنندگان مزایده تلاش کرده‌اند تا این معضل را مرتفع سازند.
مدیرعامل شرکت فروگداز تبریز، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: تامین براده مورد نیاز تولیدکنندگان قطعات چدنی از طریق برگزای مزایده صورت می‌پذیرد که در این بین، حضور افرادی که هیچ کدام تولیدکننده واقعی نیز نیستند، منجر به ایجاد تنش در بازار براده و در نهایت نوسان قیمت این محصول می‌شود که البته در مزایدات اخیر، برگزارکنندگان مزایده تلاش کرده‌اند تا این معضل را مرتفع سازند.

محمد جبارپور بنیادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص فعالیت‌های این واحد تولیدی، مطرح کرد: شرکت فروگداز تبریز فعالیت خود را در زمینه تولید انواع شمش چدنی خاکستری داکتیل و آلیاژی شروع و باگذشت زمان، سعی در توسعه فعالیت خود و گستره نفوذ در بازار ایران کرد. در همین راستا، این شرکت فعالیت خود را از شهرستان تبریز به‌ سراسر استان و در ادامه به نقاط مختلف کشور گسترش داد. هرچند در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت‌های رخ داده در صنعت ریخته‌گری کشور، مسیر خود را از تولید شمش چدنی به قطعات خودرویی در راستای تامین نیاز بازار به قطعات ریختگی چدنی تغییر داده‌ایم.

بازگشت سرمایه دشوار شده است

وی با اشاره به مشکلات تولید در عرصه ریخته‌گری با گذشت ۹ ماه از سال جاری، بیان کرد: از نظر تولید با مشکل چندانی مواجه نیستیم اما بازگشت سرمایه طی این مدت، از عمده مشکلات ما بوده است. تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت ریخته‌گری شامل کربن، گرافیت و فروآلیاژها، هزینه‌بر است و زمانی که محصول خود را به فروش می‌رسانیم، با تاخیر در برگشت سرمایه مواجه می‌شویم. بر همین اساس ممکن است طی این مدت که حدود سه تا چهار ماه برآورد می‌شود، با نوسان قیمت مواد اولیه مواجه شویم که این مسئله به نفع تولیدکنندگان نیست.

مدیرعامل شرکت فروگداز تبریز تصریح کرد: نوسان قیمت طی این بازه زمانی با توجه به نوسان نرخ ارز، امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌آید اما زیان اصلی برای یک تولیدکننده از زمانی آغاز می‌شود که محصول تولیدی خود را به فروش می‌رساند اما هزینه را سه تا چهار ماه بعد دریافت می‌کند که با توجه به نوسان قیمت مواد اولیه، این تولیدکننده است که دچار مشکلات فراوانی در برنامه‌ریزی تولید می‌شود. اگرچه ما فروآلیاژهای مورد نیاز را از سطح بازار تامین می‌کنیم اما از آنجایی که این محصولات وارداتی هستند، بنابراین با کاهش و یا افزایش نرخ ارز با چالش مواجه می‌شویم.

جبارپور بنیادی در ادامه با تاکید بر تامین براده مورد نیاز به‌ صورت مستقیم از کارخانه‌های خودروسازی، عنوان کرد: در حدود چهار سال پیش ما به وزارت صنایع این ضعف را که برخی از شرکت‌های براده‌فروشی در کار خود اما و اگرهای بسیاری دارند و متاسفانه تولیدکننده را در تولید محصول با مشکل روبه‌رو می‌کنند، نکات مهمی را متذکر شدیم. به‌ طوری‌ که با افزودن اکسید و شن، براده را گران می‌خرند و ارزان می‌فروشند و این تفاوت ۳۰ و یا حتی ۴۰ درصدی، گاهی این بنگاه‌ها را با درآمد چشمگیری همراه کرده است. همین روند عاملی شد که براده آهن را به‌ طور مستقیم از کارخانه خریداری کنیم؛ چراکه در حقیقت برخی افراد براده را ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌کنند و به قیمت ۹ هزار تومان می‌فروشند که دلیل این ارزانی قیمت، همان تقلب در عرصه تولید براده است.

قطع پای واسطه‌ها از بازار براده

وی با اشاره به روند فروش براده‌، اذعان کرد: فروش براده توسط کارخانه‌ها، از طریق مزایده انجام می‌شد و چون این افراد در اکثر مواقع برنده مزایده می‌شدند، واحدهای تولیدی مانند فروگداز تبریز باید قیمت بالاتری را اعلام می‌کردند تا دچار مشکل در تامین مواد اولیه نشوند که این موضوع برای تولیدکننده بسیار سخت و دشوار بود. البته در چند مزایده اخیر، کارخانه‌ها به این مسیر واقف شده‌اند و سعی می‌کنند مزایده را میان تولیدکنندگان برگزار کنند که پای افراد غیر مرتبط از این حوزه قطع شود.

این فعال صنعت ریخته‌گری در ادامه به اهمیت نیروی انسانی در عرصه تولید اشاره کرد و گفت: با توجه به دستی و سنتی بودن خط تولید در این واحد تولیدی، می‌توان تامین نیروی انسانی را مهم‌ترین معضل دانست که با برنامه‌ریزی‌های آینده جهت جهت مکانیزاسیون حداکثری خط تولید، سعی در رفع این مشکل‌ داریم؛ چراکه هدف ما در آینده علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات است.

جبارپور بنیادی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت فروگداز تبریز فعالیت خود را با تولید شمش چدن آغاز کرد اما به دنبال رشد قیمت و تعطیلی کارگاه‌های ریخته‌گری‌ سنتی و از سوی دیگر کاهش کشش بازار در خرید و فروش این محصول، فعالیت مجموعه به ناچار به سمت ریخته‌گری سوق داده شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فلزات آنلاین مبنی بر حمایت دولت از تولید، گفت: ما از دولت هیچ انتظاری نداریم اما با توجه به اینکه اکثر خریداران تولیدات مجموعه دولتی هستند، امیدواریم با پرداخت به‌ موقع تعهدات خود، برگشت سرمایه را برای تولیدکننده فراهم سازند. هرچند در این زمان برخی از واحدهای تولیدی که به فکر توسعه کسب و کار خود هستند، به حمایت دولت نیاز دارند. درست مانند شرکت فروگداز تبریز که قرار است با مکانیزاسیون خط تولید، به افزایش تولید و صادرات محصولات خود دست پیدا کند. بنابراین در چنین شرایطی به حمایت دولت ازجمله تسهیلات بانکی روی می‌آوریم که در این مسیر امیدواریم بتوانیم در کوتاه‌مدت به هدف خود دست پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت فروگداز تبریز در پایان یادآور شد: نوسان قیمت جهانی فولاد، تاثیر چندانی بر بازار داخلی محصولات چدنی نداشته است و پیش‌بینی روند تولید با توجه به تغییرات اقتصادی امروز جامعه بسیار دشوار است. امیدوار هستیم با تثبیت نرخ ارز و کنترل نوسان قیمت، شرایط تولید بهتر از قبل شود و تولیدکنندگان با دغدغه کمتری به مسیر خود ادامه دهند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8682

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد