• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا

با ۱۰۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنیم/ خطر کاهش ۴۰ درصدی تولید به دلیل کمبود برق

  • کد خبر : 2253
  • 11 خرداد 1400 - 16:34
با ۱۰۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنیم/ خطر کاهش ۴۰ درصدی تولید به دلیل کمبود برق
مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا گفت: با اینکه در دو ماه نخست سال جاری با 100 درصد ظرفیت تولید فعالیت کردیم اما کمبود برق ممکن است باعث غیر فعال شدن یک شیفت کامل کاری و کاهش 40 درصدی تولید شود.

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا گفت: با اینکه در دو ماه نخست سال جاری با ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید فعالیت کردیم اما کمبود برق ممکن است باعث غیر فعال شدن یک شیفت کامل کاری و کاهش ۴۰ درصدی تولید شود.

غلامرضا خلیقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: به نظر می‌رسد مصرف فولاد کشور در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته حتی در حوزه محصولات تخت فولادی تفاوت زیادی نسبت به سال‌های گذشته ندارد. با این حال بازار کمی ملتهب است و همه فعالان این عرصه در انتظار نتایج مذاکرات وین و به ویژه انتخابات هستند.

وی افزود: در مورد قیمت‌ها نیز تغییر چندانی در بازار رخ نداده است و بازار تقریبا با توجه به شرایط موجود دست از فعالیت کشیده است تا نتایج مشخص شود.

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا خاطرنشان کرد: قیمت‌های جهانی فولاد طی چند ماه اخیر افزایش یافته است و در مقابل، قیمت فولاد در بازار داخلی پایین‌تر از قیمت جهانی بوده و از این رو رغبت برای صادرات از سوی تولیدکنندگان فولاد بیشتر می‌شود. در صورتی که شرایط صادرات فراهم شود، می‌توان رکود موجود را جبران کرد؛ چراکه محصولات تخت به ویژه ورق سرد و گالوانیزه نیز با توجه به مزیت‌های بازارهای منطقه، امکان صادرات خوبی دارند.

خلیقی اذعان کرد: با توجه به کاهش تقاضا به ویژه در بورس کالا، از سوی برخی تولیدکنندگان احساس می‌شود که تولید برخی محصولات فولادی به ویژه حوزه محصولات تخت مازاد بر نیاز کشور تولید انجام می‌شود اما اینگونه نیست و بازار بیشتر به جای نبود تقاضا در بلاتکلیفی به سر می‌برد. البته در فرصت حیرانی بازار و کاهش تقاضا، برخی توانسته‌اند طی دو ماه نخست امسال صادرات خوبی انجام دهند و با توجه به شرایط قیمت‌های جهانی و بازارهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای مزیت خوبی دارد.

وی با اشاره به دستورالعمل‌های بازار فولاد طی چند ماه گذشته، بیان کرد: به دلایلی همچون مذاکرات برجام و برگزاری انتخابات، بازار در سکوت است و دستورالعملی از سوی دست‌اندرکاران صادر نمی‌شود اما اثرات این دستورالعمل‌ها در چند ماه اخیر همچنان گریبان شرکت‌ها را می‌گیرد و همچنان برخی از دستورالعمل‌ها به در حال اجرا هستند، متناقض بوده و بسیاری به آن هم پایبند نیستند.

تهدید جدید قطعی برق

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا با اشاره به وضعیت این شرکت، عنوان کرد: میزان تولید شرکت فولاد غرب آسیا در دو ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۵ درصد افزایش یافته و طی این مدت توانسته‌ایم با ۱۰۰ درصد ظرفیت کارخانه تولید را انجام دهیم. ظرفیت شرکت فولاد غرب آسیا در حال حاضر ۵۰۰ هزار تن در سال است. البته تداوم شرایط کنونی بستگی به تامین برق و عدم قطع شدن آن در ساعات فعالیت شرکت است.

خلیقی با تاکید بر فرا رسیدن فصل گرم و احتمال خاموشی صنایع در این دوره، مطرح کرد: مشکلی که صنایع را طی دو سه هفته اخیر درگیر کرده، کمبود برق است. به شرکت ما طی اوایل خرداد ماه اخطار دادند که مصرف برق را ۴۰ درصد کاهش دهیم. کاهش ۴۰ درصدی مصرف برق که تقریبا تمام فرایندهای تولید با برق درگیر هستند به معنای آن است که باید ۴۰ درصد از تولید خود را کاهش دهیم. در حال تلاش هستیم تا با مدیریت ساعات کاری در خطوط تولید، قطعی و کمبود برق اثر زیادی روی فعالیت تولیدی شرکت نگذارد و حداکثر کاهش تولید ۱۵ تا ۲۰ درصد شود.

وی ادامه داد: طی یکی دو روز اخیر تصمیم بر توقف فعالیت یکی از ماشین‌آلات در یکی از خطوط تولید را گرفتیم تا مصرف برق در اوج مصرف کاهش یابد زیرا طبق نامه‌ای که از سازمان توانیر به شرکت ما ارسال شده که از ما درخواست کردند که مصرف برق خود را کاهش دهیم، اوج مصرف برق در ساعات ۱۱ صبح تا ۶ بعد از ظهر است. به این ترتیب یک شیفت کاری از دست خواهد رفت. البته به نظر می‌رسد پیش و پس از این ساعات به دلیل کاهش بار مصرف برق می‌توان فعالیت تولیدی را تنظیم کرد.

عرضه اختصاصی ورق گرم به نوردکاران رقابت را کاهش می‌دهد

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا در خصوص تامین مواد اولیه، اذعان کرد: قرار بود فولاد مبارکه به عنوان تولیدکننده ورق گرم، عرضه اختصاصی این ورق را برای نوردکاران ورق سرد به صورت اختصاصی انجام دهد اما تاکنون این امر اجرا نشده است. در صورتی که عرضه سهمیه اختصاصی ورق گرم برای نوردکاران ورق سرد به صورت اختصاصی انجام شود، دیگر در بورس به صورت سابق برای تامین ورق گرم رقابت صورت نمی‌گیرد زیرا میزان سهمیه اختصاصی هر یک از نوردکاران مشخص بوده و نیازی به رقابت نیست.

وی اضافه کرد: هنگامی که عرضه به صورت کلی انجام می‌شود و تقاضا برای خرید ورق گرم بسیار بالا است، به طور طبیعی با رقابت ایجاد شده قیمت نهایی ورق افزایش می‌یابد. ممکن است با عرضه اختصاصی به نوردکاران ورق سرد، میزان عرضه کاهش یابد اما از آنجا که تعداد خریداران و متقاضیان نیز محدود و میزان سهمیه آن‌ها مشخص است، بنابراین برای انجام معاملات رقابت خاصی صورت نگرفته و قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد. در همین حال، شرکت فولاد غرب آسیا وظیفه دارد با توجه به تامین ورق از بورس طبق دستورالعمل‌ها، محصول خود را نیز در بورس عرضه کند.

طرح توسعه ورق سرد تا یک میلیون تن

خلیقی با اشاره به برنامه توسعه‌ای شرکت فولاد غرب آسیا، خاطرنشان کرد: در سال آینده قصد داریم ظرفیت تولید را تا ۸۰۰ هزار تن در سال افزایش دهیم و این میزان حتی تا یک میلیون تن نیز قابل افزایش است. البته طرح توسعه به سبد محصولات اضافه نمی‌کند و در محصولات شرکت تغییری ایجاد نخواهد شد اما با توجه به افزایش ظرفیت، میزان تولید محصولات خاص مانند ورق سرد بسیار نازک جهت مصرف در صنایع خاص همچون خودروسازی، صنایع غذایی و لوازم خانگی افزایش چشمگیری خواهد یافت. در حال حاضر تقاضای بازار در زمینه ورق‌های نازک بسیار بالاتر از سایر ورق‌ها است.

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا تصریح کرد: از آنجایی که ورق سرد در صنایع متنوعی همچون تولید ورق گالوانیزه و لوازم خانگی به کار می‌رود، تقاضای بازار به ویژه حوزه صادرات در زمینه ورق‌های گالوانیزه مناسب است. لازم به ذکر بوده که به دلیل خاص بودن تکنولوژی و دشواری‌های تولید، میزان تولید ورق‌های سرد نازک نسبتا کم اما در مقابل تقاضای آن زیاد است.

وی یادآور شد: سابق بر این، یک طرح توسعه ورق گالوانیزه را نیز در برنامه‌ها داشتیم که اکنون با توجه به شرایط بازار توجیه اقتصادی ندارد. توجه به این نکته ضروری است که طی دو سه سال اخیر، حدود پنج شرکت جدید با ظرفیت‌های نسبتا بالا به حوزه تولید ورق گالوانیزه وارد شده‌اند. اگرچه شرکت فولاد غرب آسیا به دلیل دارا بودن ورق سرد به عنوان ماده اولیه، مزیت بیشتری نسبت به سایر تولیدکنندگان ورق گالوانیزه خواهد داشت اما در صورتی که این طرح را اجرا کنیم، باید از سهمیه‌ای استفاده کنیم که در حال حاضر متعلق به دیگر تولیدکنندگان است و بنابراین میزان تولید نیز پایین خواهد آمد. با کاهش تولید نسبت به ظرفیت، ممکن است مزیت اقتصادی و توجیه طرح از بین برود و سرمایه‌گذاری با شکست مواجه شود.

خلیقی عنوان کرد: نمونه ظرفیت خالی در صنایع مصرف‌کننده را می‌توان در صنعت لوله و پروفیل مشاهده کرد که بیش از ۱۵۰ شرکت فعال در این حوزه وجود دارند که همگی زیر ۳۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند. در حالی که اگر ۵۰ شرکت در این حوزه فعال بودند، در این صورت ظرفیت فعال نیز افزایش می‌یافت و شاهد رونق در این صنعت می‌بودیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2253

نوشته‌های مشابه