• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان:

بحران انرژی مانع پیشرفت مجموعه نشد/ به دنبال تکمیل زنجیره فولاد هستیم

  • کد خبر : 7473
  • 30 بهمن 1400 - 17:40
بحران انرژی مانع پیشرفت مجموعه نشد/ به دنبال تکمیل زنجیره فولاد هستیم
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: خوشبختانه شرکت فولاد خوزستان علی‌رغم زیان ناشی از اعمال محدودیت انرژی طی 10 ماه گذشته، به دلیل استفاده از تکنولوژی و دانش فنی نیروهای متخصص توانسته است کل عملکرد سال 1399 را پوشش دهد.
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: خوشبختانه شرکت فولاد خوزستان علی‌رغم زیان ناشی از اعمال محدودیت انرژی طی ۱۰ ماه گذشته، به دلیل استفاده از تکنولوژی و دانش فنی نیروهای متخصص توانسته است کل عملکرد سال ۱۳۹۹ را پوشش دهد.

امین ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» اظهار داشت: صنعت فولاد کشور عمدتا با سه چالش اساسی که به این ترتیب شامل، معدن، عدم تعادل و توازن در زنجیره فولاد و در نهایت، بحران انرژی و زیرساخت‌ها مواجه است که کمبود گاز و برق به مهم‌ترین چالش این صنعت در سال‌های آتی تبدیل خواهد شد. اتفاقی که طی ۱۱ ماهه سال جاری هم در حوزه برق و هم در حوزه گاز به وجود آمد، تقریبا منحصر به فرد بود؛ به طوری که زیان سنگینی را به زنجیره صنعت فولاد وارد کرد.

افت تولید فولاد در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد: طی ۱۰ ماه امسال تولید فولاد در کشور به حدود ۲۶ میلیون تن رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ به حدود ۲۸ تا ۲۹ میلیون تن برسد که ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن از میزانی که طی سال‌های گذشته در صنعت فولاد هدف‌گذاری شده است، کمتر خواهد بود. به طور تقریبی، محدودیت‌های انرژی زیانی بالغ بر هشت میلیارد دلار بر صنعت فولاد تحمیل کرده است.

وی در خصوص اعمال محدودیت مصرف انرژی برای صنایع فولادی، خاطرنشان کرد: مصرف برق در صنعت فولاد تقریبا ۱۰ درصد مصرف کل کشور است و همچنین مصرف گاز در این صنعت به کمتر از ۵ درصد می‌رسد، اما متاسفانه با توجه به سیاست‌گذاری‌هایی که در این حوزه صورت پذیرفته، صنعت فولاد اولین صنعتی است که با قطعی برق و گاز مواجه می‌شود. طی ۱۰ ماه گذشته تاکنون، شرکت فولاد خوزستان حدود ۶۶۰ هزار تن تولید به واسطه کمبود برق یعنی نزدیک به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فروش که معادل چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عدم‌النفع می‌شود را از دست داده است.

خرید آهن اسفنجی به دلیل کمبود گاز

ابراهیمی به میزان مصرف گاز در فولاد خوزستان پرداخت و گفت: با توجه به اینکه میزان گاز مصرفی فولاد خوزستان حدود چهار هزار و ۷۰۰ تا چهار هزار و ۸۰۰ مترمکعب در روز است اما متاسفانه با توجه به اعمال محدودیت‌ها در انتهای پاییز و ابتدای زمستان امسال، با افت حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی مصرف مواجه شدهیم. هم‌اکنون میزان مصرف گاز در شرکت به حدود سه هزار و ۳۰۰ تا سه هزار و ۴۰۰ مترمکعب در روز رسیده است و این کاهش میزان انرژی باعث افت تولید آهن اسفنجی مجموعه شده است که به تبع آن، فولاد خوزستان برای اولین بار مجبور به خرید آهن اسفنجی می‌شود. در واقع، کسری ناشی از کمبود آهن اسفنجی را از بازار تامین می‌کنیم که در نتیجه، تاثیرات خود را بر قیمت تمام شده گذاشته و هزینه‌ها و قیمت تمام شده محصولات را به خصوص در دو فصل آخر سال افزایش داده است.

وی بیان کرد: علی‌رغم تمامی مشکلات به وجود آمده، مجموعه فولاد خوزستان به همت تکنولوژی و دانش فنی و نیروهای متخصص و فعال تقریبا در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۰ توانست کل عملکرد سال ۱۳۹۹ را پوشش دهد و امیدوار هستیم در پایان سال جاری رشد خوبی در تولید و فروش داشته باشیم و اتفاقات مثبتی در حوزه سودآوری برای سهامداران ایجاد شود.

استراتژی فولاد خوزستان در حوزه بالادست

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان ضمن یادآوری سه چالش اساسی در صنعت فولاد، اذعان کرد: تامین مواد اولیه یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکت فولاد خوزستان است. میزان ذخایر قطعی سنگ‌آهن کشور حدود ۳٫۳ میلیارد تن است که بر اساس افق ۱۴۰۴، حدود ۱۷۰ میلیون تن سنگ‌آهن در سال مصرف می‌شود. بنابراین طی سال‌های آتی با کمبود سنگ‌آهن مواجه می‌شویم و حداکثر ۱۳ تا ۱۴ سال بیشتر سنگ‌آهن نخواهیم داشت. این موضوع مهم به یک دغدغه اساسی بلندمدت هم برای صنعت فولاد و هم برای شرکت فولاد خوزستان تبدیل شده است.

وی، گریزی به اقدامات فولاد خوزستان در حوزه معدن زد و گفت: خوشبختانه اقدامات مطلوبی توسط مجموعه در حوزه معدن صورت پذیرفته که در این راستا شرکتی را با عنوان «توسعه معادن فولاد خوزستان» با اهدافی شامل «حوزه بازرگانی، تامین سنگ‌ و کنسانتره»، «سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف» و همچنین بحث «خرید معدن و ورود به استخراج معدنی» است، تاسیس کرده‌ایم.

ابراهیمی درباره میزان پیشرفت فولاد خوزستان در بخش معدن، اذعان کرد: در حوزه معدنی با تشکیل تیم‌های تحقیقاتی مختلف، تمرکز خود را بر معادن کوچک‌مقیاس معطوف کرده‌ایم و امیدوار هستیم در قالب چند معدن کوچک بتوانیم یک واحد کنسانتره موبایلی را تاسیس و بخشی از کنسانتره مورد نیاز مجموعه را از این طریق تامین کنیم.

بهره‌برداری از پهنه شماره ۵ محدوده آباده -جازموریان تا سال آینده

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان خبر داد: در محدوده آباده-جازموریان در پهنه شماره ۵ توانستیم پروانه اکتشاف محدوده را دریافت کنیم و امیدوار هستیم آن را تا پایان سال ۱۴۰۱ به مرحله بهره‌برداری برسانیم. در حقیقت توانستیم به ذخایر امیدبخشی در این محدوده معدنی دست یابیم. در حال حاضر، در حوزه سنگان خواف دارای ۲٫۵ میلیون تن کنسانتره و همچنین ۲٫۵ میلیون تن گندله هستیم که با پیگیری‌های صورت پذیرفته، افزایش ظرفیت و دو برابر کردن این ظرفیت‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. همچنین در حوزه معدنی، در خارج از کشور نظیر کشور افغانستان و سایر کشورها نیز اقداماتی توسط این شرکت در حال مطالعه است که آخرین اطلاعات متعاقبا اعلام خواهد شد.

اتصال حلقه‌ها به یکدیگر، راهکار نجات صنعت فولاد

ابراهیمی، آخرین قدم شرکت فولاد خوزستان در حوزه معدنی را مشارکت با کنسرسیوم‌های بزرگ معدنی دانست و افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار با تولیدکنندگان تاکید کردند، ضرورت دارد دخالت دولت در حوزه فولاد محدود و تنظیم بازار این صنعت به دست خود فولادسازان سپرده شود. یکی از راهکارهای نجات صنعت فولاد، مدیریت اتصال حلقه‌ها و ادغام و اتصال تولیدکننده به مصرف‌کننده است. در این رابطه، می‌توانیم صنایع کوچک و بزرگ را به یکدیگر اتصال دهیم و به نوعی ادغام کنیم.

ورود به حوزه پایین‌دست

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در پایان، توسعه همزمان زنجیره فولاد را اقدام بعدی فولاد خوزستان دانست و اظهار کرد: خوشبختانه شرکت فولاد خوزستان ورود به صنایع‌ پایین‌دستی را در دستور کار و اولویت نخست خود قرار داده است و برنامه دارد طرح لوله‌سازی خود را از طریق شرکت فولاد اکسین، اجرا کند و در واقع، یک زنجیره کامل از اسلب تا لوله توسط فولاد خوزستان ایجاد شود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7473
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
شروع طلایی شرکت فولاد هرمزگان در سال جهش تولید
سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

شروع طلایی شرکت فولاد هرمزگان در سال جهش تولید

04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

04اردیبهشت
رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد
هم‌زمان با کاهش موجودی در «LME»،

رشد ۰٫۳ درصدی قیمت آلومینیوم رقم خورد