• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت سیم و کابل ستاره دشتستان مطرح کرد:

بحران تامین ماده اولیه در صنعت سیم و کابل

  • کد خبر : 7183
  • 21 آذر 1401 - 9:57
بحران تامین ماده اولیه در صنعت سیم و کابل

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ستاره دشتستان گفت: خرید ماده اولیه از بورس کالای ایران به صورت ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد اعتباری دو ماهه صورت می‌پذیرد و این در حالی است که حجم نقدینگی هم‌زمان با پروژه‌های عمرانی به شدت کاهش یافته است. همچنین گشایش اعتبار بانکی به سختی صورت می‌پذیرد و  بانک‌ها […]

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ستاره دشتستان گفت: خرید ماده اولیه از بورس کالای ایران به صورت ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد اعتباری دو ماهه صورت می‌پذیرد و این در حالی است که حجم نقدینگی هم‌زمان با پروژه‌های عمرانی به شدت کاهش یافته است. همچنین گشایش اعتبار بانکی به سختی صورت می‌پذیرد و  بانک‌ها و موسسات مالی نیز تسهیلات را با سود ۱۸ در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌‍دهند که تمامی این مسائل، شرایط تولید را بیش از پیش دشوار ساخته است.

محمدحسین ناصحی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: فعالیت شرکت سیم و کابل ستاره دشتستان در سال ۱۳۸۷ آغاز شد و قیمت مس در آن زمان، دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر تن بود. هزینه خرید ۲۰ تن مس به حدود ۵۰ میلیون تن می‌رسید و مالیات بر ارزش افزوده نیز برای این محصول در نظر گرفته نمی‌شد. در ادامه همگام با افزایش نرخ دلار و ایجاد رقابت‌ کاذب در بورس کالای ایران، قیمت مس تا دو هفته گذشته به ۲۷۵ میلیون تومان به ازای هر تن و با محاسبه ارزش افزوده، به ۳۰۱ میلیون تومان رشد پیدا کرده است و از این رو ما همچون شطرنج‌بازی شده‌ایم که باید بتوانیم ضمن مدیریت شرایط موجود به مسیر خود ادامه دهیم.

وی افزود: در حالی که تامین مواد اولیه در سال‌های پایانی دهه ۸۰ به صورت ۱۰ درصد نقدی و ۹۰ درصد اعتباری به مدت ۶ ماهه بود، در اوایل دهه ۹۰ در قالب ۱۰ درصد نقدی و ۹۰ درصد اعتباری پنج ماهه تعریف شد و در حال حاضر علی‌رغم اینکه همواره مسئله حمایت از تولید مطرح می‌شود، خرید ماده اولیه از بورس کالای ایران به صورت ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد اعتباری دو ماهه صورت می‌پذیرد. از سوی دیگر، در حالی که حجم نقدینگی هم‌زمان با ساخت‌وساز به شدت کاهش یافته است و گشایش اعتبار بانکی نیز به سختی صورت می‌پذیرد و  بانک‌ها و موسسات مالی هم تسهیلات را با سود ۱۸ در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌‍دهند، شرایط تامین مواد اولیه و تولید بیش از پیش دشوار شده است.

تامین دشوار مس از بورس کالای ایران

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ستاره دشتستان عنوان کرد: تا حدود سه ماه پیش، اعتبار گشایش اسنادی و خرید نقدی به تعداد سه و یک بار طی یک ماه در مجموعه صورت می‌پذیرفت و موفق به خرید ۸۰ تن مس در ماه می‌شدیم اما متاسفانه با تغییر شرایط خرید مس، نه تنها ما بلکه اکثر تولیدکنندگان سیم و کابل با چالش جدی در این زمینه مواجه شده‌اند. با این شرایط، انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان سیم و کابل ایران تمامی تلاش خود جهت رفع این معضل را به کار گرفته و هنوز به نتیجه مطلوب دست پیدا نکرده است. طبق آمار اعلامی این انجمن، ۶۵ شرکت تولیدی سیم و کابل تا به امروز تعطیل شده است و متاسفانه هر هفته به آمار و تعداد این شرکت‌ها افزوده می‌شود. مجموعه سیم و کابل ستاره دشتستان نیز با ۶۰ درصد ظرفیت خود مشغول تولید است و امیدواریم دوباره بتوانیم با ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید کنیم.

ناصحی با بیان اینکه رضایت کافی در خصوص عرضه مس در بورس کالای ایران وجود ندارد، تصریح کرد: متاسفانه زمان عرضه مس در این تالار صنعتی نیز مناسب نیست و اگر شرایط همچنان به همین حالت ادامه پیدا کند، ناچار به تعدیل نیروهای انسانی شاغل در مجموعه خواهیم شد. این در حالی است که تمام تلاش خود جهت حفظ نیروی انسانی را به‌کار گرفته‌ایم و خوشبختانه تا به امروز، ۷۰ نفر شاغل در بخش‌های مختلف مجموعه را حفظ کرده‌ایم. ضمن اینکه طرح توسعه‌ای را در دست اجرا داریم که در صورت بهره‌برداری آن در سال ۱۴۰۲، اشتغال‌زایی ۱۳۰ نفری را به همراه خواهد داشت؛ اگرچه به نظر می‌رسد با توجه به تورم و رشد هزینه‌های تولید، موفق به اجرای این مهم نخواهیم شد و نمیتوانیم برنامه‌ریزی مشخصی برای آن داشته باشیم.

وی در ارتباط با تولید و توزیع سیم و کابل‌های غیراستاندارد، مطرح کرد: خوشبختانه اطلاعات و آگاهی مردم در این زمینه طی سالیان اخیر افزایش یافته است و نظارت‌های لازم در پروژه‌های مختلف ساختمانی از سوی سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر در سراسر استان‌های کشور به خوبی صورت می‌پذیرد. زمانی که قیمت مس در بازار داخلی رشد پیدا می‌کند، واحدهای زیرپله‌ای و غیرمجاز نیز توانایی تامین مس مورد نیاز خود را ندارند و  با توجه به اینکه مردم نسبت به خرید سیم و کابل‌های باکیفیت و استاندارد مطلع و آگاه هستند، مشکل چندانی در این خصوص وجود ندارد.

ضرورت تسهیل شرایط صادرات سیم و کابل

این فعال صنعت سیم و کابل در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه مقایسه شما از صنعت سیم و کابل ایران با سایر کشورهای همسایه به ویژه ترکیه چیست، گفت: یکی از افتخارات ما این است که در نمایشگاه‌‎های معتبر خارجی حضور یافته‌ایم و متوجه شده‌ایم که انرژی ارزان‌قیمت در کشور، یک مزیت و برتری برای تولیدکنندگان داخلی محسوب می‌شود. با این وجود، تولیدکنندگان خارجی هیچ دغدغه‌ای در زمینه تامین مواد اولیه، دریافت تسهیلات و… ندارند و تنها به دنبال رونق تولید و توسعه صادرات هستند. اگرچه سیم و کابل‌های تولیدی ما به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌شود اما هم‌زمان با افزایش قیمت مس در بازار داخلی و همچنین تفاوت نرخ ارز آزاد و نیمایی، توانایی رقابت در بازارهای صادراتی را از دست داده‌ایم و افزایش قیمت هفتگی محصول برای طرف عراقی ما قابل توجیه نیست.

ناصحی با تاکید بر اینکه نیازمند بازنگری در زمان و نحوه عرضه مس در بورس کالای ایران هستیم، خاطرنشان کرد: دولت و مسئولان ذی‌ربط باید در راستای تسهیل شرایط صادرات گام بردارند و تمهیدات لازم در زمینه برگشت ارز حاصل از صادرات و رفع تعهد ارزی را بیندیشند تا شاهد رونق صادرات سیم و کابل به کشورهای همسایه و منطقه باشیم.

وی در خصوص ماشین‌آلات مورد استفاده در این مجموعه، تصریح کرد: ماشین‌آلات موجود در خط تولید، هم تولید داخل و هم وارداتی است و از دستگاه کشش راد ساخت کشور آلمان در مجموعه استفاده می‌کنیم. همچنین از ماشین‌آلات ترکیه‌‍ای و چینی به همراه چهار دستگاه ایرانی در خط تولید خود بهره گرفته‌ایم و خوشبختانه مشکلی در زمینه تامین قطعات یدکی مورد نیاز خود نداریم.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ستاره دشتستان در پایان یادآور شد: امیدوار هستیم زمان و نحوه عرضه مس در بورس کالای ایران مورد بازنگری اساسی قرار بگیرد تا تولیدکنندگان محصولات مسی بتوانند با دغدغه کمتری به فعالیت خود ادامه دهند و منجر به اشتغال‌زایی و همچنین ارزآوری بیشتری در داخل شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7183

نوشته‌های مشابه

02اسفند
اهداف بلندمدت؛ قربانی افکار کوتاه‌مدت
مدیرعامل شرکت فروزنده مطرح کرد:

اهداف بلندمدت؛ قربانی افکار کوتاه‌مدت

25بهمن
جای سوزن انداختن در صنعت سیم و کابل نیست!
یک فعال صنعت سیم و کابل در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

جای سوزن انداختن در صنعت سیم و کابل نیست!

11بهمن
کیفیت، قدم اول مسیر موفقیت
مدیر تولید شرکت سیم و کابل سپاهان غرب مطرح کرد:

کیفیت، قدم اول مسیر موفقیت