• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
آریا صادق‌نیت حقیقی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در گفت‌‎وگو با «فلزات آنلاین»:

بحران جهانی آلومینیوم، فرصتی مناسب برای شکوفایی

  • کد خبر : 6946
  • 24 اسفند 1400 - 13:43
بحران جهانی آلومینیوم، فرصتی مناسب برای شکوفایی
درگیری میان کشورهای روسیه و اوکراین، قیمت جهانی آلومینیوم را دچار نوسان شدیدی کرد؛ به طوری که ابتدا تا مرز چهار هزار دلار افزایش یافت و بعد افت و خیزهای متوالی را پشت سر گذاشت. در این بین، عوامل اساسی نظیر بحران انرژی، کاهش تولید آلومینیوم در چین و سیاست‌گذاری‌های تازه برترین تولیدکننده آلومینیوم جهان یعنی «روسال» تاثیرگذار بوده است. درباره این موضوع، گفت‌وگویی با آریا صادق‌نیت حقیقی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران انجام شده است که در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید:
درگیری میان کشورهای روسیه و اوکراین، قیمت جهانی آلومینیوم را دچار نوسان شدیدی کرد؛ به طوری که ابتدا تا مرز چهار هزار دلار افزایش یافت و بعد افت و خیزهای متوالی را پشت سر گذاشت. در این بین، عوامل اساسی نظیر بحران انرژی، کاهش تولید آلومینیوم در چین و سیاست‌گذاری‌های تازه برترین تولیدکننده آلومینیوم جهان یعنی «روسال» تاثیرگذار بوده است. درباره این موضوع، گفت‌وگویی با آریا صادق‌نیت حقیقی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران انجام شده است که در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

ارزیابی شما از روند قیمتی آلومینیوم چیست؟

باید توجه داشت که چند عامل اساسی از این افزایش قیمت حمایت می‌کنند؛ ابتدا بحث بحران انرژی و معاهداتی که کشورها را مجبور به کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی کرد، مطرح شد که محدودیت مصرف زغال‌سنگ را به همراه داشت. این موضوع باعث شد تا تولید آلومینیوم در چین به شکل قابل توجهی کاهش یابد و قیمت این فلز در بازار جهانی روند رو به رشدی را طی کند. در ادامه، شاهد تهدیدات نظامی روسیه به اوکراین بودیم که به صورت مستقیم بر قیمت‌های انرژی و نفت تاثیر گذاشت و قیمت کامودیتی‌ها به خصوص آلومینیوم به عنوان یکی از فلزات انرژی‌بر را افزایش داد.

پس از عملی شدن تهدیدات روسیه علیه اوکراین و آغاز حملات این کشور، این افزایش قیمت‌ به شدت تقویت شد. علاوه‌براین، با تحریم‌های روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان آلومینیوم در جهان، وضعیت عرضه در بازار جهانی متحمل یک فشار جدید شد. همچنین قیمت انرژی به بالاترین نقطه خود طی چند سال اخیر رسید که می‌توان این اتفاق را به عنوان یک محرک‌ اصلی در رشد قیمت فلزات به خصوص آلومینیوم به حساب آورد. علاوه‌براین، کاهش موجودی انبارهای بورس فلزات لندن و محدودیت‌های مصرف انرژی چه در مورد مصرف زغال‌سنگ در چین و چه مسائلی که در خصوص نفت و گاز به دلیل تحریم روسیه به عنوان یک تامین‌کننده بزرگ مطرح است، باعث شده تا در مجموع شاهد اعداد و ارقام کم‌سابقه‌ای در قیمت انرژی و فلزات باشیم.

به نظر شما، واحدهای Smelter آلومینیوم در اروپا چقدر با ریسک وقفه‌های تولیدی مواجه شده‌اند؟

این اتفاقات باعث شده است تا پریمیوم‌های جهانی نیز افزایش قابل توجهی را تجربه کنند و چون عرضه آلومینیوم کاهش پیدا کرده و تحریم‌های گسترده و شدیدی علیه روسیه به عنوان یکی از تامین‌کنندگان بزرگ انرژی و آلومینیوم وضع شده و این کشور در بن‌بست سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است، باید دید در ادامه چه سرنوشتی در انتظار این کشور خواهد بود.

در حال حاضر، تولیدکنندگان آلومینیوم در اروپا، برای تامین نیاز خود باید به دنبال مبادی دوردست‌تری باشند تا بتوانند به هر شکل ممکن، به فعالیت تولیدی خود ادامه دهند. مهم‌ترین اتفاقی که در چنین شرایطی رخ می‌دهد، افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه‌های مرتبط با تولید خواهد بود که البته این افزایش از رشد قیمت پریمیوم جدا است؛ یعنی علاوه‌ بر اینکه قیمت پریمیوم بالا رفته است، هزینه تولید نیز افزایش سرسام‌آوری خواهد داشت. به این ترتیب، ما شاهد افزایش قیمت در تمامی بخش‌ها هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده خواهیم بود. اکنون شرایط در قاره اروپا به نحوی است که چالش تامین انرژی و مواد اولیه بیداد می‌کند و این مسئله عملکرد تمام تولیدکنندگان را در تولید و فروش محصولات تحت تاثیر قرار داده است.

نکته مهم و حائز اهمیت این است که محدودیت‌های اعمال شده، می‌تواند برای ایران یک فرصت باشد. از آنجایی که ایران و روسیه از مناسبات تجاری و سیاسی خوبی با یکدیگر برخوردار هستند و کشور ما هیچ مشارکتی در زمینه اعمال تحریم‌ها علیه روسیه نداشته است، بنابراین می‌توانیم با واردات حجم مشخص از آلومینیوم‌های محبوس شده در روسیه به داخل کشور و پس از تبدیل آن‌ها به سایر محصولات، دوباره به بازارهای اروپا ورود کنیم و از محدودیت‌های خود در منطقه‌، پا را فراتر بگذاریم. خوشبختانه اتفاق‌های اخیر، نتایج مطلوب‌تری را نسبت به سایر نقاط جهان برای کشور ما در بر خواهد داشت که البته این امر مستلزم آن است که سیاست‌گذاران این فرصت به وجود آمده را غنیمت بشمارند و از هدررفت آن جلوگیری کنند تا در نهایت، بتوانیم حضور درخشانی در بازارهای بین‌المللی داشته باشیم.

پیش‌بینی شما در خصوص ادامه درگیری میان روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر فعالیت تولیدکنندگان آلومینیوم چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در حالت کلی، شرایط تنش‌زا تا مدت طولانی ادامه پیدا نخواهد کرد و در نهایت به واسطه برگزاری مذاکرات متعدد و حتی اعمال فشار از سوی دولت‌های قدرتمند و خواهان برقراری صلح، درگیری‌های بین دو کشور پایان خواهد یافت. چراکه در صورت اتمام نیافتن تنش‌های موجود، باید شاهد جنگ جهانی سوم باشیم که طبیعتا به وقوع پیوستن چنین حادثه عظیمی، نتیجه‌ای جز ویرانی و از بین رفتن سرمایه و منابع انرژی کشورهای مختلف ازجمله تولیدکنندگان صنعت آلومینیوم نخواهد داشت. به همین علت پایان درگیری‌ها احتمال رخداد قوی‌تری خواهد داشت.

اعمال نفوذ روسیه در بازار آلومینیوم و جهش قیمت این فلز، چه تاثیری بر بازار محصولات آلومینیومی در ایران و جهان خواهد گذاشت؟

اگر تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه اروپای شرقی ادامه پیدا کند، بوکسیت با افزایش قیمت شدیدی مواجه خواهد شد و به همین ترتیب، قیمت آلومینا نیز برای کشورهایی مانند ایران که نیازمند واردات این محصول هستند، افزایش خواهد یافت و در نهایت تولیدکنندگان بیش از پیش، با چالش تامین مواد اولیه روبه‌رو خواهند بود. ضمن اینکه شاهد افزایش بی‌رویه قیمت حامل‌های انرژی نیز خواهیم بود. اگرچه ممکن است این افزایش قیمت تاثیر چندانی در سود یا زیان یک تولیدکننده از لحاظ تولید و فروش و همچنین یک مصرف‌کننده از بابت خرید آلومینیوم، نداشته باشد اما به دنبال این اتفاق، تولیدکنندگان مختلف آلومینیوم در سراسر جهان به سرمایه‌درگردش بیشتری نیاز خواهد داشت و خطری که برای صنعت آلومینیوم به وجود خواهد آمد، آن است که امکان استفاده از محصولات جایگزین فراهم خواهد شد.

برای مثال، زمانی که قیمت مس به یک باره در سطح جهان افزایش پیدا کرد، اکثر تولیدکنندگان در محصولاتی مانند هادی‌ها، از آلومینیوم به جای مس استفاده کردند تا بتوانند صرفه‌جویی و بهینه مالی بیشتری در این زمینه داشته باشند. با توجه به وضعیت کنونی بازار جهانی آلومینیوم، ممکن است اتفاق مشابه برای این فلز رخ دهد و با بالا رفتن قیمت آن، در بعضی از محصولات به جای آلومینیوم از فلزات دیگر استفاده شود که این مسئله ممکن است در صنعت ساختمان‌ رخ دهد و تولیدکنندگان به جای استفاده از در و پنجره‌های آلومینیومی، از پنجره‌های UPVC و فولادی استفاده کنند. این در حالی است که اگر قیمت‌ها از حد معقول گذر کنند، در نتیجه کل زنجیره مصرف آلومینیوم مورد تهدید قرار خواهد گرفت و رقابتی که به منظور تامین آلومینا بین شرکت‌ها ایجاد خواهد شد نیز از مهم‌ترین عوامل تهدید در این زنجیره خواهد بود.

در صورت روند کاهشی تولید آلومینیوم، چه میزان کسری در بازار جهانی به وجود خواهد آمد؟

در این خصوص نمی‌توان اظهار نظر دقیقی از لحاظ آمار و ارقام داشت اما قبل از اینکه بخواهیم پیش‌بینی خاصی انجام دهیم، باید یادآور شد که در ابتدا از جانب کشور چین با کمبود عرضه آلومینیوم در بازار جهانی مواجه شده‌ایم و پس از آن، ماجرای حمله روسیه به اوکراین و ایجاد تنش‌های موجود رخ داده است. بر همین اساس، نمی‌توان پیش‌بینی خاصی را در این زمینه انجام داد اما واقعیت امر این است که موجودی انبارهای بورس فلزات لندن همواره تحت فشار بوده و کمبود عرضه برای آن وجود داشته است. با نگاهی به آمار و ارقام بورس فلزات لندن طی سال جاری نیز به خوبی می‌توان دریافت که میزان آلومینیوم موجود در انبار روند نزولی داشته است.

آیا منطقه‌ دیگری به غیر از اروپا وجود دارد که در تامین آلومینیوم مورد نیاز خود با معضل مواجه شده باشد؟

در حال حاضر، یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان آلومینیوم از روسیه، ترکیه است که عمده واردات آلومینیوم آن از این کشور است و کمترین میزان آن نیز از ایران به این کشور وارد می‌شود. با توجه به شرایط کنونی حاکم بر منطقه و عدم تامین کافی آلومینیوم ترکیه، این اتفاق می‌تواند بهترین فرصت برای ایران در راستای دست گرفتن بازار جهانی جهت عرضه محصولات آلومینیومی باشد. متاسفانه طی سالیان اخیر، آلومینیوم با کمترین میزان قیمت حتی نسبت به عرضه در بازار داخلی، به ترکیه در مقام یکی از کشورهای رقیب صادر شده و همین امر سبب شده است این کشور بتواند با عرضه ارزان‌قیمت محصولات آلومینیومی، بازار کشورهای هدف ما مانند افغانستان و عراق را تسخیر کند و سهم ایران در بازارهای جهانی را به میزان بسیار زیادی در اختیار خود قرار دهد.

بنابراین اگر ما بتوانیم با توجه به شرایط موجود، آلومینیوم را از کشور روسیه خریداری کنیم و با استفاده از آن و افزایش ظرفیت تولید، محصولات آلومینیومی خود را به بازارهای مختلف عرضه کنیم، می‌توانیم گوی رقابت را از کشور ترکیه برباییم و حتی اگر قصد فروش آلومینیوم خالص به این کشور را داشته باشیم نیز به قیمت مناسب‌تری آن را صادر کنیم.

سخن آخر…

متاسفانه صنعت مهم و استراتژیک آلومینیوم در کشور به حال خود رها شده است. این در حالی است که فلز آلومینیوم جدای تحریم‌های کلی به دلیل کاربرد آن در صنایع مختلف نظیر نظامی و هسته‌ای، به طور مشخص و جداگانه تحریم شده بود. بر همین اساس نیاز است نگاه ملی به این فلز استراتژیک شود و صنعت آلومینیوم، بیشتر از این مورد بی‌مهری مسئولان قرار نگیرد. دولت باید با نگاهی هوشمندانه، به بهترین شکل ممکن از فرصت به دست آمده در راستای افزایش میزان ظرفیت تولید و توانمندی‌های موجود استفاده کند که تحقق این مهم، نیازمند همکاری و هم‌فکری دولت با بخش خصوصی و سایر تشکل‌های فعال در صنعت آلومینیوم است. این در حالی است که در حال حاضر، چنین همکاری دیده نمی‌شود و اگر ما به دنبال توسعه و پیشرفت این صنعت مهم در داخل کشور هستیم، باید از فرصت‌های پیش‌رو نهایت استفاده را داشته باشیم. این امر نیازمند هماهنگی و هم‌فکری میان سندیکای صنایع آلومینیوم ایران و دولت بوده که متاسفانه چنین اتفاق خوبی تاکنون نیفتاده است و همراهی و استقبالی از دولت به منظور تغییر وضعیت و بهبود شرایط صنعت آلومینیوم مشاهده نمی‌‌شود. در صورتی که در این زمان که می‌توان کارهای بزرگی انجام داد، باید به صورت فشرده در ارتباط باشیم و حتی یک لحظه نیز برای رشد این صنعت از دست نرود.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=6946
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
بر تحقق شعار سال در شرکت آلومینای ایران تاکید شد
در دیدار با استاندار خراسان شمالی،

بر تحقق شعار سال در شرکت آلومینای ایران تاکید شد

01اردیبهشت
گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲
علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

گام‌هاي مستحکم فولاد سرمد در مسير توسعه/ تحقق ظرفيت اسمي توليد در سال ۱۴۰۲

25فروردین
به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين
علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

به دنبال جهش توليد همگام با سودآوري در سال جديد هستيم/ تسريع در احداث کارخانه فولادسازي اکسين