• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
یک تولیدکننده شمش فولادی مطرح کرد:

بخش خصوصی محکوم به شکست است

  • کد خبر : 7647
  • 09 خرداد 1401 - 19:05
بخش خصوصی محکوم به شکست است
یک تولیدکننده شمش فولادی گفت: سیاست‌گذاری‌ها در حوزه صنعت فولاد طی سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده که بخش خصوصی این صنعت تحت فشار قرار بگیرد و در نهایت فعالیت خود را تعطیل کند.
یک تولیدکننده شمش فولادی گفت: سیاست‌گذاری‌ها در حوزه صنعت فولاد طی سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده که بخش خصوصی این صنعت تحت فشار قرار بگیرد و در نهایت فعالیت خود را تعطیل کند.

یک تولیدکننده شمش فولادی در گفت‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» عنوان کرد: شرکت ما پس از تلاش‌های دوچندان توانست طرح شمش فولاد سبک آلیاژی را با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال به مرحله بهره‌برداری رساند. از سال ۱۳۹۱ محصول شمش فولادی (بیلت) در ابعاد ۱۲۵ در ۱۲۵ میلی‌متر با طول ۶ متری در گرید ۵SP و ۳SP و استانداردهای روز دنیا در یک شیفت کاری تولید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه نمی‌کند، گفت: با توجه به سفارش مشتریان اقدام به تولید محصول می‌کنیم و در حقیقت تولید را به صورت سفارش‌محور انجام می‌دهیم. عمده مشتریان ما از جمله شرکت‌های حوزه نورد هستند که به شمش فولادی نیاز دارند و به صورت مستقیم با آن‌ها به معامله می‌پردازیم.

این فعال صنعت شمش فولادی با تاکید بر اینکه شرکت نسبت به شرایط حاکم بر صنعت، اقدام به تولید شمش فولادی می‌کند، عنوان کرد: در سال گذشته و با تشدید دخالت دولت و سایر سیاست‌گذاران در زنجیره تولید فولاد، بازار خرید و فروش محصولات فولادی با آشفتگی بیشتری روبه‌رو شد و اگر دخالت دولت در فرایند تولید، اجازه تولید دهد، تولیدکنندگان می‌توانند با خیال آسوده اقدام به تولید شمش فولادی کنند.

وی یادآور شد: در حقیقت تولید شمش فولادی با قیمت‌گذاری دستوری هیچ‌‌گونه توجیه اقتصادی برای تولیدکنندگان القایی ندارد و زمینه‌ساز کاهش تولید شمش فولادی در کشور می‌شود. متاسفانه بخش خصوصی از هیچ حمایتی برخوردار نیست؛ این شرکت‌ها در وضعیت نامطلوب و زیان‌دهی قرار دارند که با وجود این شرایط قادر به تداوم تولید نخواهند بود. دولت باید تمهیداتی بیندیشد تا مشکل این واحدها هر چه زودتر حل شود.

واحدهای تولیدی، اولین قربانی کمبود برق

این تولیدکننده شمش فولادی با انتقاد نسبت به تحمیل بار کمبود برق به صنعت فولاد گفت: متاسفانه یکی از بزرگ‌ترین مشکل مجموعه‌های فولادی، کمبود انرژی به‌ ویژه برق است. دولت برنامه خود برای تامین برق خانگی را با اعمال محدودیت و فشار بر صنایع فولادی پیش‌ می‌برد و قطعی برق یک نردبان برای دولت‌ است. در واقع سالیانی است صنایع فولادی از تاریخ ۱۵ خرداد ماه به دلیل اعمال محدودیت انرژی با کاهش تولید مواجه می‌شوند؛ به طوری که وقتی کسری گاز و برق به وجود بیاید، وزارت نیرو در اولین فرصت، اقدام به محدودیت صنایع فولادی می‌کنند و تمامی کسری انرژی را بر دوش تولیدکنندگان فولاد می‌اندازد.

وی از اعمال محدودیت مصرف برق در تولید این شرکت در سه ماه آینده خبر داد و گفت: متاسفانه در ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ نامه‌ای مبنی بر اعمال محدودیت مصرف برق در فصل تابستان صادر شد که به احتمال زیاد از ۱۰ روز آینده شاهد شروع خاموشی‌های گسترده برای تولیدکنندگان القایی خواهیم بود.

این تولیدکننده ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود قطعی برق همچون سال‌های گذشته خسارات زیادی به تولیدکنندگان القایی وارد کند؛ به طوری که این تولیدکنندگان هم با کاهش تولید مواجه می‌شوند و هم اینکه با عقب ماندن از برنامه تولید و رویکرد اصلی خود، با چالش‌های متعددی روبه‌رو خواهند شد.

خرید مواد اولیه از تولیدکننده و واسطه

این فعال صنعت شمش فولادی با بیان اینکه محصولات خود را در بورس عرضه نمی‌کند، افزود: مجموعه ما مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت مستقیم از کارخانه‌های تولیدی آهن اسفنجی و همچنین از واسطه‌های بازار فولاد تامین می‌کند، اما متاسفانه به دلیل کمبود مواد اولیه و محدودیت‌های انرژی به ویژه برق با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه قراضه آهنی مورد نیاز واحد تولیدی را از منابع داخل کشور تامین می‌کنیم، اظهار کرد: تمامی تولیدکنندگان القایی به دلیل متناسب نبودن قیمت مواد اولیه در بازار با مشکلات متعددی برخورد کرده‌اند. از طرفی به دلیل اینکه با کمبود ضایعات آهنی در کشور روبه‌رو هستیم، برخی از بنگاه‌های ضایعات فلزی، انحصار عرضه این ماده اولیه تولیدکنندگان القایی را در دست گرفته‌اند که این عامل باعث آسیب بیشتر به این تولیدکنندگان شده است. همچنین به سبب بحران رکود در کشور و عدم نوسازی صنایع و ساخت و ساز، با کمبود قراضه صنعتی و ساختمانی در کشور مواجه هستیم.

این تولیدکننده اضافه کرد: با توجه به شیوه مدیریت، تلاش شده است که به نحو صحیحی از مواد اولیه در فرایند تولید استفاده کنیم. در حقیقت مشکل اصلی کوره‌های القایی، کمبود قراضه و آهن اسفنجی است و دولت باید تمهیداتی بیندیشد تا مشکل این واحدها نیز حل شود.

به طرح توسعه فکر نمی‌کنیم

فعال حوزه صنعت با ابراز تاسف از رویکرد دولت‌ها نسبت به تولید، اذعان کرد: با شرایط حاکم بر صنعت فولاد، هیچ‌گونه برنامه توسعه‌ای در دستور کار خود نداریم، در واقع وضعیت به‌گونه‌ای است که هرچه تولید شمش فولادی کمتر باشد، با بحران کمتری برخورد خواهیم کرد. اکنون پایداری در وضعیت نامساعد صنعت فولاد بسیار دشوار است.

این فعال صنعت شمش فولادی مطرح کرد: متاسفانه دولت با اعمال عوارض صادراتی در ابتدای سال، باعث از بین رفتن فرصت صادراتی صادرکنندگان شد. اکنون نیز که تولیدکنندگان از رکود خارج شدند و مجدد بازار صادراتی ایران، رونق گرفت، با کاهش قیمت‌های جهانی فولاد مواجه شدیم که به طور حتم تاثیر منفی خود را بر صنعت فولاد ایران می‌گذارد.

وی عنوان کرد: زمانی که تولیدکنندگان القایی در وضعیت زیان‌دهی به سر می‌برند، با توجه به کاهش قیمت فولاد، اگر تولید کمتری داشته باشند، با ضرر تولید کمتری روبه‌رو خواهند شد. در واقع شرکت ما یک هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم شمش فولادی با زیان مواجه است اما در صورتی که اگر اقدام به تولید محصول نکنیم، ۵۰۰ تومان ضرر خواهیم کرد.

این تولیدکننده شمش فولادی در پایان با گلایه از وضعیت بازار فولاد افزود: انتظار داریم با توجه به سیاست‌های ناکارآمد و غلط گذشته، دولت دیگر در قیمت‌گذاری مواد معدنی و فلزی دخالت نداشته باشند؛ چراکه همین دخالت‌ها و سیاست‌گذاری‌های اشتباه باعث تعطیلی تولیدکنندگان بخش خصوصی شده است. شرکت‌های خصولتی به دلیل اینکه بخشی از سهامداران شرکت‌های تولیدکننده آهن اسفنجی هستند، باعث به انزوا رفتن شرکت‌های خصوصی در این صنعت می‌شوند. متاسفانه با این سازوکاری که دولت تاکنون در پیش گرفته، عزم خود را جزم کرده که بخش خصوصی کشور را تحت فشار قرار دهد و به نوعی کمر به نابودی این بخش بسته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=7647
  • نویسنده : اکرم محمدی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است