• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیرعامل شرکت آبران کارون:

برای جمع‌آوری خودروهای فرسوده کمک مجلس الزامی است

  • کد خبر : 3662
  • 01 مرداد 1398 - 14:51
برای جمع‌آوری خودروهای فرسوده کمک مجلس الزامی است
مدیرعامل شرکت آبران کارون با اشاره به اهمیت هوای پاک، گفت: به دلیل روند افزایشی آلودگی هوای کشور و تاثیرات مخربی که تردد خودروهای فرسوده بر محیط‌زیست در سال‌های اخیر گذاشته است، مجلس قصد داشت شرکت‌های دولتی سازنده خودرو مانند سایپا و ایران‌خودرو را موظف کند به ازای تولید چهار خودرو، یک گواهی اسقاط خریداری کنند که این مصوبه می‌توانست تعداد زیادی از خودروهای فرسوده که آلایندگی‌های زیادی دارند، را از چرخه فعالیت خارج سازد؛ قرار بود این قانون از سال 97 اجرایی شود اما وزیر صنعت و معدن و تجارت وقت، اجازه تصویب و اجرایی شدن آن را نداد و به همین دلیل قانون هوای پاک تاکنون در کشور اجرا نشده است. برای کنترل آلودگی هوا و جمع‌آوری خودروهای فرسوده از سطح کشور مجلس باید همت بیشتری کند.

مدیرعامل شرکت آبران کارون با اشاره به اهمیت هوای پاک، گفت: به دلیل روند افزایشی آلودگی هوای کشور و تاثیرات مخربی که تردد خودروهای فرسوده بر محیط‌زیست در سال‌های اخیر گذاشته است، مجلس قصد داشت شرکت‌های دولتی سازنده خودرو مانند سایپا و ایران‌خودرو را موظف کند به ازای تولید چهار خودرو، یک گواهی اسقاط خریداری کنند که این مصوبه می‌توانست تعداد زیادی از خودروهای فرسوده که آلایندگی‌های زیادی دارند، را از چرخه فعالیت خارج سازد؛ قرار بود این قانون از سال ۹۷ اجرایی شود اما وزیر صنعت و معدن و تجارت وقت، اجازه تصویب و اجرایی شدن آن را نداد و به همین دلیل قانون هوای پاک تاکنون در کشور اجرا نشده است. برای کنترل آلودگی هوا و جمع‌آوری خودروهای فرسوده از سطح کشور مجلس باید همت بیشتری کند.

نادر سادات در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، با اشاره به آغاز فعالیت شرکت آبران کارون، اظهار داشت: این شرکت از سال ۹۶ با ظرفیت ۲۱ هزار تن در سال فعالیت خود را در زمینه اسقاط خودرو شروع کرده است و در این مدت دو سال، توانسته‌ایم ۴۰۰ خودرو را از چرخه فعالیت خارج کنیم.

وی با عنوان عوامل موثر بر اسقاط خودروهای فرسوده در کشور، بیان کرد: مهم‌ترین عاملی که در سال جاری بر فعالیت ما تاثیر گذاشته و موجب رکود فعالیت ما شده، تصویب قانون منع واردات خودرو است. از زمانی که این قانون در کشور تصویب شده، فعالیت ما کاهش شدیدی داشته است.

اقدامات حمایتی به منظور استفاده مجدد از ضایعات آلومینیومی

مدیرعامل شرکت آبران کارون در مورد اقدامات حمایتی و تشویقی که در کشورهای دیگر به منظور استفاده مجدد از ضایعات آلومینیومی، انجام می‌شود، عنوان کرد: سایر کشورها در زمینه استفاده مجدد از ضایعات فلزات از جمله آلومینیوم، برنامه‌های منسجمی دارند طرح‌های تشویقی و حمایتی بیشماری در کشورهای اروپایی به منظور کاهش آلودگی‌های محیط‌زیستی انجام می‌شود اما در کشور ما، برنامه‌ها و قوانین دولتی به گونه‌‌ای است که نه تنها از شرکت‌ها اسقاطی خودرو حمایتی به عمل نمی‌آید، بلکه تمام قوانین وضع شده، مانع فعالیت شرکت‌های اسقاط خودرو می‌شود.

سادات در ادامه بیان کرد: شرکت‌هایی همچون شرکت ما که در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده فعال هستند علاوه بر اینکه با فعالیت‌های خود می‌توانند میزان آلودگی‌ هوا را کاهش دهند و به حفظ محیط‌زیست کمک کنند؛ می‌توانند مواد اولیه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی را نیز تامین کنند.

وی درخصوص تصویب قانونی جهت حمایت از شرکت‌های اسقاط‌کننده خودروهای فرسوده در کشور، اظهار کرد: واردکردن خودرو، موجب خروج ارز و آسیب رساندن به اقتصاد کشور می‌شود، به همین جهت تصویب قانون منع واردات می‌تواند منطقی و درست باشد اما از سوی دیگر باید به میزان تولید خودروهای داخلی که در حال افزایش است نیز توجه داشت، تولید این میزان خودرو، مسلما محیط‌زیست کشور را ویران می‌کند، به همین دلیل، دولت باید قانونی در جهت اسقاط خودروهای آلاینده که به محیط‌زیست آسیب می‌زند را در برنامه کاری خود قرار دهد.

بخش عمده درآمد خود را از دست داده‌ایم

مدیرعامل شرکت آبران کارون در مورد کاهش توان شرکت‌های اسقاط کننده خودروهای فرسوده، عنوان کرد: در شرایط فعلی که گواهی‌های ما به فروش نمی‌رود، بخش عمده‌ای از درآمد خود را از دست داده‌ایم و بخش دوم درآمد ما نیز مربوط به فروش فلزات حاصله از اسقاط خودرو می‌شود که در حال حاضر به دلیل کاهش قیمت آلومینیوم، درآمد مناسبی در این بخش نیز نداریم.

سادات در ادامه توضیح داد: افرادی همانند من که در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در حال حاضر توان مالی خرید خودروهای فرسوده را ندارند و نمی‌توانند هزینه‌های کارخانه و کارگرهای خود را تامین کنند، به همین دلیل است که کارخانه‌های فعال در این زمینه تنها به فاصله یکسال به صورت نیمه تعطیل درآمده‌اند.

وی در ادامه توضیح داد: قوانین تصویب شده از سوی دولت تنها به نفع شرکت‌های بزرگی همانند ایران‌خودرو و سایپا است، این درحالی است که اگر مانع تصویب قانون به منظور خرید گواهی‌نامه‌ها از سوی این دو شرکت نمی‌شدند، قطعا هم در بازار اسقاط خودروهای فرسوده و هم در بازار قراضه‌های آلومینیومی شاهد رکودی نبودیم.

۹۵ درصد از فعالیت‌های ما در سال جاری کم شده است

مدیرعامل شرکت آبران کارون کاهش روزافزون فعالیت کارخانه‌های اسقاط خودروی فرسوده در سال جاری، خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد از فعالیت‌های ما در سال جاری کم شده است و این کاهش فعالیت تنها به کارخانه ما محدود نمی‌شود بلکه صنایع به یکدیگر وابسته هستند به طور مثال، همانگونه که ممنوعیت واردات بر کار ما تاثیر گذاشت، قطعا ورشکستگی شرکت‌های فعال در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده نیز بر بازار قراضه‌های آلومینیومی تاثیر می‌گذارد.

سادات در ادامه تصریح کرد: قانون منع واردات خودروها را تنظیم و اجرا کردند اما همچنان امکان واردات قطعات خودرو به کشور وجود دارد، در صورتی که باید قانونی در زمینه واردات قطعات خودرو نیز تنظیم شود تا واردکنندگان قطعات خودرو به ازای وارد کردن تعداد مشخصی از قطعات، گواهی اسقاط از ما بخرند.

۱۰ هزار کانتینر قطعه وارد کشور شد

وی درخصوص میزان واردات قطعات خودرو به کشور، اظهار کرد: ماه پایانی سال گذشته، ۱۰ هزار کانتینر قطعه وارد کشور شد که با آن قطعات، ۱۰۰ هزار خودرو تولید شده است، بدون اینکه، خودرویی از رده خارج شده و قانون هوای پاک رعایت شود.

مدیرعامل شرکت آبران کارون درخصوص مصوبه‌ای که در کمیسیون‌های مجلس بررسی شده است، بیان کرد: مصوبه‌ای که بر طبق آن شرکت‌های دولتی سازنده خودرو مانند سایپا و ایران‌خودرو را مجبور به خرید گواهی‌نامه‌ها به ازای تولید خودرو می‌کرد، در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شده و قرار است به صحن علنی مجلس برود و اگر آن مصوبه به قانون تبدیل شود، فعالیت ما رونق بیشتری می‌گیرد.

تفکیک درست ضایعات اسقاط خودرو

مدیرعامل شرکت آبران کارون در مورد تفکیک ضایعات اسقاط خودرو، بیان کرد: در مجموعه آبران کارون به تفکیک ضایعات خودروهایی که در این شرکت اسقاط می‌شوند، نیز می‌پردازیم و در حقیقت ما اولین قدم را در زمینه تفکیک قراضه‌های ضایعاتی در پروسه استفاده مجدد از قراضه‌های آلومینیومی، آهنی و … بر می‌داریم و مطمئن هستیم با انجام این فعالیت از سوی شرکت‌های اسقاط خودرو، فرآیند فروش و توزیع برای جمع‌آوری‌کنندگان را راحت‌تر می‌کنیم.

سادات با اشاره به میزان ضایعات فلزی که در فرآیند اسقاط خودرو تولید می‌شود، اظهار کرد: ۸۵ درصد فلزی که در شرکت آبران کارون و در فرآیند اسقاط خودرو به دست می‌آید مربوط به فولاد می‌شود و تنها ۱۰ درصد فلزات ضایعاتی در اسقاط خودرو، آلومینیوم است اما این میزان ضایعات آلومینیومی چون پرس شده و آماده است، به نسبت سایر قراضه‌ها خریداران بیشتری دارد. برای اسقاط بیشتر پراید، پیکان و پژو را خریداری می‌کنیم؛ ضایعات آلومینیومی در پژو بیشتر است.

مدیرعامل شرکت آبران کارون درخصوص استفاده مجدد از ضایعات اسقاطی خودرو، بیان کرد: تمام ضایعات آلومینیومی که در کارخانه آبران کارون بازیافت می‌شود، قابلیت استفاده مجدد را دارند و پس از ذوب دوباره به پروسه تولید و مصرف برمی‌گردند.

سادات در مورد خریداران اصلی ضایعات آلومینیومی کارخانه آبران کارون، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه ضایعات آلومینیومی تولید شده از اسقاط خودروهای فرسوده، میزان کمی دارد، معمولا توسط دلالان خریداری و توزیع می‌شود.

وی در پایان درخصوص قیمت‌گذاری ضایعات آلومینیومی، گفت: قیمت‌گذاری ضایعات آلومینیومی معمولا براساس قیمت‌گذاری اتحادیه است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3662

نوشته‌های مشابه