• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
عضو هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه

برخی سازمان‌ها با صنایع تولیدی همگام نیستند

  • کد خبر : 1053
  • 26 آبان 1398 - 17:17
برخی سازمان‌ها با صنایع تولیدی همگام نیستند
عضو هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه گفت: برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اقدام خوبی است که از سوی مسئولان انجام می‌شود اما بعضا مصوبات این جلسات به اجرا درنمی‌آید و هماهنگی لازم بین مصوبات و دستگاه‌های اجرایی مربوطه وجود ندارد.

عضو هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه گفت: برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اقدام خوبی است که از سوی مسئولان انجام می‌شود اما بعضا مصوبات این جلسات به اجرا درنمی‌آید و هماهنگی لازم بین مصوبات و دستگاه‌های اجرایی مربوطه وجود ندارد.

محمدرضا صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه، اظهار داشت: این شرکت از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی صفا است که بزرگ‌ترین تولیدکننده لوله در خاورمیانه محسوب می‌شود. گروه صنعتی صفا ظرفیت تولید حدود ۲٫۵ میلیون تن انواع لوله و پروفیل را دارد که سبب شده این شرکت جزو پنج شرکت نخست دنیا در زمینه تولید لوله و پروفیل قرار گیرد.

وی افزود: گروه صنعتی صفا و شرکت زیرمجموعه آن یعنی کارخانجات نورد و پروفیل ساوه، قادر است از کوچک‌ترین سایز لوله با قطر حدود ۱۰ میلی‌متر تا بزرگ‌ترین سایز آن یعنی حدود سه هزار میلی‌متر را تولید کند. خوشبختانه طیف بسیار وسیعی از محصولات لوله در شرکت تولید می‌شوند که در بخش‌های گوناگون و تقریبا همه صنایع کاربرد دارند و از جمله آن‌ها می‌توان انتقال نفت و گاز، پتروشیمی، انتقال آب و آبرسانی، صنایع ساختمانی، ماشین‌سازی، خودروسازی، تولید لوازم خانگی و… را نام برد.

عضو هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه عنوان کرد: این شرکت می‌تواند انواع لوله‌های درزجوش مستقیم و اسپیرال را برای صنایع گوناگون تولید کند. در این میان، لوله‌های دارای جوش اسپیرال عموما در پروژه‌های انتقال آب و فاضلاب به‌ ویژه انتقال آب بین شهری، تاسیسات آب شهری و… به کار می‌رود که این نوع لوله‌ها معمولا قطر بسیار بالا (عموما ۱۲۰ اینچ و بالاتر) دارند. لوله‌های درزجوش مستقیم نیز تنوع بسیار گسترده‌ای از لوله‌ها را تشکیل می‌دهند که مصارف بسیار متنوعی از جمله لوله‌های گازرسانی، صنعت و ساختمان دارند. گفتنی است که تنوع تولید و مصرف لوله‌های درزجوش مستقیم از اسپیرال بیشتر است زیرا لوله‌های اسپیرال تنها در قطرها بالا تولید می‌شوند که صنایع خاصی قادر به مصرف آن هستند اما لوله‌های دارای درزجوش مستقیم به ‌دلیل اینکه تنوع قطر بسیار زیادی دارند، در صنایع گوناگونی به ‌کار می‌روند.

صادقی در خصوص انواع جوش‌ها و کاربردهای آن، اظهار کرد: در شرکت ما انواع جوش‌ها در لوله‌ها استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به شکل‌های گوناگون زیرپودری و القایی اشاره کرد. این نوع جوش‌ها طبیعتا بر اساس کاربرد لوله در صنعت مورد نظر و میزان حساسیت آن انتخاب می‌شوند. به‌طور مثال، صنایع انتقال نفت و گاز دارای حساسیت بسیار بالایی هستند و باید هم کیفیت لوله‌ها و هم کیفیت جوش مورد استفاده در آن‌ها بسیار بالا باشد. از این رو، علاوه بر نوع جوش، تست‌ها و کنترل‌های بیشتری روی لوله اعمال می‌‌شود تا کیفیت محصول تولیدی برای مشتری تضمین شده باشد.

وی با بیان اینکه روند بازار مصرف لوله در کشور اندکی نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است، تصریح کرد: تحریم‌ها باعث ایجاد فرصت برای تولیدکنندگان داخلی جهت استفاده از توان داخلی شده است. اگر دولت نیز حمایت‌های لازم را داشته باشد، رونق در کسب و کارها ایجاد می‌شود. متاسفانه بسیاری از محصولات تولیدی در شرکت ما به‌ راحتی از خارج کشور وارد می‌شوند. هرچند در مذاکرات صورت گرفته با مصرف‌کنندگان لوله، مانند وزارت نفت اقداماتی انجام شد اما کافی نبود. واردات محصولات مشابه محصولات داخلی، باعث از بین رفتن اشتغال و سرمایه‌های کشور می‌شود.

وضعیت تولید مناسب نیست

عضو هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه با اشاره به اینکه متاسفانه در چند سال اخیر مشکلاتی برای امر تولید پیش آمد، خاطرنشان کرد: از جمله این مشکلات تحریم‌های ظالمانه و برخی قوانین داخلی است و در کل وضعیت تولید چندان مناسب نیست. قطعا چالش‌های عمده صنعت لوله نیز متاثر از وضعیت اقتصادی کشور بوده و علاوه بر این صنعت، اکثر صنایع کشور درگیر آن هستند. مهم‌ترین چالش‌های تولید لوله را می‌توان تامین مواد اولیه، تامین ارز، افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مشکلات بانکی و مسائل کارگری دانست.

صادقی عمده مشکلات تولیدکنندگان به‌ ویژه در حوزه لوله و پروفیل را ناشی از مدیریت نادرست برخی مدیران دانست و اضافه کرد: برخی قوانین دست و پاگیر نیز در این حوزه وجود دارند که بخش تولید را با اخلال مواجه می‌کنند. این قوانین و دستورالعمل‌ها بعضا متناقض بوده و توسط سازمان‌های مختلف مرتبط و غیرمرتبط صادر می‌شوند. از هم گسیختگی این قوانین و مقررات باعث سردرگمی تولیدکنندگان می‌شود؛ در حالی این قوانین باید یکپارچه و همگن باشند.

وی به تعدد صدور بخشنامه‌ها و رویه‌هایی که سازمان‌های مختلف، به‌ ویژه دولتی در پیش گرفته‌اند، اشاره و گلایه کرد: این موضوع، یکی بزرگ‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان است که برای حل آن، باید از سوی همین سازمان‌های دولتی چاره‌ای اندیشیده شود. مسئله مهم دیگر، عدم هماهنگی میان سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف است. برای ایجاد رونق در امر تولید باید این هماهنگی‌ها بیش از گذشته باشد.

تصمیمات و مصوبات، ضمانت اجرایی داشته باشند

عضو هیئت مدیره شرکت کارخانجات نورد و پروفیل ساوه تصریح کرد: خوشبختانه در ماه‌های اخیر ستاد تسهیل و رونق تولید در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور تشکیل شده که توانسته تا حدودی به تولید کمک کند. در این ستاد، تقریبا تمامی مدیران درگیر در امر تولید به همراه صنعتگران گرد یک میز می‌آیند و مسائل و چالش‌های تولیدکنندگان را مورد بررسی قرار می‌دهند. در جلسات این ستاد، نمایندگان مختلفی از بیمه، اداره مالیات، بانک‌های استانی، سازمان‌های صمت استانی و… حضور دارند و تصمیمات جامعی به سود تولیدکنندگان گرفته می‌شود اما واقعیت آن است که برگزاری جلسه بدون حصول نتیجه، کافی نیست و باید این جلسات به خروجی منجر شود.

صادقی با بیان اینکه تصمیم‌گیری بدون اجرا معنایی ندارد، تصریح کرد: تصمیمات جلسات ستاد تسهیل تولید باید به اجرا درآیند و به تمام بخش‌های مرتبط با تولید تعمیم داده شود. این یعنی پس از برگزاری جلسه، تولیدکنندگان هنگام مراجعه به اداره‌های مرتبط با ستاد تسهیل مانند بیمه، مالیات، بانک و… باید بتوانند اثرات این تصمیم‌گیری‌ها را مشاهده کنند. ناگفته نماند که در بسیاری از موارد، مشاهده می‌شود که پس از برگزاری یک جلسه و تصمیم‌گیری در مورد موضوعات مختلف، برخی سازمان‌ها نسبت به این مصوبات بی‌اعتنا هستند و آن‌ها را اجرایی نمی‌کنند. سازمان‌های بیمه، امور مالیات، بانک‌ها و… بعضا زیر بار برخی مصوباتی که خود تصویب کرده‌اند، نمی‌روند.

وی در پایان در خواست کرد: اگر جلسه‌ای هم برای تسهیل تولید برقرار می‌شود، باید همه مسائل داخلی و بین‌المللی را با هم لحاظ کند و همه سازمان‌ها نیز با مصوبات جلسه یاد شده هماهنگ باشند. به عبارت دیگر، تولیدکنندگان باید تکلیف خود را با مصوبات بدانند؛ زیرا به ‌دلیل عدم اجرای برخی از آن‌ها، دچار سرگردانی می‌شوند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1053

نوشته‌های مشابه

01اردیبهشت
آلومینیوم دو هزار و ۶۵۰ دلار قیمت‌گذاری شد
01اردیبهشت
قیمت مس به ۹ هزار و ۷۴۹ دلار رسید
29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند