• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

بررسی تعرفه‌های اقلیم محور بر فولاد چین

  • کد خبر : 9009
  • 08 دی 1401 - 9:18
بررسی تعرفه‌های اقلیم محور بر فولاد چین
به گفته افراد آگاه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تعرفه‌های جدید بر فولاد و آلومینیوم چین به عنوان بخشی از تلاش این دو برای مبارزه با انتشار کربن و جلوگیری از ایجاد مازاد ظرفیت در سطح جهان هستند.

به گفته افراد آگاه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در حال بررسی اعمال تعرفه‌های جدید بر فولاد و آلومینیوم چین به عنوان بخشی از تلاش این دو برای مبارزه با انتشار کربن و جلوگیری از ایجاد مازاد ظرفیت در سطح جهان هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری بلومبرگ، این اقدام یک رویکرد جدید را نشان می‌دهد که در آن ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به دنبال اعمال تعرفه‌ در دعاوی تجاری به منظور پیشبرد برنامه‌های اقلیم محور خود هستند. در پی این امر، معاملات فولاد تولید شده در ایالات متحده افزایش یافت.

به گفته افرادی که می‌خواهند نام آن‌ها فاش نشود، این ایده که در دولت رئیس جمهور وقت آمریکا، جو بایدن مطرح شد، هنوز در مرحله اولیه بوده و به طور رسمی پیشنهاد آن ارائه نشده است. یکی از این افراد بیان کرد که جزئیات توافق با اتحادیه اروپا، از جمله چگونگی تعیین میزان اعمال تعرفه‌ها تا اواخر سال آینده میلادی محتمل نیست اما می‌توان به زمان‌بندی آن خوش‌بین بود.

به گفته این افراد، این طرح جدید بر اساس توافق‌نامه مرتبط ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در سال گذشته ارائه شده است و چین، به‌ عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان و به دنبال آن بزرگ‌ترین منتشرکننده کربن در کنار سایر کشورهای بزرگ آلاینده را هدف قرار می‌دهد.

این طرح تعرفه، احتمالا اختلافات تجاری بین چین و آمریکا را عمیق‌تر می‌کند؛ به ویژه در زمانی که دو کشور متعهد شده‌اند برای مبارزه با تغییرات اقلیمی با یکدیگر همکاری کنند اما گفت‌وگوهای بین ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا برای نظارت مشترک بر بحران تغییرات اقلیمی نشانه مثبتی برای رابطه تجاری است که می‌تواند بر عواملی چون ارائه خدمات تجاری و خرید و فروش کالاها به صورت جزئی و عمده در این کشورها تاثیر منفی بگذارد. در عین حال کشورهای اروپایی معتقدند که امضای این طرح توسط بایدن تبعیضی علیه صنایع آن‌ها خواهد بود.

استفاده از اختیارات قانونی به منظور وضع تعرفه‌های اقلیم محور

در همین رابطه مشخص نیست که دولت بایدن از چه اختیارات قانونی برای اعمال تعرفه‌های جدید استفاده خواهد کرد. یک فرد آگاه به این موضوع عنوان کرد که این طرح در مذاکرات این کشور با اتحادیه اروپا و همچنین در مذاکرات نمایندگان صنعتی این اتحادیه با کنگره آمریکا در حال بررسی است. این فرد افزود که کاخ سفید همچنین در حال مذاکره با قانون‌گذاران در مورد گفت‌وگو با دیگر مسئولان مرتبط است.

کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا و گروه همراه، این طرح را در اواخر ماه اکتبر ۲۰۲۲ در شهر پراگ به والدیس دومبرووسکیس، کمیسر تجارت اروپا و دیگر افراد مرتبط با این موضوع در کمیسیون اروپا ارائه کرد.

برخی افراد نزدیک به این مذاکرات اظهار داشتند که مقامات اتحادیه اروپا در آن زمان سوالات متعددی از جمله در مورد قانونی بودن و سازگاری با قوانین سازمان تجارت جهانی و همچنین مکانیسم قیمت کربن در اتحادیه اروپا را مطرح کردند.

یکی دیگر از این افراد آگاه تاکید کرد که گرتا پیش، مشاور کل و نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا به عنوان نماینده این کشور سخنرانی خود را در شهر پراگ ارائه کرد. سخنگوی نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا هرگونه اظهار نظر در این رابطه را رد کرد.

ارائه طرح اعمال تعرفه تجاری مبتنی بر سازگاری با اقلیم توسط ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا برای اولین بار در اکتبر ۲۰۲۱ مطرح شد. در آن زمان هر دو طرف مذاکره اختلاف اساسی بر سر اعمال تعرفه‌های فولاد که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور اسبق آمریکا به دلایل امنیت ملی وضع شده بود را حل و فصل کردند.

فراهم‌سازی شرایط برای حضور دیگر کشورها در این طرح

یک رویکرد برای اعمال تعرفه‌های جدید بالقوه ممکن است تبدیل تحقیقات موجود بر اساس بخش ۲۳۲ قانون توسعه تجارت که به عنوان عوارض گمرکی توسط ترامپ بر فولاد اروپا در سال ۲۰۱۸ اعمال شد، به تحقیق جدیدی که انتشار کربن و ظرفیت مازاد را هدف قرار می‌دهد، باشد. به گفته شخص آگاه دیگر، این مسئله به آمریکا امکان سرپوش‌گذاری قانونی می‌دهد تا بدون نیاز به منتظر ماندن برای ارائه نتیجه تحقیقات جدید طبق برنامه‌ریزی‌ها عمل کند.

به گفته برخی افراد، مقامات ایالات متحده آمریکا همچنان در حال بررسی نرخ تعرفه یا تعرفه‌هایی هستند که برای سایر کشورها اعمال می‌شود و ایالات متحده آمریکا به مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرده که این توافق بهتر است که از نظر قانونی الزام‌آور باشد.

در همین راستا، سایر کشورها برای پیوستن به مذاکرات ابراز علاقه کردند اما چارچوب جدید مذاکرات احتمالا در ابتدا امکان حضور آن‌ها را فراهم نکرده است. این موضوع بدین معنی است که واردات فولاد و آلومینیوم از ژاپن و سایر کشورها همچنان مشمول پرداخت عوارض گمرکی جدید است. یکی از افراد مطلع از این طرح اعلام کرد که باید هرچه سریع‌تر امکان حضور سایر کشورها فراهم شود تا آن‌ها بتوانند اهداف این طرح را پیاده‌سازی کنند.

این اولین توافق بی‌همتا برای دولت بایدن است که کاخ سفید از آن به عنوان سیاست تجاری کارگر محور نام می‌برد که بر صنایع مهم و کارگران آن‌ها، هم در ایالات متحده آمریکا و هم در اروپا تاثیر مثبت می‌گذارد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9009

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»