• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

بررسی جوانب احتمالی ملی کردن صنعت لیتیوم شیلی

  • کد خبر : 17073
  • 06 اردیبهشت 1402 - 6:15
بررسی جوانب احتمالی ملی کردن صنعت لیتیوم شیلی
اقدام شیلی برای ملی کردن صنعت لیتیوم در این کشور، موجب ایجاد بلاتکلیفی در زنجیره تامین برای خودروسازان جهانی که با کمبود مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری خودروهای الکتریکی «EV» مواجه هستند، شده است.

اقدام شیلی برای ملی کردن صنعت لیتیوم در این کشور، موجب ایجاد بلاتکلیفی در زنجیره تامین برای خودروسازان جهانی که با کمبود مواد اولیه مورد استفاده در تولید باتری خودروهای الکتریکی «EV» مواجه هستند، شده است که ضرورت اقدام فوری و جدی را برای یافتن منابع جدید برای تامین این فلز ایجاب می‌کند.

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، گابریل بوریک، رئیس جمهور شیلی، اواسط ماه آپریل ۲۰۲۳ اعلام کرد که قصد دارد یک شرکت با مالکیت دولتی جدید برای کنترل صنعت لیتیوم این کشور ایجاد کند. این کشور دارای بزرگ‌ترین ذخایر لیتیوم جهان است و ۳۰ درصد از تولید جهانی این فلز را به خود اختصاص می‌دهد.

اگرچه در حال حاضر شرکت‌های فناورمحوری وجود دارند که بر روی تولید باتری‌های سدیم یونی کار می‌کنند و در نهایت می‌توانند جایگزین ارزان‌تری برای باتری خودروهای الکتریکی باشند اما فعلا برای چندین سال‌ آینده، صنعت خودروسازی بر استفاده از باتری‌های مبتنی بر لیتیوم وابسته خواهد بود.

مدیران برجسته این صنعت نسبت به وقوع بحران در زنجیره تامین در اواسط دهه ۲۰۲۰ هشدار داده‌اند. در همین رابطه، خودروسازان برتر جهان قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۱٫۲ تریلیون دلار برای توسعه و تولید میلیون‌ها خودروی الکتریکی هزینه کنند.

کاسپار راولز، مدیر ارشد اطلاعات در شرکت «Benchmark Mineral Intelligence» اعلام کرد: خودروسازان در مورد اجرای قراردادهای عرضه لیتیوم از شیلی تا زمانی که مشخص شود فرایند ملی‌سازی لیتیوم این کشور چگونه خواهد بود، در نگرانی به سر خواهند برد.

به هر حال، بیشتر خودروسازان پیش از این اتفاق نیز به دنبال مجموعه‌ای متنوع از منابع عرضه لیتیوم در دیگر مناطق جهان بوده‌اند اما شاید موضوع ملی کردن صنعت لیتیوم باعث جذابیت بیشتر دیگر مناطق دارای این فلز حیاتی شود.

دیوید بروکاس، بنیان‌گذار شرکت «Voltaire Minerals» بیان کرد: فلزات موجود در باتری به اندازه نفت برای کشورها اهمیت استراتژیک پیدا خواهد کرد و خودروسازان در پاسخ به این ضرورت، نیازمند یک استراتژی تامین از منابع مختلف خواهند بود.

خودروسازان بزرگ در حال حاضر به دنبال تامین منابع جدید لیتیوم در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، اروپا و آفریقا هستند. به عنوان مثال، شرکت جنرال موتورز (GM.N)، در ماه ژانویه ۲۰۲۳ خبر از سرمایه‌گذاری در شرکت لیتیوم آمریکا (LAC.TO) داد و اعلام کرد به شرکت «Thacker Pass» در توسعه پروژه استخراج لیتیوم در ایالت نوادا کمک خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود اقدام برای چنین سرمایه‌گذاری‌هایی افزایش پیدا کند.

سخنگوی شرکت فولکس واگن اعلام کرد: این شرکت در حال اجرای نقشه راه کالایی است که شامل در نظر گرفتن عرضه متنوع منطقه‌ای لیتیوم است و موجب می‌شود گزینه‌های زیادی در دیگر مناطق جهان مورد بررسی قرار بگیرند.

مارکوس شفر، مدیر ارشد فناوری شرکت مرسدس بنز اخیرا به خبرنگاران اعلام کرد که این خودروساز هنوز هم آماده خرید مستقیم لیتیوم از شیلی است اما جایگزین‌هایی مانند لیتیوم استرالیا و کانادا هم وجود دارد.

تصمیم شیلی بر ملی کردن صنعت لیتیوم

اقدام شیلی برای ملی کردن صنعت لیتیوم خود به دنبال تصمیم کشورها به منظور اعمال کنترل بیشتر بر منابع معدنی مهم آن‌ها مطرح شد. کشور مکزیک از قبل صنعت لیتیوم خود را ملی کرده است؛ در حالی که کشورهای زیمبابوه، میانمار و اندونزی همگی محدودیت‌هایی را برای صادرات مواد معدنی مختلف اعمال کرده‌اند.

جرمی راثال، مدیرعامل شرکت «Cornish Lithium»، در ایمیلی که اخیرا محتوای آن انتشار یافت، خاطرنشان کرد: طبق اعلام شرکت «Santiago»، این شرکت بیشتر تمرکز خود را بر روی تامین عرضه لیتیوم بریتانیا و اروپا برای خودروسازانی که نگران تامین مواد اولیه برای تولید خودروهای الکتریکی هستند، قرار خواهد داد.

تامین لیتیوم، اولین بحران زنجیره تامین در صنعت خودرو نیست؛ چراکه در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، این صنعت با کمبود نیمه‌رسانا مواجه شد و بعید است از این دست کمبودها دیگر در این صنعت تکرار نشود.

راب آنستی، مدیرعامل شرکت «GDI» که در حال توسعه آندهای سیلیکونی برای تولید باتری‌ها است، بیان کرد: این نوع بحران‌ها باید زنگ خطری برای صنعت خودروسازی که برای تامین گرافیت به منظور تولید الکترود باتری به چین وابسته است، باشد.

وی افزود: اگر شیلی صنعت لیتیوم خود را ملی کند، به دنبال آن استرالیا می‌تواند عرضه لیتیوم خود را افزایش دهد و آمریکا و اروپا نیز تصمیم به افزایش عرضه این فلز خواهند گرفت. در همین رابطه، اگر کشور چین بر صادرات گرافیت تولیدی خود محدودیتی اعمال کند، کل زنجیره تامین جهانی باتری متوقف می‌شود.

در حال حاضر چندین شرکت فناورمحور در حال توسعه باتری خودروهای الکتریکی با الکترودهای مبتنی بر سیلیکون هستند که می‌تواند انرژی بیشتری را در خود نگه داشته، دسترسی به آن آسان‌تر بوده و سریع‌تر شارژ خواهد شد. گفتنی است که در حال حاضر ۷۰ درصد کل گرافیت جهان از چین تامین می‌شود.

تصمیم شیلی بر ملی کردن صنعت لیتیوم خود ممکن است مزیتی برای سایر کشورهایی باشد که امید دارند منابع لیتیوم خود را توسعه دهند. شرکت اکتشاف لیتیوم Aterian (ATN.L) به دنبال بررسی استخراج معادن در تعدادی از کشورهای آفریقایی از جمله مراکش و رواندا است.

چارلز بری، رئیس اجرایی شرکت «Aterian» عنوان کرد: کشورهای مذکور سرمایه‌گذاران بخش انرژی را که پیش‌تر در شیلی انجام می‌شد، به سمت خود جذب خواهند کرد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=17073

نوشته‌های مشابه

29فروردین
صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند
مدیرعامل شرکت تعاونی پرشین فولاد ابهر:

صنایع پایین‌دستی فولاد مظلوم واقع شده‌اند

29فروردین
قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم
قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا:

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

29فروردین
نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد
با روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش،

نگرانی فعالان بازار کنسانتره مس ادامه پیدا کرد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.