• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024

بررسی میزان تقاضا برای قراضه‌های فولادی در اروپا

  • کد خبر : 11134
  • 06 بهمن 1401 - 5:48
بررسی میزان تقاضا برای قراضه‌های فولادی در اروپا
اروپا با مجموع ۱۰.۴ درصد از کل تولید فولاد در جهان در رتبه دوم قرار دارد. در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت دادن به کاهش انتشارات گازهای گل‌خانه‌ای و مصرف بهینه انرژی، توجه ویژه‌ای به استفاده از قراضه‌های فولادی شده است که کشورهای اتحادیه اروپا نیز از این قائده مستثنی نیستند.

اروپا با مجموع ۱۰.۴ درصد از کل تولید فولاد در جهان در رتبه دوم قرار دارد. در سال‌های اخیر به دلیل اهمیت دادن به کاهش انتشارات گازهای گل‌خانه‌ای و مصرف بهینه انرژی، توجه ویژه‌ای به استفاده از قراضه‌های فولادی شده است که کشورهای اتحادیه اروپا نیز از این قائده مستثنی نیستند. میزان تقاضا برای قراضه‌ فولادی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ برای اتحادیه اروپا ثابت بوده و میانگینی برابر با ۱۰۴ میلیون و ۲۶۳ هزار تن داشته است. همچنین میزان صادرات و واردات قراضه فولادی برای سال ۲۰۲۱، به ترتیب برابر با ۴۵ و ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گزارش شده که تغییر هر دو شاخص نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایشی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، قراضه فولادی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ در اتحادیه اروپا، کاهش نشر‌ کربن ضایعات آهن و فولاد به عنوان ضایعات خانگی، قدیمی و جدید طبقه‌بندی می‌شوند. قراضه درون‌کارگاهی و کارخانه‌ای، در کارخانه فولاد تولید و در همان‌جا بازیافت می‌شود. بزرگ‌ترین منبع برای قراضه قدیمی، ضایعات خودروهای دور ریخته‌شده به همراه لوازم خانگی، ماشین‌آلات، واگن‌ها و ریل‌های فرسوده راه‌آهن، سازه‌های فولادی تخریب‌شده و سایر محصولات فولادی است. قراضه جدید حین فرایند تولید فولاد به وجود می‌آید که علاوه بر استفاده داخلی در کارخانه، تجارت آن به عنوان ضایعات آهن و فولاد نیز قابل توجه است.

تولیدکنندگان آهن خام، فولاد خام و ریخته‌گری فولاد حدود ۸۹ درصد از ضایعات را تولید می‌کنند. تولید فولاد خام جهان در سال ۲۰۲۰ به یک میلیون و ۸۶۰ هزار تن رسید. پیش‌بینی می‌شود که استفاده از فولاد در سال‌های آینده به طور پیوسته افزایش یابد تا نیازهای جمعیت روبه‌رشد جهانی را برآورده کند. کاهش رشد اقتصادی اخیر در چین و وارد شدن اقتصادهای نوظهور به بازار از سال ۲۰۱۴ روی تقاضای جهانی فولاد تاثیر معکوس گذاشته است. از سوی دیگر، ظرفیت مازاد تولید فولاد خام در کشورهای دیگر مانند چین به میزان زیادی افزایش یافته است؛ به‌گونه‌ای که این ظرفیت مازاد تنها برای چین در حدود ۳۵۰ میلیون تن و حدود دو برابر ظرفیت تولید اروپا تخمین زده شده است و این قضیه می‌تواند بازار عرضه فولاد را دچار تحول کند که در نهایت روی تقاضای قراضه اروپا تاثیر‌گذار است.

بر اساس گزارش سایت رسمی کمسیون اتحادیه اروپا، گردش مالی سالانه حاصل از بخش فولاد در اروپا برابر با ۱۶۶ میلیارد یورو بوده که برابر با ۱.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) اتحادیه اروپا برآورد شده است و  ۳۲۸ هزار شغل مستقیم و تعداد بیشتری شغل غیرمستقیم و وابسته ایجاد می‌کند. بخش فولاد اروپا با نیروگاه‌های مدرن، کارآمد از منظر کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گل‌خانه‌ای مانند CO2 مشخص می‌شود که محصولاتی با ارزش افزوده یا خاص برای بازار جهانی تولید می‌کنند. براساس گزارش «USGS»، اتحادیه اروپا با تولید متوسط ۱۷۰ میلیون تن فولاد خام در سال که ۱۰.۴ درصد از کل تولید فولاد در جهان را شامل می‌شود، پس از چین دومین تولیدکننده فولاد است.

تولید فولاد با استفاده از قراضه‌های فولادی و میزان تقاضا برای آن در اروپا

تولید فولاد به طور عمده با استفاده از مواد اولیه‌ای مانند سنگ‌آهن، زغال‌سنگ و کک توسط کوره بلند و کوره اکسیژن قلیایی (BOF) و یا با ورود موادی مانند آهن اسفنجی و قراضه در کوره‌های الکتریکی انجام می‌شود. در تاسیسات تولید ثانویه از یک «EF» استفاده می‌کنند که قراضه، ماده اصلی تولید فولاد است؛ به استثنای مقادیر کمی آهن خام که به عنوان ورودی به همراه ضایعات استفاده می‌شود. جایگزین دیگری برای استفاده از کوره بلند برای تولید آهن خام، استفاده از آهن احیای مستقیم (DRI) است، فرایندی که معمولا توسط گاز طبیعی سوخت می‌شود.

در سال ۲۰۲۱، «UNComtrade» گزارش داد که کشورهای اتحادیه اروپا در حدود ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن قراضه وارد کردند، در‌ حالی‌ که در حدود ۴۵ میلیون تن به کشورهای دیگر صادر کردند. این ارقام نشان می‌دهد نسبت به سال۲۰۲۰، اروپا شاهد ۱۲.۲ درصد و ۱۹.۵۸ درصد افزایش به ترتیب در صادرات و واردات قراضه بوده است.

بررسی عوامل موثر روی میزان تقاضا برای قراضه‌های آهنی در اروپا

در بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰، میزان تقاضا برای قراضه‌های فولادی همان‌ طور که در نمودار ۱ نشان داده شده است، از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ ثابت بوده و به طور میانگین برابر با ۱۰۴ میلیون و ۲۶۳ هزار تن است. نمودار ۲، قیمت معامله‌شده برای قراضه‌ها را نشان می‌دهد و مشاهده می‌شود که در اکثر بازه‌های بین سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ روند افزایشی داشته است و از طرفی روند کلی تغییرات تقاضا برای قراضه نزولی بوده است. با مقایسه روند تغییرات میزان تقاضا و قیمت قراضه‌های فولادی احتمال می‌رود که افزایش قیمت روی کاهش تقاضا تاثیر داشته است اما روند تغییرات آن‌ها به‌ گونه‌ای نیست که این احتمال را نشان دهد.

انرژی، بعد از ماده اولیه بخش قابل‌ توجهی از هزینه‌های تولید فولاد را تشکیل می‌دهد. انرژی مورد نیاز برای کوره‌های «EF» که ماده اصلی آن قراضه‌های آهنی بوده، جریان برق است. از طرفی با توجه به مصرف قراضه‌های فولادی در کوره‌های الکتریکی و سهم عمده انرژی در هزینه‌های فولادسازی با استفاده از این دسته از کوره‌ها، قیمت الکتریسیته نیز می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر تقاضای قراضه باشد. بررسی قیمت الکتریسیته در اروپا از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ در نمودار ۳ نشان می‌دهد به غیر از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ که به طور ناگهانی افزایش قیمت داشت، تغییرات آن نامحسوس بوده است.

تاثیر گریدهای قراضه بر روی مصرف برق به شدت با عیار آن‌ها مرتبط است. مصرف ویژه برق برای قراضه‌های با عیار پایین، تا ۴۵ درصد بیشتر از قراضه‌های با عیار بالا است. در نمودار ۳ قیمت برق اروپا از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ بررسی شده و یک روند افزایشی داشته است. از طرفی تقاضای قراضه نیز افزایش یافته اما ممکن است این تغییرات نشان‌دهنده روند معناداری بین این دو شاخص نباشد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11134

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.