• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

بررسی و چشم انداز بازار پلی‌سیلیکون و ویفر سیلیکونی در سال ۲۰۲۲

  • کد خبر : 11356
  • 08 بهمن 1401 - 13:40
بررسی و چشم انداز بازار پلی‌سیلیکون و ویفر سیلیکونی در سال ۲۰۲۲
پس از فرایند تعیین قیمت آتی ظرفیت پلی‌سیلیکون جدید و همچنین رشد ظرفیت تولید فتوولتائیک (تبدیل انرژی نور به الکتریسیته)، موسسه «SMM» پیش‌بینی می‌کند که قیمت پلی‌سیلیکون به حدود 120 تا 150 یوان در هر کیلوگرم خواهد رسید.

پس از فرایند تعیین قیمت آتی ظرفیت پلی‌سیلیکون جدید و همچنین رشد ظرفیت تولید فتوولتائیک (تبدیل انرژی نور به الکتریسیته)، موسسه «SMM» پیش‌بینی می‌کند که قیمت پلی‌سیلیکون به حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ یوان در هر کیلوگرم خواهد رسید. با در نظر گرفتن حاشیه سود ۱۵ درصدی و سایر هزینه‌ها، محدوده قیمت ویفر سیلیکونی (۱۸۲ میلی‌متری) حدود ۳٫۸ تا ۴٫۴ یوان در هر قطعه خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «SMM»، قیمت پلی‌سیلیکون و ویفر سیلیکونی در بازار صنایع بالادستی فتوولتائیک، فراتر از انتظارات اکثر مشارکت‌کنندگان در بازار، فراز و نشیب‌هایی را در سال ۲۰۲۲ تجربه کرده است. همچنین قیمت پلی‌سیلیکون و ویفر سیلیکونی رکورد افزایش بیش از ۲۰ هفته متوالی را به ثبت رساند. قیمت پلی‌سیلیکون از مرز ۳۰۰ یوان در هر کیلوگرم عبور کرد. این در حالی است که قیمت ویفر سیلیکونی (۱۸۲ میلی‌متری) نیز تحت روند افزایش هزینه‌ها به ۷٫۶ یوان در هر قطعه رسید.

در همین رابطه در طول سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۲، افزایش قیمت در کل زنجیره صنعت فتوولتائیک مشاهده شد. دلیل اصلی این موضوع این است که پلی‌سیلیکون، به عنوان محصول اصلی زنجیره صنعت فتوولتائیک همواره با کمبود مواجه بود و همین مسئله باعث افزایش قیمت آن شد. قیمت محصولات صنایع پایین‌دستی آن نیز در میان افزایش هزینه‌ها و ظرفیت تولید ناکافی افزایش یافت.

بر اساس داده‌های موسسه «SMM»، در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲، تولید پلی‌سیلیکون داخلی چین در حدود ۵۳۶ هزار و ۵۰۰ تن یا ۲۰۶٫۳۵ گیگاوات بود. در همان دوره، میزان مصرف پلی‌سیلیکون به واسطه ویفرهای سیلیکونی به حدود ۲۳۲٫۲ گیگاوات رسید که به کمبود آشکار پلی‌سیلیکون اشاره دارد. این اتفاق به طور مکرر در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۲ رخ داد. در همین رابطه آتش‌سوزی شرکت‌های پلی‌سیلیکونی استان سین کیانگ باعث شد آن‌ها نتوانند با ظرفیت کامل به تولید بپردازند.

استان سیچوان، به عنوان مرکز تولید پلی‌سیلیکون، با سهمیه‌بندی برق به مدت ۱۵ روز مواجه شد که همین مسئله به‌ شدت مانع تولید پلی‌سیلیکون شد. در همان زمان، سهمیه‌بندی برق در استان مغولستان داخلی و شیوع بیماری کرونا در استان سین‌کیانگ، میزان تولید پلی‌سیلیکون را به درجات مختلف کاهش داد. علاوه‌براین، وقوع رویدادهای غیرمنتظره نیز بر احساسات مشارکت‌کنندگان در بازار تاثیر منفی گذاشت و به افزایش قیمت‌ها دامن زد.

با این حال، در سه ماهه چهارم سال جاری به ویژه در ماه دسامبر، بازار دستخوش تغییرات اساسی شده است. تعداد قابل توجهی از ظرفیت‌های پلی‌سیلیکونی تولید شده در سه ماهه دوم و سوم، در سه ماهه چهارم به حداکثر ظرفیت در تولید رسیدند و حجم عرضه کلی بازار افزایش پیدا کرد. بر اساس داده‌های به دست آمده از موسسه «SMM»، در سه ماهه چهارم سال جاری، حجم تولید پلی‌سیلیکون داخلی چین حدود ۲۷۶ هزار تن برآورد شده است که نسبت به سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، حدود ۴۰٫۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

برخلاف افزایش در حجم عرضه، روند تقاضا در صنایع پایین‌دستی کاهش یافت. از آنجایی که شرکت‌ها در روند عرضه نهایی تا حدی برنامه‌های ذخیره‌سازی مجدد خود را در اواسط ماه نوامبر ۲۰۲۲ به اتمام رساندند، از سوی دیگر حجم خرید ماژول‌ها را به میزان قابل توجهی در میان بدبینی‌ها نسبت به بازار در سال ۲۰۲۳ کاهش دادند. بنابراین انتظار می‌رود که مقدار تولید ماژول‌ها، سلول‌های فتوولتائیک و ویفرهای سیلیکونی در ماه دسامبر ۲۰۲۲ به درجات مختلفی کاهش یابد که در این میان پیش‌بینی می‌شود مقدار تولید ویفر سیلیکونی به عنوان زیر بخش مستقیم پلی‌سیلیکون در صنایع پایین‌دستی، در دسامبر ۲۰۲۲ با ۱۴ درصد کاهش ماهانه به ۳۱ گیگاوات برسد.

علاوه‌براین، کاهش حجم تقاضا در پایان سال جاری منجر به مازاد عرضه در سراسر زنجیره صنعت فتوولتائیک به درجات مختلف شده است. در میان حجم مازاد ویفرهای سیلیکونی در برابر سلول‌های فتوولتائیکی، پس از عرضه حجم کافی پلی‌سیلیکون، حجم عرضه مازاد ویفرهای سیلیکونی بیشتر نمود پیدا خواهد کرد. چندین شرکت تولیدکننده ویفرهای سیلیکونی با اندازه بزرگ، ذخایر قابل توجهی در انبارهای شرکت خود انباشت کرده‌اند. به عنوان مثال، یک شرکت نزدیک به ۳۰۰ میلیون قطعه ویفر سیلیکونی را در ابتدای ماه دسامبر ۲۰۲۲ به انبارهای خود منتقل کرد. در واکنش به انباشت سریع ذخایر موجودی در انبار داخلی کارخانه‌های تولیدی، شرکت‌های درجه اول تولیدکننده ویفر سیلیکونی به منظور کاهش فشار بر موجودی انبارها، قیمت‌ها را کاهش دادند و به دنبال آن شرکت‌های درجه دوم و سوم اقداماتی مشابه را در پیش گرفتند که موجب افزایش رقابت‌ها در بازار شد.

در عین حال، کاهش قیمت ویفر سیلیکونی باعث شد که شرکت‌های تولیدکننده ویفر سیلیکونی در تعیین هزینه پلی‌سیلیکون تجدیدنظر و بخش پلی‌سیلیکون را به بازاری برای خریداران تبدیل کنند که در آن شرکت‌های تولیدکننده ویفر سیلیکونی همواره قیمت‌های خرید پلی‌سیلیکون خود را کاهش می‌دهند. بنابراین قیمت پلی‌سیلیکون به طور رسمی مسیر روند نزولی خود را آغاز کرد.

با در نظر داشتن چشم‌انداز سال ۲۰۲۳، موسسه «SMM» بر این باور است که بازار فتوولتائیک در صنایع بالادستی شاهد کاهش قیمت‌ها خواهد بود. دلیل اصلی این موضوع را می‌توان وجود مازاد ظرفیت در کل زنجیره صنعت فتوولتائیک عنوان کرد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه «SMM»، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ ظرفیت‌های راه‌اندازی‌شده صنعت فتوولتائیک در سطح جهانی به ۳۵۰ گیگاوات برسد که نسبت به سال گذشته، حدود ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در مقابل، میزان ظرفیت داخلی پلی‌سیلیکون و ویفر سیلیکونی در چین به ترتیب به حدود دو میلیون و ۴۴۰ هزار تن و ۷۸۰ گیگاوات خواهد رسید که نسبت به سال گذشته، حدود ۱۲۵ و ۴۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

با در نظر گرفتن تعادل در حجم عرضه و تقاضا و با توجه به نسبت ظرفیت و از دست رفتن سهم عرضه و تقاضا در هر بخش، حجم تقاضا برای ویفرهای سیلیکونی و پلی‌سیلیکون در سال ۲۰۲۳ به ترتیب به حدود ۴۳۷ گیگاوات و یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن خواهد رسید که نشان از مازاد ظرفیت در آن‌ها دارد.

پس از تعیین قیمت‌های آتی در ظرفیت پلی‌سیلیکون جدید و همچنین رشد ظرفیت تولید فتوولتائیک، موسسه «SMM» پیش‌بینی می‌کند که قیمت پلی‌سیلیکون به حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ یوان در هر کیلوگرم برسد. با در نظر گرفتن حاشیه سود ۱۵ درصدی و سایر هزینه‌ها، محدوده قیمت ویفر سیلیکونی (۱۸۲ میلی‌متری) حدود ۳٫۸ تا ۴٫۴ یوان در هر قطعه خواهد بود.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=11356

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
قیمت روی به دو هزار و ۷۹۲ دلار رسید
04اردیبهشت
صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین
مدیر اجرایی شرکت «Firebird Metals» عنوان کرد:

صرفه اقتصادی تولید سولفات منگنز برای شرکت «Firebird Metals» در چین

04اردیبهشت
پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد
با کاهش تولید فولاد در چین،

پویایی زنجیره ارزش دستخوش تغییر خواهد شد

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.