• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
مدیرعامل شرکت خاور صنعت هما:

برق صنعت فولاد را قطع نکنید

  • کد خبر : 2647
  • 09 خرداد 1401 - 11:31
برق صنعت فولاد را قطع نکنید
مدیرعامل شرکت خاور صنعت هما گفت: حیات تولیدکنندگان صنعت فولاد به تامین برق وابسته است و با قطع برق، در حقیقت حیات آن‌ها نیز قطع می‌شود و این مسئله در نهایت به کاهش میزان تولید، سودآوری نقدینگی و حتی تعدیل نیرو و تعطیلی نیز خواهد انجامید.

مدیرعامل شرکت خاور صنعت هما گفت: حیات تولیدکنندگان صنعت فولاد به تامین برق وابسته است و با قطع برق، در حقیقت حیات آن‌ها نیز قطع می‌شود و این مسئله در نهایت به کاهش میزان تولید، سودآوری نقدینگی و حتی تعدیل نیرو و تعطیلی نیز خواهد انجامید.

محمدعلی طرزی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت خاور صنعت هما جزو معدود کارخانه‌هایی در حوزه لوله و پروفیل است که به شدت فعال بوده و تنها سه ساعت در شبانه‌روز تعطیلی دارد. حتی در شرایط سخت سال گذشته نیز توانستیم فعالیت خود را تداوم ببخشیم و از تعطیلی کارخانه و تعدیل نیرو جلوگیری کنیم.

تسهیل تامین مواد اولیه به رونق کارخانه کمک کرد

مدیرعامل شرکت خاور صنعت هما خاطرنشان کرد: در سال جاری توانستیم از بورس مواد اولیه مورد نیاز خود که همان ورق سرد فولادی با گرید ST12 است را به صورت اعتباری تامین کنیم که این موضوع باعث شده کارخانه رونق دوباره بگیرد. لازم به یادآوری است که سال گذشته برای تامین مواد اولیه با مشکلات بسیاری مواجه بودیم. این موضوع باعث شده بود حتی تا آستانه ورشکستگی نیز پیش برویم.

وی یادآور شد: سال گذشته نمی‌توانستیم ورق سرد فولادی را از بورس کالا تامین کنیم زیرا به صورت نقدی عرضه می‌کرد؛ به جای آن، عرضه‌کننده پیشنهاد داد ورق گرم را از بورس کالا به صورت اعتباری سه ماهه خریداری کنیم. برای اینکه به مواد اولیه خود دست یابیم، باید ورق گرم را به یکی از تولیدکنندگان ورق سرد به صورت کارمزدی می‌دادیم که آن را در مدت یک ماه پس از دریافت ورق گرم، به ورق سرد تبدیل کند. گاهی اوقات، فاصله میان سفارش ورق گرم در بورس تا دریافت ورق سرد از تولیدکننده چهار ماه به طول می‌انجامید. با این فرایند دشواری‌های زیادی را تحمل کردیم که حتی امکان داشت کارخانه را تعطیل کنیم.

طرزی با اشاره به تسهیل تامین مواد اولیه در سال جاری، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری طی مذاکرات صورت گرفته با مسئولان امر و نیز عرضه‌کننده اصلی ورق سرد در بورس کالا، توانستیم ماده اولیه خود را به صورت مستقیم و اعتباری از عرضه‌کننده تامین کنیم که رونق دوباره به کارخانه بخشیده و روح امید میان کارکنان دمیده است. در این رابطه طی بازدیدی که از سوی مسئولان اداره صمت استانی و نیز عرضه‌کننده از شرکت صورت گرفت، دو طرف قبول کردند که شرکت ما تنها ورق سرد مصرف می‌کند و به ورق گرم نیاز ندارد. از آنجا که بزرگ‌ترین تولیدکننده در حوزه خود هستیم، توانستیم مسئولان را برای خرید مستقیم ورق سرد از بورس قانع کنیم. در حال حاضر تمامی مواد اولیه خود را به طور مستقیم از بورس کالا تامین می‌کنیم و این روند در سال جاری به خوبی پیش رفته است. به طوری که تولید بی‌وقفه ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت خاور صنعت هما مطرح کرد: برای تامین مواد اولیه تنها با یک چالش مواجه هستیم و آن سهمیه‌بندی ورق سرد است. در حالی که سهمیه‌بندی خرید ورق گرم از زمستان گذشته برداشته شده اما در ورق سرد هنوز اعمال می‌شود. به طور مثال ظرفیت شرکت خاور صنعت هما حدود ۱۲ هزار تن ورق سرد در ماه است اما تنها مجاز به خرید چهار هزار تن در ماه یعنی ۳۰ درصد ظرفیت اسمی خود هستیم که این موضوع به کاهش میزان تولید ما نسبت به ظرفیت اسمی منجر شده است.

بزرگ‌ترین تولیدکننده لوله مبلی در ایران هستیم

طرزی در خصوص وضعیت این شرکت بیان کرد: شرکت ما بزرگ‌ترین تولیدکننده لوله‌های مبلی در کشور به شمار می‌رود. در حال حاضر ظرفیت فعال شرکت به ۱۵۰ هزار تن لوله و پروفیل در سال می‌رسد. البته ظرفیت نهایی شرکت ۱۷۰ هزار تن در سال است. زیرا یک دستگاه برای برش و تبدیل ورق به شیت به ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال در اختیار داریم که بتوانیم به برخی از مشتریان خود خدمات برش ورق مطابق با نیاز و سفارش آن‌ها ارائه دهیم. در حقیقت ارائه خدمات به مشتریان به ویژه تبدیل ورق به شیت و سایر اشکال، جزو اساس کار ما محسوب می‌شود. اما به ما گفته شده است با توجه به اینکه ظرفیت این دستگاه در سامانه جامع تجارت ثبت نشده، نمی‌توانیم محصول آن را در بازار به فروش برسانیم.

وی گفت: برای حل مشکل یاد شده، به سازمان صمت مراجعه کردیم و به ما گفته شد که برای استفاده از این دستگاه، باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز دریافت کنیم. در مراجعه به این سازمان عنوان کردیم که قصد افزایش ظرفیت نداریم زیرا ارائه خدمات و برش ورق اساس کار ما به شمار می‌رود. هنوز سازمان حفاظت محیط زیست مجوز استفاده از دستگاه خدماتی را صادر نکرده و دلیل آن را قانون شعاع ۱۲۰ کیلومتری از تهران عنوان کرده است. باید توجه داشت که تقریبا در تمام کارخانه‌های تولید لوله و پروفیل در دنیا، شیت‌بری و رشته‌بری و ارائه چنین خدماتی جزو جدایی‌ناپذیر فعالیت آن‌ها به شمار می‌رود. ضمن اینکه برای تولید محصول خود نیز تولیدکننده باید ورق را به صورت رشته‌ای درآورد و سپس به تولید محصول بپردازد. اما هر چه به مسئولان محترم توضیحات مربوطه را ارائه دادیم و به صورت مکتوب نیز درخواست کردیم، مجوز صادر نکردند.

تولید محصولات متنوع از ورق سرد

طرزی با اشاره به محصولات شرکت خاور صنعت هما اضافه کرد: هم لوله به صورت دایره و بیضی و هم قوطی و پروفیل جزو محصولات ما به شمار می‌روند. ظرفیت طبق پروانه بهره‌برداری که ۱۵۰ هزار تن در سال است، ۷۵ هزار تن آن به لوله و بیضی و ۷۵ هزار تن دیگر به قوطی و پروفیل اختصاص دارد. میزان تولید محصولات نیز تقریبا به همین نسبت است. البته اخیرا به تولید لوله‌های زنگ‌نزن نیز روی آورده‌ایم.

وی ابراز کرد: لوله‌های صنعتی در شرکت خاور صنعت هما از ۰٫۶ میلی‌متر تا ۷۶ میلی‌متر تولید می‌شوند. مصرف‌کنندگان این لوله‌ها نیز عمدتا تولیدکنندگان مبلمان خانگی و اداری هستند. به طور مثال، صندلی‌های اداری، رخت‌آویز، لوستر، اگزوز خودرو، اسباب‌بازی کودکان همچون کالسکه و روروئک و… از لوله‌های فولادی ساخته شده با ورق سرد شرکت ما تولید می‌شوند. در این رابطه با شرکت‌های مطرح در این عرصه به ویژه حوزه مبلمان اداری و تولیدکنندگان صندلی‌های اداری همکاری نزدیک داریم و لوله و بیضی مورد نیاز آن‌ها را تولید می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت خاور صنعت هما خاطرنشان کرد: در حوزه قوطی و پروفیل، محصولات شرکت از ۱۰ در ۱۰ میلی‌متر آغاز می‌شوند که در ساخت سازه‌های سبک شهری همچون داربست‌های موقت برای مناسبت‌های مختلف به ویژه ایام عزاداری و ولادت ائمه، به کار می‌روند. علت استفاده از این محصولات در ساخت سازه، سبکی و نازکی ورق است. همچنین بخشی از محصولات شرکت در ساخت داربست‌های نمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی به محصول خاص این شرکت اشاره کرد و افزود: لوله زنگ‌نزن یا لوله استیل یکی از محصولات خاص شرکت ما است که ورق آن را از هند، تایوان و چین وارد می‌‌کنیم. گرید ورق نیز ۳۰۴ و ۴۳۰ است.

استفاده از تکنولوژی نوین

طرزی تاکید کرد: شرکت خاور صنعت هما همواره از تکنولوژی روز دنیا برای تولید محصول استفاده می‌کند. به طوری که دستگاه‌های جوش های‌فرکانس ترانزیستوری را به کار می‌بریم. لازم به یادآوری است که در گذشته، تولید محصول در حوزه لوله و پروفیل با استفاده از جوش لامپی صورت می‌گرفت که با توجه به قدیمی بودن، معایبی همچون سرعت و دقت پایین داشت. نحوه کار دستگاه‌های جدید به این صورت است که جریان برق به ترانزیستور وارد می‌شود. سپس جلوی دستگاه یک زغال صنعتی قرار می‌دهیم که جریان برق را چند برابر می‌کند.

وی ادامه داد: تولید لوله و پروفیل دو مرحله سایزینگ و فرمینگ دارد. ورق به عنوان مواد اولیه زمانی که به کارخانه وارد می‌شود، با توجه به سفارش و سایز محصول، به صورت رشته‌ای برش داده می‌شود. ورق برش داده شده از قالب فرمینگ عبور می‌کند تا شکل مورد نظر تولید شود. در میانه این فرایند، دستگاه جوش های‌فرکانس ترانزیستوری قرار دارد. هنگامی که لوله فرم یافته به این دستگاه می‌رسد، جریان برق با استفاده از زغال به دو لبه ورق برخورد کرده و آن‌ها را به هم جوش می‌دهد. دستگاه قادر است ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر لوله را در هر دقیقه جوش دهد. زمانی که جوش لوله به اتمام رسید، در مرحله بعد خنک کردن لوله با استفاده از آب و صابون انجام می‌شود. در مرحله بعد سایزینگ لوله صورت می‌گیرد که طی آن لوله با قطر مورد نظر تولید می‌شود. مرحله آخر نیز کاتینگ بوده و برش لوله طبق استاندارد و سفارش مشتری صورت می‌گیرد. برای برش از دستگاه‌های پیشرفته ام‌تی‌در استفاده می‌کنیم که دقت برش آن ۰٫۱ میلی‌متر بوده و لوله را به طول ۶ متر برش می‌دهد.

کمبود برق، مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان فولاد

مدیرعامل شرکت خاور صنعت هما خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چالش تولیدکنندگان حوزه صنعت فولاد، کمبود برق است و به همین دلیل سال گذشته مدت‌ها شرکت ما تعطیل بود. از این رو برای برطرف شدن این مشکل، اقدام به خرید یک ژنراتور برق کردیم که قادر است ۱٫۵ مگاوات برق تولید کند. با اینکه استفاده از این ژنراتور با چالش‌هایی همراه است اما می‌تواند در مواقع ضروری جهت جلوگیری از تعطیلی خط به کمک ما بیاید. از مسئولان درخواست داریم برق تولیدکنندگان را قطع نکنند؛ چرا که همه فعالیت‌های آن‌ها به ویژه در حوزه فولاد با برق است. در صورت قطعی برق علاوه بر اینکه کارخانه با وقفه فعالیت مواجه می‌شود، با توجه به عدم تولید و فروش محصول، در تامین نقدینگی نیز دچار مشکل خواهیم شد و خطر تعطیلی کلی و تعدیل نیرو نیز وجود خواهد داشت.

طرزی دیگر مشکل این شرکت را عدم ثبت ظرفیت ۲۰ هزار تنی خط برش و خدماتی این شرکت عنوان کرد و گفت: پس از سال‌ها هنوز درگیر این مجوز این خط هستیم و با اینکه همه تولیدکنندگان لوله و پروفیل باید چنین خطی داشته باشند و به مشتریان خود خدمات برش ورق ارائه دهند، همچنان مجوز ما صادر نشده و در کارت بازرگانی و پروانه بهره‌برداری ما به صورت قانونی نیامده است. سامانه جامع تجارت نیز که اخیرا تولیدکنندگان ملزم به ثبت اطلاعات خود اعم از مجوزهای بهره‌برداری، خرید، تولید، مصرف، فروش، مالیات و… در آن هستند، تنها فروش محصولاتی را مجاز می‌داند که پروانه بهره‌برداری و مجوز استفاده از خطوط تولید آن توسط سازمان‌های ذی‌ربط صادر شده است. مشتریان لوله و پروفیل شرکت ما بعضا درخواست ورق شیت شده و برش داده شده را می‌دهند که متاسفانه در کارت فعالیت ما این فروش درج نشده است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2647

نوشته‌های مشابه