• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024

برنامه‌ریزی ایمیدرو برای اجرای طرح‌هایی با ارزبری بالا

  • کد خبر : 19573
  • 03 خرداد 1402 - 8:18
برنامه‌ریزی ایمیدرو برای اجرای طرح‌هایی با ارزبری بالا
رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: این سازمان نسبت به اجرای طرح‌های صنایع معدنی با ارزبری بالا در کشور مانند زنجیره آلومینیوم برنامه‌ریزی کرده است.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: این سازمان نسبت به اجرای طرح‌های صنایع معدنی با ارزبری بالا در کشور مانند زنجیره آلومینیوم برنامه‌ریزی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، امیر خرمی‌شاد در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان ایمیدرو و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان این مطلب، گفت: آلومینیوم از جمله صنایعی است که به دلیل واردات بخش قابل توجهی از مواد اولیه آن (آند به صورت کامل)، دارای ارزبری بالا است. از این رو، ایمیدرو برنامه سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای صنایع بالادستی دارد.

وی ادامه داد: از این میزان، ۸۰۰ میلیون دلار برای تولید پودر آلومینا و ۱۵۰ میلیون دلاری برای تولید پترولیوم کک سرمایه‌گذاری می‌شود. با بهره‌برداری از طرح‌های مذکور، ارزبری این صنعت از حدود ۷۰ درصد به ازای هر تن، به کمتر از ۱۰ درصد خواهد رسید.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به تامین مواد اولیه کارخانه پترولیوم کک کلسینه در قالب تفاهم‌نامه منعقدشده با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تصریح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه، قرار است شرکت یاد شده دو هزار بشکه در روز «vacuum bottom» و دو هزار بشکه در روز «Clarified oil» در اختیار کارخانه پترولیوم کک قرار دهد.

خرمی‌شاد ادامه داد: طی برنامه‌ریزی انجام شده در ایمیدرو، ظرفیت فاز نخست طرح احداث کارخانه پترلیوم کک، سالانه ۴۰ هزار تن و ظرفیت سالانه فاز دوم، ۱۲۰ هزار تن خواهد بود. با راه‌اندازی کامل این طرح، نیمی از  نیاز کشور به این محصول (پترولیوم کک کلسینه) برطرف می‌شود و همچنین مصرف ارز کشور ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این جلسه با ابراز تشکر از رئیس هیئت عامل ایمیدرو بابت اجرای طرح پترولیوم کک، بیان کرد: از جمله تکالیف وزارت نفت و به ویژه شرکت ملی پالایش و پخش، گسترش و توسعه پالایشگاه‌ها و زنجیره ارزش بوده و جلوگیری از خام‌فروشی، جزو سیاست‌های این دولت است.

وی اضافه کرد: در این چارچوب، ضرورت دارد خوراک صنایع آلومینیوم و فولاد از جمله کک اسفنجی و کک سوزنی را تامین کنیم و با توجه به دانش فنی حاصل شده در کشور برای تولید پترولیوم کک، به سمت جلوگیری از واردات آند که مسئله خاص کشور بوده و تامین آن در شرایط تحریمی با چالش‌هایی همراه است، حرکت کنیم.

سالاری اظهار داشت: با توجه به احداث تعدادی پالایشگاه در منطقه ویژه خلیج فارس با ظرفیت مجموع بیش از یک میلیون تن و زیرساخت مناسب، این منطقه مرکز انرژی خواهد شد. پالایشگاه مورد نظر با مشارکت بانک‌ها، در بازه زمانی چهار تا پنج ساله احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خاطرنشان کرد: مجوزهای شورای اقتصاد و مجوزهای شورای پول و اعتبار برای ثبت شرکت در حال انجام است. همچنین، بخشی از طراحی‌های بنیادی پالایشگاه انجام شده و در مسیر آغاز عملیات اجرایی هستیم.

بر اساس این گزارش، در این نشست، تفاهم‌نامه همکاری بین رئیس هیئت عامل ایمیدرو و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران امضا شد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=19573

نوشته‌های مشابه

29فروردین
فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند
در هفته پایانی فروردین ماه،

فلزی‌ها در بورس خوش درخشیدند

28فروردین
بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت
ضمن بازیابی سریع اقتصاد چین،

بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.