• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
مدیرعامل شرکت عتیق سنگ آبیدر:

بروکراسی اداری، توسعه را محدود کرده است

  • کد خبر : 5922
  • 07 تیر 1400 - 22:09
بروکراسی اداری، توسعه را محدود کرده است
مدیرعامل شرکت عتیق سنگ آبیدر گفت: قوانین سخت‌گیرانه و کارشناسی نشده گمرک، یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که با آن مواجه هستیم و دپوی برخی از کالای وارداتی را به همراه داشته است.
مدیرعامل شرکت عتیق سنگ آبیدر گفت: قوانین سخت‌گیرانه و کارشناسی نشده گمرک، یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که با آن مواجه هستیم و دپوی برخی از کالای وارداتی را به همراه داشته است.

حامد رنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت عتیق سنگ آبیدر از مهر ماه سال ۱۳۹۹، در زمینه ریخته‌گری آلومینیوم و شمش‌های آلیاژی این فلز در حال فعالیت است. تولید این شرکت در حال حاضر در زمینه شمش‌های آلیاژی کاربردی در قطعات خودرویی است.

وی افزود: نحوه فعالیت ما به این صورت است که ضایعات آلومینیومی را وارد خطوط تولید خود کرده و بنا به سفارش مشتری آلیاژسازی می‌کنیم. ظرفیت تولید ماهانه این شرکت به طور میانگین بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن است. البته در نظر داریم بخشی از ضایعات را به پروفیل آلومینیومی تبدیل کرده و بخش دیگر را به عنوان مواد اولیه برخی صنایع، وارد بازار کنیم. عمده ضایعات آلومینیومی مورد نیاز خود را از کشور عراق تامین می‌کنیم.

برنامه توسعه

این تولیدکننده در ادامه گفت: در نظر داریم تا ۶ ماه آینده، شمش‌های تولید شده در دستگاه‌های پرس اکستروژن به پروفیل تبدیل و بخش دیگر این شمش را به واحدهای تولیدی پروفیل آلومینیومی بفروشیم. در حال حاضر، نزدیک به ۹۵ درصد سفارش‌ها از سوی تولیدکنندگان قطعات خودرو نظیر رینگ لاستیک خودرو، گرفته می‌شود.

موانع گمرکی

مدیرعامل شرکت عتیق سنگ آبیدر در خصوص تاثیرگذارترین معضلات سال ۱۳۹۹، اذعان کرد: بزرگ‌ترین چالشی که در زمینه تولید برای ما به وجود آمده بود، دشواری تامین ارز بود. علاوه‌ بر تامین ارز جهت واردات مواد اولیه، فرایند بروکراسی اداری جهت ترخیص کالا از سوی گمرک کشور نیز معضلی بود که با آن مواجه بودیم؛ بخشی از کالاها را از قبل وارد کشور کرده بودیم و تصور ما بر این بود که مانند سال‌های گذشته در نهایت طی دو هفته بارها کد ترخیص دریافت می‌کنند و فرایند بارگیری کالا از گمرک را به سهولت انجام خواهیم داد اما با موانع متعددی روبه‌رو شدیم.

وی ادامه داد: بر طبق روال سال‌های گذشته، کالاهای خریداری شده وارد گمرک شدند و متاسفانه فرایند ترخیص کالای که ۱۰ تا ۱۵ روز بیشتر زمان نمی‌برد، نزدیک به چهار ماه به طول انجامید و این کالاها دپو شدند. دپو شدن مواد اولیه مورد نیاز برای تولید به مدت طولانی، نه تنها تولید را متوقف می‌کند بلکه سبب خسارت دیدن مجموعه‌های تولیدی و کاهش سفارش از سوی مشتریان و در نهایت ضربه سنگین خوردن به منابع مالی و سرمایه‌درگردش نیز خواهد شد.

حرکت به سمت ارزش افزوده بیشتر

رنجبر در پاسخ به این سوال که آیا میزان تولید شما به حجم سفارش از سوی مشتریان بستگی دارد یا خیر، بیان کرد: می‌توان گفت بخشی از تولید به سفارش مشتری و بخشی دیگر بستگی به این امر دارد که از نظر تامین مواد اولیه دچار کمبود و چالش نباشیم. مشتری همیشه برای محصولات این شرکت که عمده آن، آلیاژهای آلومینیومی است، وجود دارد و تقاضا برای آن به میزان مطلوب است.

وی عنوان کرد: در حوزه تولید پروفیل آلومینیومی در حال حاضر از طریق همکاری واحدهای تولیدی دیگر فعالیت داریم. شمش آلومینیومی را به واحدهای دیگری می‌دهیم و آن‌ها با روش اکستروژن و با استفاده از دستگاه‌های اکسترودر، پروفیل آلومینیومی تولید می‌کنند و ما آن را را صادر می‌کنیم. از این طریق تلاش کرده‌ایم تا هم به ارزش افزوده بالا دست یابیم و هم ارزآوری داشته باشیم. البته در برنامه‌های خود، راه‌اندازیخط تولید پروفیل آلومینیومی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت عتیق سنگ آبیدر در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» که از چه فرایند تولیدی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنید، تصریح کرد: از کوره‌های ایستاده و چند کوره دوار استفاده می‌کنیم؛ ضایعات آلومینیومی ذوب می‌شوند و بعد از این مرحله، نسبت به آنالیزی که مورد سفارش مشتری است، افزودنی لازم را به مواد مذاب اضافه می‌کنیم، مذاب را داخل قالب می‌ریزیم و در نهایت تبدیل به شمش آلومینیومی می‌‌کنیم.

تبعات جبران‌ناپذیر قطعی برق

مدیرعامل شرکت عتیق سنگ آبیدر در خصوص معضل قطعی جریان برق، عنوان کرد: متاسفانه این معضل گریبان ما را نیز مانند تولیدکنندگان دیگر گرفت. در طول روز نزدیک به یک ساعت جریان برق قطع می‌شود و هر روز در ساعتی دلخواه، این امر صورت می‌پذیرد. این اتفاق باعث شده تا دستگاه‌ها آسیب ببینند و به عنوان مثال اگر مواد مذاب درون کوره آماده مرحله شمش‌ریزی باشد و جریان برق قطع شود، کوره به تدریج سرد و مواد داخل آن، به اصطلاح می‌ماسد. به طول کلی قطع جریان برق، جز دردسر چیزی برای تولیدکننده نداشته است.

این تولیدکننده الومینیوم در پایان اظهار کرد: بیشتر دستگاه‌ها و ماشین‌آلات به کار رفته در خطوط تولید، داخلی هستند؛ کوره‌ ذوب و پیگ‌ماشین‌ها کاملا داخلی هستند و خود ما نیز جزو سازندگان این تجهیزات بوده‌ایم. برای ماشین‌آلات خط تولید پروفیل آلومینیومی هم، از استان اراک سفارش خرید خود را انجام داده‌ایم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=5922
  • نویسنده : مریم ابراهیمی

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است