• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

برگزاری جلسه توجیهی تشریح قانون جهش تولید دانش‌بنیان در تاصیکو

  • کد خبر : 20276
  • 11 خرداد 1402 - 11:22
برگزاری جلسه توجیهی تشریح قانون جهش تولید دانش‌بنیان در تاصیکو
جلسه تشریح قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اعطای اعتبار مالیاتی با حضور عضو هیئت مدیره تاصیکو، مدیران ارشد هلدینگ، مدیران عامل و مدیران ارشد شرکت‌های تابعه و کارگزارن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار و بر این مهم تاکید شد و سوالات و ابهامات اجرای این قانون مرتفع شد.

جلسه تشریح قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اعطای اعتبار مالیاتی با حضور عضو هیئت مدیره تاصیکو برگزار و بر این مهم تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه­‌گذاری صدرتامین، اوایل سال ۱۴۰۱ بود که قانون جهش تولید دانش‌بنیان از سوی رئیس مجلس به دولت ابلاغ شد. به گفته مسئولان انتظار می‌رفت که تصویب این قانون، آغازگر فصلی جدید در بحث دانش‌بنیان و ریل‌گذاری جدی در این زمینه باشد. طبق این قانون، صندوق نوآوری و شکوفایی به مثابه بانک مرکزی برای تامین مالی حوزه دانش‌بنیان فعالیت می‌کند و همچنین صندوق‌های پژوهش باید سازوکار نظارتی جدی، تدوین و نظارت بر عملکرد و فعالیت‌های صندوق توسط خود اعضای آن‌ها انجام شود.

این قانون به این دلیل مصوب و ابلاغ شد که خبرهای خوبی از حوزه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان به گوش نمی‌رسید و عدم افزایش بودجه صندوق‌های پژوهش و فناوری در ۱۰ سال اخیر مایه تاسفی بود که باید این عقب ماندگی‌ها و اعتبارات جبران شود. اوضاع در سال ۱۴۰۱ چندان مساعد نبود و طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به دلیل عملکرد صفر بودجه این حوزه عملا اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ رخ نداد.

شتاب‌دهنده دانش‌بنیان صدر فردا به دنبال آشنایی با این قانون و معافیت‌های مالیاتی و اعتباری که این قانون به فعالیت‌های دانش‌بنیان می‌دهد، بر آن شد تا از ظرفیت این قانون برای شرکت‌های تابعه هلدینگ صدرتامین استفاده کند. در همین راستا جلسه‌ای در هلدینگ صدرتامین با همت صدر فردا و با حضور شرکت‌های تابعه تاصیکو برگزار شد تا شرکت‌ها با فرایند اعتبار مالیاتی که این قانون به قعالیت‌های دانش‌بنیان و تحقیق و توسعه به شرکت‌های تولیدی می‌دهد، آشنا شوند و از این ظرفیت به استفاده کنند.

هادی کمالی، مدیرعامل شتاب‌دهنده صدر فردا در خصوص ظرفیت‌های این قانون، بیان کرد: سال گذشته در تور بازدید از کارخانه نوآوری که به همت صدر فردا برگزار شد، کلیت و ظرفیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان ارائه شد و اقدامات جسته و گریخته‌ای نیز در این مورد صورت گرفت. به همین دلیل برای رفع سوالات و توضیح بیشتر این قانون با استفاده از دانش دوستان در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیاز به برگزاری جلسه‌ای دیگر بود.

وی ادامه داد: مدیران شرکت‌ها در این جلسه سوالات خود را در راستای تبیین و شفاف‌سازی بیشتر از مدیران معاونت علمی وفناوری بپرسند تا بتوانیم از ظرفیت موجود بیشترین بهره را ببریم.

در ادامه این جلسه، علی محمودی عضو هیئت مدیره تاصیکو با بیان اهمیت و تلاش برای استفاده از ظرفیت حداکثری قانون جهش تولید دانش‌بنیان، عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که صنایع با آن مواجه هستند، تحریم‌هاست که دسترسی به فناوری روز دنیا را دشوار و بعضا ناممکن می‌کند.

وی افزود: با ظرفیت بالای کشور در دانشگاه‌ها و با وجود چندین هزار پژوهشگر، می‌توان به صورت حرفه‌ای و توانمند از تحریم‌ها عبور کرد و از ظرفیت علمی در داخل کشور استفاده کرد. ما در یک سال گذشته تلاش کردیم در حد خود و با سرمایه‌گذاری و همچنین استفاده از منابع به این مهم دست یابیم که چند پروژه اختصاصا پیگیری شد و متاسفانه به نتیجه نرسید و دلایل مختلفی نیز در این ناکامی دخیل بود.

به گفته عضو هیئت مدیره تاصیکو، یکی از راه‌های گذر از تحریم‌ها، ارتباط با بدنه دانش‌بنیان‌ها و تبدیل دانش به ثروت است که متاسفانه علی‌رغم اینکه در این خصوص پیشتاز بودیم، در حال حاضر مشکلاتی داریم.

محمودی در پایان از تامین منبع مالی تکرار نشدنی برای به ثمر رساندن پروژه‌های دانش‌بنیان خبر داد که می‌تواند به نوبه خود اتفاقی نادر محسوب شود.

در ادامه این نشست، مدیرانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص اعتبار مالیاتی قانون جهش تولید دانش‌بنیان صحبت کردند.

باقری با نقطه همکاری دانستن شتاب‌دهنده صدر فردا بین تاصیکو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تصریح کرد: فلسفه شکل‌گیری ابتدایی قوانین حمایتی، کمک به سال‌های ابتدایی و ابقای شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: پس از یک دهه اجرای قوانین حمایتی، معطوف کردن حمایت‌ها تنها به شرکت‌های دانش‌بنیان از مشکلات ما بود که با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان به عنوان مکمل قانون قبلی تلاش شد این مشکل مرتفع شود. طبق قانون جهش تولید دانش‌بنیان، اینکه یک شرکت دانش‌بنیان باشد، شرط نیست و باید فعالیت صورت گرفته دانش‌بنیان باشد.

در ادامه این نشست و پس از اتمام صحبت‌های سخنرانان، پرسش و پاسخ از سوی مدیران شرکت‌های تابعه صورت گرفت و تلاش شد تا حد امکان از ابهامات و سوالات کاسته شود تا شرکت‌ها بتوانند بیشترین بهره را از اعتبار مالیاتی قانون جهش تولید دانش‌بنیان ببرند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=20276

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»

05اردیبهشت
جلسه معارفه کارکنان جدید شرکت پیشگامان فولاد جنوب برگزار شد
05اردیبهشت
شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت
در پایان هفته ابتدایی اردیبهشت 1403،

شاخص بورس بیش از یک هزار واحد افزایش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.