• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

بزرگ‌ترین افزایش سرمایه از محل سود انباشته در تاریخ بورس رقم خورد

  • کد خبر : 14931
  • 25 اسفند 1401 - 9:44
بزرگ‌ترین افزایش سرمایه از محل سود انباشته در تاریخ بورس رقم خورد
با رای بیش از دو سوم حاضرین مجمع عمومی فوق‌العاده فولاد مبارکه، افزایش سرمایه از ۵۳۰ هزار میلیارد ریال به ۸۰۰ هزار میلیارد ریال مورد تصویب مجمع قرار گرفت تا در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱، کام سهام‌داران فولاد مبارکه شیرین شود و رکورد بزرگ‌ترین افزایش سرمایه از محل سود انباشته در تاریخ بورس ثبت شود.

با رای بیش از دو سوم حاضرین مجمع عمومی فوق‌العاده فولاد مبارکه، افزایش سرمایه از ۵۳۰ هزار میلیارد ریال به ۸۰۰ هزار میلیارد ریال مورد تصویب مجمع قرار گرفت تا در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱، کام سهام‌داران فولاد مبارکه شیرین شود و رکورد بزرگ‌ترین افزایش سرمایه از محل سود انباشته در تاریخ بورس ثبت شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱، چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه با حضور ۶۶ درصد از سهام‌داران در سالن اجتماعات نگین نقش جهان به منظور بررسی و تصویب افزایش سرمایه این شرکت برگزار شد.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در گزارش افزایش سرمایه به مجمع عمومی فوق‌العاده سهام این شرکت، بیان کرد: روند روبه‌رشد فولاد مبارکه در سال جاری توام با عملکرد کناسب همکاران، باعث رسیدن به دستاوردهای خوبی شده است. به لطف الهی در چند روز گذشته بود که گروه فولاد مبارکه از مرز ۱۰ میلیون تن تولید فولاد خام عبور کرد. در فولاد مبارکه نیز شاهد عبور از مرز هفت میلیون تن بودیم و امیدواریم تاپایان سال در گروه فولاد مبارکه، از ۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تن تولید فولاد خام و در فولاد مبارکه از هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید تختال عبور کنیم. این اتفاق دستاورد خوبی برای سهام‌داران به شمار می‌رود و باعث سودآوری برای همه این عزیزان می‌شود.

وی افزود: هدف‌گذاری ما در سال جاری، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود بود؛ این در حالی است که متاسفانه قریب به یک میلیون تن تولید به دلیل محدودیت‌های برق و گاز از دست رفت. به لطف الهی و با حمایت سهام‌داران در سال‌های گذشته و به دلیل سرمایه‌گذاری‌های خوبی که انجام شده بود، امسال مشکل آب را به سبب ایجاد زیرساخت‌ها نداشتیم و توانستیم این رکوردهای چشمگیر را بر جای بگذاریم و کسری‌های ناشی از محدودیت‌ها را تا حدی رفع کنیم. امیدواریم با حمایت سهام‌دران محترم و برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا یکی دو سال آینده، مشکلات جاری نظیر برق و گاز را نیز حل کنیم.

درآمد ۱۵ میلیارد دلاری فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ابراز کرد: در کنار اقداماتی که برای حفظ تولید و افزایش آن در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفته است، توسعه‌هایی به عنوان رویکرد جدی شرکت در قالب توسعه‌های کمی، کیفی و متوازن با هدف‌گذاری‌های بلند مدت برای افق ۱۴۱۰ در فولاد مبارکه انجام شده که این اتفاقات، باعث ایجاد ۱۵ میلیارد دلار درآمد خواهد شد. با این حجم از سرمایه‌گذاری که دستاوردهای خوبی را به همراه دارد، در آینده نزدیک تحقق اقتصاد بدون نفت با گام‌های استوار فولاد مبارکه برداشته خواهد شد.

طیب‌نیا عنوان کرد: توسعه‌های متعددی در زمینه‌های مختلف از جمله عرصه‌های زیرساختی، تولید و… پیش‌بینی شده که برخی از آن‌ها در قالب افزایش سرمایه‌ای که امروز انجام می‌شود، در نظر گرفته شده است. افزایش سرمایه ۲۷ هزار میلیارد تومانی و رسیدن از ۵۳ هزار میلیارد تومان به سرمایه ۸۰ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه در نوع خود بی‌سابقه بوده است و به عنوان بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس از محل سود انباشته محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: این افزایش سرمایه، اهداف مختلفی را در قالب ۶ هدف اصلی دنبال می‌کند که دو ابر پروژه نورد گرم ۲ و نیروگاه سیکل ترکیبی، جبران مخارج انجام شده بابت سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه‌پذیر و افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر از جمله این اهداف است. منابع مورد نیاز برای پروژه نورد گرم ۲ که بزرگ‌ترین پروژه توسعه فولاد مبارکه محسوب می‌شود، بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد تومان بوده که تاکنون قریب به دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن سرمایه‌گذاری شده است. پیش‌بینی می‌شود از محل این افزایش سرمایه، نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان تامین شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: تا امروز این پروژه حدود ۹ درصد طبق برنامه پیشرفت داشته که در یک سال گذشته طراحی و مهندسی پایه انجام شده و ساخت تجهیزات در خارج و داخل کشور نظیر ریخته‌گری قفسه‌ها در حال انجام است. همچنین قرارداد ساخت اسکلت فلزی با پیمانکاران، قرارداد ساخت ۱۲ جرثقیل سقفی و… صورت گرفته است و امیدواریم در این پروژه جهشی جدی را در سال آینده شاهد باشیم. در افق ۱۴۰۸، سود خالص برای نورد گرم ۲ به میزان ۱۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با حمایت شما سهام‌داران عزیز این موضوع محقق خواهد شد. قریب به یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب حجم خاک‌برداری پروژه است که ۸۵۰ میلیون مترمکعب از آن انجام شده است. علاوه‌براین، عملیات متنوعی نظیر ایجاد جاده دسترسی، گمرک اختصاصی، انبارها، ساختمان‌های مورد نیاز کارکنان اجرایی و بسیاری از زیرساخت‌های دیگر به سرعت ایجاد شده است و امیدواریم این مسیر با جدیت همچون گذشته ادامه پیدا کند.

پیشرفت ۷۰ درصدی در ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه

طیب‌نیا اذعان کرد: پروژه دیگر، نیروگاه سیکل ترکیبی است که در نوع خود پیشرفتی استثنایی داشته و به صورت واقعی۷۰ درصد پیشرفت داشته است. همچنین منابع ۱۵ هزار میلیاردی را برای ادامه احداث نیاز دارد. در سال جاری، قریب به ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد در این پروژه هزینه شده است و پیش‌بینی می‌شود از محل این افزایش سرمایه، پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد دیگر حاصل شود. امیدواریم در خرداد ماه سال آینده فاز اول و دوم آن به نتیجه برسد و با ورود این نیروگاه در مدار، در ابتدای فصل گرما، افت تولید ناشی از کمبود برق را جبران کنیم.

وی افزود: تاکنون مراحل تکمیل و نصب پوشش سالن توربین بخش گازی، عملیات معماری سالن توربین‌ها، نصب توربین‌ها، ژنراتورها، نصب استراکچر کولینگ واحد دوم گازی، ترانس‌های نیروگاه و… انجام شده است و امیدواریم طبق برنامه در خرداد ماه سال آینده از فاز اول و دوم آن بهره‌برداری کنیم. نکته حائز اهمیت در مورد پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه این است که در اسفند ماه سال گذشته این پروژه شروع و در کشور هم‌زمان پروژه‌های دیگری شروع شد؛ این در حالی است که پروژه‌های دیگر هم‌اکنون در حال انعقاد قرارداد، اخذ مجوز و… هستند اما پروژه ما حدود ۷۰ درصد پیشرفت دارد. این موضوع نشان از عمل متعهدانه همکاران ما و نمایندگان سهام‌داران در فولاد مبارکه است. با احداث این دو پروژه در افق ۱۴۰۸، افزایش درآمد ۳۳ درصدی برای فولاد مبارکه محقق می‌شود که این عدد به میزان یک میلیون و ۱۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

افزایش بهره‌وری، بهینه‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های مبارکه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: بخش دیگری از این افزایش سرمایه که به میزان ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است، بابت جبران مخارج انجام شده و خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر است. ما به دنبال اصلاح معماری سازمانی و اصلاح ترکیب سهام‌داری و تثبیت سهام‌داری در شرکت‌هایی هستیم که در سال‌های گذشته روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. بخش دیگری از افزایش سرمایه برای جبران مخارج سرمایه‌ای جهت اتمام طرح‌های در جریان تکمیل است. برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و همچنین اجرای طرح‌های انجام شده در شرکت و طرح‌های بهینه‌سازی زیر سقف، برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌ایم که همه این‌ها با افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و تجهیزات محقق شده است و اتفاقاتی رقم خورده که یکی از آن‌ها، عبور از مرز تولید هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن تختال بوده است.

طیب‌نیا ادامه داد: همچنان پروژه‌های متعدد زیرسقفی در دستور کار قرار دارد تا به ثمر رسیدن آن‌ها موجب افزایش سودآوری برای سهام‌داران فولاد مبارکه شود. مشارکت در افزایش سرمایه در حال انجام شرکت‌های سرمایه‌پذیر، یکی دیگر از اتفاقاتی است که این افزایش سرمایه برای حفظ و تثبیت جایگاه فولاد مبارکه در این شرکت‌ها پیش‌بینی شده است. جبران مخارج انجام شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه‌ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در قالب سرمایه‌گذاری به میزان ۳۳۳ میلیارد تومان در شرکت‌های ایریسا و شرکت فنی و مهندسی فولاد مبارکه، مورد دیگری است که در دستور کار قرار گرفته تا سودآوری بیشتر و گسترش فعالیت در این شرکت‌ها را شاهد باشیم. در این افزایش سرمایه‌ها در افق هشت ساله، حدود ۲۴ درصد افزایش سودآوری شرکت پیش‌بینی می‌شود که دوره بازگشت سرمایه «PP» حدود سه سال و هفت ماه و با نرخ بازدهی داخلی «IRR» بالغ بر ۳۰.۰۴ درصد و خالص ارزش فعلی «NPV» آن هفت هزار ۸۹۲ میلیارد تومان است.

تاریخ‌سازی همگام با رکوردشکنی در تولید

وی تاکید کرد: فولاد مبارکه با سیاست استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، طرح‌های بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری تا پایان امسال، بیش از هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام را تولید خواهد کرد. گروه فولاد مبارکه با عبور از ۱۰ میلیون تن، امسال تاریخ‌ساز شد که برای رسیدن به این رکورد، ۴۵ رکورد روزانه،۲۰ رکورد ماهانه و دو رکورد سالیانه را به دست آورد. در کشور حدود ۶۵ درصد و در دنیا حدود ۷۵ درصد از ظرفیت تولید فولاد در حال کار است؛ در حالی که فولاد مبارکه بیش از ۱۰۰ درصد ظرفیت خود را با حمایت سهام‌داران و تلاش همکاران برای تولید به‌کار گرفته است. هدف دیگر ما در فولاد مبارکه، توسعه کمی، کیفی و متوازن است. انتظار جامعه از فولاد مبارکه این است که محیط پیرامونی خود را با توسعه‌هایی که انجام می‌دهد، متحول کند. روندی که امروز در توسعه مشاهده می‌شود، روند خوبی بوده و البته طبیعی است که در حوزه توسعه، جهش به یک‌باره قابل انجام نیست.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پایان خاطرنشان کرد: روند تصاعدی توسعه در سرمایه‌گذاری‌ها در فولاد مبارکه به وضوح قابل مشاهده است. برای مثال، حجم ریالی آن در سال ۱۳۹۹، بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است. در سال ۱۴۰۰ که عمدتا در نیمه دوم سال سرمایه‌گذاری‌ها انجام شده است، این عدد به بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده که عمده پروژه‌های توسعه در گروه فولاد مبارکه در سراسر کشور تعریف شده است.  در حالی که عمده پروژه‌هایی که شروع شده است، مناقصات و تهیه اسناد آن در سال جاری انجام شده و امیدواریم در سال آینده شاهد رشد دو تا سه برابری سرمایه‌گذاری در فولاد مبارکه با حمایت سهام‌داران باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=14931

نوشته‌های مشابه

04اردیبهشت
بزرگ‌ترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو در ایستگاه پایانی
قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مطرح کرد:

بزرگ‌ترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو در ایستگاه پایانی

04اردیبهشت
استخراج مواد معدنی حیاتی، کلید انتقال به انرژی‌های سبز

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.