• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024

بزرگ‌ترین تولیدکننده لیتیوم جهان به دنبال بالا ماندن قیمت‌

  • کد خبر : 9600
  • 18 دی 1401 - 7:36
بزرگ‌ترین تولیدکننده لیتیوم جهان به دنبال بالا ماندن قیمت‌
شرکت «Albemarle»، بزرگ‌ترین تولیدکننده لیتیوم در جهان انتظار دارد قیمت‌های بالای فلزات مهم باتری برای سال‌ها ادامه داشته باشد، حتی اگر جهشی در میزان عرضه آن‌ها انجام شود.

شرکت «Albemarle»، بزرگ‌ترین تولیدکننده لیتیوم در جهان انتظار دارد قیمت‌های بالای فلزات مهم باتری برای سال‌ها ادامه داشته باشد، حتی اگر جهشی در میزان عرضه آن‌ها انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از «Financial Times»، بازار لیتیوم بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ سقوط کرد. درست زمانی که بازار در باتلاق مازاد عرضه گرفتار شده بود و تقاضا که بعد از کاهش یارانه وسایل نقلیه برقی آسیب دید. بر اساس گزارش‌های «Benchmark Mineral Intelligence» طی این مدت قیمت‌ها از ۲۵ هزار دلار در هر تن به زیر ۶ هزار دلار در هر تن سقوط کرد.

اریک نوریس، سرپرست لیتیوم در گروه شیمیایی ایالات متحده آمریکا بیان کرد که بازار این فلز بعد از جهش سرسام‌آور فروش وسایل نقلیه الکترونیکی به طور اساسی متحول شده بود.

از سال ۲۰۲۰، قیمت‌ها با رشد ۱۰ برابری خود به رکورد ۸۰ هزار دلار در هر تن رسیده است. سطحی که در تمام طول سال ۲۰۲۲ به آن نزدیک باقی مانده و باعث ایجاد نگرانی در بین خودروسازان برای تامین منابع لیتیوم خود برای ادامه دهه شده است.

نوریس در مصاحبه‌ای اذعان کرد: یکی از دلایلی که ما وضعیت بازار را دشوار می‌بینیم، این است که بازار تغییر اساسی کرده و متفاوت شده است. در سال ۲۰۱۹ بازار با ۳۰۰ هزار تن رشد چندانی نداشت و مقدار رشد پی از آن، بین ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار تن در هر سال بوده است. در حال حاضر، بازار ۲۰۰ هزار تن در سال رشد می‌کند که این میزان معادل اندازه کل بازار در گذشته بوده است.

وی اضافه کرد که در گذشته، میانگین ظرفیت یک پروژه معدنی پنج هزار تن بود.

«Albemarle»، بزرگ‌ترین تولیدکننده لیتیوم از نظر مقدار سرمایه در جهان است و انتظار می‌رود که ۱۳۰ هزار تا ۱۴۰ هزار تن لیتیوم کربنات معادل را امسال از دارایی‌های خود در شیلی، ایالات متحده آمریکا و استرالیا همراه با محصولات فرآوری شده در کشورهای تولید‌کننده و چین، تولید و عرضه کند.

انتظار می‌رود که سود تعدیل شده آن قبل از بهره، مالیات، کاهش بها و استهلاک تحت تاثیر جهش قیمت‌های امسال چهار برابر شود و به سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تا سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

اظهارات این شرکت در حالی مطرح می شود که بحث تحلیل‌گران بازار در مورد این مسئله است که آیا این فلز فقط یک کالا مثل بقیه کالاهای موجود با چرخه‌‌های رکود و رونق محسوب می‌شود یا کالایی است که برای همگام شدن با رشد وسایل نقلیه برقی با کمبودهای نامحدود ساختاری به عنوان یک صنعت نوپا مواجه است. به هر حال، قیمت‌های پایین برای فلزات باتری یک امر حیاتی برای مقرون به صرفه کردن بهای تمام شده ساخت خودروهای الکتریکی برای خریداران و مصرف‌کنندگان است.

موسسه «Goldman Sachs» یک اصلاح شدید قیمتی تا ۱۱ هزار دلار در هر تن را در بورس کالای لندن «LCE» تا سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌کند و دلیل آن را هم دست و پنجه نرم کردن بخش خودروهای برقی چینی با عرضه بیش از حد خودرو و قیمت بالای لیتیوم می‌داند که باعث توسعه منابع جدید عرضه در شیلی، استرالیا و چین شده است.

طبق تحلیل و آنالیز «Fastmarket NewGen»، حدود ۴۰ پروژه لیتیومی در حال توسعه در سطح جهان که یا در فاز ساخت قرار دارند و یا درحال تکمیل مطالعات امکان‌سنجی نهایی هستند، ۱۶۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است.

تحلیل‌گران بازار لیتیوم بر این باورند که هزینه عرضه پروژه‌های جدید به دلیل عیارهای پایین‌تر معادنی که در حال توسعه هستند، بالاست و این امر از افت قیمت‌ها به زیر سطح ۲۰ هزار دلار در هر تن جلوگیری می‌کند.

دولت استرالیا در این ماه مطرح کرد که تنها انتظار دارد قیمت‌ها در سال ۲۰۲۴ به طور متوسط به حدود ۴۸ هزار دلار در هر تن لیتیوم هیدروکسید، یکی دیگر از مواد شیمیایی لیتیومی با گرید باتری کاهش یابد.

کانبرا همچنین نگرانی صنعت در مورد پروژه‌های جدید در دست توسعه توسط معدن‌کاران نوپا را مستعد تاخیر می‌داند که منجر به کمبود عرضه مداوم و پیوسته در چند سال آینده می‌شود.

افزایش موجودی انبارها توسط پالایشگاه‌های لیتیوم و تولیدکنندگان باتری، عامل ناشناخته‌ای است که می‌تواند قیمت‌ها را سریع‌تر از حد انتظار پایین بیاورد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=9600

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه
مدیرعامل شرکت راما پارسیان مطرح کرد:

صنعت سیم لاکی بر مدار توسعه

05اردیبهشت
صنعت فولاد مگاترند خواهد شد
عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی زنجان:

صنعت فولاد مگاترند خواهد شد

05اردیبهشت
صنعت قالب‌سازی فراموش شده است
یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

صنعت قالب‌سازی فراموش شده است

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.