• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
ایرج رخصتی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با « فلزات آنلاین»:

بزرگ‌ترین تولید‌کننده مقاطع طویل فولادی در خاورمیانه هستیم/ توسعه صادرات به بیش از ۳۰ کشور جهان

  • کد خبر : 8598
  • 12 آذر 1401 - 20:04
بزرگ‌ترین تولید‌کننده مقاطع طویل فولادی در خاورمیانه هستیم/ توسعه صادرات به بیش از ۳۰ کشور جهان
از صنعت فولاد به عنوان یکی از کلیدهای راهگشای رهایی اقتصاد ایران از وابستگی به نفت یاد می‌شود. موضوع مهم و قابل توجه در این زمینه، تولید و عرضه محصولات با ارزش افزوده بالا و قابل رقابت در بازارهای جهانی است. شرکت ذوب‌آهن اصفهان، یکی از ...
از صنعت فولاد به عنوان یکی از کلیدهای راهگشای رهایی اقتصاد ایران از وابستگی به نفت یاد می‌شود. موضوع مهم و قابل توجه در این زمینه، تولید و عرضه محصولات با ارزش افزوده بالا و قابل رقابت در بازارهای جهانی است. شرکت ذوب‌آهن اصفهان، یکی از نخستین نقش‌آفرینان صنعت فولاد در ایران به شمار می‌آید که توانسته است با تولید و فروش محصولات نهایی و باکیفیت، بازار محصولات خود را در بیش از ۳۰ کشور جهان گسترش دهد و به این ترتیب به برندی نام‌آشنا و شناخته‌شده در بازارهای داخلی و جهانی فولاد تبدیل شود. این شرکت در سال گذشته توانست به رکوردهای بی‌سابقه‌ای در تولید و فروش محصولات دست یابد. با این حال، در سال ۱۴۰۱ نیز روند صعودی تولیدات این شرکت متوقف نشد و مقایسه عملکرد تولید این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حاکی از تداوم روند صعودی تولید در شرکت ذوب‌آهن اصفهان است. در همین راستا، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با ایرج رخصتی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان به گفت‌وگو پرداخته است که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند:

در خصوص تاریخچه فعالیت شرکت ذوب آهن اصفهان توضیحاتی ارائه بفرمایید.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان، اولین و بزرگ‌ترین کارخانه تولید‌کننده فولاد ساختمانی و ریل در کشور و همچنین بزرگ‌ترین تولید‌کننده محصولات طویل در خاورمیانه است. این شرکت ماموریت خود را تولید محصولات فولادی با کیفیت مورد نیاز مشتریان در راستای توسعه صنعت و اقتصاد کشور قرار داده است و با ترسیم چشم‌اندازی برای جایگاه خود، با افق دید روشنی به پیش‌برد فعالیت‌های خود می‌پردازد. این چشم‌انداز، پیشتازی شرکت در حوزه تولید مقاطع طویل فولادی در غرب آسیا، سرآمدی در کیفیت و سودآوری، استفاده بهینه از منابع و تثبیت جایگاه به عنوان برندی معتبر در بازارهای داخلی و خارجی را شامل می‌شود. شرکت ذوب‌آهن اصفهان با تولید انواع تیرآهن از سایز ۱۲۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر، میلگرد ساده و آجدار از سایز ۱۲ تا ۸۰ میلی‌متر، کلاف ساختمانی و صنعتی از سایز ۵٫۵ تا ۱۶ میلی‌متر، نبشی، ناودانی، آرک، ریل و ورق‌های فلزی در غرب آسیا و خاورمیانه پیشتاز و صاحب برندی خوش‌نام در بازارهای داخلی و خارجی است. نخستین واحد تولیدی شرکت ذوب‌آهن در سال ۱۳۵۰ با تولید چدن به بهره‌برداری رسید و با راه‌اندازی بخش فولادسازی و نورد در سال ۱۳۵۱، تولید محصولات فولادی در این شرکت با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در سال آغاز شد. ذوب‌آهن اصفهان در سال‌های بعد به منظور دستیابی به ظرفیت تولید یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن فولاد، تصمیم به ساخت کوره بلند شماره دو، توسعه بخش آگلومراسیون، کک‌سازی، فولادسازی و نورد خود گرفت که در نهایت در سال ۱۳۵۷، فرایند ساخت و توسعه آن‌ها به پایان رسید. طی سال‌های گذشته نیز فرایند توسعه ذوب‌آهن اصفهان متوقف نشد و بخش‌های گوناگونی به منظور افزایش تولید، بهبود کیفیت محصولات، تولید محصولات جدید، حفظ محیط‌ زیست منطقه و… به این کارخانه افزوده شد.

استراتژی شرکت ذوب آهن اصفهان در تولید محصولات باکیفیت و استاندارد چیست؟

در حال حاضر، ظرفیت تولید محصولات فولادی در ذوب‌آهن اصفهان به دو میلیون و ۸۷۰ هزار تن رسیده است و محصولاتی مطابق با استانداردهای بین‌المللی توسط این شرکت به بازار عرضه می‌شود. شرکت ذوب‌آهن اصفهان در طی سال‌های فعالیت خود تاکنون، موفق به دریافت گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی متعددی شده است که از آن جمله می‌توان به گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، گواهینامه کیفیت پاریس، تایید کیفیت محصولات از کارخانه فولادسازی «BID» اسپانیا، گواهینامه کِرز از شرکت انگلیسی «UK CARES» برای تطابق میلگردهای گرید «B500B» با استاندارد «BS 4449:2005» و… اشاره کرد. این شرکت همچنین موفق به دریافت گواهینامه‌های دیگری از جمله «ISO 10015:1999»، «ISO 14001:2004»، «ISO 9001:2008» و «OHSAS 18001:2007» نیز شده است. با توجه به کیفیت بالای محصولات ذوب‌آهن اصفهان و اعتبار قابل توجه برند آن در سطح جهان، در پروژه‌های متعددی از محصولات این شرکت استفاده شده است که از برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به ورزشگاه المپیک آتن، برج میلاد و پل صدر تهران، نیروگاه‌های بوشهر و عسلویه و همچنین پروژه‌های مهم شهرداری اصفهان از جمله سالن اجلاس سران اصفهان اشاره کرد.

عملکرد این شرکت در تولید انواع محصولات فولادی طی نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت ذوب‌آهن اصفهان در طراحی و تولید انواع تیرآهن، میلگرد، شمش چدن و فرآورده‌های فولادی همچون انواع کلاف‌های صنعتی، ناودانی، نبشی و شمش فولادی فعالیت دارد. گفتنی است که این شرکت به منظور تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و همچنین تامین نیازهای ریلی راه‌آهن کشور، اقدام به تولید ریل «UIC60»، «U33» و همچنین ریل مترو نیز کرده است. همچنین ریل زبانه سوزنی که دارای پیچیدگی‌های به‌خصوصی در طراحی و تولید است، از جمله محصولات این شرکت در حوزه ریل به شمار می‌آید. شرکت ذوب‌آهن اصفهان در بازه ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، بیش از ۴۱۶ هزار تن تیرآهن و ۲۰۴ هزار تن میلگرد تولید کرده است که در مقایسه با مدت مشابه قبل، به ترتیب رشد ۲۴ و ۳۵٫۱ درصدی را نشان می‌دهد. نمودار ۱، آمار تولید تیرآهن و نمودار ۲، آمار تولید میلگرد این شرکت را در بازه ۶ ماهه نخست سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به تصویر می‌کشد. چنان‌که در نمودارها نیز مشاهده می‌شود، بیشینه مقدار تولید میلگرد در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ در این شرکت، بیش از ۳۷ هزار تن بوده است؛ در حالی که این مقدار در سال ۱۴۰۱، به بیش از ۴۶ هزار تن رسیده است. همچنین در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، سهم ذوب‌آهن اصفهان از تولید تیر‌آهن و میلگرد در کشور به ترتیب برابر با ۶۹٫۴ و ۳٫۹ درصد محاسبه شده است.

شرکت ذوب‌آهن اصفهان در سال ۱۴۰۰، بیشترین میزان تولید سالانه خود را در تاریخ فعالیت این شرکت ثبت کرد. با این حال، با عملکرد قابل توجه این مجموعه در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، تولید این مجموعه در بازه زمانی یاد شده از مدت مشابه سال گذشته نیز عبور کرد که این مسئله نویدبخش ثبت رکورد جدیدی در تولید محصولات در شرکت ذوب‌آهن اصفهان است. باید توجه داشت که این رکوردهای تولید، در شرایطی به دست آمدند که این شرکت برای تامین مواد اولیه خود با چالش مواجه بوده است. با این حال، با انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق و ثبت قراردادهای بلند‌مدت، شرکت ذوب‌آهن اصفهان توانست موجودی مواد اولیه خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کند. تولید چدن مذاب در شرکت ذوب‌آهن اصفهان را می‌توان نمونه بارزی در این خصوص به حساب آورد. میزان تولید چدن مذاب در این شرکت در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، بیش از یک میلیون و ۴۹۳ هزار تن بوده است که بالاترین میزان تولید ۶ ماهه از ابتدای تاسیس شرکت ذوب‌آهن اصفهان به حساب می‌آید. دستیابی به این میزان از تولید، با تلاش و کوشش کادرهای سرپرستی، مهندسی، فورمن‌ها، تکنسین‌ها، کارگران و همچنین همکاری بخش‌های مختلف کارخانه، علی‌رغم محدودیت‌های موجود به‌ویژه در خصوص زغال داخلی، کک خارجی و سنگ‌آهن درشت‌دانه رقم خورد.

نمودار ۱٫ آمار تولید تیرآهن در ۶ ماهه نخست سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در شرکت ذوب‌آهن اصفهان

نمودار ۲٫ آمار تولید میلگرد در ۶ ماهه نخست سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در شرکت ذوب‌آهن اصفهان

شرکت ذوب آهن اصفهان طی این مدت چه عملکردی را در فروش محصولات خود به ثبت رسانده است؟

تناژ فروش شرکت ذوب‌آهن اصفهان در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، بیش از یک میلیون و ۲۸۷ هزار تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، با رشد ۲۴ درصدی همراه بوده است. از عوامل موثر بر افزایش تناژ فروش این شرکت در بازه ۶ ماهه سال جاری می‌توان به افزایش تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و همچنین انجام برنامه‌ریزی در خصوص بهینه‌سازی مکانیزم تولید، عرضه و تحویل محصولات اشاره کرد. از مجموع تناژ فروش این شرکت در ۶ ماهه نخست امسال، حدود ۴۴ درصد مربوط به فروش صادراتی بوده است. گفتنی است که سهم ذوب‌آهن اصفهان از صادرات تیرآهن در کشور در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۷۰ درصد و سهم آن از تولید تیرآهن ۶۹٫۴ درصد بوده است. این عدد در واقع بیانگر نقش پررنگ شرکت ذوب‌آهن در تولید و صادرات این محصول فولادی است. گفتنی است که شرکت ذوب‌آهن اصفهان با انجام صادرات به ۳۰ کشور جهان از جمله اسپانیا، ایتالیا، بلژیک، ایرلند، پرتغال، یونان، لهستان و…، از یکی از بازیگران مهم بازار جهانی فولادهای ساختمانی محسوب می‌شود. نمودار ۳، ارزش فروش محصولات شرکت ذوب‌آهن اصفهان را در بازه ۶ ماهه نخست سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ ارائه می‌کند. چنان‌که در نمودار نیز مشاهده می‌شود، فروش محصولات این شرکت به لحاظ ارزش در ۶ ماهه نخست امسال، به طور متوسط با ۳۳ درصد رشد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از آن همراه بوده است.

درآمد فروش شرکت ذوب‌آهن اصفهان در ۶  ماهه نخست سال جاری، بیش از ۲۱۵ هزار و ۷۵ میلیارد ریال بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد. از مهم‌ترین علل این افزایش درآمد می‌توان به افزایش میانگین نرخ فروش داخلی محصولات فولادی از ۱۳۹ هزار و ۲۵۲ ریال بر کیلوگرم در ۶ ماهه نخست سال پیش، به ۱۵۸ هزار و ۶۱۰ ریال بر کیلوگرم در ۶ ماهه نخست امسال اشاره کرد. همچنین میانگین نرخ فروش صادراتی محصولات فولادی این شرکت از ۱۳۲ هزار و ۱۶۶ ریال بر کیلوگرم در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، به ۱۴۹ هزار و ۱۸ ریال بر کیلوگرم در مدت زمان مشابه امسال افزایش یافته که این افزایش قیمت ناشی از افزایش قیمت جهانی فولاد و افزایش نرخ تسعیر دلار بوده است.

نمودار ۳٫ میزان فروش شرکت ذوب‌آهن اصفهان در ۶ ماهه نخست سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8598

نوشته‌های مشابه

05اردیبهشت
تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»
علی‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه حاصل شد؛

تحقق ظرفیت اسمی زمزم ۳ همگام با رشد درآمد «فخوز»